Permalänk
Medlem

Server processor? Vilken?

Jag ska uppgradera våran cs server.

Tidigare har vi haft en Athlon 1900+ och 1gb ddr 333mhz minnen. Vi ska nu uppgradera denna så den kan köra mer servrar. Tidigare har vi haft en 20 och en 12 spelar server. Vi vill nu kunna ha 2 eller 3st 20 spelar servar.

Vi har funderat på en Athlon barton 3000+ eller liknande. Vi ska byta moderkort till ett som har SATA och en Western Digital raptor disk på 10,000rpm och 8mb cache.

Antagligen blir det en nForce2 Ultra 400 moderkort som detta kommer köras på.

Jag funderar på vad som presterar bäst för pengarna i vårat läge. En P4 eller Athlon Barton.

Barton har ju numera 512kb cahce minne om jag fattat det rätt och likaså har ju P4.

Det är väll viktigt hur mycket cache minne en server har eller? Det är därför duron och celeron suger fet pung.

Hur är det med AMD Opteron 240, 1.4GHz. Den ligger på ungefär samma pris som en barton 3000+

Nu är det mycket mindre klockfrekvens på opteronen men 1mb cache minne. Skulle den prestera mycket bättre som cs server?

Om man jämför med en Intel Pentium 4 Xeon 2.4GHz Boxed PC533 då? Den ligger också på ungefär samma pris. Hur presterar den? Den ahr ju bara 512kb L2 cache.

Går det att köra dessa server processorer standalone? Eller måste de köra dual?

Råd och tips?

Vi vill lägga ungefär 5000:- på moderkort, disk och processor.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Såg att moderkorten till Intel Pentium 4 Xeon och AMD Opteron var svindyra så de går bort.

Ska man köra P4 eller Amd Barton är väll då frågan...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad du ska välja, men en Operton gör bara 100% om den kör på ett 64-bitars operativsystem.

Fast jag gillar AMD bättre så tror jag P4 passar bättre som server...
Men om du nu kör Barton ändå så borde du nog köpa en 2500+ och överklocka till 3000+ (eller mer).

Permalänk
Medlem

Tror också mer på Intel när det gäller server, dom verkar stabilare.

Permalänk
Medlem

Klart som fan att han inte ska köra nåt ostabilt system, men det tar inte bort nåt alternativ. Jag gillar barton och tycker även P4 är bra och tror att det blir bra vilken ni än väljer.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på P4:a, många stora servrar kommer kräva sin bandbredd, vilket Athlon inte har dåligt av men P4 har ett överflöd.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Jag kör en MOHAA server med en XP3000+, går kalasbra.
Har även kört den med en XP2600+ och XP2700+, kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad dock.

Stabilitet är verkligen inget problem i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

jag skulle nog kört på en p4

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att kika i task managern på den nuvarande och se hur mycket processorkraft en server drar för tillfället. Finns säkert någon i bekanskapskretsen med en P4 som kan sätta upp en server så att en jämförelse kan göras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Våran atlon 1900+ klarar av att köra en 20 spelar server och en 12 spelar server utan att den kommer över 90% när det skjuts som mest i cs. Ibland går den över men inte ofta...

Vad presterar bäst för just servrar? P4 eller Atlon barton? Överklocka är nog inget val för vi vill ha en hyfsat tust server och det är inte lätt att få om man ska överklocka och kyla den.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

tear: ni verkar inte ha ont om pengar så en p4:a uppåt 3ghz är väll å föredra on ni ska ha nått under det så tycker jag att en barton 3200+ skulle sitta fint men det nforce2 400 med dualddr

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Medlem

Ni kanske ska skaffa ett lite billigare Athlon MP system? Jag vet inte, men MP cpu:erna kanske är lite gamla idag...

Permalänk
Medlem

Man lär ju knappast behöva så mycket CPU kraft för att köra en CS server, men om det ekonomiska inte är något hinder så är det väl bara att gå loss på något av det nyaste från AMD eller Intel.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Man lär ju knappast behöva så mycket CPU kraft för att köra en CS server, men om det ekonomiska inte är något hinder så är det väl bara att gå loss på något av det nyaste från AMD eller Intel.

om jag har fattat rätt så var det inte bara 1 cs server utan mängder av dom han ville ha ??

Permalänk
Medlem

Vi ska inte köra en server utan helst 3 st 20 spelar servrar eller iaf två stycken 20 spelar servrar. Man kan utan problem köra 2st 20 spelar servrar på en athlon xp 2500+ med barton kärna men frågan är om man kan köra tre eller om det är likabra att satsa på en 3000+.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för OS på servrarna?

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

precis som hentai sa så kommer bandbredden vara ganska avgörande när det handlar om flera stora processer.... en 800 Bussad P4 skulle nog fixa biffen, bra mkt billigare än en 3000+.

Permalänk
Medlem

Vo kommer köra windows 2003 server troligen. Jag är för kass för linux.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

LÄR dej linux om du vill hålla på med servrar!!! bara ett tips

Permalänk
Medlem

Är linux verkligen så mycket snabbare då? Vad jag har hört så presterar 2003 server lika bra om man kör det på snabba maskiner med mycket kapacitet och det tycker jag att ajg gör...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

mjo men rekomenderar än då linux

linux = STABILT!

Permalänk
Medlem

Det är windows 2003 server också måste jag säga... Körde betan 1 i 5 månader utan en enda reboot. Nu ska jag köra final versionen och den lär inte vara mindre stabil...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

hmm ok det duger nog

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har faktiskt funderat på att lära mig linux och det kommer jag nog göra snart och då byter jag nog till det men just nu håler jag mig till det jag kan...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Köp en 2500+ och dra upp den till 3200+, alltså 2200 Mhz. Med tillräcklig höjning av spänningen och bra kylning så går det stabilt. 4000 kr billigare än att köpa en 3200+ direkt.

Permalänk
Medlem

Mmmm men då får man en server som låter så in i helvete...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Vad finns det för bra moderkort för P4 som stöder 800mhz buss, SATA, Dualddr?

Vill ha ett i budgetklassen för typ 1200:- någonstans... Eller tappar man prestanda på det? Bör jag välja ett dyrare? Eller är det bättre att lägga pengarna på processorn?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Abit IS7 funkar riktigt bra, kostar inte speciellt mycket heller.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Är linux verkligen så mycket snabbare då? Vad jag har hört så presterar 2003 server lika bra om man kör det på snabba maskiner med mycket kapacitet och det tycker jag att ajg gör...

Nackdelen med Windows 2003 Server är väl då priset om man går å köper det.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Jag vet inte hur det är med er, men jag känner mig lite kluven inför tanken på en överklockad server...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914