Hur är det att vara mjukvaruutvecklare i USA - Kalifornien?

Permalänk

Hur är det att vara mjukvaruutvecklare i USA - Kalifornien?

Jag tittade lite på Youtube-filmer om hur det är att vara mjukvaruutvecklare i USA och jag tyckte det var hemskt.
För det första så verkar det vara ett enormt stressigt yrke. Det är ständigt aktivt fokus hela tiden.
För det andra så verkar det vara enormt kaos på deras arbetsplats.

Såg en video där många på Google jobbar bara något år, sedan säger dom upp sig för Google är inte vad dom hade hoppats på. Vissa företag så som Facebook är så otroligt struligt. Struligt kan vara att de anställda läser inte varandras kod för det är enklare att uppfinna hjulet på nytt än att dyka ned i någon snabbt ihopskriven Pythonkod. Koden är oftast dåligt skriven för att allt mäts på tid.

Sedan finns det anställda som verkligen jobbar starkt med sin kod, så ingen annan förstår vad dom har skrivit för det är verkligen att avancera koden så pass mycket att ingen kan ersätta dom.

Företagen och cheferna är paranoida och för minsta lilla fel så får man sparken för det är redan en lång kö utanför som väntar på att jobba. Folk kan börja på dagen och få sparken senare på eftermiddagen. Inte för att dom har gjort något fel, utan för att det finns andra nykomlingar som kan jobba för lägre lön.

Cheferna sätter oftast skräck i sina medarbetare igenom att hålla upp en skräckfaktor. Den faktorn byggs upp igenom att chefen säger upp folk lite slumpmässigt, trots att dom är viktiga. Bara för att övriga anställda ska få känslan att oavsett hur bra dom är på sitt yrke, så är måste dom veta sin plats - botten.

Jag har varit på ett sådant företag en gång i tiden här i Sverige. En tjej, högutbildad inom solcellsteknik och doktorerat inom det. Hon var smart, ung och effektiv. Chefen sade upp henne för att visa andra att det spelar ingen roll vilken kompetens man har på jobbet. Alla är lika värda. Jag var dock involverad i projektet och projektet gick inte slutföra för ingen annan var lika skärpt som hon. Men projektet levererades till kunden och kunden kom aldrig mer tillbaka till oss. Chefen är dock kvar, men jag plus några till lämnade för flera år sedan. Detta företag var inte ett renodlat mjukvaruföretag, men vi höll på med programmering.

Detta bettende är dock inte unikt. Sådant är vanligt förekommande.

Hur som helst. Dessa stora företag i USA plockar oftast in nyexaminerade som för trumma lite på tangentbordet och vara en kod-slav åt mer erfarna programmerare. Vilket är orsaken varför nyexaminerade säger oftast upp sig.

Något som var skumt är att de som jobbar som webbutvecklare är oftast utkonkurrerade av folk från låglöneländer som besitter samma kompetens. Så en anställd på ett stort mjukvaruföretag kan få sparken när som helst om deras chef hittar någon från ett låglöneland som kan jobba för en skål med ris per dag.

Och en sak till. De anställda verkar ha mikroaggresion emot varandra. Om någon säger något, så kan man få en hel grupp emot sig. Detta har gjort så att fler väljer att vara tysta, än att yttra sig. Inte för att man har gjort något fel, utan för man uppfattas som avvikande. Då får man låg status och då vill ingen prata med en för låg status smittar utav sig. Lite form av en mobbing med andra ord, fast en högre nivå som bygger på maktstrukturer.

Det verkar vara en stor anarki inom mjukvaruföretagen när det kommer till personalpoltiken och struktur. Känner du igen dig eller har du hört/sett liknande historier?

Tråd flyttad till akademiska ämnen /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Herrans massa dravel du

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag vet med säkerhet om detta är att det är fruktansvärt dyrt att jobba som mjukvaruutvecklare i San Fransisco/silicon valley-regionen framför allt, men detsamma lär vara sant i mångt och mycket även på andra ställen där många stora teknikföretag samlas för att förlägga sina utvecklingscenter. Typ 1 miljon dollar för ett skethus som varken är stort eller något särskilt på något sätt alls verkar vara ganska vanligt. Och $2000/månad i hyra för en bostad storlek städskrubb typ. Mat och allt annat har liknande priser, så även om man tjänar bra kan det bli typ inget över i slutet av månaden, särskilt om man har familj och barn.

Struthåriga chefer som du talar en del om finns ju dock överallt i stort sett, är inget som är specifikt just för kalifornien eller mjukvarubranschen...tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som jobbar som programmerare i USA hos MATLAB. Han tjänar bra. Kan vara ganska stressigt inför deadlines osv och det ända som jag hört han klaga på är alla onödiga möten som inte riktigt leder någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Herrans massa dravel du

Prova att jobba för företag med engelsk ledning så kommer du att se att många av ovanstående punkter du kallar dravel faktiskt faller in...

I Sverige kan man skämta om sådant men när man sitter i skiten efter tex. företagsköp med engelska ägare så är det ingen kul längre och vuxenmobbning på hög nivå är standard. Att sopa problem under mattan och försöka få någon annan att ta skulden för det (och i förlängningen får sparken - engelsmän gillar att skapa scapegoat som får ta alla fel som man sedan nästan rituellt förnedrar när denna sedan skall sparkas, och så letar man efter en ny... ) upptar typ 30% av engelsmannens dagliga arbete och alla försöker likadant och snacka skit om den som inte är närvarande är standardförfarande så fort det är grupp om 2 engelsmän och fler...

Blä, fyfan säger jag... sådana företag är inte värd sin tid i livet även om det är välbetalt!

Nu finns det gradskillnader i helvetet också när det gäller engelsk management men företaget jag jobbade på hade oturen att få bottennappet även där - behöver jag säga att sådana företag blir inte speciellt långlivade i Sverige då efter 1-2 år när management till slut nått igenom hela företagsstrukturen trots hårt motstånd av mellancheferna (och bytts ut en efter en just för att de är 'besvärliga') så blir kompetensflykten massiv...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Prova att jobba för företag med engelsk ledning så kommer du att se att många av ovanstående punkter du kallar dravel faktiskt faller in...

I Sverige kan man skämta om sådant men när man sitter i skiten efter tex. företagsköp med engelska ägare så är det ingen kul längre och vuxenmobbning på hög nivå är standard. Att sopa problem under mattan och försöka få någon annan att ta skulden för det (och i förlängningen får sparken - engelsmän gillar att skapa scapegoat som får ta alla fel som man sedan nästan rituellt förnedrar när denna sedan skall sparkas, och så letar man efter en ny... ) upptar typ 30% av engelsmannens dagliga arbete och alla försöker likadant och snacka skit om den som inte är närvarande är standardförfarande så fort det är grupp om 2 engelsmän och fler...

Blä, fyfan säger jag... sådana företag är inte värd sin tid i livet även om det är välbetalt!

Nu finns det gradskillnader i helvetet också när det gäller engelsk management men företaget jag jobbade på hade oturen att få bottennappet även där - behöver jag säga att sådana företag blir inte speciellt långlivade i Sverige då efter 1-2 år när management till slut nått igenom hela företagsstrukturen trots hårt motstånd av mellancheferna (och bytts ut en efter en just för att de är 'besvärliga') så blir kompetensflykten massiv...

Det var ett engelsktägt företag jag jobbade åt. VD:n på företaget anställde bara chefer som var lömsk och falsk. Ingen ville ha någon dialog med dom.

Hur detta företag överlever förstår jag inte. Jag har bara att företaget sakta förfaller mer och mer och gör ekonomiska förluster för det är ingen som kan något där då alla är nyexaminerade för kompetensen har antingen sagt upp sig eller fått sparken.

Notera att företaget säger sällan upp folk. Dom sparkar folk. Det är bara för att tidigare anställda ej ska kunna jobba där igen.