Överskott på kretsar att vänta år 2023

Permalänk
Melding Plague

Överskott på kretsar att vänta år 2023

Redan innan de första helt nya fabrikerna står klara kan den idag skriande kretsbristen hinna vända till överskott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som det är dags för en brand?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Asien: Sorry vi kommer ha brist och höga priser ett bra tag framöver.

USA & EU: Dags att bygga egna fabriker.

Asien: Err...O fan vi ser nu att vi kommer ha bra tillgång inom en snar framtid!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Haziza:

Låter som det är dags för en brand?

En klassisk brandöversvämmningsjordbävning

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kanske priserna dyker när bristen blir överskott? Kanske dom kastar 4090 ti efter oss 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

2023 blir året då man kan köpa chip i lösvikt i sin lokala matbutik

Känns ganska självklart att det kommer bli överskott om flera nya fabriker ska startas upp. Men när elbilar (tråkigt nog) och IoT har blivit standard så kommer ändå dessa fabriker att behövas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bra då kan dom använda laser för att öka priserna med 200% per kvartal

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kanske det går att få tag i 40xx serien iallafall till riktpriset.

Permalänk

Jag har haft konsoler sedan tidigt 80tal. Jag kan aldrig minnas att någon populär konsol som de har släppt strax före ju, inte ens till nästkommande jul kommer tillverkas så mycket så det ens går att förboka sig i en kö för att få en.

Permalänk
Avstängd

Press F to doubt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

"Låter bra... då kan vi....... vänta.. vad är hela himmelen är det där?! DET ÄR EN TSUNAMIVÅG!!"

Jahopp. Priset på kretsar skjuter i höjden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

2023 blir året då man kan köpa chip i lösvikt i sin lokala matbutik

Känns ganska självklart att det kommer bli överskott om flera nya fabriker ska startas upp. Men när elbilar (tråkigt nog) och IoT har blivit standard så kommer ändå dessa fabriker att behövas.

Chips kan man redan nu köpa i sin lokala matbutik. Fast färdigförpackade med ett antal i påsar 😉

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lugnt, det blir snart krig i Sydkinesiska sjön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man får det att låta som nå dåligt.
Det är bra att det finns tillgång på grejerna, att det finns för mycket gör inget.
Brist är mycket värre.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Press F to doubt

F

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lugnt, det blir snart krig i Sydkinesiska sjön.

Ja, det är oundvikligt, men jag är rätt säker på att det är åtminstone 5-7 år kvar. Kina bygger militär kapacitet för fullt för ändamålet, men de kommer inte att genomföra invasionen av Taiwan förrän de känner sig säkra på att ha ett styrkemässigt övertag i det korta perspektivet.

Så 2023 är det lugnt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En klassisk brandöversvämmningsjordbävning

Glöm inte orkan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Glöm inte orkan.

Och leveransproblem till de som gör kislet. Det är inte lätt att få tag på sand, vettu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En klassisk brandöversvämmningsjordbävning

Och precis när de sanerat, torkat och byggt upp... Så går strömmen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

betyder detta att man kan våga hoppas på att ha råd att uppgradera utan att sälja en njure?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Glöm inte orkan.

Haha snacka om konspirationsteorier kommer aldrig!! att hända!

..

Finstilta: Orkaner finns inte i Taiwan - tror de kallas tyfoner där

Permalänk
Avstängd

Mitt GPU hinner få cancer innan jag hinner köpa ett nytt.

Känns som det kommer hända något år 2022, som gör att det blir brist på allt igen eller andra dumma bortförklaringar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lugnt, det blir snart krig i Sydkinesiska sjön.

Mmm, pleez to invade this little border island Mr Pooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Glöm inte orkan.

Orkanen: Chipsetius.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det skulle ju inte sitta dåligt med lite överskott på kretsar. Om/när ethereum kraschar eller övergår till PoS så lär det också bli överskott på marknaden. Jag tror att priserna nog kommer att gå rejält ner inom två år, men... Det kanske bara är önsketänkande.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli humana priser igen snart då

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har haft konsoler sedan tidigt 80tal. Jag kan aldrig minnas att någon populär konsol som de har släppt strax före ju, inte ens till nästkommande jul kommer tillverkas så mycket så det ens går att förboka sig i en kö för att få en.

Du kanske borde lägga in faktorer så som hur många enheter som såldes av varje konsol i på 80 talet respektive nu samt hur många mm2 krets yta som krävs för varje konsol samt hur många fabriker som tillverkar lämpliga kretsar det finns nu respektive då samt den sammanlagda globala konsumtionen av elektronik. Världen idag är inte som världen på 80 talet och konsoler idag är inte som konsoler på 80 talet.
Sony har sålt fler ps5 det första året efter lansering än ps4 första året efter lansering (https://olhardigital.com.br/en/2021/04/28/games-e-consoles/ps...) så det är inte som att de tillverkar förre enheter, utan att efterfrågan har förändrats. Vi blir fler människor på jorden och fler av oss har råd och intresse för spelkonsoler.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Se där, är det en Oas jag ser?

Permalänk
Inaktiv

Vänta bara, något så stort överskott att priserna hålls på humana nivåer i förhållande till tillverkningskostnad kommer vi aldrig få se igen.

Permalänk
Medlem

Många olika bud. Jag tror på överskott av kretsar först när jag ser det. Är det sagt överskott generellt eller på specifikt de nya eller äldre noder?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6