Asus bärbara datorer utrustas med OLED-paneler från Samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Dina ögon kan inte uppfatta skillnaden mellan 4K och 2K på så liten yta utan att sätta näsan mot displayen.

De är bara fakta. Det du ser som skillnad är att det är en annan panel typ. bättre teknologi osv. Inte pixel tätheten.

Det är precis vad marketing velat att folket ska nappa på. och grattis. Du nappade.

Där har du faktiskt lite fel.

4k skalar bättre med 1080 än 1440 med 1080. Spelar du t.ex Wow så är det bara skala upp Ui från 1080 till 4k. Med 1440 blir det knepigt.

Finns Andra klara fördelar också, t.ex om du kopplar en extern skärm.

Permalänk
Avstängd

Asus har för övrigt "redan" släppt en dator (8 oktober) med 2880x1800 OLED 90hz på 14".

Permalänk
Medlem

1920x1200 vore trevligt, men 1080p duger på laptops. All skalning i operativmiljö suger fortfarande, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Jag har inga Appleprodukter men varför skulle jag ens titta åt ett annat håll än Apple gällande laptops när deras processorer springer varv runt resten?

Ja, M1 utklassar alla OLED-skärmar på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

1920x1200 vore trevligt, men 1080p duger på laptops. All skalning i operativmiljö suger fortfarande, mer eller mindre.

Jag har inga som helst problem med skalning i Windows. Kör 125% på teven o 150% på min 13" 4K-laptop o det ser finfint ut.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jag har inga som helst problem med skalning i Windows. Kör 125% på teven o 150% på min 13" 4K-laptop o det ser finfint ut.

Det beror på vilka program man använder. Jag känner till programvaror som ser helt okej ut när man sitter där och ritar ut objekten, allt är frid och fröjd och det fungerar så bra.
Sedan kommer en annan person som har 100% inställt och den undrar milt sagt vad f-n har den andra hållit på med, var den onykter eller? Tänk dig en ritad rektangel vars sidor nu inte sitter ihopa.

Att veta vilka mjukvaror som tål skalning är inte självklart, därför undviker jag det helt och hållet.
Sedan såklart svenssonsmjukvara brukar uppdateras fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror på vilka program man använder. Jag känner till programvaror som ser helt okej ut när man sitter där och ritar ut objekten, allt är frid och fröjd och det fungerar så bra.
Sedan kommer en annan person som har 100% inställt och den undrar milt sagt vad f-n har den andra hållit på med, var den onykter eller? Tänk dig en ritad rektangel vars sidor nu inte sitter ihopa.

Att veta vilka mjukvaror som tål skalning är inte självklart, därför undviker jag det helt och hållet.
Sedan såklart svenssonsmjukvara brukar uppdateras fort.

Har bara stött på en del väldigt få äldre program som skalar lite halvdåligt, det vill säga inte alls, vilket gör att man får trycka fejjan närmre skärmen för kunna se. Dock har jag aldrig upplevt det du beskriver trots att jag jobbar mycket i diverse grafikprogram. Inte för att jag egentligen förstår exakt vad det är du beskriver, eftersom jag inte förstår hur nån kan faila med att rita en rektangel bara för skalningen i programmet är lite annorlunda?

Permalänk

Ingen som tar upp funktionaliteten med högre pixeltäthet?

Köper jag en ZenBook så är det för att pilla i FL Studio på språng. Det är klart trevligare när mixxern får plats på skärmen.

Vem spelar på en 13 tum laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Det trista här är att det finns laptops med ett Mobile RTX 2080 Super som kan prestera likvärdigt med ett Mobile RTX 3080. Och de köps enbart pga brist på kunskap och i mitt tycke missledande marknadsföring.

Nja beror på hur man jämför.

Finns RTX 2080 Super mobile med strömbudget på 200w+, som jämförs mot ett RTX 3080 med 150w så är klart det blir skillnad. Och då har man en tegelsten till nätadapter och en dator som är mer släpbar än bärbar.

Är ju som att ge vanligt RTX 3080 en strömbudget på 200w och försöka köra den mot ett RTX 2080 TI.

Har själv en Legion 7 med RTX 3080 150w+15, och är riktigt nöjd.
Ger lite över 13000 poäng graphic score i 3dmark timespy tex, och inga problem att lira spel i schyssta inställningar med 2560x1600 upplösning. Dessutom är den liten 356x261x20mm och väger 2.5kg.

Rekordet med ett RTX 3070(desktop) är strax över 16000 poäng och då med LN2.

Nu tycker jag dock dom hade kunnat ge GPU serien i laptops ett annat namn så vet folk att det är skillnad på dessa utan att behöva läsa till sig om allt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Har bara stött på en del väldigt få äldre program som skalar lite halvdåligt, det vill säga inte alls, vilket gör att man får trycka fejjan närmre skärmen för kunna se. Dock har jag aldrig upplevt det du beskriver trots att jag jobbar mycket i diverse grafikprogram. Inte för att jag egentligen förstår exakt vad det är du beskriver, eftersom jag inte förstår hur nån kan faila med att rita en rektangel bara för skalningen i programmet är lite annorlunda?

Det är egentligen bara en mjukvara som jag kommer på som har detta problem som jag beskrev. Det är mer ett HMI program för en viss av applikation. Det kanske inte är så vanligt, mer än att jag därför inte vågade använda skalning mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Nja beror på hur man jämför.

Finns RTX 2080 Super mobile med strömbudget på 200w+, som jämförs mot ett RTX 3080 med 150w så är klart det blir skillnad. Och då har man en tegelsten till nätadapter och en dator som är mer släpbar än bärbar.

Är ju som att ge vanligt RTX 3080 en strömbudget på 200w och försöka köra den mot ett RTX 2080 TI.

Har själv en Legion 7 med RTX 3080 150w+15, och är riktigt nöjd.
Ger lite över 13000 poäng graphic score i 3dmark timespy tex, och inga problem att lira spel i schyssta inställningar med 2560x1600 upplösning. Dessutom är den liten 356x261x20mm och väger 2.5kg.

Rekordet med ett RTX 3070(desktop) är strax över 16000 poäng och då med LN2.

Nu tycker jag dock dom hade kunnat ge GPU serien i laptops ett annat namn så vet folk att det är skillnad på dessa utan att behöva läsa till sig om allt.

Det är ju detta jag menar. Och att det är en försvinnande liten del av konsumenterna som faktiskt kollar upp sånt här. Den stora massan köper ju bara baserat på fina siffror på en flashig låda. Hur mycke sanning eller vikt de ligger bakom siffrorna har de inte en susning om.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]