Ingen som är taggad på att se nya Dune?, Bioprimär idag 15 sep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Tänker du på Rebecca Ferguson eller Stellan Skarsgård?

Ok, visste inte att hon är svensk, jag tänkte på Stellan. Tycker det är tråkigt att se att Vladimir Harkonnen förstås "måste" spelas av en svensk; typexempel på fantasibrist.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker att det är tragiskt att det inte finns en bra iMax bio i södra Sverige. Visst kan man åka över till Köpenhamn och titta bio, men det blir både extremt dyrt och dansk text (hade fördraget utan även här i Sverige förvisso).
Synd att man inte kan uppleva sånna här saker som bäst pga geografi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, visste inte att hon är svensk, jag tänkte på Stellan. Tycker det är tråkigt att se att Vladimir Harkonnen förstås "måste" spelas av en svensk; typexempel på fantasibrist.

Det här var den konstigaste kritiken. Man skulle kunna tänka att han var bäst för rollen, och iom. att han gjorde rollen väldigt bra så tycker jag nog att det är en bättre förklaring än "svenskar får bara spela konstiga karaktärer". Stellan verkar inte ha något problem med att han fick rollen, så varför har du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Det här var den konstigaste kritiken. Man skulle kunna tänka att han var bäst för rollen, och iom. att han gjorde rollen väldigt bra så tycker jag nog att det är en bättre förklaring än "svenskar får bara spela konstiga karaktärer". Stellan verkar inte ha något problem med att han fick rollen, så varför har du det?

Allmän trötthet på svenskar som åker på att spela skumbollar i alla möjliga filmer och serier under väldigt många år nu. Vad skådisarna själva tycker om det struntar jag i, jag är less på vad som har blivit en tröttsam seglivad stereotyp, helt enkelt.

(För övrigt samma sak med "alla ondingar har brittisk dialekt", som är ännu mycket mer extremt seglivat i amerikanska produktioner.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Såg den igår. Mycket bra.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

filmen var tänkt att ses på IMAX om ska tro regissören Denis Villenouve

https://youtu.be/N2Z3Wm52yTU?t=337

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

filmen var tänkt att ses på IMAX om ska tro regissören Denis Villenouve

https://youtu.be/N2Z3Wm52yTU?t=337

Jag såg den på första raden så blev ju nog en del imax iaf. Bio ska ju ses med så vid fov som möjligt.

Mycket bra film att se på bio. Otroligt mycket nya star wars över det hela. Men mer allvar men de är ju minst lika mycket karikatyr över harkonnen som stormtroopers, kejsar palpatine och darth vader.

Jag förväntar mig att kejsaren är Palpatine nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gillade filmen rejält, händer saker hela tiden, filmen kändes mycket kortare än vad den var.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag fått se den också, som jag har väntat! Schysst rulle, snygg utav bara helvete, sexig musik, coola karaktärer o plotten var fin med några småkonstiga grejer ibland. Taggad inför två nu som jag verkligen hoppas att vi inte får vänta flera år på att den släpps.

O angående IMAX-bion här i Norge, trots två 4K laser-projjar så höll bilden lite halvdålig standard, iaf på rad sex. Inte enorma pixlar som på Stockholms-IMAXen, men ändå inte så crisp som jag hade förväntat mig o väldigt grynigt i mitten av bilden (kanske pga lasern?), samt att den var mörk uppe o nere. Också lite för mycket uppåt-tittande när jag satt lite närmre. Ljudet var dock najs o lagomt skithögt för mig
Lär dock välja en mindre bio nästa gång med vanlig 4K-projektor, hellre cleanare o bättre bild än skitstor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Äntligen har jag fått se den också, som jag har väntat! Schysst rulle, snygg utav bara helvete, sexig musik, coola karaktärer o plotten var fin med några småkonstiga grejer ibland. Taggad inför två nu som jag verkligen hoppas att vi inte får vänta flera år på att den släpps.

O angående IMAX-bion här i Norge, trots två 4K laser-projjar så höll bilden lite halvdålig standard, iaf på rad sex. Inte enorma pixlar som på Stockholms-IMAXen, men ändå inte så crisp som jag hade förväntat mig o väldigt grynigt i mitten av bilden (kanske pga lasern?), samt att den var mörk uppe o nere. Också lite för mycket uppåt-tittande när jag satt lite närmre. Ljudet var dock najs o lagomt skithögt för mig
Lär dock välja en mindre bio nästa gång med vanlig 4K-projektor, hellre cleanare o bättre bild än skitstor.

Jag gissar att dom bara använde en laser projektor och att dom endast kör dubbelt på 3D filmer. Men jag kan ha fel. Jag läste något citat på Nolan fan forum inför TENET att 2 lasers endast används när ratio är 1.43 (IMAX Standard) eller vid 3D.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tillhör nog en minoritet som tycker att David Lynchs version från tidigt 80-tal är riktigt bra. Jag läste boken innan jag såg filmen, och tyckte att filmen gjorde boken rättvisa.

Undrar verkligen hur denna nya version är. Jag befarar att den, liksom nästan allt som görs nu, är överlastad med överdrivna effekter och överspelad "dramatik".

Gillade den när jag var 20 men 20 år senare så upplever jag att du beskriver 80'tals versionen (överspelad "dramatik" coming of age "the one" ....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag gissar att dom bara använde en laser projektor och att dom endast kör dubbelt på 3D filmer. Men jag kan ha fel. Jag läste något citat på Nolan fan forum inför TENET att 2 lasers endast används när ratio är 1.43 (IMAX Standard) eller vid 3D.

Kollade upp vid sluttexterna o såg att det var dubbla projektorer igång
Läste dock nån på reddit som påstår att grynigheten i bilden beror på laserprojjarna o att det tar dom bort genom nån slags shaker som skakar på duken, så möjligt att den var avstängd/trasig. Mörkheten uppe o nere berodde också på lasern o att jag såg lite från fel vinkel eftersom jag satt lite nedanför, så längre uppåt hade varit bättre alltså.

Angående Dune så ska tydligen part 2 börja filmas nästa år. Warner Bros ville vänta o se till att filmen gick "okej" innan dom vågade låta Denis Villenevue göra uppföljaren. Snålt som fan tycker jag, men med tanke på att folk generellt sett inte förstår geniet Denis filmer så brukar dom inte dra in så mycket pengar så fegade dom väl. Surt iaf att man ska få vänta så länge på uppföljaren när man redan väntat ett år extra på första filmen pga allt corona-skräp :\

Permalänk
Medlem

Såg den i lördags. Hade jag tittat hemma på TVn eller vid datorn hade jag nog stängt av efter en stund men bion räddade definitivt filmen. Det visuella var väldigt imponerade dock till stundvis långdraget, musiken av Mr. Zimmer försökte ibland lite för hårt att att spela upp vad man såg på duken och nu så här efteråt känner jag nog att det var ett av hans sämre soundtracks. Visste även inte att filmen skulle ha flera delar så blev besviken när "Part 1" dök upp i början. Tror den här serien är dömd i rörlig form.

6.5/10 (5/10 om jag hade sett den hemma framför TVn)

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Vet någon om man helt har missat chansen nu att se den på IMAX? Verkar iaf så enligt SFs IMAX-schema här.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Vet någon om man helt har missat chansen nu att se den på IMAX? Verkar iaf så enligt SFs IMAX-schema här.

Som vi snackat en del om i tråden så är IMAX i Stockolm inte att rekommendera oavsett. Lågupplöst bild o distande ljud. Gå istället på någon av Dolby Atmos salongerna i Mall of Scandinavia, dom har 4K-projjar med stabil bild o ljud som saftigt nog för dom allra flesta

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag tillhör nog en minoritet som tycker att David Lynchs version från tidigt 80-tal är riktigt bra. Jag läste boken innan jag såg filmen, och tyckte att filmen gjorde boken rättvisa.

Undrar verkligen hur denna nya version är. Jag befarar att den, liksom nästan allt som görs nu, är överlastad med överdrivna effekter och överspelad "dramatik".

David Lynch version av boken är en väldigt dålig adaption.

Permalänk
Medlem

Såg att Dune nu ligger uppe på HBOMAX. Jag tillhör de som tycker bio är bäst hemma, men tyvärr jobbar jag eftermiddag och har fullt schema innan jobbet varje dag denna veckan Blää! Denna har jag ju sett fram emot!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Såg att Dune nu ligger uppe på HBOMAX. Jag tillhör de som tycker bio är bäst hemma, men tyvärr jobbar jag eftermiddag och har fullt schema innan jobbet varje dag denna veckan Blää! Denna har jag ju sett fram emot!

Jag såg den på HBOMax och filmen var klart bättre än vad jag trodde, dock segare än sirap.
In med saxen och klipp, lägg sedan till lite action.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag såg den på HBOMax och filmen var klart vättre än vad jag trodde, dock segare än sirap.
In med saxen och klipp, lägg sedan till lite action.

Seg? Den var ju precis så lagom snabb den behövde vara. Möjligtvis iofs att lite av actionen med stora explosioner o arméer som slogs mot varandra mitt i filmen hade kunnat klippas bort då den inte tillförde mycket annat än bara action. Om du vill ha action så har du istället biljoner superduperhjälterullar du kan slösa ditt liv med, själv är jag glad att Villeneuve gör så pass "långsamma" filmer som han gör. Mer känsla o mindre pang pang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag såg den på HBOMax och filmen var klart vättre än vad jag trodde, dock segare än sirap.
In med saxen och klipp, lägg sedan till lite action.

Ja, lite klippning skulle uppskattas. Klipp in lite fler scener tack. Om det är något som ska tas bort så kan stormningen av staden kortas ner.

Filmen håller sig hyfsad sann till boken där fokus ligger på politik och utveckling av karaktärer. Jag kommer inte ihåg hur långa actionscenerna var i boken men de var inte på så många sidor.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Seg? Den var ju precis så lagom snabb den behövde vara. Möjligtvis iofs att lite av actionen med stora explosioner o arméer som slogs mot varandra mitt i filmen hade kunnat klippas bort då den inte tillförde mycket annat än bara action. Om du vill ha action så har du istället biljoner superduperhjälterullar du kan slösa ditt liv med, själv är jag glad att Villeneuve gör så pass "långsamma" filmer som han gör. Mer känsla o mindre pang pang.

Håller med om att krigssekvenserna drog ut lite, tyckte 80tals filmen gjorde det bättre.

Annars var filmen riktigt bra, men tyckte de gjorde lite konstiga ändringar från boken som jag inte förstod varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Håller med om att krigssekvenserna drog ut lite, tyckte 80tals filmen gjorde det bättre.

Annars var filmen riktigt bra, men tyckte de gjorde lite konstiga ändringar från boken som jag inte förstod varför.

Som vad för nåt t ex?

Har för övrigt en känsla av att dom la in mer action för att den breda massan skulle gilla den lite bättre vilket ger mer cash o ökar chansen till att få göra part 2 också. Lite synd tycker jag att dom fegar så eftersom filmer med lite action tenderat att vara bättre filmer helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Som vad för nåt t ex?

Har för övrigt en känsla av att dom la in mer action för att den breda massan skulle gilla den lite bättre vilket ger mer cash o ökar chansen till att få göra part 2 också. Lite synd tycker jag att dom fegar så eftersom filmer med lite action tenderat att vara bättre filmer helt enkelt.

Det finns filmer som är olika klippta och har olika slut. Filmen butterfly effect riktiga slut skulle mainstream ej klara av och då fick de göra en annan.

Samma sak med när det gäller handling. Vissa som mig älskade serier som Lost i början, när jag skrev lite kritik att det inte händer så mycket och det mer verkar vara en dokusåpa, så blev jag påhoppen med argument varför ser man på en serie om man ej gillar den? Där folk ansåg att hände för mycket i Lost och man fick veta saker för snabbt.

När det gäller Dune så är det en typisk film som tilltalar den stora massan och kan bli en riktig stor hit. Dock är den för vissa lite väl seg och jag hade hoppas på olika klippningar som filmer ibland har och allt hade varit bra.

Permalänk
Medlem

Kollade den på HBOMax, helt okej film.

Var tvungen att lyssna på ljudböckerna nu, då det är 20 år sedan jag läste dom.
Har böckerna också, men ligger nog i någon kartong i källaren så lättare med ljudbok.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Som vad för nåt t ex?

Har för övrigt en känsla av att dom la in mer action för att den breda massan skulle gilla den lite bättre vilket ger mer cash o ökar chansen till att få göra part 2 också. Lite synd tycker jag att dom fegar så eftersom filmer med lite action tenderat att vara bättre filmer helt enkelt.

Antagligen,

Saker som jag tyckte var dåligt att de ändrade, tex i boken så var ju Jessica misstänkt att jobba för Harkonen det var helt borta, tycker även Kyens död var otroligt dåligt gjord i filmen, hade varit mycket bättre hade de följt boken.

Sen förstår jag att de inte ville köra "huvud dialog" men ibland kände jag att de borde ha försökt få med det på annat sätt, tex gom jabbar scenen tycker jag kunde gjorts mycket bättre.

Permalänk
Medlem

VIP i Mos såg jag filmen, är att rekommendera!

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag såg den på HBOMax och filmen var klart bättre än vad jag trodde, dock segare än sirap.
In med saxen och klipp, lägg sedan till lite action.

Jag är så fruktansvärt nöjd med tempot i filmen, uppskattar att dom kan ta sig tid i berättandet och inte måste hoppa från action till comic relief till action till story till comic relief osv. Men alla är vi olika, och bra är väl det

En undran jag har bara, vad tyckte du om TRON 2?

Permalänk
Skrivet av Nr42:

Jag är så fruktansvärt nöjd med tempot i filmen, uppskattar att dom kan ta sig tid i berättandet och inte måste hoppa från action till comic relief till action till story till comic relief osv. Men alla är vi olika, och bra är väl det

En undran jag har bara, vad tyckte du om TRON 2?

Tron 1 skapades där datorer var nytt för den stora skaran. De kunde då göra det väldigt extremt. Idag blir det bara larvigt.
Bättre är att jämföra med Foundation på Appletv som inte alls var dålig utan riktigt bra, bara att den är seg och när man har den som bakgrund när man jobbar så blir det inte mycket att småtitta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Skriv "Mall Of Scandinavia" med ett "f". Undvik förkortningen MoS eftersom i princip ingen utanför lokalområdet där den ligger har en aning och antar att det är korv med mos eller nåt.

Trodde det va Mos i paradise hotell😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns filmer som är olika klippta och har olika slut. Filmen butterfly effect riktiga slut skulle mainstream ej klara av och då fick de göra en annan.

Samma sak med när det gäller handling. Vissa som mig älskade serier som Lost i början, när jag skrev lite kritik att det inte händer så mycket och det mer verkar vara en dokusåpa, så blev jag påhoppen med argument varför ser man på en serie om man ej gillar den? Där folk ansåg att hände för mycket i Lost och man fick veta saker för snabbt.

När det gäller Dune så är det en typisk film som tilltalar den stora massan och kan bli en riktig stor hit. Dock är den för vissa lite väl seg och jag hade hoppas på olika klippningar som filmer ibland har och allt hade varit bra.

Jag kan inte se hur Dune skulle vara den typiska filmen för den stora massan. Sådana filmer brukar ha högre tempo, mer action och förklara saker mycket mer uttalat och tydligt. Det är alldeles för mycket som endast förklaras i subtext i Dune, precis som det brukar vara med Villeneuve.

Dune har nog rent dålig mainstream-appeal jämfört med något som t ex Avengers.