Är CDON's färdibyggda Infinity datorer värda priset?

Permalänk

Är CDON's färdibyggda Infinity datorer värda priset?

Min nuvarande maskin börjar bli helt uttjänt och jag kommer behöva ersätta den relativt snart. Anser ni att CDON's infinity datorer är vettiga maskiner? Jag har främst tittat på deras Infinity-1 och Infinity-2, då de är inom den budget jag har i åtanke.
Är dessa bra maskiner för vad de kostar? Eller finns det bättre färdigbyggda datorer i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Nej, båda är low end... Speciellt Infinity 1, den är riktigt dyr. Du skulle komma undan billigare med Komplett, webhallen, inet tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlitzBurn:

Min nuvarande maskin börjar bli helt uttjänt och jag kommer behöva ersätta den relativt snart. Anser ni att CDON's infinity datorer är vettiga maskiner? Jag har främst tittat på deras Infinity-1 och Infinity-2, då de är inom den budget jag har i åtanke.
Är dessa bra maskiner för vad de kostar? Eller finns det bättre färdigbyggda datorer i samma prisklass?

Nej både är ganska dåliga ifall din budget ligger runt 10000-11000 kr finns det bättre datorer

Permalänk
Medlem

Vad är din maxbudget? så ska jag försöka hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av BlitzBurn:

Jag hade inte köpt dator från CDON. De har smutsig prissättning och jag har dåliga erfarenheter. Jag tittade på den här Infinity-1 för 9000 kr inklusive skärm. Då får du en acceptabel dator med ett gtx 1650. Om man jämför med vad man får på Komplett, Inet och Webhallen för 9000 kr (färdigbyggt) så är det inte en scam i alla fall - det är faktiskt bättre än dessa. Jag antar att man kan komma billigare undan om man bygger själv men jag hittade inget 1650 i lager.

Notera också att det är inte cdon som säljer utan de förmedlar bara. Företaget som säljer verkar ha fått ok recensioner på Google reviews. Det är inte säkert att du blir lurad. Det finns en dator med gtx 1650 utan skärm för 7000 kr, jag tror inte det är en dålig affär i dagens läge.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Nej, båda är low end... Speciellt Infinity 1, den är riktigt dyr. Du skulle komma undan billigare med Komplett, webhallen, inet tex.

Jag kollade just de tre affärer du nämner och man kommer absolut inte undan billigare. Den billigaste jag hittade var en tusenlapp dyrare och då fick man ingen dedikerad GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag kollade just de tre affärer du nämner och man kommer absolut inte undan billigare. Den billigaste jag hittade var en tusenlapp dyrare och då fick man ingen dedikerad GPU.

Nej, men skillnaden är att Infinity 1/2 har en I3 som högsta CPU och den är 4C/4T, vad är din budget TS?.

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Vad är din maxbudget? så ska jag försöka hjälpa dig

Cirka 8 000- 10 000kr, jag siktar inte på en superhög prestanda.

Permalänk
Medlem

Här har du exempel på vad du kan få om du bygger själv

Permalänk
Skrivet av teanox:

Jag är medveten att de är low end, men anser du att de är dyra relativt kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

ett 5700G har bättre FPS än ett gtx 1650 dock, betydligt så. Finns tester på youtube. Men... För TS, den "billigaste" av dem två från Cdon är rätt... Skräp idag kontra då det är 1x 8GB ram, inte dual channel och CPU är väldigt low end, vill du ha en dator som kommer hålla ett tag får du tyvärr antigen köpa en CPU med Igpu som 5700G som utklassar i stort sätt alla dedicated i 1080P atm.

Ska du spela på högre upplösning en 1080P så behöver du båda starkare CPU, GPU och mer Ram.

Skulle rekommendera dig att köpa en sådan här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bivvANOypTiNF4hPuMX6mNC3B9g/5700g

Ifall du kan montera själv, annars lägg till installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlitzBurn:

Jag är medveten att de är low end, men anser du att de är dyra relativt kostnaden?

Okej, följdfråga: Vad använder du datorn till TS?

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Här har du exempel på vad du kan få om du bygger själv

https://komponentkoll.se/bild/tdfat.png

Det ser ut some en väldigt bra maskin för min budget, Tack så jättemycket!

Permalänk
Skrivet av teanox:

Okej, följdfråga: Vad använder du datorn till TS?

Främst skolarbeta och spel, jag jobbar med program som Unity och UE4 då jag läser spelutveckling. För spel är det relativt få krävande spel jag är intresserad av och jag har främst kört spel som redan varit ute i några år och är lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlitzBurn:

Det ser ut some en väldigt bra maskin för min budget, Tack så jättemycket!

Där har du en dator som kommer hålla ett tag, lycka till TS!.

Permalänk
Medlem

Okej hittade något som säkert duger och färdigbyggt.

https://www.komplett.se/configure/1110052/dator-surfplatta/ko...

Sen går du in på anpassa inför köp sen väljer du bort skärmen och tangentbordet och windows.

Sen går du till processor och väljer Intel Core i5-10400F Processor, Tray +342kr (den som finns i lager)

Sen väljer du MSI GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X -300kr

Sen byter du DDR4 minne till Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB +444kr

Byt chassi till Corsair iCUE 220T RGB Airflow Mid Tower +269kr
Byt nätagg till Corsair CV650 Dual EPS 650W PSU -500kr
Byt moderkort till: MSI MAG B560M PRO-VDH WIFI moderkort+333
Då kommer det se ut så här i kundkorgen

Corsair iCUE 220T RGB Airflow Mid Tower
MSI GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X
Intel Core i5-10400F Processor, Tray
CM Hyper H411R ARGB Black Komplett Edition
Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB
Kingston NV1 NVMe PCIe SSD 500GB
MSI MAG B560M PRO-VDH WIFI moderkort
Corsair CV650 Dual EPS 650W PSU

Totalt 9.793kr

Permalänk
Medlem

Du kan slopa mitt senaste inlägg det var bara om du inte ville köpa lösa delar så kör på det första alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Okej hittade något som säkert duger och färdigbyggt.

https://www.komplett.se/configure/1110052/dator-surfplatta/ko...

Sen går du in på anpassa inför köp sen väljer du bort skärmen och tangentbordet och windows.

Sen går du till processor och väljer Intel Core i5-10400F Processor, Tray +342kr (den som finns i lager)

Sen väljer du MSI GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X -300kr

Sen byter du DDR4 minne till Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB +444kr

Byt chassi till Corsair iCUE 220T RGB Airflow Mid Tower +269kr

Då kommer det se ut så här i kundkorgen

Corsair iCUE 220T RGB Airflow Mid Tower
MSI GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X
Intel Core i5-10400F Processor, Tray
CM Hyper H411R ARGB Black Komplett Edition
Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB
Kingston NV1 NVMe PCIe SSD 500GB
ASUS PRIME H510M-A WIFI moderkort
Seasonic GB3 500W PSU

Totalt 9.960kr och du slipper skruva ihop den själv

Man kan också byta ut nätaggregat till CV650 -500 kr och lägga skillnaden på ett MSI MAG B560M PRO-VDH WIFI +333 kr

På ditt första paket så skulle jag också bytt moderkort till MSI MAG B560M PRO-VDH som finns hos Amazon för 1103 kr

Edit Tänk på att 10400F inte stödjer 3200 MHz minnen med H510 utan man måste köra B560 eller bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

ett 5700G har bättre FPS än ett gtx 1650 dock, betydligt så. Finns tester på youtube.

Har du någon länk ? För de videos jag hitta med 5700g så gav det sämre FPS än 1050 som är klenare än 1650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Man kan också byta ut nätaggregat till CV650 -500 kr och lägga skillnaden på ett MSI MAG B560M PRO-VDH WIFI +333 kr

På ditt första paket så skulle jag också bytt moderkort till MSI MAG B560M PRO-VDH som finns hos Amazon för 1103 kr

Edit Tänk på att 10400F inte stödjer 3200 MHz minnen med H510 utan man måste köra B560 eller bättre

Ja det har du helt jävla rätt i! (redigerade mitt inlägg) Hehe kul ibland hur kompletts "anpassa inför köp" fungerar. Det där är två PSU som kostar typ lika mkt men blir ändå 500kr billigare.

Hittade någon dator med 3060 förut men det var billigare att lägga till 3060 ti.

Permalänk
Skrivet av teanox:

ett 5700G har bättre FPS än ett gtx 1650 dock, betydligt så. Finns tester på youtube. Men... För TS, den "billigaste" av dem två från Cdon är rätt... Skräp idag kontra då det är 1x 8GB ram, inte dual channel och CPU är väldigt low end, vill du ha en dator som kommer hålla ett tag får du tyvärr antigen köpa en CPU med Igpu som 5700G som utklassar i stort sätt alla dedicated i 1080P atm.

Ska du spela på högre upplösning en 1080P så behöver du båda starkare CPU, GPU och mer Ram.

Skulle rekommendera dig att köpa en sådan här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bivvANOypTiNF4hPuMX6mNC3B9g/5700ghttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/bivvANOypTiNF4hPuMX6mNC3B9g/5700g

Ifall du kan montera själv, annars lägg till installation.

Det är 25% dyrare än alternativet du jämför med. Utan att få det byggt.
I ditt inlägg jag svarade på påstod du att den "är riktigt dyr".
Det är den inte.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BlitzBurn:

Det är inte CDONs datorer utan säljs av GTSA.
GTSA gick tidigare under namnet "Greattech". Du kan köra en snabb sökning på Greattech här på forumet i sökrutan. Då ser du vad det är för nissar. Inget företag jag skulle vilja ge pengar till.

Detta är t ex ett bra exempel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439520-fakturastrul-o...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516381-greattech-leve...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1502158-greattech-kara...

Jag har dock inte handlat av GT själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Utifrån det jag kan hitta så är 5700G långsammare än ett 1050Ti som i sin tur är långsammare än ett 1650. Vadå 5700G utklassar i stort sett alla dedicated? Är ju väldigt få dedikerade GPU:er som får på fingrarna av iGPUer alls.

I övrigt tror jag en https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami... skulle passa TS rätt bra. Då kan han peta in en sticka ram till för 16GB och ha en kompetent 1080p dator som är bättre än CDON datorn på allt utom ramminne där den är lika bra.

Permalänk
Medlem

5700G & 5600G's inbyggda grafik motsvarar ett GT 1030.
Jag hade siktat på följande om du inte vill vänta till 13 oktober och försöka knipa ett RX 6600 (ej XT) gissar det kommer kosta 3.5-4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Utifrån det jag kan hitta så är 5700G långsammare än ett 1050Ti som i sin tur är långsammare än ett 1650. Vadå 5700G utklassar i stort sett alla dedicated? Är ju väldigt få dedikerade GPU:er som får på fingrarna av iGPUer alls.

I övrigt tror jag en https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami... skulle passa TS rätt bra. Då kan han peta in en sticka ram till för 16GB och ha en kompetent 1080p dator som är bättre än CDON datorn på allt utom ramminne där den är lika bra.

Satt och tänkte på något helt annat. Såg det nu.