Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva
Hej
Det här är ingen "varning för" tråd eller liknande. Företaget har själva varit aktiva i forumet och är vida känt på Swec forum, for better or for worse. Jag är likgiltig. Har själv aldrig handlat där och kommer förmodligen inte göra det då jag använda mig av andra kanaler.
Jag har ingen agenda utan har gjort detta på min fria tid, ja okej jag har väl även suttit på jobbet och knåpat..
Jag blev intresserad av företagets tillvägagångssätt samt kundhantering eller avsaknad av snarare, när en tråd dök upp i november månad.
Sedan dess har jag begärt ut företaget samtliga ARN mål (41st) under företagsnamnet Greattech Stockholm AB (konkurs) och det nu nyare bolaget som äger varumärket, Karatas Group AB. Jag lägger ingen vikt i antalet ärenden då jag själv sitter med hanteringar av sådana ärenden. Det som slår mig dock är antalet ärenden för ett såpass litet företag och under en såpass kort period, där majoriteten av ärendena är negativa mot företaget och utav de negativa ärendena så är en hög grad av ärendena aldrig ens besvarade.
Innan jag påbörjade denna resa så frågade jag Greattech via forumets PM funktion om huruvida de följer samtliga ARN utlåtanden eller ej. Fick som svar att det gör dem. Det fick mig att agera ombud för det fall som skrevs i forumet i november månad.
Efter lite grävande så är det tydligt att företaget inte följer nämndens beslut, trots att jag blev vaggad att tro detta.
Det man även kan se i alla pläderingar fram och tillbaka mellan kund och ÅF är kommunikationen som presenteras. Ni får givetvis bedöma själva genom att begära ut filerna som är allmänna handlingar.
Vad är meningen med tråden? Ja det är precis vad forumkategorin förklarar. Det handlar om konsumenträtt och detta är ett försök för mig att få konsumenter att förstå att man har rättigheter som man kan utöva. Det finns inte alltid folk som kan hjälpa en att driva ett enskilt ärende.
Användare som finns på detta forumet skall vara lyckliga över att medlemmarna håller så pass hög nivå (i vissa fall) att man kan ta hjälp av varandra. Sweclockers skall även dem ta åt sig av att dem håller högt i tak gällande denna kategori då dem i flesta fall kan handla om pajkastning.
Jag har just nu ett pågående mål mot Greattech hos ARN där jag agerar ombud. Företaget har fått påminnelse att besvara ärendet. Det verkar som att ARN inte mottagit svar av företaget. Detta kan dock inte bekräftas ännu då ARN har en processhantering som heter duga.
Jag har personligen varit i kontakt med fyra av Greattechs kunder som fått fördel till sitt mål där Greattech inte följt upp nämndens rekommendationer.
Vad händer om företaget inte följer rekommendationerna?
- Du som konsument kan driva ärendet vidare via annan tvingande laglig instans
- Du som konsument kan begära företaget i konkurs
- Du som konsument kan fakturera företaget om ni t ex rekommenderats återbetalning för X antal kronor, så kan ni fakturera beloppet samt eventuell förlupen ränta.
- Svarta listan Råd & Rön. - Seriösa bolag vill inte finnas här.
Skriv gärna om ni har några frågor!
OBS : Länk till lite bilder som är tagna under ärendets framfart.
Redigerat med nyinlagd bild där det framgår att företaget har ett föreläggande hos KFM.
Greattech (Karatas Group AB) har idag 4 förelägganden hos KFM som avser skulder av något slag.
Fordringsägarna är samtliga större företag inom El/Energi/bank/försäkring
Payex
Fortum
Fora
Ellevio
***bort/mod***
Relaterat
Råd & Rön:
https://www.radron.se/svarta-listan/
Man kan maila in till företagets kontaktmail med bifogat ärende och beslut samt även uppföljningskontakt där det framgår att företaget som har beslutet mot sig valt att inte fullfölja rekommendationen. Det räcker med ett sådant beslut. Underlagen blir granskade av Råd & Rön och slutligen placeras företaget i "svarta listan" som definitivt inte är säljfrämjande för något företag alls!
****** SAMMANFATTNING ******
I bifogad länk finns bilder för framtagning av samtliga 41st ARN ärenden mot Greattech Stockholm AB ( Greattech Varumärke) samt Karatas Group AB.
Jag har även belyst två ärenden av fyra intressanta då dessa två låg närmast i tiden. Dessa två ärenden har GT valt att inte fullfölja och istället begära omprövning för att förhala besluten.
I bilderna finns även kommunikation med de två konsumenter som fått sina ärenden beslutade till sin fördel. Kommunikationen visar att GT inte fullföljt sitt beslut.
De två ärenden jag vill belysa är:
2016-12999 MAKÅ
2017-00188 som även begärdes omprövning på och fick nytt ärendenummer 2017-09880.
Samtliga tre ärenden (2 konsumenter) har nekats prövning på. Men företaget insisterar att för det sistnämnda fortsätta att begära omprövning.
Vi följer ALLTID alla beslut från ARN (ett slutligt beslut från ARN).
Tråden handlar i grund och botten om ett intresse att undersöka företagets påståenden om huruvida de fullföljer ARN mål eller inte. Efter snabb kontroll så kunde man snart se en röd tråd av förhalande hanteringar i ARN mål som företaget förmodligen ansåg bör ha beslutats i deras favör.
I min fördjupning så inledde jag även en dialog med Trygg E-handel för att ifrågasätta företagets certifikat då kundklagomål fanns i grund samt att grundläggande föreskrifter för att bibehålla certifikatet inte fullföljdes, nämligen kundvård. Detta visar sig frekvent i de mål som jag har granskat.
Bifogat konversation med Trygg E-handel avtalsansvarige:
Fortsättning med Trygg E-handel - GT lämnas 30 dagar att svara på frågeställningen ang. mina underlag.
Jag har även under min granskning fått ta del av personliga kontakter av företagets VD via Facebook. Det är nu väldigt uppenbart att jag hur företaget opererar. Något jag inte kan bevisa och som egentligen inte bör belysas är att jag mottagit flera aviseringar via Facebook. Aviseringarna finns men det går ej att se då dom återkallats. Om detta är kopplat till tidigare kontakt kan jag inte svara på men detta har skett först efter att jag påbörjat min granskning.
OBS! Se nedan länk. Sedan tråden skapades så har det tillkommit tre förelägganden utöver de fyra anmälda ovan.
Vi tackar användaren som bekostade upplysningen och publicerade den ursprungligen i tråden.
*** UC SLAGNING - OFFENTLIGA UPPGIFTER ***
https://www.scribd.com/document/377350450/UC
*** UC SLAGNING - OFFENTLIGA UPPGIFTER ***
Jag tackar även Sweclockers som tillåtit mig sammanfatta tråden.
EDIT: 17/5 -18
EDIT, Mod: 30/5 -18