Permalänk
Inaktiv

Gett upp på PC som spelplattform

När man var ung så var komplexiteten väldigt låg när det kommer till Gaming-PC's. Antigen hade man en "PC" eller inte. Med intåget av grafikacceleratorer blev det lite mer komplicerat. Då handlade det om man hade hårvarurendering eller inte. Sedan tillkom det en funktion efter en annan. Saker som man började titta på:

Minnesmängd
Glide, Direct3D, 3DFX
GPU Mhz
Upplösning
Watt/PSU-krav

so far so good.... det var inte allt för komplicerat...

Vsync
AA
Widescreen

Nu började det bli lite mer o mer komplicerat speciellt iom att alla grafikkort inte stödde alla tekniker...

Idag... HERREGUD säger jag. har ni sett inställningsmenyn på dagens spel?!

Idag är det SÅ många faktorer och tekniker man behöver ha koll på att det FÖR MIG är inte värt att lägga tid och energi på PC som spelplattform. Hur jag än gör så upplever jag att "jag nog fan skulle kunna konfigurera min setup bättre". Därför har jag valt att lägga ner allt vad PC-spel heter och satsa alla mina kort på PS5. Det är en kompromiss men det känns så jävla bra.

Vad tycker ni? Kan komplexiteten öka i all oändlighet eller har ni alla en gräns för när ni säger "fuck this shit?"

TED-talk på temat:
https://www.youtube.com/watch?v=VO6XEQIsCoM

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är lättare och mer tydligt än någonsin.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vem säger att man behöver hålla på i menyerna? Default brukar fungera alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Idag är det SÅ många faktorer och tekniker man behöver ha koll på att det FÖR MIG är inte värt att lägga tid och energi på PC som spelplattform.

Nej det behöver man inte, den överväldigande majoriteten av PC-spelare har inte särskilt mycket koll på sådant utöver de mest grundläggande inställningarna. Det kommer man inte heller undan med en konsoll. Det är en specifik del av oss som gottar ner oss i detaljerna, men mycket av det ses definitivt som onödigt för den icke-invigde.

Exakt detsamma gäller precis varje annat intresse man kan ha.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag vill säga att mer möjligheter inte nödvändigtvis innebär en ökad komplexitet, det beror väl på användaren.
Är nog ganska många som bara nöjer sig med att se till att man kör i native upplösning, flyter allt på bra så gott nog?
Om man vill grotta ner sig och fintweaka så absolut, men då har man nog samtidigt det intresset med?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Nja alltså detta gäller väl mer om man vill köra lågbudget och komma undan så billigt som möjligt med riktigt bra prestanda, då är det viktigt att vara påläst. Annars är det ju bara att lägga lite extra på systemet så löser de mesta sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Mjaa. Ja jag känner igen vad du säger.
Det är väldigt många meckiga inställningar som man behöver en hel del förståelse för att få till. Räcker inte att förstå anti-aliasing längre utan man ska förstå innebörden av ett gäng olika antialiasing-tekniker. Och ibland hjälper inte det heller utan bäst AA kanske man får av DLSS. Men vilken nivå av den är bra då? Och listan kan vara överväldigande på inställningsmöjligheter.

Samtidigt är väl spelen lite snällare mot spelaren nu för tiden. Standardsettings fungerar väl bättre och bättre med tiden.

Sedan finns det faktiskt ganska fin hjälp om man nu vill ändra - utan att veta. Både nvidia och AMD erbjuder anpassade inställningar efter din hårdvara per spel - utifrån hur spelet fungerar på andra spelares maskiner med liknande hårdvara.
Ganska listig funktion.

Verkar som att prisläget drar rätt många till konsolerna nu för tiden också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Ja jag känner igen vad du säger.
Det är väldigt många meckiga inställningar som man behöver en hel del förståelse för att få till. Räcker inte att förstå anti-aliasing längre utan man ska förstå innebörden av ett gäng olika antialiasing-tekniker. Och ibland hjälper inte det heller utan bäst AA kanske man får av DLSS. Men vilken nivå av den är bra då? Och listan kan vara överväldigande på inställningsmöjligheter.

Samtidigt är väl spelen lite snällare mot spelaren nu för tiden. Standardsettings fungerar väl bättre och bättre med tiden.

Sedan finns det faktiskt ganska fin hjälp om man nu vill ändra - utan att veta. Både nvidia och AMD erbjuder anpassade inställningar efter din hårdvara per spel - utifrån hur spelet fungerar på andra spelares maskiner med liknande hårdvara.
Ganska listig funktion.

Verkar som att prisläget drar rätt många till konsolerna nu för tiden också.

Så är det. Ja menar, ett sätt att komma runt problemen jag nämner är att kasta pengar på det och sedan hoppas att spelets/grafikortsstillverkarnas automatiska inställningar är smarta nog att göra det bästa utav saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag skulle säga att det är lättare och mer tydligt än någonsin.

Japp och konsollerna har blivit allt mer komplexa.

Permalänk
Medlem

Det enda som har hänt är att speltillverkarna har lagt till möjligheter att ändra inställningar som du själv vill.
Förr fanns det typ "low-medium-high" och det finns ju än idag som presets om du inte vill inte och pilla själv.

Inte helt olikt "performance mode - resolution mode" som finns på PS5 idag.
Ögongodis eller bildfrekvens?

Drivrutiner har alltid varit någonting man behövt fippla med och de är mycket enklare att hantera idag.

Tänk bara förr i tiden hur mycket jobb som behövdes för att kunna spela online. Först få igång modemet, sen ladda ner och hantera helvetet som var gamespy och försöka ansluta till polarens server via kommandon och ip-adresser.
Nu laddar man ner steam. Klickar på spelet man vill ha. Klicka installera och sen spela.

Inga CD-skivor, inget letande efter drivrutiner på konstiga ställen.

Om du inte vill bry dig om det du nämner som PSU-krav, GPU MHz och liknande så fungerar det alldeles ypperligt att knalla in på Inet, Webhallen, Elgiganten eller liknande och köpa en "gamingdator" i din prisklass och bara börja spela. De allra flesta spelen känner dessutom av din hårdvara automatiskt och ställer in grafiken till en rimlig nivå.

Det är inte krångligare än du gör det till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lättare än någonsin, spelen känner av din hårdvara automatiskt, ställer in någorlunda vettiga inställningar. Det är ju bara installera och sen spela i de flesta fall. Jag har aldrig stött på att jag varit tvungen att "tweaka settings" för att få spelet att fungera. Visst, ibland måste man berätta för spelet att man vill köra "Ultra" istället för "High" och AA settings etc som Söderbäck nämner ovan är ju väldigt ofta dolt bakom "advanced" settings. - De settings som är inkompatibla med din hårdvara går ju närapå aldrig att ändra på.

Är du en advanced user, pillar du på advanced saker, annars skiter du i dem, UXen är ju glasklar, de enda som hamnar i någon form av fälla är ju när man börjar närma sig "advanced" user och då blir bortkollrad i sin okunnighet - Man vet att det finns grönare gräs på andra sidan, men man tar sig inte över staketet. Befinner man sig i den situationen är det ju antingen bara gilla läget, eller bita i äpplet och läsa på. Det är itne direkt raketforskning vi snackar om, det är ju på sin höjd 20-30 olika inställningar med 3-4 olika alternative, vara merparten är väldigt tydliga med vad de betyder.

"Texture Quality" "Low|Medium|High" är ju inte superlurig,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raynstorm:

Det enda som har hänt är att speltillverkarna har lagt till möjligheter att ändra inställningar som du själv vill.
Förr fanns det typ "low-medium-high" och det finns ju än idag som presets om du inte vill inte och pilla själv.

Inte helt olikt "performance mode - resolution mode" som finns på PS5 idag.
Ögongodis eller bildfrekvens?

Drivrutiner har alltid varit någonting man behövt fippla med och de är mycket enklare att hantera idag.

Tänk bara förr i tiden hur mycket jobb som behövdes för att kunna spela online. Först få igång modemet, sen ladda ner och hantera helvetet som var gamespy och försöka ansluta till polarens server via kommandon och ip-adresser.
Nu laddar man ner steam. Klickar på spelet man vill ha. Klicka installera och sen spela.

Inga CD-skivor, inget letande efter drivrutiner på konstiga ställen.

Om du inte vill bry dig om det du nämner som PSU-krav, GPU MHz och liknande så fungerar det alldeles ypperligt att knalla in på Inet, Webhallen, Elgiganten eller liknande och köpa en "gamingdator" i din prisklass och bara börja spela. De allra flesta spelen känner dessutom av din hårdvara automatiskt och ställer in grafiken till en rimlig nivå.

Det är inte krångligare än du gör det till.

Mm, du har många bra poänger. Problemet kanske ligger i att jag personligen inte mår bra om jag inte gjort en ansträngning och det är vad som tar emot med tanke på "möjligheterna" idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon15480:

Mm, du har många bra poänger. Problemet kanske ligger i att jag personligen inte mår bra om jag inte gjort en ansträngning och det är vad som tar emot med tanke på "möjligheterna" idag.

Det är hög igenkänningsfaktor på den här alltså! Väl beskrivet!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förstår lite vad du menar. Det är som med restaurangmenyer. Ge mig hellre fyra bra alternativ att välja mellan istället för en tiosidig meny.

Permalänk
Medlem

Det finns även i nvidia experience och andra platformar att de "smart" sätter upp inställningar i spel åt en. Alldrig testat.
Annars är ju en kik på prestandagraf på swec för säg high i din upplösning i bf1 för att vad du vill ha för nivå och sen köra typ samma och inte bry sig är ju det enklaste.
Enda svåra där är att det blir mer representabelt att idag kolla på 3060 för när säg 3070 kom så fanns inte 3070 och 3060ti ute än och det kan vara svårt att veta var som är relevant och kolla

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så meckigt idag, snarare att wow-faktorn har försvunnit totalt . Har man varit med ett tag och kommer ihåg software-läget som de flesta spel hade då och hur man man bara satt där och gapade efter man hade stoppat in en 3d accelerator i burken.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

För min del är det väldigt skönt på den platta skärmen eftersom allt ska vara på max i alla spel (1440p 60hz med RTX3080...)

Men i VR... det är ett helt annat monster. Det är inte bara de stora mängder inställningarna i spelen som måste optimeras (och tweakas igen när spelen patchas), utan även upplösningsskalning i SteamVR/OpenXR-programmet och massor av 3D inställningar i Nvidia-programmet att hålla koll på. Det har fått mig att överge... men komma tillbaka till... flera PC VR titlar såsom Flight Simulator 2020 bara för det är för jobbigt att fixa med alla inställningar - och jag vill inte spela om jag inte vet att jag får ut den bästa möjliga upplevelsen av mitt system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Tycker inte det är så meckigt idag, snarare att wow-faktorn har försvunnit totalt . Har man varit med ett tag och kommer ihåg software-läget som de flesta spel hade då och hur man man bara satt där och gapade efter man hade stoppat in en 3d accelerator i burken.

Det där beror lite på. Att gå från ett GTX760 till att spela Horizon Zero Dawn med allt maxat var väldigt imponerande faktiskt.

Annars ... kan jag väl hålla med, en del i a f. När jag skaffade en 4K-skärm blev det lite förvirring då "Upplösning" i t ex Control inte betyder vad det en gång gjorde utan nu är det skalning jag ska ändra. I Psychonauts 2 finns det inte ens en upplösning att ändra om man kör borderless, utan det är skalningen man ändrar på för att ändra upplösning.

Problemet är dock när man läser om sånt på internet. Det är DLSS i olika versioner och skalning och allt möjligt och för mig som en gång i tiden var väldigt insatt så känns det som att jag måste skaffa en doktorand för att begripa vad man tydligen måste ha koll på, och man ska ha halva skärmen täckt av temperaturer och FPS och 99% och allt möjligt skit, men mitt råd är att strunta i allt som finns på internet.

Flytta sliders tills du tycker spelet funkar bra. Det är allt som betyder något.

Permalänk
Medlem

Ser inget problem alls i att man får tillgång till inställningarna, vill man inte pilla på det i detalj så finns i de flesta spel fortfarande inställningar såsom low, medium, high, ultra. Många spel kan även känna av ens hårdvara och anpassa inställningarna efter det. Det finns oftast att hitta "optimal" settings för just det grafikkortet man har att hitta på nätet för de mest optimala inställningarna för fps, bild kvalitet eller vad man nu är ute efter.

Det kommer ju även mer och mer inställningar till konsol spel nu för tiden då de släpps olika kraftfulla varianter av dem så användarna kan optimera utefter den hårdvaran de har.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Vad tycker ni? Kan komplexiteten öka i all oändlighet eller har ni alla en gräns för när ni säger "fuck this shit?"

Nja. Så länge det bara finns en plattform som erbjuder e-sport fps:er med mus och tangentbord så är det väl en ickefråga för många..

CS då, nu och i framtiden

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det där beror lite på. Att gå från ett GTX760 till att spela Horizon Zero Dawn med allt maxat var väldigt imponerande faktiskt.

Det är ju subjektivt, för grafik är inte det som kittlar min hjärna när jag spelar.
[/quote]

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar, detta är ett argument som väldigt ofta kommer upp i dessa diskussioner och det är inget tvivel om att det är smidigare att komma igång med ett spel på en spelkonsol.
Det hänger nog väldigt mycket på:

  • Ska du använda din enhet för mera än spel (Office arbetet, media arbete etc)?

  • Är du intresserad av teknik, företrädelsevis elektronik (påverkar toleransnivå för strul)?

  • Moddar du spelen?

  • Vill du designa och bygga din enhet efter smak och tycke?

Om svaret är JA på ett eller flera av ovanstående frågor så tippar det snabbt över till fördel för PC:n som spelplattform.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Lego Master

Lockelsen med att spela på PC är väl just lite grann att man kan utmana sig, om man vill, till att begripa alla inställningar och optimera för sitt system för att klämma ut varenda liten FPS eller glänsande pixel ur burken.

Det är inte lika tillrättalagt som konsolspel, vilket såklart är en smaksak. Vissa föredrar Apple, andra Android. Samma med gaming. Vill du (kunna) härja, eller ska det "bara funka"?

Sen går ju en PC att använda till en hel del annat än att bara spela på, och så länge jag kan kombinera flera användningsområden i samma apparat så kommer det ju att vara en fördel jämfört med att separera dem. Jämför med hur mobiler är en kombinationsenhet för kommunikation, fotografering, navigering, spel osv. Jag är villig att lägga mer pengar på en mobil som kan alla de här grejjorna än lösa enheter för varje enskild sak.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en annan typ av meck och krångel idag än vad det var förr.

Idag är det mer nybörjarvänligt och enkelt för den som inte vill eller orkar bry sig. Installera och spela så funkar det för det mesta bra. Vill man grotta ner sig i inställningar och val så finns det nästan hur mycket som helst att pilla på.

Förr var valen färre, men mer meck för att ens få igång spelen.

Och det var inte bättre förr, det är bara lite värre nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det är väl bara starta spelet och lira?
Fler valmöjligheter för folk som bryr sig om funktioerna är ju bara bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Det är ju subjektivt, för grafik är inte det som kittlar min hjärna när jag spelar.

Visst, är likadan. Det jag menade var att om man spelat typ The Outer Worlds på låg/medium och sedan startar HZD maxat så kändes det lite som att jag skaffat en 3D-accelerator (minns också den tiden).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Det är väl bara starta spelet och lira?
Fler valmöjligheter för folk som bryr sig om funktioerna är ju bara bra.

Lägga 20.000 SEK på en dator för att sedan "bara starta spelet"? Herregud.

Permalänk
Medlem

Därför konsol helt klart är att rekommendera till någon som ska köpa speldator till barn.
Enkelheten med konsol är svårslagen i jämförelse med PC.
Man har t ex en PS5, köper då bara spel som det står att de är för PS5.
Dessutom krävs det mindre av underhåll osv jämfört med en PC.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle rekommendera alla att köpa PS5 (istället för en PC) om man inte går igång på att mikrohantera sin spelplattform.

Permalänk
Testpilot

@anon15480
Jag säger tvärtom:
Vi har för lite kontroll och val på PC-sidan fortfarande när det gäller inställningar och funktionalitet.

Nästan varenda spel som tillåter det kastar jag in alla former av mods;
Texturer, nya shadow-maps, injection med hjälp av ReShade eller liknande tekniker (som ändrar ljussättning, AA mm).

Även spel som inte tillåter direkt moddning ändrar jag .ini-filer i, bland annat Battlefield och APEX Legends.
Varför göra det? Jo, för att det finns en massa "inställningar" att göra som inte dyker upp i menyerna. Till och med Ubisoft eller Activison-spel som ibland kan ha upp emot 20+ olika reglage att dra i är för mig inte tillräckligt för att nå den nivå av FPS vs bildkvalitén jag önskar alla gånger.

För egen del får gärna spelutvecklare sluta dölja massa saker i bakgrunden och bara ge oss alla alternativ direkt på bordet. Har spelet i fråga stöd (i spelet eller motorn i sig) för TAA, MSAA och FXAA? Låt mig då välja dessa direkt i spelet och tvinga mig inte att gräva runt i era spelfiler för att hitta dem.

För den som inte orkar pilla med dessa saker är det såpass enkelt som att starta GeForce Experience och låta den mjukvaran automatiskt välja inställningarna baserat på din uppsättning av hårdvara. AMD har säkerligen något motsvarande alternativ idag också. Eller såpass enkelt som välj en fördefinierad profil i spelet, brukar alltid finnas en handfull val att välja mellan - T.ex. Low, Medium och High.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >