Köpa dyrt GPU av privatperson på säkraste sätt, Tips?

Permalänk
Medlem

Köpa dyrt GPU av privatperson på säkraste sätt, Tips?

Hej!

Jag hade tänkt att köpa ett till grafikkort till min andra rigg (ej mining). Därför letar jag bland folk på blocket och market efter någon GPU för 11.000 - 14.000 SEK. Men grejen är att jag är riktigt rädd att bli blåst på en sådan summa via internet. Hur GÖR man på bästa sätt för att minska risken att bli blåst av en privatperson? Jag har kollat blocket paket, men dom täcker inte produkter över 5000 Kr.. Har ni några tips? Självklart kan jag inte hämta varan då dom flesta annonserna ligger 20-50 mil i från mig.. Hur ska jag gå tillväga för att köpa på säkraste sätt av en privatperson? Några Tips?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Tradera känns oändligt mer säkert än Blocket i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Tradera känns oändligt mer säkert än Blocket i detta fall.

mjo, men jag har ingen lust att buda och hålla på.. De e de som är tråkigt

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

1. Köp ett nytt för pengarna du har, det är kanske inte prestandan du letar efter men det är som det är.

2. Sätt in en annons på vad du vill ha här på sweclockers. Eller köp av någon som säljer här.
Att handla begagnat på sweclockers är ingen garanti, men någon som luras här blir körd på hela forumet.
Samt att många som säljer och köper har omdömen i denna tråden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

20 mil är väl inget? Jag åkte 30mil ToR en gång för att köpa ett grafikkort. Skulle kanske inte rekommendera att köpa via t.ex. Tradera, men då får du oftast någon form av "säker" betalningslösning (samt kan kolla omdömen) typ PayPal (via Traderabetalning). Lite bättre än t.ex. Swish till en privatperson du inte känner. Eller kanske känner du någon du litar på som bor i samma stad/i närheten av säljaren, kanske en god vän en pålitlig släkting osv? Då kan du ju använda hen som mellanhand.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Köp ett nytt för pengarna du har, det är kanske inte prestandan du letar efter men det är som det är.

2. Sätt in en annons på vad du vill ha här på sweclockers. Eller köp av någon som säljer här.
Att handla begagnat på sweclockers är ingen garanti, men någon som luras här blir körd på hela forumet.
Samt att många som säljer och köper har omdömen i denna tråden.

bra tips ändå. Jag letar faktiskt efter hyfsat bra prestanda, så funderar mellan 3070 Ti och 3080 (om jag lyckas hitta billigt)
Har inte tänkt på det, men det är bra idé faktiskt. Jag litar mer på sweclockers, än blocket eller andra sidor. Dock känns det jäkligt svårt att hitta något för bra pris här, på andra ställen känns det lite billigare av någon anledning

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken GPU du siktar på?

Edit, aja du han svara på det

Som nämnts, tradera med paypal betalning är nog det säkraste via distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Tradera känns oändligt mer säkert än Blocket i detta fall.

Tradera har ett omdömessystem, mellanhand för betalningar (t.ex. Paypal). Det har inte Blocket eller Marketplace.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

20 mil är väl inget? Jag åkte 30mil ToR en gång för att köpa ett grafikkort. Skulle kanske inte rekommendera att köpa via t.ex. Tradera, men då får du oftast någon form av "säker" betalningslösning (samt kan kolla omdömen) typ PayPal (via Traderabetalning). Lite bättre än t.ex. Swish till en privatperson du inte känner. Eller kanske känner du någon du litar på som bor i samma stad/i närheten av säljaren, kanske en god vän en pålitlig släkting osv? Då kan du ju använda hen som mellanhand.

mjo 20 mil är kanske inte så värst mycket, men det är mer tidsbristen som är problemet här. Jag är en arbetsnarkoman, och övertid är något jag bara älskar. Därför vill jag helst slippa köra

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Får man fråga vilken GPU du siktar på?

Edit, aja du han svara på det

3070 Ti / 3080 (EJ MSI Ventus) och helst Asus TUF, men är öppen för andra med.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

3070 Ti / 3080 (EJ MSI Ventus)

Fan vilket hat på ventus Tycker lätt det är snyggaste diskreta kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fan vilket hat på ventus Tycker lätt det är snyggaste diskreta kortet

Jo men benchmark säger sitt (i alla fall vad jag hört o kollat lite bland forum) Däremot ASUS Tuf verkar vara en jävla bra GPU

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jo men benchmark säger sitt (i alla fall vad jag hört o kollat lite bland forum) Däremot ASUS Tuf verkar vara en jävla bra GPU

https://www.komplett.se/product/1191133/datorutrustning/dator...

11 3080 i lager 14500:-

3070ti 10990:- i lager (Asus TUF)

https://www.webhallen.com/se/product/337083-ASUS-TUF-GeForce-...

Permalänk
Medlem

Jo jag såg den, men av någon anledning känner jag ingen kvalité i den Jag vet att butiker har nu i lager några 3070 Ti osv, men jag frågar i fall att om tips, eftersom allt försvinner likna snabbt ur butikerna.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jo jag såg den, men av någon anledning känner jag ingen kvalité i den Jag vet att butiker har nu i lager några 3070 Ti osv, men jag frågar i fall att om tips, eftersom allt försvinner likna snabbt ur butikerna.

Japp tuf 3070ti på webhalln vet du iallafall vad du får, 13 i lager^^

Såg zotac på webhallen också för 9500:- , 2 kvar så de gäller o va snabb

Värt risken att köpa nytt gentemot begagnat, och de lär ändå inte sälja dem under butikspris

Permalänk
Medlem

köp beg endast om du kan hämta varan. Givet vis ska du kunna testa varan innan köp.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt begagnad.. om du blir blåst får du hosta upp ytterligare pengar... Man ska inte vara dumsnål

Vänta till 4000 serien?

Edit
Man kan bli lurad här på sweclockers med Tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Jag hade inte köpt begagnad.. om du blir blåst får du hosta upp ytterligare pengar... Man ska inte vara dumsnål

Vänta till 4000 serien?

Edit
Man kan bli lurad här på sweclockers med Tyvärr

Jag tänkte vänta till 4000 serien.. Men jag har en fin känsla att det blir samma story som med 3000

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Tror det blir bättre
dom satsar miljarder på nya fabriker
Jag håller tummarna 👍

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig att åka till säljaren, 100 mil sammanlagt

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har bestämt mig att åka till säljaren, 100 mil sammanlagt

Haha knas alltså, va är det för pris och produkt som kan göra det värt bensinkostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Haha knas alltså, va är det för pris och produkt som kan göra det värt bensinkostnaden?

RTX 3080 Ti 12GB ASUS TUF GAMING OC. 3.5K billigare än på inet

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

RTX 3080 Ti 12GB ASUS TUF GAMING OC. 3.5K billigare än på inet

nice det blir du säkert nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

nice det blir du säkert nöjd med!

Det tror jag! Säljaren verkar legit, och låter mig även öppna det (obrutet förpackning) och testa det. Ja han känner sig skyldig till det när jag drar liksom 500km en sträcka haha

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

nice det blir du säkert nöjd med!

Priset låter troligt, så jag hade en riktig känsla att den var defekt eller något, men han påstår att den är oanvänd, obruten förpackning, så jag åker o kollar upp det Sen att köra så långt gör mig inget en ledig dag, jag älskar roadtrip med rätt bil

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Priset låter troligt, så jag hade en riktig känsla att den var defekt eller något, men han påstår att den är oanvänd, obruten förpackning, så jag åker o kollar upp det Sen att köra så långt gör mig inget en ledig dag, jag älskar roadtrip med rätt bil

Hoppas bara att det inte slutar med att du står där i en annan stad femtio mil hemifrån och säljaren vägrar svara på telefonsamtal. Det har hänt ganska många också.

Grafikkort (tillsammans med nya mobiltelefoner, datorer etc) är sådant som bedragare verkar ha som favoritobjekt eftersom de vet att det är populära objekt hos köparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hoppas bara att det inte slutar med att du står där i en annan stad femtio mil hemifrån och säljaren vägrar svara på telefonsamtal. Det har hänt ganska många också.

Grafikkort (tillsammans med nya mobiltelefoner, datorer etc) är sådant som bedragare verkar ha som favoritobjekt eftersom de vet att det är populära objekt hos köparna.

Tack för omtänksamheten. Men jag är medveten om det, jag har det i åtanke! Men det är sunt förnuft. Jag måste ta chansen Jag hoppas på det positiva! Bajs på alla som håller på med bedrägeri. Önskar att polisen kunde prioritera mer på det.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hoppas bara att det inte slutar med att du står där i en annan stad femtio mil hemifrån och säljaren vägrar svara på telefonsamtal. Det har hänt ganska många också.

Grafikkort (tillsammans med nya mobiltelefoner, datorer etc) är sådant som bedragare verkar ha som favoritobjekt eftersom de vet att det är populära objekt hos köparna.

Det roliga är att jag hade en säljare som jag pratade med ett längre tag, 30 mil i från mig. Men när han började "pusha" på mig, dvs skriva om hur många som hört av sig till han, o hur många som är intresserade.. Och undrade om "handpenning" konstant... Trots att han verkade hur snäll o legit som helst, men jag till slut insåg att det är inte värt att ta risken. Han är "för pratig". Så jag avbröt affären med honom

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det roliga är att jag hade en säljare som jag pratade med ett längre tag, 30 mil i från mig. Men när han började "pusha" på mig, dvs skriva om hur många som hört av sig till han, o hur många som är intresserade.. Och undrade om "handpenning" konstant... Trots att han verkade hur snäll o legit som helst, men jag till slut insåg att det är inte värt att ta risken. Han är "för pratig". Så jag avbröt affären med honom

Ja det låter inte bra, var de blocket eller tradera, eller nån annan platform?

15500:- för TUF 3080ti tjänar säljaren nog ändo runt 2500:- då den fömodligen köptes antingen när webhallen sålde ut de på eventet för msrp, alternatvt proshop för 12990:-, så låter ganska troligt att det är legit. Hade det varit en dyrare modell som inte subventioneras kanske man skulle höja ögonbrynen lite.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig lagt över 10k på nåt beggat från blocket eller liknande. Känns som det är mer bedrägrier än ärliga säljare på nätet nu för tiden.
O så med grafikkort vet du inte om det suttit i en mining rig 24/7.

Nä köp från en butik.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros