Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En del gillar att vänta i onödan

En del kan det här med framförhållning och är vuxna nog att vänta 1 dag på sin nya leksak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Rätta mig om jag har fel här.

Men hur blir det "mer" slitage? Produkten skall ju levereras vare sig det blir idag eller om 3 dagar.

Det är svårt att veta utan att ha hel insikt.

Men om det är kortare leveranstid så kan det leda till att distributören måste köra exempelvis en halv lastbil för att hinna.

Om det är större tidsfönster så kan denne invänta tills lastbilen är full och sedan köra iväg.

Förenklat sagt.

Permalänk
Musikälskare

Amazon-effekten! Vem är nästa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Vi får väl ändå anta att inte chaufförerna behöver jobba gratis eller övertid för detta?

Om nånting så innebär det mer jobb åt den branschen. Mer jobb, mindre uppsägningar.

Vissa har en förmåga att se det dåliga i allt.

Detta är någonting som både vi konsumenter och distribueringsbranschen tjänar på. De enda som "förlorar" på det är webhallen som för pröjsa frakten själva för allt men det är ju marknadsföring och man hoppas ju att de tjänar in förlusten genom att locka fler kunder. Har t.ex Inet och Webhallen samma pris på en produkt jag vill ha så väljer jag absolut Webhallen om dom erbjuder gratis hemleverans.

Anta hur mycket du vill. Har själv jobbat i transportbranschen med helt samslösa arbetsförhållanden. Sista jobbet var dock hyfsat betalt men med inplanerad obetald "kör tills du är klar" övertid och resonemanget "aaah men det e mindre att göra på sommaren".

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är svårt att veta utan att ha hel insikt.

Men om det är kortare leveranstid så kan det leda till att distributören måste köra exempelvis en halv lastbil för att hinna.

Om det är större tidsfönster så kan denne invänta tills lastbilen är full och sedan köra iväg.

Förenklat sagt.

Tack för svar. Låter helt rimligt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Jag ska troligen beställa något nu när det är gratis.

Sedan borde de ha ett minimumtak. För om man köper något väldigt billigt så blir det ara en kostnad för Webbhallen. På samma sätt som småbutiker vägra kortbetalning för ett tag sedan.
Dessutom skickar man efter ett USB minne och det ska inpaketerads i ett litet paket, separat hanteras av en brevbärare etc så är det ej bra för miljön. Men i framtiden så hade det nog gått att lösa som att produkter skickas utan extra paket och hämtas på en mottagningsstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta med "samma dag-leverans" kan dom dra åt pipsvängen med.
Ska dom ha detta så borde det vara dyrt att lägga till vid köp.

Vägarna är redan fulla av övertrötta utarbetade förare med skitdåliga arbetsvillkor.

Vad är alternativet menar du? Att de skall gå arbetslösa? Det finns uppenbarligen en marknad för den här typen av leveranser, annars hade inte tjänsten erbjudits.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk

Fri frakt känns ju självklart bra och webhallen är alltid en butik jag tittar en extra gång hos och ofta väljer framför andra om inte priset skiljer allt för mycket, men... Totalt pris är ju mycket mer intressant än fri frakt. Och om jag ska köpa flera saker så blir det ju samfrakt så det får räknas in också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Skulle vara minst 35%moms på internet köp för att gynna fysiska butiker.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är för att kontra Amazon Prime? De har ju kört fraktfritt och fri hemleverans hela sommaren.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har inte Webhallen redan haft fri frakt sedan i somras eller var det bara någon kampanj de hade då?

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

mycket bra, hatar amazon...

Permalänk
Medlem

Ironiskt att jag idag fick ett Skilling banco i en supply drop Nu hade jag redan typ 5 ändå men..

Jag blir lite ledsen för det känns som Amazon tvingar fram detta och på så sätt kanske Webhallen får lite lägre marginaler och det vill jag inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut!

Är man inte intresserad av det övriga i Amazon Prime blev det plötsligt en väldigt dålig affär att betala 59Kr månaden för "fri" frakt, på "vissa" produkter. Det här får Amazon att se ganska pinsamma ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle vara minst 35%moms på internet köp för att gynna fysiska butiker.

Ännu mer än de drakoniska 25% som vi redan har? Du får gärna gå och skänka bort dina egna pengar om du vill.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Föredrar inte webhallen sedan tidigare eftersom man har fått betala returfrakt. Är väl inte helt ovanligt att en vara inte motsvarar förväntningarna. Då det handlar om en dyrare produkt visst men en billig produkt då returfrakts kostnaden nästan blir lika hög som varans pris.

Permalänk
Medlem

Bra att jag bränt av alla Skilling Banco dårå!

Skrivet av Ozzed:

Så ska det se ut!

Är man inte intresserad av det övriga i Amazon Prime blev det plötsligt en väldigt dålig affär att betala 59Kr månaden för "fri" frakt, på "vissa" produkter. Det här får Amazon att se ganska pinsamma ut.

Hmm så länge Webhallen Studios inte anlitat Clarkson och grabbarna att göra en säsong The Grand Volvo Tour så tror jag det finns gott om värde i Amazons tjänst fortfarande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

konkurrens är bra för oss konsumenter. Får se om fler hakar på. Har inte Inet fri frakt redan?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle vara minst 35%moms på internet köp för att gynna fysiska butiker.

Varför ska fysiska butiker gynnas?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Vi får väl ändå anta att inte chaufförerna behöver jobba gratis eller övertid för detta?

Om nånting så innebär det mer jobb åt den branschen. Mer jobb, mindre uppsägningar.

Vissa har en förmåga att se det dåliga i allt.

Detta är någonting som både vi konsumenter och distribueringsbranschen tjänar på. De enda som "förlorar" på det är webhallen som för pröjsa frakten själva för allt men det är ju marknadsföring och man hoppas ju att de tjänar in förlusten genom att locka fler kunder. Har t.ex Inet och Webhallen samma pris på en produkt jag vill ha så väljer jag absolut Webhallen om dom erbjuder gratis hemleverans.

Du förstår inte att fler lågelönejobb av oseriösa aktörer såsom Budbee och Airmee skadar en bransch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle vara minst 35%moms på internet köp för att gynna fysiska butiker.

Det är inte alla som har nära till fysiska elektronikbutiker

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Obehagligt. Om butiken tar ut en fraktkostnad brukar det gynna större beställningar. Utan fraktkostnader blir det fler småbeställningar vilket leder till ökade kostnader för butiken som i sin tur borde leda till högre priser. Det är bättre om man som kund planerar sina inköp så att kostnaderna minskas.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Cenorida:

Vad kommer hända med Skilling Banco?

Hej! Vi jobbar på att erbjuda något istället för Skilling Banco Så de kommer inte brinna inne några såna för er ^^

/// Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt nyheten. Inet har gratis hemleverans med Postnord mypack home även för små köp. Kommer alltid på morgonen dagen efter. Vet inte när det infördes med långt tidigare.

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte erbjuder ett smidigt retursystem likt Amazon så är jag inte speciellt intresserad, såvida priset inte är bättre så klart.

Men varor så som In-ear hörlurar så måste man nästan handla på Amazon för att kunna testa produkten hemma.

Permalänk
Inaktiv

Bra Webhallen.

Amazon får ha hur bra erbjudande och priser de vill men sålänge deras hemsida är skit är det inget ställe jag handlar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unixware:

Ser inte riktigt nyheten. Inet har gratis hemleverans med Postnord mypack home även för små köp. Kommer alltid på morgonen dagen efter. Vet inte när det infördes med långt tidigare.

Nyheten är väl att den väldig stora aktören Webhallen nu har detta, vilket de inte har haft tidigare? Om Nordkorea hade slutat vara kommunistiskt så hade det också varit en stor nyhet trots att den absoluta majoriteten av världens länder inte är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du förstår inte att fler lågelönejobb av oseriösa aktörer såsom Budbee och Airmee skadar en bransch?

Oseriösa? Utveckla gärna.

Och vem hade utfört denna tjänst om inte Budbee/Airmee/Instabox gjort det? Postnord ska man ju vara glada om dom hittar till rätt kommun.

Jag förstår också att arbetsförhållandena inte är optimala men för många är det nog ett jobb som är bättre än inget jobb.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

3st?
Det är småpotatis. Jag och en till har 7 respektive 8st!

Sitter på 11 själv, och man använder ju aldrig dem! Vanlig frakt var redan gratis för level och hämtade ändå de flesta ordrarna i butik. Såg meddelandet av Webbhallen, och hoppas på att man sitter på en liten guldgruva!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Testade att beställa hem en lördagsleverans från Amazon (till Malmö). Det är AirMe som sköter det, fick intrycket att det var amazons egna logistik som skulle sköta leveranser.
Lite halvkul att leveranstid inte gick att välja/byta och leveransen är utsatt från 17.00 till 22.00.