Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Det handlar om en prenumerationstjänst för 59 kronor, vilket ger fria hemleveranser, tillgång till Prime Video, Prime Gaming och exklusiva erbjudanden.

Tar vi endast med att vi är intresserade av själva fraktkostnaden för hemleveranser så måste Amazon medlemmar alltså betala 59 kronor/månad eller 549 kronor/år för att erhålla "fria hemleveranser" medans Webhallen erbjuder fri frakt på alla leveranssätt och det utan en prenumerationsavgift.

Bra där Webhallen 👍

Nu är det så att de flesta antar jag inklusive mig har amazon prime på grund av prime video. Att man får prime gaming, prime music, twitch prime, skinns och annat och nu även gratis frakt är bara ett stort plus som lätt är värt 549kr per år.
Sen jag fick betala returfrakt till webhallen en gång har jag inte handlat därifrån mer. Fri frakt kommer inte att ändra det om jag återigen ska kanske behöva betala för returfrakten.
Sen har jag haft dålig upplevelse med komplett och webhallen så handlar inte därifrån ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Minns inte när jag beställde från webhallen senast, än mindre jag besökte. De borde se över utbud och priser också, speciellt priser är de oftast en av de sämre "inhemska" butikerna. Inte mycket till kontring detta.

Komplett handlar jag hellre av, och då ingår de dessutom i samma familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej! Vi jobbar på att erbjuda något istället för Skilling Banco Så de kommer inte brinna inne några såna för er ^^

/// Staffan

Nice, för jag har 14st 😃

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Oseriösa? Utveckla gärna.

Och vem hade utfört denna tjänst om inte Budbee/Airmee/Instabox gjort det? Postnord ska man ju vara glada om dom hittar till rätt kommun.

Jag förstår också att arbetsförhållandena inte är optimala men för många är det nog ett jobb som är bättre än inget jobb.

Flera av dessa fraktbolag använder sig av arbetsförmedlingen för att fiska upp människor som inte har något annat val än att ta vilket skitjobb som helst, till vilken lön som helst. Till exempel de som blir nekade sjukpenning av vårt lands sjukaste myndigthet Försäkringskassan.

Det borde vara självklart att usla arbetsförhållanden och utnyttjandet av anställda som dessa fraktbolag håller på med borde fixas med bättre regler, med andra ord borde de inte få existera i det skick de är i nu. Lägstanivån är för låg helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Flera av dessa fraktbolag använder sig av arbetsförmedlingen för att fiska upp människor som inte har något annat val än att ta vilket skitjobb som helst, till vilken lön som helst. Till exempel de som blir nekade sjukpenning av vårt lands sjukaste myndigthet Försäkringskassan.

Det borde vara självklart att usla arbetsförhållanden och utnyttjandet av anställda som dessa fraktbolag håller på med borde fixas med bättre regler, med andra ord borde de inte få existera i det skick de är i nu. Lägstanivån är för låg helt enkelt.

Medan jag håller med dig, ser jag inte hur gratis frakt/samma-dagsfrakt påverkar detta. Om så chauffören kör en tandkrämstub samma dag för Amazon eller en beställningsvara som någon väntat på i flera veckor, så kommer han ju att vara ute på vägen och hans företag betala honom samma peng.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Flera av dessa fraktbolag använder sig av arbetsförmedlingen för att fiska upp människor som inte har något annat val än att ta vilket skitjobb som helst, till vilken lön som helst. Till exempel de som blir nekade sjukpenning av vårt lands sjukaste myndigthet Försäkringskassan.

Det borde vara självklart att usla arbetsförhållanden och utnyttjandet av anställda som dessa fraktbolag håller på med borde fixas med bättre regler, med andra ord borde de inte få existera i det skick de är i nu. Lägstanivån är för låg helt enkelt.

Så är det väl med hela budbranschen i hela världen?

När det gäller att välja ställen som erbjuder fri frakt framför andra, så beror det givetvis på om varan man söker finns där, och om priset är bra. Själv handlar jag oftast från webbhallen, komplett och inet. Även elgiganten ibland. Periferigrejor på amazon.de.

Ska säga upp mitt tyska Prime och byta till svenskt nu.

Permalänk
Medlem

Sällan jag handlat via dem men, detta är helgrymt. Tack Amazon för pushen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker båda samma dagleveranser och hemleveranser är onödigt.

2-3 dagar leveranstid till en box är gott nog för mig.

Själv tycker jag det är jäkligt trevligt att slippa cykla till utlämningsstället som ligger åt helvete och istället få grejen till dörren. Men vi är alla olika.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Medan jag håller med dig, ser jag inte hur gratis frakt/samma-dagsfrakt påverkar detta. Om så chauffören kör en tandkrämstub samma dag för Amazon eller en beställningsvara som någon väntat på i flera veckor, så kommer han ju att vara ute på vägen och hans företag betala honom samma peng.

Att erbjuda fri frakt innebär att en handlare t.ex. Webhallen blir benägen att skriva på ett avtal med ett så billigt fraktbolag som möjligt, och hur kan ett fraktbolag vara billigare än ett annat? Man betalar lägre löner. Att detta inte skulle skilja sig från att man faktiskt tar lagomt betalt för frakten, så att fraktbolaget via ett sundare avtal får in pengar för att betala chaufförer en dräglig lön har jag svårt att se. Någonstans genar man i kurvorna eftersom vi alla vet att frakt inte är gratis i verkligheten.

Allmänt är jag lika mycket emot samma-dag-frakt pga att det garanterat körs massor med halvlastade bilar kors och tvärs bara för att nån ska få sin nya gamingmus en dag tidigare. Det är inte okej ur ett miljöperspektiv.

Skrivet av Networker:

Så är det väl med hela budbranschen i hela världen?

När det gäller att välja ställen som erbjuder fri frakt framför andra, så beror det givetvis på om varan man söker finns där, och om priset är bra. Själv handlar jag oftast från webbhallen, komplett och inet. Även elgiganten ibland. Periferigrejor på amazon.de.

Ska säga upp mitt tyska Prime och byta till svenskt nu.

Jo, nog är det väl mer eller mindre samma runtom i världen, men tråden handlar ju om fri frakt i Sverige.
Jag handlar precis från samma handlare som du i regel, endast i undantagsfall från Amazon om det visar sig att de är de enda som har en udda vara i lager.

Permalänk
Medlem

Alla tackar Webbhallen.

Tror ni de gör det här för vara snälla?

Tacka Amazon för konkurrens. Nu kommer jag givetvis välja Webhallen före Amazon men låt oss vara lite rationella i detta Amazon hat.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Själv tycker jag det är jäkligt trevligt att slippa cykla till utlämningsstället som ligger åt helvete och istället få grejen till dörren. Men vi är alla olika.

Hemleverans har varit ovärderligt de senaste 18 månaderna med riskgrupp i hemmet. Och nu även om den värsta faran är över så är det sjukt smidigt att få det hemlevererat istället för att man skall köra till utlämningsstället ett par gånger i veckan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle vara minst 35%moms på internet köp för att gynna fysiska butiker.

Tack för den. Här finns INGA fysiska butiker att välja på, utom kanske en Elgiganten en timme bort med bil eller så.

Tack, men nej tack till den.

//landsbygdsbo

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är så sällan jag brukar bry mig om frakt, det är när jag beställt nånting jättebilligt men frakten är dyrare än produkten och hela slutsumman blir dyrare

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fri frakt är viktig för valet av lågpris varor.

På dyrare varor (3000+ och upp) så måste jag erkänna att jag är mest intresserad av HUR säkert varan kommer till mitt hem, jag vill inte se en låda med hål och att den är söndersliten av dålig service från logistikbolages medarbetare, det betalar jag gärna extra för.

OM nu Webhallen erbjuder fri frakt på även enkla (lågprisvaror) produkter, kommer jag nog att handla hos dem för varje sladd jag har behov av, jättebra initiativ. Dom hamnade just precis på min "Favorit lista".

Permalänk
Medlem

Fri frakt är inte allt, det är det totala priset man får betala som räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Fri frakt är viktig för valet av lågpris varor.

På dyrare varor (3000+ och upp) så måste jag erkänna att jag är mest intresserad av HUR säkert varan kommer till mitt hem, jag vill inte se en låda med hål och att den är söndersliten av dålig service från logistikbolages medarbetare, det betalar jag gärna extra för.

OM nu Webhallen erbjuder fri frakt på även enkla (lågprisvaror) produkter, kommer jag nog att handla hos dem för varje sladd jag har behov av, jättebra initiativ. Dom hamnade just precis på min "Favorit lista".

Webhallen använder väl samma leveranstjänster som amazon, inet och alla andra? Eller förstår jag dig fel?
Iof när det gäller amazon så finns ju chansen att det inte skickas från sverige och tar en längre väg.

Annars tycker jag det skulle va mer intressant med fria returer som både Inet och amazon har^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Schysst av Webhallen, hoppas de har marginaler som täcker detta hyfsat så att det inte blir ett allt för stort slag.

Men förstår detta, det är nu det gäller att ta fighten mot giganten om man ska ha en chans.

De kommer ju bara höja priserna, det blir en minimal påverkan skulle jag gissa på!

Permalänk
Medlem

Bryr mig egentligen inte om "fri frakt" i sig, det handlar mycket mer om vad slutpriset blir. Jag köper hellre en vara för 100kr med 50kr frakt än samma vara för 200kr och gratis frakt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej! Vi jobbar på att erbjuda något istället för Skilling Banco Så de kommer inte brinna inne några såna för er ^^

/// Staffan

Jag tänker en PS5 per Skilling Banco, jag är inte knusslig så Digital går bra! 😀

Permalänk
Medlem

Fri frakt kan avgöra men använder mig alltid av prisjakt.nu så om en annan sida är billigare med ett påslag av frakt kommer jag handla där.

Risken finns att fri frakt ökar priset på produkter.

Permalänk
Medlem

Det värsta är inte frakten från leverantör utan hur Postnord hanterar leveranserna.

Som exempel kan jag visa på hur beställningar gjorts och där varor skickats samma kväll från leverantör men här sitter jag 4-5-6 dagar senare och väntar fortfarande på leverans. Det som orsakar detta är förmodligen att jag alltid vill ha hemleverans vilket gör att först får jag besked om leverans nästa dag, sedan dyker de aldrig upp, sedan nytt besked om leverans ett annat datum. De dyker naturligtvis inte upp då heller. Alternativt står det i loggen att man försökt skicka mig med sms utan framgång trots att jag varit hemma. Det senaste var att man nu flyttat över leverans till lantbrevbärare med ytterligare ett par dagars försening trots att jag kanske betalat 99kr extra för att få det levererat hem!!!
Ibland undrar man vad det är för folk som sköter dessa leveranser

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Ärligt talat spelar det mer roll vilka returvilkor en butik har än om de har fri frakt. Brukar undvika Webhallen då jag inte bor i närheten av en fysisk butik och man får betala returfrakten själv. Där slår Inet och Komplett Webhallen på fingrarna.

Permalänk
Medlem

Bra. Detta har man ju haft via Inet länge som sweclockers-medlem annars. Tar alltid hemleverans och beställer alltid från Inet om jag kan. Inet Inet Inet!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Vi får väl ändå anta att inte chaufförerna behöver jobba gratis eller övertid för detta?

Fast det är ju det de får göra. Känner en som kör Postnord lokalt (i Övik) och det är konstant kaos. Skitlön och för många stop för att praktiskt hinna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du förstår inte att fler lågelönejobb av oseriösa aktörer såsom Budbee och Airmee skadar en bransch?

Konkurrens gynnar alla. De sämsta sätten försvinner, perfekt!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta med "samma dag-leverans" kan dom dra åt pipsvängen med.
Ska dom ha detta så borde det vara dyrt att lägga till vid köp.

Vägarna är redan fulla av övertrötta utarbetade förare med skitdåliga arbetsvillkor.

Tjhaa, vi motiverar anställda att förlora jobbet när vi handlar på nätet. Jag vill iallafall ha varan samma dag vid tillfällen, inget fel på de.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av tozz:

Du förstår inte att fler lågelönejobb av oseriösa aktörer såsom Budbee och Airmee skadar en bransch?

Tycker Budee och Airmee inte alls är oseriösa och oavsett om dom är lågavlönade så är det väl bättre med fler arbetstillfällen?

EDIT: Om du tycker dom är oseriösa så kan du bundla ihop dom med postnord också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Undrar hur det är att arbeta hos webhallen... men folk bryr sig inte så länge det inte handlar om Amazon

Permalänk
Medlem

RIP Void-nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast det är ju det de får göra. Känner en som kör Postnord lokalt (i Övik) och det är konstant kaos. Skitlön och för många stop för att praktiskt hinna med.

Jo fast blir det verkligen värre av det här?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413