Foundation har premiär idag 24/9 - första två avsnitten finns på Apple TV

Permalänk
Medlem

Jag och sambon såg första avsnittet igår, båda älskar Sci-Fi (jag lite mer än henne), ingen av oss har dock läst böckerna.

Jag gillade första avsnittet skarpt! Sambon gillade det också, men verkade aningen mer reserverad.

Uppenbarligen väldigt påkostat, märker man ganska snabbt. Jared Harris och Lee Pace var höjdpunkterna ur skådissynpunkt! Jag är dock svag för båda. Men båda levererade 👌

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska kolla ikväll tror jag

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Aldrig läst böckerna men ska nog läsa dem efter jag sett serien. Gillade första avsnittet, bättre än det mesta som finns på apple tv.

Permalänk
Medlem

Sett nu och är måttligt impad...

Vad är det med serier nuförtiden att man måste lägga 10-15 minuter på emotionell dialog mellan skådisar flera gånger om. BLÄ.-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur bra funkar Apple TV+ appen på android TV?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur bra funkar Apple TV+ appen på android TV?

Funkar riktigt bra på min shield. Serien var vacker och bör ses på en oled tv med atmos ljud. Bra skådespelare också, men den led av samma sak som filmer, för mycket handling på kort tid, men serien har potential.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Lego Master

Sett båda första avsnitten nu, herrejävlar.
Detta är vad sci-fi ÄR. Jag hoppas detta gör för sci-fi vad GoT gjorde för fantasy. Utan att dö samma förvirrade död, förhoppningsvis.

Dags att läsa/lyssna på böckerna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Sett nu och är måttligt impad...

Vad är det med serier nuförtiden att man måste lägga 10-15 minuter på emotionell dialog mellan skådisar flera gånger om. BLÄ.-

Instämmer helt. Jag har så svårt för dagens serier p.g.a detta.
Men inom scifi-genrenen så gissar jag att förr så imponerade mer att få se coolt framtida tekniker, utforska rymden, komma med nya tankar. Det är svårt att vidareutveckla detta idag, när vi redan har sett detta så mycket. En tricorder från startrek imponerar liksom inte idag lägre.

Dagens scifi handlar mer om det finns några män och kvinnor, dessa strular runt och det blir lite konflikter. Där de ibland tar till lite scifi-inspirerande vapen och tillbringar tid i rymden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt. Jag har så svårt för dagens serier p.g.a detta.
Men inom scifi-genrenen så gissar jag att förr så imponerade mer att få se coolt framtida tekniker, utforska rymden, komma med nya tankar.

Dagens scifi handlar mer om det finns några män och kvinnor, dessa strular runt och det blir lite konflikter. Där de ibland tar till lite scifi-inspirerande vapen och tillbringar tid i rymden.

Har precis sett om ST TNG och ST Voyager... trots massa upprepningar och liknande plots så är det fortfarande bland det bästa som finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sett båda första avsnitten nu, herrejävlar.
Detta är vad sci-fi ÄR. Jag hoppas detta gör för sci-fi vad GoT gjorde för fantasy. Utan att dö samma förvirrade död, förhoppningsvis.

Dags att läsa/lyssna på böckerna.

Såg en kvart igår kväll. Verkar lovande. Skall vänta innan jag ser resten, då jag kommer glömma eller inte ta mig tid när de nu släpps ett eller två avsnitt i veckan. IBDb har den fått 8.0 (av ca 2500 recensenter) vilket iofs inte behöver betyda så mycket.
Kul med denna typ av produktion tycker jag. Får lust att läsa allt i serien nu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sett båda första avsnitten.

Som Sci fi nörd brukar jag önska 1+ timma avsnitt men denna serie var jag uttråkad hela tiden och kunde inte vänta på att det skulle ta slut.

Ända bra var det visuella, men storyn var osammanhängande grötig röra, karaktärerna var inte direkt enkla att bry sig ett skit om, även dom bra skådisarna presterade inget vidare jämfört med vad man sett tidigare från dom.

Kollar man IMDB så får den 8/10 men kollar man sedan user reviews så är det mest 1-5 av 10, betydligt lägre.

Det är nog bäst nästa avsnitt tar en på sägen annars verkar detta vara en flopp.

Man bör rent generellt in lägga så överdrivet mycket fokus på reviews the första dagarna. Många av dem är överbittra människor som hatar den för att det är AppleTV+ och andra är från hardcore bok fanatiker som anser att de inte följer böckerna slaviskt.

Edit:
Tyckte första avsnitt var riktigt bra. Visuellt mycket imponerande och Jared Harris är en grym skådespelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Man bör rent generellt in lägga så överdrivet mycket fokus på reviews the första dagarna. Många av dem är överbittra människor som hatar den för att det är AppleTV+ och andra är från hardcore bok fanatiker som anser att de inte följer böckerna slaviskt.

Läst dom efter jag tittat på det. Den populäraste reviewn på IMDB i går (kanske inte samma i dag) reflekterade exakt vad jag tänkte och den var inte possessiv, ganska neutral men mer åt det negativa.

Orkar inte riktigt då in på vad jag ogillade men det var många småsaker som tillsammans gjorde det rätt Meh men jag har rätt höga krav på Sci-fi och tycker ribban dalt rätt hårt i åratal.

Det visuella var klart bästa delen av denna Sci-fi serie men tyvärr bortom det så var det rätt mediokert, men det kan ju ändras i framtida avsnitt.

EDIT: Jared Harris är bra, men kanske förväntade mig lite mer av han efter hans lysande prestation i Chernobyl, men det kan ju bero på manus och annat.

Permalänk
Medlem

Var kanske 10år sedan jag läste denna stora bokserie och jag är väl en större fan av de 3 klassiska robots-böckerna.
Första boken i foundation-"trilogin" (finns ju klart fler böcker än så) är väl den enda av foundation-böckerna som jag tycker är riktigt bra.

Dock måste jag säga att tv-serien inte öht känns som böckerna.
Hade inte Seldon varit med som karaktär hade jag nog inte kunnat gissa på bok om man säger så även om man lånar in mängder från böckerna.

Med det sagt så är det oerhört snyggt och verkligen "scifi".
Mina förväntningar var väl inte superhöga eftersom det är en svår bok att filmatisera, hade kanske gjort sig bättre som en dokumentär-liknande serie, och nu är det både positiva och negativa känslor i kroppen.

Permalänk
Medlem

går väl att streama från webbläsare till chromecast?

Permalänk

Jag är alltid skeptisk till att titta på film/tv, på något som man läst (och uppskattat) tidigare. Oftast blir besvikelsen så stor. Sagan om ringen filmerna tycker jag dock är ett undantag. Helt OK trots allt. Har man dock inte läst något innan kan det säkert vara bra. Jag minns när min pappa sa att Arn filmerna var bra (han hade inte läst) och jag tyckte dom var skit...
Rekommenderar i alla fall alla att läsa Asimov's böcker. Jag har följt denna lista:

The Complete Robot (1982) and/or I, Robot (1950)

Robotromanerna
Caves of Steel (1954) (Stålgrottorna)
The Naked Sun (1957) (Den nakna solen)
Mirror Image (short story) Finns i novellsamlingen "The Complete Robot" men borde läsas här.
The Robots of Dawn (1983) (Död robot)
Robots and Empire (1985) (Den okända lagen)

Imperieromanerna (Personligen tycker jag inte dom är så bra)
The Currents of Space (1952) (Dömd planet)
The Stars, Like Dust (1951) (Världar i krig)
Pebble in the Sky (1950) (Förbjuden värld)

Stiftelseromanerna
Prelude to Foundation (1988) (Preludium till stiftelsen)
Forward the Foundation (1993) was then unpublished, but would have followed Prelude. (Hari Seldon och stiftelsen)
Foundation (1951) (Stiftelsen)
Foundation and Empire (1952) (Stiftelsen och imperiet)
Second Foundation (1953) (Den segrande stiftelsen)
Foundation's Edge (1982) (Stiftelsen och tiden)
Foundation and Earth (1986) (Stiftelsen och jorden)

M

Permalänk
Medlem

Jag blev överlycklig när jag för ett par år sedan läste att det till slut var en serie på gång efter många misslyckade försök. När jag såg första trailern kom dock besvikelsen och förväntningarna är nu nere i noll, är tveksam om jag ens kommer se den.

Asimov har varit min favoritförfattare ända sedan jag i princip började läsa böcker som barn och har i det närmaste en komplett samling av hans skönlitterära verk. Jag är rädd att hans berättelser i detta sammanhang blir lika slaktade som de gjorde med I Robot, som i mitt tycke var en ren skymf.

Bicentennial man var faktiskt skapligt trogen novellen men var väldigt platt och ointressant som film. Asimov hade en väldigt speciell berättarstil och jag har full förståelse för att det är svårt att föra över till film. Tycker dock att man kan vara lite återhållsam med att fylla ut med överdrivet mycket action som inte tillför storyn något. Det är ganska precis samma sak jag kände för Jacksons Tolkien-filmer, framförallt Bilbo där det fylldes ut med en sjukt massa som inte alls hade med storyn att göra enbart för att få till tre filmer när det hade räckt med en.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Skeptisk då jag växte upp och lusläste Asimov, detta har ju faktiskt möjligheten att "förstöra" ofantligt.
Meeeeen kommer nog inte kunna hålla mig från den pga att det KAN ju faktiskt vara kusligt bra också

Sabla moment 22 i skallen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Necrophor:

Skeptisk då jag växte upp och lusläste Asimov, detta har ju faktiskt möjligheten att "förstöra" ofantligt.
Meeeeen kommer nog inte kunna hålla mig från den pga att det KAN ju faktiskt vara kusligt bra också

Sabla moment 22 i skallen.

Går man in och hoppas på an bokstavligt 100%ig adaption av böckerna brukar man ju alltid bli besviken.

Om man går in med förhoppning om att det ska kännas förankrat i världsbygge och lore brukar man klara sig bättre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Angående att vara trogen originalmaterial:

Förändringar blir ju ofta utpekade som om de sker för att vara alla idiotiska drönare till lags. De som inte läst böckerna och som egentligen bara vill se ytterligare ett avsnitt av paradise hotel.
Men ibland sker det ju för att man behöver korta ner eller gräva djupare i ett scenario. Dvs man tar en passage från en bok och fokuserar på den då helheten är för komplex att filmatisera. Men passagen är då för tunn för att fylla en långfilm så då behöver man brodera ut lite. Pga: i passagen i boken kan passagen stå på egna ben då den existerar i en kontext. I serie eller filmformat måste man arbeta utan den kontexten och fylla det med andra saker som ger momentum etc.

Har man läst boken nyligen blir det såklart en massa ”hallå men sådär gick det inte till minsann”.
Å andra sidan om tom bombadil hade varit med i LOTR-filmerna så hade det ju garanterat varit det absolut sämsta man sett någonsin ungefär - så det är en väldigt rimlig del att arbeta sig runt istället.

Eller i det här fallet. Det går inte att göra en serie som återberättar asimovs samlade verk på ett rimligt sätt. Så då får man försöka hitta essensen och dra nytta av världsbyggandet etc och behålla några av de väldigt stora övergripande händelserna och karaktärerna.
Det gör det troligen till en bättre serie nästan alla tittarna. Men för dem som har nött böckerna, läst dem flera gånger och fördjupat sig så kommer det såklart kännas fel. Men det måste nog bara vara så - annars hade serien inte blivit gjord till att börja med.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Såg 2 första avsnitten tyvärr var det mycket snack och drama men vi får se hur resten blir

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Såg 2 första avsnitten tyvärr var det mycket snack och drama men vi får se hur resten blir

Vad hade du förväntat dig av en bok som jag minns det inte innehåller annat än dialog
Detta är inte en action-fylld bok direkt med utdragna scener i krig.

Permalänk
Medlem

Så fort jag kollat klart på Lovecraft County (HBO) så kanske jag aktiverar abonnemanget igen. Vill helt klart se den, men det får gärna finnas fler avsnitt ute innan jag börjar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Sett nu och är måttligt impad...

Vad är det med serier nuförtiden att man måste lägga 10-15 minuter på emotionell dialog mellan skådisar flera gånger om. BLÄ.-

Serier kanske inte är något för dig då? Det är ju liksom det som är den stora skillnaden mellan serier och film...serier har ju den tid som krävs för att utveckla en solid story, något som främst är viktigt när man gör "tv" baserat på böcker.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående att vara trogen originalmaterial:

Förändringar blir ju ofta utpekade som om de sker för att vara alla idiotiska drönare till lags. De som inte läst böckerna och som egentligen bara vill se ytterligare ett avsnitt av paradise hotel.
Men ibland sker det ju för att man behöver korta ner eller gräva djupare i ett scenario. Dvs man tar en passage från en bok och fokuserar på den då helheten är för komplex att filmatisera. Men passagen är då för tunn för att fylla en långfilm så då behöver man brodera ut lite. Pga: i passagen i boken kan passagen stå på egna ben då den existerar i en kontext. I serie eller filmformat måste man arbeta utan den kontexten och fylla det med andra saker som ger momentum etc.

Har man läst boken nyligen blir det såklart en massa ”hallå men sådär gick det inte till minsann”.
Å andra sidan om tom bombadil hade varit med i LOTR-filmerna så hade det ju garanterat varit det absolut sämsta man sett någonsin ungefär - så det är en väldigt rimlig del att arbeta sig runt istället.

Eller i det här fallet. Det går inte att göra en serie som återberättar asimovs samlade verk på ett rimligt sätt. Så då får man försöka hitta essensen och dra nytta av världsbyggandet etc och behålla några av de väldigt stora övergripande händelserna och karaktärerna.
Det gör det troligen till en bättre serie nästan alla tittarna. Men för dem som har nött böckerna, läst dem flera gånger och fördjupat sig så kommer det såklart kännas fel. Men det måste nog bara vara så - annars hade serien inte blivit gjord till att börja med.

Mycket bra summerat. Nästan lite konstigt att så få verkar inse detta, men samtidigt så vet jag ju att väldigt många inte lärt sig uppskatta böcker, tyvärr, och när man enbart är van att jämföra film och serier med andra filmer och serier så blir många av kommentarerna kring bokfilmatiseringar ganska uppenbara.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående att vara trogen originalmaterial:

Förändringar blir ju ofta utpekade som om de sker för att vara alla idiotiska drönare till lags. De som inte läst böckerna och som egentligen bara vill se ytterligare ett avsnitt av paradise hotel.
Men ibland sker det ju för att man behöver korta ner eller gräva djupare i ett scenario. Dvs man tar en passage från en bok och fokuserar på den då helheten är för komplex att filmatisera. Men passagen är då för tunn för att fylla en långfilm så då behöver man brodera ut lite. Pga: i passagen i boken kan passagen stå på egna ben då den existerar i en kontext. I serie eller filmformat måste man arbeta utan den kontexten och fylla det med andra saker som ger momentum etc.

Har man läst boken nyligen blir det såklart en massa ”hallå men sådär gick det inte till minsann”.
Å andra sidan om tom bombadil hade varit med i LOTR-filmerna så hade det ju garanterat varit det absolut sämsta man sett någonsin ungefär - så det är en väldigt rimlig del att arbeta sig runt istället.

Eller i det här fallet. Det går inte att göra en serie som återberättar asimovs samlade verk på ett rimligt sätt. Så då får man försöka hitta essensen och dra nytta av världsbyggandet etc och behålla några av de väldigt stora övergripande händelserna och karaktärerna.
Det gör det troligen till en bättre serie nästan alla tittarna. Men för dem som har nött böckerna, läst dem flera gånger och fördjupat sig så kommer det såklart kännas fel. Men det måste nog bara vara så - annars hade serien inte blivit gjord till att börja med.

Det är ju en sak att förändra och anpassa för en tv- eller biopublik, en annan att lägga till en massa som öht inte har med originalstoryn att göra. Har som sagt inte sett något av serien ännu men mitt tidigare exempel med Bilbo, där man la till en massa helt onödigt skräp för att göra tre filmer av en story som normalt räckt till en. Det är sådant jag har svårt för.

Men visst, oavsett vilken serie böcker man väljer adaptera så kommer de riktiga fansen aldrig bli nöjda. Det är nog det som gör att jag troligen inte kommer se den alls då dessa böcker ligger alldeles för nära mig och de upplevelser de gett mig genom åren.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alphahanne:

Det är ju en sak att förändra och anpassa för en tv- eller biopublik, en annan att lägga till en massa som öht inte har med originalstoryn att göra. Har som sagt inte sett något av serien ännu men mitt tidigare exempel med Bilbo, där man la till en massa helt onödigt skräp för att göra tre filmer av en story som normalt räckt till en. Det är sådant jag har svårt för.

Men visst, oavsett vilken serie böcker man väljer adaptera så kommer de riktiga fansen aldrig bli nöjda. Det är nog det som gör att jag troligen inte kommer se den alls då dessa böcker ligger alldeles för nära mig och de upplevelser de gett mig genom åren.

Ja Bilbo försöker jag absolut inte att försvara. Det kändes enbart 100% konstruerat för att kunna skapa tre långa filmer. (Som dessutom är ganska usla och idisslar scener från LOTR osv).

Så det blir ju inte alltid rätt såklart

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Väldigt besviken. Stiftelsen är inte en karaktärsdriven berättelse.

Förvånad att Hari Seldon inte spelas av en svart kvinna.

Jaja böckerna kommer alltid att finnas där...

Permalänk
Relik 📜

Jaha, så nu måste jag fixa Apple TV alltså. Damnit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag läste foundation serien, men minns jag fel, eller va inte Seldons lärjunge en reporter snubbe?^_-

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Var ett tag sen jag läste foundation serien, men minns jag fel, eller va inte Seldons lärjunge en reporter snubbe?^_-

Om du menar Gaal Dornik så var det en manlig matematiker (i boken).