Permalänk

Fläkt som skramlar

Hej,

Jag märkte att en av mina fläktar börjat ge ifrån sig ett mindre skramlande/raspande ljud när jag spelade spel. Jag tänkte att det förmodligen var damm så jag rengjorde fläkten med tryckluft (jag lät inte fläkten snurra medan jag sprayade). När jag nu startar pcn igen skramlar det betydligt högre och dessutom hela tiden, inte enbart under spelande. Kan det vara så att fläkten gått sönder eller kan det vara något annat som hänt?

Tacksam för svar. Mvh.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orkajobba:

Hej,

Jag märkte att en av mina fläktar börjat ge ifrån sig ett mindre skramlande/raspande ljud när jag spelade spel. Jag tänkte att det förmodligen var damm så jag rengjorde fläkten med tryckluft (jag lät inte fläkten snurra medan jag sprayade). När jag nu startar pcn igen skramlar det betydligt högre och dessutom hela tiden, inte enbart under spelande. Kan det vara så att fläkten gått sönder eller kan det vara något annat som hänt?

Tacksam för svar. Mvh.

Lagret är väl torrt så smörj det eller byt fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det händer med de flesta fläktar förr eller senare.

Vet inte om det är lager som är slitna eller nån klämbricka som sitter lösare än när fläkten var ny.
I det sista fallet kanske det är lätt fixat.
Antagligen kan man byta lager men kanske lika bra att köpa en ny fläkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lagret är väl torrt så smörj det eller byt fläkt.

Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker det händer med de flesta fläktar förr eller senare.

Vet inte om det är lager som är slitna eller nån klämbricka som sitter lösare än när fläkten var ny.
I det sista fallet kanske det är lätt fixat.
Antagligen kan man byta lager men kanske lika bra att köpa en ny fläkt.

smörjning är oftast bara en tillfällig nödlösning byta fläkt är väl den enda permanenta lösningen iom att nästan garanterat är legrena skadade och börjat glappa och när de väl blivit det är det inget som går att laga pga att material saknas olja/fett kan fylla ut utrymmet tillfälligt men när det runnit ur lagret så är det tillbaka igen.

så bara byt fläkt inget mening att hålla på å kladda med fett eller olja med jämna mellanrum på en döende fläkt när det bara kostar några hundralappar att byta ut direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows