Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Be Quiet erbjuder gratis monteringskit till LGA 1700 och Intel "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet erbjuder gratis monteringskit till LGA 1700 och Intel "Alder Lake"

Den tyska tillverkaren följer branschkollegor som Noctua och Arctic, och bjuder således in kunder att behålla sina kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

<3 Mer sånt här åt folket!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta är en välkommen trend, Noctua har visat hur man ska hantera sina kunder och behålla ett gott anseende. BeQuiet gör rätt i att erbjuda sådana kit i min mening.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på hur man får en kylare anpassad till en kvadratisk CPU att fungera på en avlång CPU? Någon del måste bli utan kylning, eller tänker jag fel?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Synd bara att be quiets montering ger mig hjärnblödning. Att gå från en NH d14 till en dark rock pro 4 var i top 5 av mest frustrerad jag någonsin varit

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Lite nyfiken på hur man får en kylare anpassad till en kvadratisk CPU att fungera på en avlång CPU? Någon del måste bli utan kylning, eller tänker jag fel?

Beror väl mycket på var dem varma delarna finns.
(Dvs, det kan vara centrerat i en monolitisk design, med mycket "skit" runtomkring vilket gör att en mindre kylare klarar av att täcka CPU men inte ex. cache etc)

Threadripper har visat rätt tydligt att "vanliga" kylare funkar ok, men för bättre prestanda krävs en kylare som är anpassad efter dem korrekta måtten.

edit*

Missade att lägga in länken..

Test av "vanliga" vs anpassade kylare för Threadripper

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Beror väl mycket på var dem varma delarna finns.
(Dvs, det kan vara centrerat i en monolitisk design, med mycket "skit" runtomkring vilket gör att en mindre kylare klarar av att täcka CPU men inte ex. cache etc)

Threadripper har visat rätt tydligt att "vanliga" kylare funkar ok, men för bättre prestanda krävs en kylare som är anpassad efter dem korrekta måtten.

edit*

Missade att lägga in länken..

Test av "vanliga" vs anpassade kylare för Threadripper

Låter rimligt att man faktiskt köper en anpassad kylare, i alla fall för dom dyrare cpuerna.

Det känns som att många vattenkylare har större kontaktyta..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Låter rimligt att man faktiskt köper en anpassad kylare, i alla fall för dom dyrare cpuerna.

Det känns som att många vattenkylare har större kontaktyta..

Har för mig det är tvärtom.

Dvs, visst koppardelen är "större", men själva kylelementet med kylkanaler är ändå rätt litet, och dessutom är det ofta cirkulärt vilket ytterligare minskar arean av "aktiv" kylning.

Där brukar luftkylare klara sig bättre, då närhet till kylflänsar spelar mindre roll eftersom hela plattan oftast är större och bättre på att överföra värmen, men i slutändan killgissar jag bara så vet faktiskt inte

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har för mig det är tvärtom.

Dvs, visst koppardelen är "större", men själva kylelementet med kylkanaler är ändå rätt litet, och dessutom är det ofta cirkulärt vilket ytterligare minskar arean av "aktiv" kylning.

Där brukar luftkylare klara sig bättre, då närhet till kylflänsar spelar mindre roll eftersom hela plattan oftast är större och bättre på att överföra värmen, men i slutändan killgissar jag bara så vet faktiskt inte

Du har säkert rätt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna slå vad om att SweClockers kommer skriva mer än 2st Alder Lake relaterade nyheter under Oktober.

Permalänk
Medlem

Ett par skruvar hade gått sönder på BeQuiet kylare, kontaktade dem och erbjöd mig köpa några utav de då garantin hade gått ut.
BeQuiet skickade mig ett helt nytt monteringkit helt grattis och det tog endast ett par dagar!

Stort tack till Bequiet!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av GuessWho:

Jag skulle kunna slå vad om att SweClockers kommer skriva mer än 2st Alder Lake relaterade nyheter under Oktober.

Beroende på nyhetsläget kan det rentav bli mer än två stycken på en dag!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Lite nyfiken på hur man får en kylare anpassad till en kvadratisk CPU att fungera på en avlång CPU? Någon del måste bli utan kylning, eller tänker jag fel?

Du tänker rätt, jag förstår att man vill släppa monteringskit så de "passar" LGA 1700 men jag känner mig inte bekväm att värmespridaren inte täcks 100% av kontaktytan på kylaren, vilket verkar bli fallen här. När det gäller be quiets och noctuas kylare i alla fall.

De pratas alldeles för lite angående detta. Det kommer bli riktigt jobbigt när man ska jaga kylare till 12900K bara för monteringskitten menar att de "passar" men hur ska man veta att hela värmespridaren täcks?

Enligt noctuas roadmap så släpps "next-gen" D15 nästa år Q2 så jag behöver ha något komplement att använda tills dess för egen del och börjar bli riktigt frustrerande att detta inte tas upp.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5