Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Återigen ett projekt som åker snålskjuts på att man kan öka produktionen någon ananstans när "shit hits the fan". Någonstans ska elen komma ifrån, marginalerna måste byggas in i systemet och det där projektet gör inte det. Lagringen är som vanligt mest för att kunna leverera el på dagsbasis för en genomsnittsdag, inte för att säkra tillgången på elnätsnivå.

Jag förstår inte riktigt retoriken här. Det finns ingen energikälla som har 100% garanterat uptime, åker varje energikälla snålskjuts när det händer då? Eller blir det snålskjuts om det händer ofta? Hur ofta och har det betydelse att det händer om det kan täckas upp med annan energiproduktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är det som är det svåra, vad är "bäst". Det finns så många faktorer och antaganden att ta hänsyn till och om man bara kollar på vissa nyckeltal blir det såklart lättare, men det är en grov förenkling av verkligheten. Visst landsbaserad vindkraft kanske är billigare än andra energikällor men... Visst kärnkraft är en stabil energikälla men... Visst ett stort batteri kan lagra energi men...
Energimyndigheten har försökt göra såna analyser som du efterfrågar. Det finns den här rapporten från 2016 där de försöker kolla på vilka möjliga val vi kan göra och vad effekten blir. Det finns i alla fall ett scenario där kärnkraft dominerar år 2050, i de andra 3 är kärnkraft helt borta år 2050. Den är några år gammal, så det har kanske kommit forskning som kritiserar analysen med eller så har vissa förutsättningar förändrats. North European Energy Perspectives Project har också försökt göra liknande analyser. Utöver det tycker jag Twitter är en ganska bra källa för att följa forskning, du får följa några kärnkraftsforskare och några förnyelsebarforskare för de verkar leva i var sin bubbla. Jag har inga rekommendationer. Ignorera Twitterkommentarerna, det är alldeles för låg SNR för att lägga din tid på

De måste ha mycket högre installerad effekt än så, de når redan upp till 57-58 GW den 13e september?

Stort tack för länkar, ska läsa vid tillfälle.

Skrivet av Petterk:

Finns massor med länder utan kärnkraft, så jag vet inte riktigt vad du är förvirrad över. Norge har nästan bara vattenkraft, Danmark har ca 57 % vind, 20 % biomassa, 3 % sol, 10 % kol och 6 % naturgas.

Sverige kan generera ganska mycket mer från biomassa än vi gör idag, det mesta eldas i rena värmeverk. Vind är inte reglerkraft, vattenkraft fungerar däremot både som bas och reglerkraft och är det enda kraftslaget vi har som vi reglerar i någon betydande mängd över dygnet som vi faktiskt också styr över. Vi har också utmärkta förhållanden för pumpkraftverk (även om flera av våra konverterats till vanliga vattenkraftverk), där man pumpar upp vatten i magasin t.ex. nattetid, Danmark har inte ett enda pumpkraftverk eller några förutsättningar att bygga några. Det du kan göra med vindkraft är att bromsa och låsa turbinerna om det blåser mycket, vilket du ändå behöver göra för att undvika skador.

I Sverige går vattenkraften som max upp i ca 76-78 % av installerad effekt, snittet på vattenkraften är över ett år eller kapacitetsfaktorn är ca 45 %. Ska man momentant ta ut mycket mer effekt bör man bygga pumpkraftverk igen, Juktan kunde leverera 335 MW som pumpkraftverk när de körde fullt och där är det inte mycket mer än pumpturbin som behöver installeras igen då inte mycket annat än turbinen togs bort. Maximal effekt på Rya kraftvärmeverk är t.ex. 261 MW el.

Lettens pumpkraftverk är på 36 MW, Eggsjöns är på 0,6 MW, Sillre var på 14 MW när det fortfarande var pumpkraftverk, Kymmens som är största i drift idag är på 57 MW och Juktan var som sagt på 335 MW när den var i drift som pumpkraftverk.

Danskarna importerar väl stor del av sin elkraft och då är vi tillbaka på om vi ska vara självförsörjande eller inte. I mina ögon tycker jag att vi borde vara minst självförsörjande, men gärna kunna exportera ifall valfritt land i närheten har problem. De har det väl lite tungt när det inte blåser också, titta t.ex 13e februari i år på deras vindkraft: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Norge har det lite bättre än Sverjet, större möjligheter (vad jag förstått) till vattenkraft, färre energislukande industrier och all-round good guys.

När jag studerade så fick jag lära mig att vattenkraft sågs som reglerkraft och kärnkraft var baskraft. Nu var det iofs 10år sen så det har kanske ändrats nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte riktigt retoriken här. Det finns ingen energikälla som har 100% garanterat uptime, åker varje energikälla snålskjuts när det händer då? Eller blir det snålskjuts om det händer ofta? Hur ofta och har det betydelse att det händer om det kan täckas upp med annan energiproduktion?

Ja, och det är därför elnätet byggs med redundans/överkapacitet för att kunna handskas med olika scenarios. Vi måste t.ex kunna stänga ner en reaktor och handskas med låga vattenmagasin. Ponera nu följande scenarios och vilka som är mest troliga oplanerade scenarios. Att svenska vindkraft underpdocuerar och ger 20-30% av genomsnittet (notera genomsnitt, inte av maxkapacitet) i en vecka eller att vi helt plötsligt måste stånga ner 4st av våra reaktorer OPLANERAT.

Sol/vind kräver helt enkelt mycket mer infrastruktur för att kunna leverera garanterad el på årsbasis än om du bara har t.ex kärnkraft/naturgas/kol osv. Visst du kanske måste stänga ner en reaktor eller ett gasverk oplanerat, men du har överkapacitet att ta av i andra gasverk/reaktorer.

Däremot när du har underproduktion i ett vindkraftverk pga väderförhållanden, då kan de förhållande mycket väl påverka ALL vindkraft. Du kan har underproduktion i hela Europa sammtidigt, när senast hörde du att alla kärnkraftverk i EU kördes på halvfart?

I dagens läge så täcks detta i mycket upp av att man "lånar" överkapaciteten som finns hos kärnkraft/naturgas/kol osv när vind/sol inte producerar. Men om vi bara har sol/vind, vart fan ska det då komma ifrån? Då behöver man absurda mängder lagring eller absurda mängder överkapacitet. För spannet för dessa energikällor mellan låg/max produktion är helt enkelt extremt mycket större än om du bara har "säkra" källor för din el. Du måste då kunna handska med denna underproduktion i veckor till eventuellt månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Norge har det lite bättre än Sverjet, större möjligheter (vad jag förstått) till vattenkraft, färre energislukande industrier och all-round good guys.

Va? Norge har över 130 TWh vattenkraft eller ca 30 000 kWh per capita i elanvändning om året. Sverige har ca 15 000 kWh per capita.

Tror du förstod lite fel där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Okej men backar du från påståendet att det inte är lönsamt utan subventioner?

Har du ens läst länken du skickat. Det är ju ett goddag yxskaft svar. Vindkraften bär inte sina egna kostnader. Hade det varit lönsamt så hade Energijätterna inte hotat att stoppa vindkraften.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-30/energijattarna-hotar-st...

Du har ju Det är ju icke planerbarheten som är mitt största gissel. Dessutom så surfar vindkraft och solkraft med specialrättigheter, nämligen att alltid få sälja till elnätet och det blir "svängit" eftersom det plötsligt kan sluta blåsa och då måste vattenkraften reglera. Det är även möjligt att använda kärnkraften som reglerkraft, men det gör vi inte idag. Alla blir förlorare så länge vindkraft och solkraft inte är offgrid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bizzro:

Ja, och det är därför elnätet byggs med redundans/överkapacitet för att kunna handskas med olika scenarios. Vi måste t.ex kunna stänga ner en reaktor och handskas med låga vattenmagasin. Ponera nu följande scenarios och vilka som är mest troliga oplanerade scenarios. Att svenska vindkraft underpdocuerar och ger 20-30% av genomsnittet i en vecka eller att vi helt plötsligt måste stånga ner 4st av våra reaktorer OPLANERAT.

Sol/vind kräver helt enkelt mycket mer infrastruktur för att kunna leverera garanterad el på årsbasis än om du bara har t.ex kärnkraft/naturgas/kol osv. Visst du kanske måste stänga ner en reaktor eller ett gasverk oplanerat, men du har överkapacitet att ta av i andra gasverk/reaktorer.

Däremot när du har underproduktion i ett vindkraftverk pga väderförhållanden, då kan de förhållande mycket väl påverka ALL vindkraft. Du kan har underproduktion i hela Europa sammtidigt, när senast hörde du att alla kärnkraftverk i EU kördes på halvfart?

I dagens läge så täcks detta i mycket upp av att man "lånar" överkapaciteten som finns hos kärnkraft/naturgas/kol osv när vind/sol inte producerar. Men om vi bara har sol/vind, vart fan ska det då komma ifrån? Då behöver man absurda mängder lagring eller absurda mängder överkapacitet. För spannet för dessa energikällor mellan låg/max produktion är helt enkelt extremt mycket större än om du bara har "säkra" källor för din el. Du måste då kunna handska med denna underproduktion i veckor till eventuellt månader.

Det är ju en generator, så då får man sätta folk på cykeln. Jag vet att det är fånigt med hänvisning till Barbapappas Vinter. (3-åringens favoritbok, så den får läsas x-antal gånger, varje kväll).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De måste ha mycket högre installerad effekt än så, de når redan upp till 57-58 GW den 13e september?

Ni läser grafen fel Tyskland är det blå , toppen på ~58GW är alla listade länderna tillsammans , Tyskland + Frankrike+Polen+Danmark+....

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Va? Norge har över 130 TWh vattenkraft eller ca 30 000 kWh per capita i elanvändning om året. Sverige har ca 15 000 kWh per capita.

Tror du förstod lite fel där.

Jag tror vi pratar om samma sak fast på olika sätt. Norjet har mer vattenkraft än sverjet, precis som du skriver och ajg förstått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Batterier är långt från billiga nog för att driva länder.

Utvecklingen av nya, mycket billigare batterityper pågår för fulla muggar, inklusive batterier med lägre energidensitet än topp-presterande celler, som istället använder mycket billigare råmaterial och tillverkningstekniker än det allra bästa som kan uppbringas. Storlek och vikt för en stationär anläggning är det ju inte så himla noga med trots allt.

Såg till exempel glunk på nätet om natrium-jonbatterier som tydligen var snarlika LiFePO4-formulan i prestanda, till avsevärt lägre kostnad. Mycket kommer att hända här, och som så ofta så enbart för att en ny marknad öppnat sig. Det var svårt för Apple att hitta en vettig processor att stoppa i deras första iPhone; det fanns helt enkelt inget på marknaden som passade kraven, och så har det varit med batterier också. Vi har inte tyckt vi behöver batteribackup i någon större utsträckning, därför har batterisystem för reservkraft varit dyra, usla och med låg kapacitet. Nu när vi upptäckt att det bokstavligt brinner i knutarna att sluta elda med kol, olja och gas börjar det svänga om, och likt när andra nya teknologiska branscher öppnat sig kommer det galoppera allt fortare med tiden. På bara 50 år cirkus gick vi från bröderna Wrights skraltiga dubbeldäckare till SR-71 Blackbird, ett flygtyg som når upp i minst mach 3.5 och gör detta med hjälp av analoga datorer; inte ens en rad programkod i hela maskinen. Den konstruerades av män i vita rockar beväpnade endast med pennor och räknestickor.

Vad kan vi inte åstadkomma idag om vi bara försöker, med alla våra moderna möjligheter och trick?

Skrivet av ingenjören:

I Marocko kan de ju köra Power Towers, bra mycket häftigare än solceller. Du kokar vatten mha solen, får en turbin att snurra och har alla fördelar med konventionella kraftvärmeverk utan utsläppen!

De där är lite problematiska dock med att de tenderar att blända piloter (tornet lyser som en liten sol nere på backen), samt att de kan också mörda fåglar som har oturen att flyga genom flux-fältet runt tornet...

Skrivet av Balconette:

Jag har svårt att se att ett supergrid med massor av intermittenta energikällor skulle klara av uppgiften bättre än dagens Internet. Det stabila nät vi (fortfarande) har idag med kanske något enstaka strömavbrott på ett helt år kommer i framtiden vara en föredetta utopi. Dansa och njut medans ni fortfarande kan.

Jag är av åsikten att framtidens elnät kommer att bli långt säkrare och stabilare än dagens; storskaliga och långvariga strömavbrott kommer att vara ett minne blott när i stort sett varenda byggnad försetts med batteribackup och solceller på taken (och i vissa fall även på fasader/fönster), och korskopplade elnät där närliggande nät ned till individuella byggnader lånar ström inte bara av varandra, utan även från sådant som inkopplade elbilar till exempel.

Skrivet av medbor:

Exakt detta är ju det som är problemet. Det kan stämma att vindkraftverken levererar lite energi 95% av tiden, men de når ju aldrig upp till installerad effekt, inte ens nära.

Det är ju därför vi bygger vindsnurrorna större och större. De blir inte bara kraftfullare i toppeffekten, de blir dessutom effektivare vid lägre vindhastigheter också i och med att en allt större area översveps av verkets vingar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det blir lite fåniga argument här. Det är lite som att säga att jag vet vad Microsoft gör fel med sin affärsmodell för att jag är en utvecklare och bara utvecklare kan förstå det. Det ena har liksom inte så mycket med det andra att göra.

"Vi behöver bygga ny kärnkraft över något decennium framöver för några hundratals miljarder för att ett oljekraftverk kördes några dagar för att det var lönsamt just då..."

Sverige har levt på kärnkraften + vattenkraften under decennier. Dyr el kommer föras över till konsumenterna. Folk lägger pengar på el istället för andra saker. FOm man inte kan elnät. Hur kan man ens debattera om vilket kraftslag man ska ha. Vet du varför vi behöver baskraft, reglerkraft, svängmassa? Varför är intermittent kraftproduktion dåligt ur ett leveransperspektiv? Varför producerar vi el när vi inte behöver det. Kan man termodynamiken så förstår man att energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas från en form till en annan. Därför är det idiotiskt att producera el när det inte behövs. Det spelar ingen roll om vi har elöverskott i norr om det är elbrist i södra Sverige. Det är därför det är viktigt att vara påläst när man debatterar. Lite som vaccinmotståndarna. De vet inte ett skit om hur vaccin fungerar. Ändå sprider de dynga.

Jag kan absolut noll om odling av marker och hur man ska göra för att nyttja jorden på bästa sätt. Därför tror jag inte om det och har inget att tillägga. Folk idag tror att de kan precis ALLT, det är bara att googla sig till svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Har du ens läst länken du skickat. Det är ju ett goddag yxskaft svar. Vindkraften bär inte sina egna kostnader. Hade det varit lönsamt så hade Energijätterna inte hotat att stoppa vindkraften.

Du länkar till havsbaserad vindkraft när det handlar om landsbaserad vindkraft?
Jag påminner dig bara om dina egna visdomsord

Skrivet av anon333222:

Det är inte skam att ha brist på kunskap. Bara man erkänner det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Utvecklingen av nya, mycket billigare batterityper pågår för fulla muggar, inklusive batterier med lägre energidensitet än topp-presterande celler, som istället använder mycket billigare råmaterial och tillverkningstekniker än det allra bästa som kan uppbringas. Storlek och vikt för en stationär anläggning är det ju inte så himla noga med trots allt.

Såg till exempel glunk på nätet om natrium-jonbatterier som tydligen var snarlika LiFePO4-formulan i prestanda, till avsevärt lägre kostnad. Mycket kommer att hända här, och som så ofta så enbart för att en ny marknad öppnat sig. Det var svårt för Apple att hitta en vettig processor att stoppa i deras första iPhone; det fanns helt enkelt inget på marknaden som passade kraven, och så har det varit med batterier också. Vi har inte tyckt vi behöver batteribackup i någon större utsträckning, därför har batterisystem för reservkraft varit dyra, usla och med låg kapacitet. Nu när vi upptäckt att det bokstavligt brinner i knutarna att sluta elda med kol, olja och gas börjar det svänga om, och likt när andra nya teknologiska branscher öppnat sig kommer det galoppera allt fortare med tiden. På bara 50 år cirkus gick vi från bröderna Wrights skraltiga dubbeldäckare till SR-71 Blackbird, ett flygtyg som når upp i minst mach 3.5 och gör detta med hjälp av analoga datorer; inte ens en rad programkod i hela maskinen. Den konstruerades av män i vita rockar beväpnade endast med pennor och räknestickor.

Vad kan vi inte åstadkomma idag om vi bara försöker, med alla våra moderna möjligheter och trick?

De där är lite problematiska dock med att de tenderar att blända piloter (tornet lyser som en liten sol nere på backen), samt att de kan också mörda fåglar som har oturen att flyga genom flux-fältet runt tornet...

Jag är av åsikten att framtidens elnät kommer att bli långt säkrare och stabilare än dagens; storskaliga och långvariga strömavbrott kommer att vara ett minne blott när i stort sett varenda byggnad försetts med batteribackup och solceller på taken (och i vissa fall även på fasader/fönster), och korskopplade elnät där närliggande nät ned till individuella byggnader lånar ström inte bara av varandra, utan även från sådant som inkopplade elbilar till exempel.

Det är ju därför vi bygger vindsnurrorna större och större. De blir inte bara kraftfullare i toppeffekten, de blir dessutom effektivare vid lägre vindhastigheter också i och med att en allt större area översveps av verkets vingar.

Jag tror det när jag ser det. Så varför ska man vara så sugen på intermittent kraftproduktion? Är det inte bättre att få el när man vill ha det, istället för tvärtom? Är det inte bättre att köra bilen när man vill, istället för låta naturen bestämma? Åsikter är trevliga att ha, men det finns fysiska lagar att hålla sig till.

Förresten, vad ska vi göra med all utjänt bränsle från gen 3 kraftverk. ska vi inte fixa så att nästa generation slipper det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Du länkar till havsbaserad vindkraft när det handlar om landsbaserad vindkraft?
Jag påminner dig bara om dina egna visdomsord

"Q:

Är vindkraft lönsamt?
A:

Att investera i ny elproduktion är mycket kostsamt, oavsett energikälla. För att vindkraften ska kunna vara konkurrenskraftig och lönsam krävs att den etableras där det blåser riktigt bra. I Sverige har vi mycket goda förutsättningar för vindkraft med starka vindar och stora landytor.

De senaste åren har vindkraften genomgått en mycket snabb utveckling. Landbaserad vindkraft är i stora delar av Europa nu den billigaste formen av ny elproduktion och kan byggas utan subventioner. Med rätt vindläge har landbaserad vindkraft den lägsta totalkostnaden per producerad kilowattimme, när det kommer till nybyggnation av elproduktion i Europa. Vindkraften är därför central för att göra en kostnadseffektiv omställning till ett fossilfritt Europa möjlig.

Vattenfalls egna interna krav i pågående och kommande svenska landbaserade vindkraftsprojekt är att våra vindkraftsparker ska vara lönsamma utan något stöd som exempelvis elcertifikat.
"

Läs sista meningen. Det är inte lönsamt ännu.. tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Problemet är att hela europa levererar under 10% samtidigt

Av vindkraft ja, alltså behöver vi andra typer av energiproduktion också. Som sagt är det ingen som menar att vi ska ha 100% vindkraft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Av vindkraft ja, alltså behöver vi andra typer av energiproduktion också. Som sagt är det ingen som menar att vi ska ha 100% vindkraft.

Har vi klarat oss utan vindkraft och solenergi i årtionden? Ju mer intermittent kraftproduktion, desto större behöver svängmassan vara. Vattenkraften är på sitt maxtaxor om vi inte bygger ut de sista älvarna. Kärnkraften satsar man inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

"Q:

Är vindkraft lönsamt?
A:

Att investera i ny elproduktion är mycket kostsamt, oavsett energikälla. För att vindkraften ska kunna vara konkurrenskraftig och lönsam krävs att den etableras där det blåser riktigt bra. I Sverige har vi mycket goda förutsättningar för vindkraft med starka vindar och stora landytor.

De senaste åren har vindkraften genomgått en mycket snabb utveckling. Landbaserad vindkraft är i stora delar av Europa nu den billigaste formen av ny elproduktion och kan byggas utan subventioner. Med rätt vindläge har landbaserad vindkraft den lägsta totalkostnaden per producerad kilowattimme, när det kommer till nybyggnation av elproduktion i Europa. Vindkraften är därför central för att göra en kostnadseffektiv omställning till ett fossilfritt Europa möjlig.

Vattenfalls egna interna krav i pågående och kommande svenska landbaserade vindkraftsprojekt är att våra vindkraftsparker ska vara lönsamma utan något stöd som exempelvis elcertifikat.
"

Läs sista meningen. Det är inte lönsamt ännu.. tyvärr.

Jag förstår inte hur du tolkar sista meningen? De säger att deras landbaserade vindkraftprojekt ska vara lönsamma utan stöd.
Här bygger de en vindpark på land, eftersom de kräver att det ska vara lönsamt utan stöd innebär det väl att det är lönsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är just det som är intressant med Europas förebild energiwende. Lägg ner kärnkraft, bygg otroliga mängder vind och sedan kör vi skiten ur kolkraften. De ligger ju på max i princip hela tiden (50-60 % är max då kolskyffling tar resten av tiden). 2021 var ett år med lite nederbörd och lite vind. Vad händer om även 2022 får lite nederbörd och vind? Blir intressant att se vad folket tycker när elräkningen närmar sig 5000 kr/månad. Vet du vad det roliga är? Vattenfall kunde inte förutspå elpriser över 25 öre/kWh förrän tidigast runt 2025. Baserat på det lade man ner R1 och R2. Man blir mörkrädd när man ser hur kortsiktigt ett bolag drivs när det styrs av ekonomer. Men jag gissar att det var mycket politiskt med tanke på vilka som sitter i styrelsen.

Skrivet av Bizzro:

Det beror helt på vilka förhållanden/scenarios du räknar med och du exakt hur hög andel av produktionen som är sol/vind. Allt från variatoner med årstider till hur regelbundet väder man har spelar in. Jag vet faktiskt inte om det gjorts sånna kalkyler för Sverige ännu. Jag tvivlar på att en regering med MP vill se en sån kalkyl dock då den skulle vara ganska otrevlig att läsa om man lever under villfarelsen att allt går att lösa med biomassa och vindkraft.

Det du däremot kan titta på är kostnaden för att lagra 1 GW/h i dagsläget och vart man förväntar sig den kostnaden om 10, 20 år osv. Blir det vinstilla och -20C en vecka i februari så ska elen fortfarande komma ifrån nånstans.

Det blir dyrt väldigt fort att lagra så stora mängder el, allra helst om det ska lagras för att täcka upp underskott i produktionen en gång per år eller kanske mer sällan än så. Du måste fortfarande bygga anläggningarna med samma totala kapacitet som du behöver. Sedan ska du då ha överkapacitet att lagra samt kompensera för låg produktion (så att du slipper lagra så förbannat mycket till att börja med), ta sedan med förlusterna i alla typer av system för lagring/konvertering.

Kontentat är att du har en kurva för ökad kostnad som inte är linjär utan varje procent extra sol/vind du bygger in i nätet blir dyrare och ökar med en större kostnad än den procent du byggde före ökade med. Effekten blir inte jättestor innan man börjar komma in på de sista 30-50% av totala elproduktionen, men när du börjar komma in på de sista 10-30% (beror återigen på lokala faktorer) så har jag hört allt från 3-10x dyrare än kärnkraft. Allt beror på hur länge du räknar på att säkra upp kapacitet och hur ossanolika scenarios du räknar på/lokala förhållanden när det kommer till variationer i väder osv.

Går ju alltid att vara optimist, har dock en tendens att bli dyrt när man har med väder att göra. Texas kalkyler för vilka väderfenomen deras nät behövde klara bör ju bli en ganska dyr historia i slutändan t.ex. Med tanke på att globala uppvärmningen ger oss mer oförutsägbart väder så kanske man ska hålla tillbaka med glädjekalkylerna. Texas kanske skulle ha vintersäkrat sitt nät, och vi kanske ska ta med extremtorka och dåligt med vind i våra kalkyler med.

Det som kommer hända är att osäkerheten kommer att flyttas över på konsumenterna, både i att de får acceptera oplanerade strömavbrott och behöva bli mer förutsägbara med sin elförbrukning - eller betala mycket mer för att få ha det som idag.

Fast, det har redan börjat...
Här är ett nytt hittepå i förnybarhetens tecken: Effektavgift. Den fungerar så att du betalar en ren straffavgift för den högsta kW du förbrukat under en hel månad. Så om du en dag känner dig gott till mods och tvättar, lagar mat, dammsuger och kör musik i bakgrunden så kan du räkna med att du får betala ordentligt för det. En spis kan lätt dra 5 kW vid hög användning, lägg till det andra på 2 kW. I detta fall kommer kostnaden bli 7 * 90kr = 630 kr för en månad. Det spelar ingen roll att du kanske har lågenergilampor, enkel strömsnål dator och bränner som mest runt 100 kWh under månaden. En syntetisk avgift som inte tillfört något väsentligt, bara ett nytt sätt att ta betalt av folk och säga till dem att vara förutsägbara med elen. Elräkningen kommer gå från idag på 300 kr / 100 kW till 900 kr / 100 kW, och det är fler och fler nätägare som ser vad "bra" det är och implementerar det.

Har du en bil med snabbladdare på 20 kW? Jag börjar förstå varför vissa klagar på att det är dyrt att ladda bilen.

Men vi har ju så billig el. 20 öre per kW...

Jag får det till effektivt 9 kr, eller 900 öre per kW för jag är realist.

Skrivet av KungFredda:

Stort tack för länkar, ska läsa vid tillfälle.

Danskarna importerar väl stor del av sin elkraft och då är vi tillbaka på om vi ska vara självförsörjande eller inte. I mina ögon tycker jag att vi borde vara minst självförsörjande, men gärna kunna exportera ifall valfritt land i närheten har problem. De har det väl lite tungt när det inte blåser också, titta t.ex 13e februari i år på deras vindkraft: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

När jag studerade så fick jag lära mig att vattenkraft sågs som reglerkraft och kärnkraft var baskraft. Nu var det iofs 10år sen så det har kanske ändrats nyligen?

Kanske ska länka till den senaste rapporten (2020) där Energimyndigheten tog bort skygglapparna för kärnkraften: https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=185971

Här länkar jag också till betydelsen av svängmassa, det som gör elen stabil: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4ngmassa

Lägg därtill att förnybar elproduktion tar VÄLDIGT mycket plats, och förgör naturvärden. Kärnkraften är liten och kompakt för vi utvinner energin själva direkt till hög effektivitet från ursprunget, på samma sätt som solen gör för förnybart men med mycket högre svinn (99.99999999% typ).

På sistone har många insatta realister börjat vakna upp när de ser problemen hopa sig i horisonten. Det tragiska är att många ser på energislag som på en religion. Kärnkraften är hemsk och farlig, den ska bara bort. Sol, vind och vatten kommer frälsa oss! Dessa människor är faktaresisitenta, skummar igenom hela Internet efter saker som stöder deras tes och kommer fortsätta tro även när ovädret är här. Att det kommer krävas fossil kraft det blundar vi för, bara det ser bra ut på pappret (och vi fick bort den hemska kärnkraften!).

Poängen är, var öppensinnad och tro inte på saker som inte går att backa upp naturvetenskapligt. Ser tyvärr en del inlägg här som släpper det realistiska och proklamerar saker förnybart inte ens kan göra i dagsläget. (GÅR är en sak kanske jag ska nämna, men det är inte ekonomiskt eller fysiskt hållbart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte hur du tolkar sista meningen? De säger att deras landbaserade vindkraftprojekt ska vara lönsamma utan stöd.
Här bygger de en vindpark på land, eftersom de kräver att det ska vara lönsamt utan stöd innebär det väl att det är lönsamt?

Vi tolkar raden olika. Men om du har rätt så är det toppen. Jag får ju faktiskt erkänna att jag hoppas jag har fel och att vi får stabilare nät och priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det som kommer hända är att osäkerheten kommer att flyttas över på konsumenterna, både i att de får acceptera oplanerade strömavbrott och behöva bli mer förutsägbara med sin elförbrukning - eller betala mycket mer för att få ha det som idag.

Fast, det har redan börjat...
Här är ett nytt hittepå i förnybarhetens tecken: Effektavgift. Den fungerar så att du betalar en ren straffavgift för den högsta kW du förbrukat under en hel månad. Så om du en dag känner dig gott till mods och tvättar, lagar mat, dammsuger och kör musik i bakgrunden så kan du räkna med att du får betala ordentligt för det. En spis kan lätt dra 5 kW vid hög användning, lägg till det andra på 2 kW. I detta fall kommer kostnaden bli 7 * 90kr = 630 kr för en månad. Det spelar ingen roll att du kanske har lågenergilampor, enkel strömsnål dator och bränner som mest runt 100 kWh under månaden. En syntetisk avgift som inte tillfört något väsentligt, bara ett nytt sätt att ta betalt av folk och säga till dem att vara förutsägbara med elen. Elräkningen kommer gå från idag på 300 kr / 100 kW till 900 kr / 100 kW, och det är fler och fler nätägare som ser vad "bra" det är och implementerar det.

Har du en bil med snabbladdare på 20 kW? Jag börjar förstå varför vissa klagar på att det är dyrt att ladda bilen.

Men vi har ju så billig el. 20 öre per kW...

Jag får det till effektivt 9 kr, eller 900 öre per kW för jag är realist.

Kanske ska länka till den senaste rapporten (2020) där Energimyndigheten tog bort skygglapparna för kärnkraften: https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=185971

Här länkar jag också till betydelsen av svängmassa, det som gör elen stabil: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4ngmassa

Lägg därtill att förnybar elproduktion tar VÄLDIGT mycket plats, och förgör naturvärden. Kärnkraften är liten och kompakt för vi utvinner energin själva direkt till hög effektivitet från ursprunget, på samma sätt som solen gör för förnybart men med mycket högre svinn (99.99999999% typ).

På sistone har många insatta realister börjat vakna upp när de ser problemen hopa sig i horisonten. Det tragiska är att många ser på energislag som på en religion. Kärnkraften är hemsk och farlig, den ska bara bort. Sol, vind och vatten kommer frälsa oss! Dessa människor är faktaresisitenta, skummar igenom hela Internet efter saker som stöder deras tes och kommer fortsätta tro även när ovädret är här. Att det kommer krävas fossil kraft det blundar vi för, bara det ser bra ut på pappret (och vi fick bort den hemska kärnkraften!).

Poängen är, var öppensinnad och tro inte på saker som inte går att backa upp naturvetenskapligt. Ser tyvärr en del inlägg här som släpper det realistiska och proklamerar saker förnybart inte ens kan göra i dagsläget. (GÅR är en sak kanske jag ska nämna, men det är inte ekonomiskt eller fysiskt hållbart)

Stort tack för länkar!
Liten saxning från https://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4ngmassa#Sv%C3%A4ngmassa...
"Även att använda vindkraft för syntetisk svängmassa undersöks i Sverige."
Det är sånt här jag funderar på som skulle kunna lösa problem med bortfall av svängmassa. Men när det gäller infrastruktur tycker jag inte riktigt man ska gå på grejer som inte finns ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du har ju Det är ju icke planerbarheten som är mitt största gissel. Dessutom så surfar vindkraft och solkraft med specialrättigheter, nämligen att alltid få sälja till elnätet och det blir "svängit" eftersom det plötsligt kan sluta blåsa och då måste vattenkraften reglera. Det är även möjligt att använda kärnkraften som reglerkraft, men det gör vi inte idag. Alla blir förlorare så länge vindkraft och solkraft inte är offgrid.

Havsbaserad vindkraft kan inte bära sina kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Jag tror vi pratar om samma sak fast på olika sätt. Norjet har mer vattenkraft än sverjet, precis som du skriver och ajg förstått.

De har också mer energiintensiv industri än Sverige (sett till befolkningsstorleken med råge) och släpper ut mer CO2-ekvivalenter än Sverige även med halva befolkningen.

Så säger du tvärt om så tror jag inte du förstått. Norge och Danmark togs upp som exempel på att man kan använda olika typer av kraftverk. Sverige kommer aldrig vara lika extremt som någon av dessa oavsett om du tittar på vattenkraft när det gäller Norge eller andel vind när det gäller Danmark utan vi har det bästa av båda. Danmark producerar mer biogas (rötgas) än Sverige för övrigt, så ja Sverige har flera olika resurser som går att nyttja bättre. Ska vi sänka utsläppen dramatiskt är det dock bara att använda mindre energi som finns som väg framåt och elbilar kommer mer än halvera energin som krävs för att driva personbilarna så det är en del. Vi har redan ökat elproduktionen samtidigt som vi avvecklat kärnkraft och det finns ingen anledning att tro att vi inte kan ta det en bit till. Finns ingen större anledning att vi använder dubbelt så mycket energi som för 60 år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Jag tror det när jag ser det. Så varför ska man vara så sugen på intermittent kraftproduktion? Är det inte bättre att få el när man vill ha det, istället för tvärtom? Är det inte bättre att köra bilen när man vill, istället för låta naturen bestämma?

Varför sitta fast i ett urmodigt gammeldags tänk när vi kan både förnya och förbättra på samma gång? Du ser, jag kan också köra med meningslösa plattityder och ledande frågor om jag vill.

Vi kommer att behöva bygga om vårt samhälle i grunden för att faktiskt kunna överleva på den här planeten; "köra bilen när man vill" är ju precis vad som satt oss på pottan till att börja med! Att då vilja fortsätta på samma sätt kommer inte att funka. Så för att fixa detta ingår sånt som att överge vårt dysfunktionella och snedvridna ekonomiska system, samt då även att gå över till en helt förnyelsebaserad elproduktion. Då ligger det bra till hands att decentralisera elnätet på samma gång.

Vi behöver såklart varva flera energislag med varandra, sol och vind bör byggas ut till överkapacitet, och överskottet användas för sådant som vätgasproduktion för användning i bränsleceller vid tapp i energiproduktionen (eller varför inte även påfyllningspumpning av våra vattenmagasin.) Att irrationellt hänga upp sig på "intermettent kraftproduktion" är trångsynt och bakåtsträvande. Varje ny utmaning vi mötts av har vi överkommit genom att finna på nya lösningar. Inte bara ge upp och gå hem igen; det är ju inte så att bara de kraftproduktionslösningar som uppfanns före 1950-talet är de som funkar.

Citat:

Åsikter är trevliga att ha, men det finns fysiska lagar att hålla sig till.

Sån där attityd är trist och nedlåtande att ha i en diskussion. Jag betackar mig från det.

Citat:

Förresten, vad ska vi göra med all utjänt bränsle från gen 3 kraftverk. ska vi inte fixa så att nästa generation slipper det?

Varför måste vi "göra" något med det? Låt det ligga nere i berget bara. Vi behöver det inte, och dessutom, tiden då vi trodde oss kunna leka gudar på den här planeten är över nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska vi sänka utsläppen dramatiskt är det dock bara att använda mindre energi som finns som väg framåt och elbilar kommer mer än halvera energin som krävs för att driva personbilarna så det är en del. Vi har redan ökat elproduktionen samtidigt som vi avvecklat kärnkraft och det finns ingen anledning att tro att vi inte kan ta det en bit till. Finns ingen större anledning att vi använder dubbelt så mycket energi som för 60 år sedan.

Då vi dock energi generellt sett och inte specifikt el. Vår elkonsumption kommer att gå upp rejält även om den totala energianvändningen går ner. Bara att ställa om ståltillverkningen i sverige från kol till vätgas skulle behöva en egen reaktor. Omställningen till elfordon kommer också att öka elförbrukningen medan som du säger energikonsumptionen går ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Varför sitta fast i ett urmodigt gammeldags tänk när vi kan både förnya och förbättra på samma gång? Du ser, jag kan också köra med meningslösa plattityder och ledande frågor om jag vill.

Vi kommer att behöva bygga om vårt samhälle i grunden för att faktiskt kunna överleva på den här planeten; "köra bilen när man vill" är ju precis vad som satt oss på pottan till att börja med! Att då vilja fortsätta på samma sätt kommer inte att funka. Så för att fixa detta ingår sånt som att överge vårt dysfunktionella och snedvridna ekonomiska system, samt då även att gå över till en helt förnyelsebaserad elproduktion. Då ligger det bra till hands att decentralisera elnätet på samma gång.

Vi behöver såklart varva flera energislag med varandra, sol och vind bör byggas ut till överkapacitet, och överskottet användas för sådant som vätgasproduktion för användning i bränsleceller vid tapp i energiproduktionen (eller varför inte även påfyllningspumpning av våra vattenmagasin.) Att irrationellt hänga upp sig på "intermettent kraftproduktion" är trångsynt och bakåtsträvande. Varje ny utmaning vi mötts av har vi överkommit genom att finna på nya lösningar. Inte bara ge upp och gå hem igen; det är ju inte så att bara de kraftproduktionslösningar som uppfanns före 1950-talet är de som funkar.

Sån där attityd är trist och nedlåtande att ha i en diskussion. Jag betackar mig från det.

Varför måste vi "göra" något med det? Låt det ligga nere i berget bara. Vi behöver det inte, och dessutom, tiden då vi trodde oss kunna leka gudar på den här planeten är över nu.

Det blir befolkningen här som får betala för kalaset. Ta Energiwende. Där släpper tyskarna mer koldioxid än någonsin, avvecklad kärnkraft och ny kolkraft. Att inte förhålla sig till verkligheten är trist attityd. Man tror saker, man har ingen aning.

Om du bryr dig om miljön, på riktigt så måste koldioxidutsläppen gå ned. Tyskarna har precis visat att det inte går. De bygger ny kolkraft, inte för att de vill, utan för att de måste. De har ingen annan lösning då den svängbara massan har minskat och de måste upp med planerbar energiproduktion = kolkraft.

Tyskarna med sitt tekniskt kunnande måste gå tillbaka till kolkraften. Säg mig, varför kör de inte mer solkraft och vindkraft? Pengar har de inte brist på. Det är politikerna idag som leker gud. Hade tyskarna inte agerat med hjärtat och istället med hjärnan så hade de inte haft hutlösa elpriser och ökad koldioxidutsläpp.

Så det är helt okej att sen 50-talet lämna mängder med uttjänt kärnbränsle utan att ta hand om det. Ryssarna bränner redan idag plutonium och annat tråkigt med sin BN800.

Du vill bara ge upp det och strunta i att ta ansvar. Vem leker gud nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bizzro:

Inte med den lagring som det projektet du länkade till iaf har. Du klarar ju inte ens ett dygn om vinddelen står stilla/extremt låg produktion och man pga väderförhållanden (kyla osv) måste ta ut fulla 3,6GW en hel vinternatt t.ex. Återigen ett projekt som åker snålskjuts på att man kan öka produktionen nån annanstans. Och det är då att bara ta sig igenom ett dygn, du kommer inte ha kapacitet att ladda dina 30GW/h lagring under nästföljande dag om vinddelen fortfarande underproducerar. Inte ens i Marrocko så skiner solen alltid heller, så du kan ha underproduktion även där. Problemet med väder är att du kan få långa perioder med underproduktion och extremt användande som sammanfaller, det måste man bygga för. Eller så kan man va optimist som i Texas, "händer aldrig" fast man bara 10-15 år tidigare hade haft liknande väder.

Återigen ett projekt som åker snålskjuts på att man kan öka produktionen någon ananstans när "shit hits the fan". Någonstans ska elen komma ifrån, marginalerna måste byggas in i systemet och det där projektet gör inte det. Lagringen är som vanligt med dessa projekt mest för att kunna leverera el på dagsbasis för en genomsnittsdag, inte för att säkra tillgången på elnätsnivå över långre perioder.

Är det inte rätt uppenbart vad som pågår? Man har lagt sig på den leveranssäkerhet som kunden var beredd att betala för.

Man hade säkert kunnat öka leveranssäkerheten med mer överkapacitet och/eller större batteripark men då hade priset gått upp. Man kan också gå åt andra hållet, lägre pris med sämre leveranssäkerhet. Med kunskaper om statistik över områdets solinstrålning och förmodligen hel skrälldus andra faktorer, inklusive vad kunden behöver och beredd att betala för, slöt man sedan ett avtal som då inkluderar en detaljerad beskrivning av leveranssäkerheten, till exempel i form av en modell för dess statistiska egenskaper.

Alla energikällor har fördelar och nackdelar. Alla har någon typ av statistik för sin leveranssäkerhet. Även en reaktor måste ibland stängas av för underhåll eller nödstoppas av ena eller andra skälet. Kunden har byggt upp en systemlösning som med användning av en mix av energikällor ger en så bra kombination av pris och leveranssäkerhet som möjligt. I systemet ingår säkerligen också olika avtal runt leveranssäkerhet även på förbrukningssidan. Man har avtal med storkunder som under olika förutsättningar går med på att dra ner på sin förbrukning, detta då i utbyte mot ett något lägre pris.

Det handlar det inte om att någon "åka snålskjuts" på någon annan. Det handlar om att konstruera ett optimalt system, hur man nu väljer att definiera "optimalt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man hade säkert kunnat öka leveranssäkerheten med mer överkapacitet och/eller större batteripark men då hade priset gått upp.

Exakt, vilket det kommer göra markant den dagen du inte längre har massa kärn/kol/naturgas som du kan använda som buffert. Vilket är exakt det jag pratar om, förr eller senare så kommer man få betala vad vind/sol kostar i realitet om man vill ersätta hela produktionen med det. Det gör att det blir EXTREMT dyrt med sol/vidn för de sista <30% av totala produktionen på våra breddgrader om man ska förlita sig på förnyelsebara källor enbart som inte har förutsägbar produktion.

Skrivet av anon214822:

Det handlar det inte om att någon "åka snålskjuts" på någon annan. Det handlar om att konstruera ett optimalt system, hur man nu väljer att definiera "optimalt".

Nu handlar det ju dock om att folk påstår att kärnkraft inte behövs och att det går att lösa på annat sätt. Med tanke på att man då utnyttjar de energislag som "inte behövs" för att vind/sol ska slippa säkra upp så mycket kapacitet/lagring i dagsläget, ja då kallar jag det fan snålskjuts i den månen av vad vi argumenterar om.

Jag sitter inte och säger att sol/vind inte har sin plats i vårt framtida nät. Vi kan mycket väl ha 50%+ sol/vind i slutändan. Det är den där sista biten där dessa inte passar in vi argumenterar om. Vi har inte tillräckligt med vattenkraft för att täcka den när det framtida elbehovet är större än i dag. Biomassa går inte heller att skala speciellt långt och har andra problem (vi får börja konstgödsla skogen när våra uttag blir större).

Så vart ska den sista biten komma ifrån? Om vi inte ska ha fossila bränslen och inte heller kärnkraft, vilka andra energislag har vi tillgängligt som kan erbjuda stabil 24/7 försörjning 365 dagar om året i det här landet? Vi har inte direkt mycket tidvatten eller geothermal att utnyttja, så jag undrar vad ska vi då använda i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Då vi dock energi generellt sett och inte specifikt el. Vår elkonsumption kommer att gå upp rejält även om den totala energianvändningen går ner. Bara att ställa om ståltillverkningen i sverige från kol till vätgas skulle behöva en egen reaktor. Omställningen till elfordon kommer också att öka elförbrukningen medan som du säger energikonsumptionen går ner.

LKAB beräknar det till 55 TWh el så det kommer inte hända, finns ingen vits i att ersätta den mängd kol/koks vi använder med den mängd el. Kol/koks vid reduktion kan dessutom ersättas med det vi använde tidigare – biokol. Bara hybrit (första steget) som bara ska förse SSAB använder mer energi än hela stålindustrin gör idag.

Bostadssektorn kan spara mer el på annat än elbilarna kommer förbruka, den är totalt ineffektiv. Ska den fortsätta vara ineffektiv och ska järnsvamptillverkningen förbruka 55 TWh så räcker det inte att bygga kärnkraft. Ihop med SSAB och andra ståltillverkare blir det ju kanske 60 TWh och det är 7-8 reaktorer, den industrin kan nog inte bära dessa kostnader.

Eventuella kärnkraftsplaner kommer främst handla om att ersätta de ca 45 TWh vi har idag och det är dyrt bara det. Vi kan slänga hur mycket pengar som helst på kärnkraft, särskilt mycket kommer inte bli byggt om vi ska välja EPR eller AP1000-varianter.

Men nu pratar vi om Sverige, världen i stort använder 80-85 % fossilt när vi talar primärenergi och totala mängden fossilt ökar så länge vi ökar energianvändningen. De som inte har massor skog kan inte köra fjärrvärme och kraftvärme på skog, de som inte har massor vattenkraft kan inte köra bostäder och industri på relativt ren el, de som inte har massor skog kan inte göra syntetiska bränslen från förnybart o.s.v. Globalt står kärnkraften för 5 % när vi räknar in förlusterna så att den står för 33 % i Sverige hjälper ingen att gå ifrån fossila bränslen i det stora. Det är inte som att det kommer byggas tiotusentals reaktorer i världen helt plötsligt.

Första steget i LKABs och SSABs övergång kan täckas av vindkraft och naturgas, riskerar däremot att bli dyrt stål och järn. Att ta hela LKABs framtida produktion bort från av järnmalmpellets till järnsvamp tillverkad med deras vätgasprocess är det som beräknas kräva 55 TWh el. Idag är inte LKAB särskilt energikrävande industri och använder ca 3,7 TWh varav el 1,9 TWh och ca 1,7 TWh fossilt i form av t.ex. diesel och kol om året. Hybrit som bara är en mindre del i det hela kommer alltså kräva mer energi än LKABs nuvarande användning och SSABs nuvarande energianvändning ihop. Det är ovanligt, men det är alltså en elektrifiering som ökar energianvändningen.

LKAB pratar om att dubbla omsättningen till 2045 samtidigt som de ska investera kanske 400 miljarder på samma tid, har inte sett att det skulle finnas ekonomi i det. Går inte om de samtidigt ska ha avkastningskrav åtminstone. Riskerar att inte bli fullt realiserat iaf. Är ju inte riktigt LKABs beslut om vi ska ha typ 100 TWh vindkraft jämte 65 TWh vattenkraft och några tiotals TWh biokraft och kärnkraft är ju inte riktigt ett alternativ när vi talar om de mängderna då vi helt plötsligt behöver bygga 100 TWh ny kärnkraft som står redo till typ 2045-2050 samtidigt som de flesta bolag avvecklar eller redan avvecklat sin kärnkraftsverksamhet. Vi får ju inte riktigt någon nytta av att reduktionen av järnmalmen flyttas från masugnarna utomlands till oss.

Lägg på bara elbilar på nuvarande elförbrukningen och vi behöver kanske 8 % mer elproduktion (om vi inte sparar in någon annanstans som effektivare bostäder) så rejält skulle jag inte säga när industrisatsningar kräver motsvarande 35-40 % mer produktion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bizzro:

Exakt, vilket det kommer göra markant den dagen du inte längre har massa kärn/kol/naturgas som du kan använda som buffert. Vilket är exakt det jag pratar om, förr eller senare så kommer man få betala vad vind/sol kostar i realitet om man vill ersätta hela produktionen med det. Det gör att det blir EXTREMT dyrt med sol/vidn för de sista <30% av totala produktionen på våra breddgrader om man ska förlita sig på förnyelsebara källor enbart som inte har förutsägbar produktion.

Nu handlar det ju dock om att folk påstår att kärnkraft inte behövs och att det går att lösa på annat sätt. Med tanke på att man då utnyttjar de energislag som "inte behövs" för att vind/sol ska slippa säkra upp så mycket kapacitet/lagring i dagsläget, ja då kallar jag det fan snålskjuts i den månen av vad vi argumenterar om.

Jag sitter inte och säger att sol/vind inte har sin plats i vårt framtida nät. Vi kan mycket väl ha 50%+ sol/vind i slutändan. Det är den där sista biten där dessa inte passar in vi argumenterar om. Vi har inte tillräckligt med vattenkraft för att täcka den när det framtida elbehovet är större än i dag. Biomassa går inte heller att skala speciellt långt och har andra problem (vi får börja konstgödsla skogen när våra uttag blir större).

Så vart ska den sista biten komma ifrån? Om vi inte ska ha fossila bränslen och inte heller kärnkraft, vilka andra energislag har vi tillgängligt som kan erbjuda stabil 24/7 försörjning 365 dagar om året i det här landet? Vi har inte direkt mycket tidvatten eller geothermal att utnyttja, så jag undrar vad ska vi då använda i Sverige?

Tyskarna är där redan idag och de löste det med kolkraft. Så de tyska ingenjörerna kunde inte lösa det på något annat sätt när kärnkraft inte fick användas längre. Det är även möjligt att köra med ryskt gas.

Det här är verkligen mina vänner. Någon kom på det underbara uttrycket ”decentraliserat elnät”. Kanske något som Texas då, som tyvärr fick en brownout när frekvensen inte kunde upprätthållas. Man kan ju decentralisera resandet också, vilket innebär med svenska att man kör sin egen bil till och från jobbet. Man tar sig för pannan alltså och så blir jag anklagad för att ha attityd:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

LKAB beräknar det till 55 TWh el så det kommer inte hända, finns ingen vits i att ersätta den mängd kol/koks vi använder med den mängd el. Kol/koks vid reduktion kan dessutom ersättas med det vi använde tidigare – biokol. Bara hybrit (första steget) som bara ska förse SSAB använder mer energi än hela stålindustrin gör idag.

Bostadssektorn kan spara mer el på annat än elbilarna kommer förbruka, den är totalt ineffektiv. Ska den fortsätta vara ineffektiv och ska järnsvamptillverkningen förbruka 55 TWh så räcker det inte att bygga kärnkraft. Ihop med SSAB och andra ståltillverkare blir det ju kanske 60 TWh och det är 7-8 reaktorer, den industrin kan nog inte bära dessa kostnader.

Eventuella kärnkraftsplaner kommer främst handla om att ersätta de ca 45 TWh vi har idag och det är dyrt bara det. Vi kan slänga hur mycket pengar som helst på kärnkraft, särskilt mycket kommer inte bli byggt om vi ska välja EPR eller AP1000-varianter.

Men nu pratar vi om Sverige, världen i stort använder 80-85 % fossilt när vi talar primärenergi och andelen fossilt ökar så länge vi ökar energianvändningen. De som inte har massor skog kan inte köra fjärrvärme och kraftvärme på skog, de som inte har massor vattenkraft kan inte köra bostäder och industri på relativt ren el, de som inte har massor skog kan inte göra syntetiska bränslen från förnybart o.s.v. Globalt står kärnkraften för 5 % när vi räknar in förlusterna så att den står för 33 % i Sverige hjälper ingen att gå ifrån fossila bränslen i det stora. Det är inte som att det kommer byggas tiotusentals reaktorer i världen helt plötsligt.

Första steget i LKABs och SSABs övergång kan täckas av vindkraft och naturgas, riskerar däremot att bli dyrt stål och järn. Att ta hela LKABs nuvarande produktion av järnmalmpellets till järnsvamp tillverkad med deras vätgasprocess är det som beräknas kräva 55 TWh el. Idag är inte LKAB särskilt energikrävande industri och använder ca 3,7 TWh varav el 1,9 TWh och ca 1,7 TWh fossilt i form av t.ex. diesel och kol om året. Hybrit som bara är en mindre del i det hela kommer alltså kräva mer energi än LKABs nuvarande användning och SSABs nuvarande energianvändning ihop. Det är ovanligt, men det är alltså en elektrifiering som ökar energianvändningen.

LKAB pratar om att dubbla omsättningen till 2045 samtidigt som de ska investera kanske 400 miljarder på samma tid, har inte sett att det skulle finnas ekonomi i det. Går inte om de samtidigt ska ha avkastningskrav åtminstone. Riskerar att inte bli fullt realiserat iaf. Är ju inte riktigt LKABs beslut om vi ska ha typ 100 TWh vindkraft jämte 65 TWh vattenkraft och några tiotals TWh biokraft och kärnkraft är ju inte riktigt ett alternativ när vi talar om de mängderna då vi helt plötsligt behöver bygga 100 TWh ny kärnkraft som står redo till typ 2045-2050 samtidigt som de flesta bolag avvecklar eller redan avvecklat sin kärnkraftsverksamhet. Vi får ju inte riktigt någon nytta av att reduktionen av järnmalmen flyttas från masugnarna utomlands till oss.

Lägg på bara elbilar på nuvarande elförbrukningen och vi behöver kanske 8 % mer elproduktion (om vi inte sparar in någon annanstans som effektivare bostäder) så rejält skulle jag inte säga när industrisatsningar kräver motsvarande 35-40 % mer produktion.

Blir några snabba AP1000 från kineserna om vi ska kunna uppnå målet. Annars får vi köra gaskraft eller kanske öppna upp några fler oljekraftverk. Folk tror att det går att lösa med import. Klart du får importera el när det är överskott. Men import av baskraft funkar bara om exportören garanterar detta.

Jag har hittills inte sett att energiförbrukningen minskar överhuvudtaget. Så det överskottet vi har idag från norr kommer ätas upp inom en 20-årsperiod. Hur gör vi då? Planerbar kraftproduktion/baskraft finns det inte så mycket alternativ. Antingen kör vi olja/gas/kol eller så bygger man ut resterande älvar eller så bygger man kärnkraft. Känns riktigt dumt om effektreserven ska ligga hos kunden.

Man får vara glad att de som planerade kärnkraften på 70-talet inte hade så kortsiktiga mål. Annars hade det varit kört för Sverige eller att vi fått gå till elransonerad. Typ roterande bortkoppling. Det händer redan idag i u-länderna. Jag hoppas att vi slipper det i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Blir några snabba AP1000 från kineserna om vi ska kunna uppnå målet. Annars får vi köra gaskraft eller kanske öppna upp några fler oljekraftverk. Folk tror att det går att lösa med import. Klart du får importera el när det är överskott. Men import av baskraft funkar bara om exportören garanterar detta.

Jag har hittills inte sett att energiförbrukningen minskar överhuvudtaget. Så det överskottet vi har idag från norr kommer ätas upp inom en 20-årsperiod. Hur gör vi då? Planerbar kraftproduktion/baskraft finns det inte så mycket alternativ. Antingen kör vi olja/gas/kol eller så bygger man ut resterande älvar eller så bygger man kärnkraft. Känns riktigt dumt om effektreserven ska ligga hos kunden.

Man får vara glad att de som planerade kärnkraften på 70-talet inte hade så kortsiktiga mål. Annars hade det varit kört för Sverige eller att vi fått gå till elransonerad. Typ roterande bortkoppling. Det händer redan idag i u-länderna. Jag hoppas att vi slipper det i Sverige.

Eller så får järnmalmen reduceras utomlands....

80 % av världens energi kommer inte försvinna eller ersättas av något annat. Kineserna kan inte ens bygga kärnkraft åt sig själva så det räcker.

Frankrike bygger 6 st EPR för 46 miljarder EUR. Gör vi en beställning idag kanske vi kan göra det samma till 2040. Ingen är ju däremot beredd att lägga 500 miljarder på 6 verk. Banker är nog tveksamma till att hjälpa till i.a.f. Svårt nog att bara ersätta dagens kärnkraft, ännu svårare att faktiskt utöka kärnkraften.