Söndagsmatiné: Half-Life från succé till förfall

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Half-Life från succé till förfall

Följ Valves succétitel Half-Life från de första stapplande stegen år 1998 till det abrupta slutet och frustrerande avsaknaden av en andra uppföljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min son heter Gordon i andra namn.

Permalänk
Medlem

Asså förstår lite varför dom inte gjort Half-life 3 och varför dom tog den vägen dom gjorde med Alyx. Half-life och Half-life 2 va för den tid dom kom extremt bra och hade även en hel del unikt med dom. men idag är mer eller allt gjort redan, så att göra Half-life 3 och ha lika stor "wow" faktor som dom tidigare hade är mer eller mindre omöjligt, då behöver dom lägga all fokus på storyn istället. Vilket dom helt klart kan om man kollar på Alyx som utan tvekan är det bästa spelet som finns ute idag, och då har jag bara sätt när cohhcarnage spelade igenom det och själv kört kanske första 3 timmarna och sen vågade jag inte längre xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid så besviken när man ser Gordon och sen inser att det inte är några nyheter om nästa spel. Jag antar att Half Life: Larry kommer först 2022?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Förfall? Är inte Alyx allmänt välmottaget?

Nog för att de borde släppt HL3 för väldigt länge sedan, men tycker inte kvalitet har gått ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förfall? Är inte Alyx allmänt välmottaget?

Nog för att de borde släppt HL3 för väldigt länge sedan, men tycker inte kvalitet har gått ner

Det handlar nog om innan Alyx.
Sen står det i nyheten om "the revival of Half life" som behandlar Alyx

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

De skulle behöva börja om från början och göra remake. Det är ju början som är det riktigt coola med labbet. Resten avmjölkas iden bara mer och det blir mer tråkigt ju längre som går. När Half-life kom så kom den med något nytt och man fick själv skapa katastrofen och det var riktigt coolt.
Alla mina polare hade 3dfx kort och spelade i låga upplösningar, jag själv hade köpt ett grafikkort från ett okänt märke som nog få här har kört talas om, det var ett grafikkort Riva Tnt från Nvidia. Undra om denna grafikkorttillverkare finns kvar idag? I vilket fall kunde jag spela i riktigt höga upplösningar och det så snyggt ut.

*edit*
Se det lite som en ny terminatorfilm, den blir säkert populär. Men om filmen inte ett skit handlar om skynet tillkomst så blir det bara en film som man inte precis känner något behov att se.

Permalänk

Förstod aldrig uppståndelsen kring Half Life 2, spelade igenom hela spelet och något expansion pack, men tyckte det var skit jämfört med ettan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De skulle behöva börja om från början och göra remake. Det är ju början som är det riktigt coola med labbet. Resten avmjölkas iden bara mer och det blir mer tråkigt ju längre som går. När Half-life kom så kom den med något nytt och man fick själv skapa katastrofen och det var riktigt coolt.
Alla mina polare hade 3dfx kort och spelade i låga upplösningar, jag själv hade köpt ett grafikkort från ett okänt märke som nog få här har kört talas om, det var ett grafikkort Riva Tnt från Nvidia. Undra om denna grafikkorttillverkare finns kvar idag? I vilket fall kunde jag spela i riktigt höga upplösningar och det så snyggt ut.

*edit*
Se det lite som en ny terminatorfilm, den blir säkert populär. Men om filmen inte ett skit handlar om skynet tillkomst så blir det bara en film som man inte precis känner något behov att se.

Kan ju köra Black Mesa som finns att köpa på Steam. En otroligt välgjord remake!

I övrigt satt jag senast igårkväll och tänkte tillbaka på de glada Half Life dagarna, och muttrade över att 3an aldrig kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Förstod aldrig uppståndelsen kring Half Life 2, spelade igenom hela spelet och något expansion pack, men tyckte det var skit jämfört med ettan.

Håller inte med. Tyckte Half Life 2 var en riktigt bra uppföljare, i alla olika aspekter. Vad var det som kändes skit med tvåan anser du?

Permalänk
Skrivet av Cubebenq:

Kan ju köra Black Mesa som finns att köpa på Steam. En otroligt välgjord remake!

I övrigt satt jag senast igårkväll och tänkte tillbaka på de glada Half Life dagarna, och muttrade över att 3an aldrig kom...

Jag tackar så mycket för tipset!

Permalänk
Skrivet av Cubebenq:

Håller inte med. Tyckte Half Life 2 var en riktigt bra uppföljare, i alla olika aspekter. Vad var det som kändes skit med tvåan anser du?

Det fanns bara ingen spänning i spelet, storyn var tråkig, tråkiga fiender, tråkig miljö, minns jag rätt behövde man lägga massa tid på att köra runt i olika fordon också. Långa transportsträckor kan vara roligt i open world spel där man kan utforska lite, men i en "corridor shooter" känns det helt meningslöst.

Jag kommer ihåg i Half Life 1 med kommandosoldaterna som man slogs mot, det var riktigt, riktigt bra fiender som lämnade ett bestående intryck. Kommer inte ihåg en enda fiende från HL2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Förstod aldrig uppståndelsen kring Half Life 2, spelade igenom hela spelet och något expansion pack, men tyckte det var skit jämfört med ettan.

Gabe har alltid sett half-life som en tech-demo för deras motor och att visa något nytt. HL2 var fysiken och gravity gun, i princip garrys mod men med en story. Det var visionen. Han har gång på gång sagt att de inte hittat nästa grej att göra något av.

Nu blev det till slut Alyx som fick bli det nya, denna gången VR. Nästa gång kanske det är destructible terrain eller kanske vatteneffekter?

Tycker det är ett tråkigt sett att se på serien, och framförallt kasst att man inte kan göra något åt det. Men samma kan ju sägas om årtionden utan Starwars-filmer och resultatet som blev av det till slut. George styrde med järnhand och det var så det var bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Förstod aldrig uppståndelsen kring Half Life 2, spelade igenom hela spelet och något expansion pack, men tyckte det var skit jämfört med ettan.

Håller heller inte med. Det enda som kändes konstigt med 2:a var Ravenholm och det känns som de sneglat på Doom 3 som släpptes ungefär samtidigt. Ett mycket bra spel annars.

Spelade även HL2 expansionerna men måste erkänna att jag glömt bort handlingen i dem.
För egen del hade de gärna fått lägga ner den tiden på att göra ett HL3 istället. Men de hade ju sin spelmotor och platform färdig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gabe har alltid sett half-life som en tech-demo för deras motor och att visa något nytt. HL2 var fysiken och gravity gun, i princip garrys mod men med en story. Det var visionen. Han har gång på gång sagt att de inte hittat nästa grej att göra något av.

Nu blev det till slut Alyx som fick bli det nya, denna gången VR. Nästa gång kanske det är destructible terrain eller kanske vatteneffekter?

Tycker det är ett tråkigt sett att se på serien, och framförallt kasst att man inte kan göra något åt det. Men samma kan ju sägas om årtionden utan Starwars-filmer och resultatet som blev av det till slut. George styrde med järnhand och det var så det var bara

Nästa steg i teknisk utveckling blir kanske brain-to-computer interface.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Det humoristiska är att Valve bara gjort två spel Half Life och Half Life 2, resten har de snott från teknikdemos och andra moddar. Valve har aldrig varit en särskilt bra spelstudio.

Jag var där från början men det var då. Idag ser jag inte Half Life som något som bör hållas levande, det gjorde sitt och det kommer aldrig bli något av det igen. Half Life var riktigt häftigt men 2:an flög mig förbi när det kom ut.

Det finns flera dussin bättre spelstudios med betydligt bättre spelresumé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förfall? Är inte Alyx allmänt välmottaget?

Nog för att de borde släppt HL3 för väldigt länge sedan, men tycker inte kvalitet har gått ner

Jo det var väl mottaget, men också väldigt nischat eftersom det fortfarande är relativt få som har VR-headset. Jag har inget o jag är helt ointresserad av att skaffa ett, speciellt inte för ett spel som bara är nån slags lös "uppföljare" till HL2. Enda jag ville ha var ett avslut på storyn dom så fint byggt upp, men av nån märklig anledning så kom det aldrig vilket jag definitivt ser som ett förfall av en kungligt bra spelserie.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jo det var väl mottaget, men också väldigt nischat eftersom det fortfarande är relativt få som har VR-headset. Jag har inget o jag är helt ointresserad av att skaffa ett, speciellt inte för ett spel som bara är nån slags lös "uppföljare" till HL2. Enda jag ville ha var ett avslut på storyn dom så fint byggt upp, men av nån märklig anledning så kom det aldrig vilket jag definitivt ser som ett förfall av en kungligt bra spelserie.

De rörde till storyn redan i Half Life 2. Combine var inget som det snackades om när de utvecklade storyn i Half Life. Allt är en enda stor pannkaka. Och det skulle bara bli värre med Half Life 3.

Gabe gjorde en stor tabbe helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo det var väl mottaget, men också väldigt nischat eftersom det fortfarande är relativt få som har VR-headset. Jag har inget o jag är helt ointresserad av att skaffa ett, speciellt inte för ett spel som bara är nån slags lös "uppföljare" till HL2. Enda jag ville ha var ett avslut på storyn dom så fint byggt upp, men av nån märklig anledning så kom det aldrig vilket jag definitivt ser som ett förfall av en kungligt bra spelserie.

Användarna ökar hela tiden och alla har iaf Half life alyx att se fram emot

Half life alyx "återupplivade" storyn.
Jag skulle bli väldigt besviken om hl3 eller nästa Half life spel (vad det nu kommer heta) är ett vanligt plattskärmsspel.
Känns som en omöjlighet att gå tillbaka till det efter Alyx

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Användarna ökar hela tiden och alla har iaf Half life alyx att se fram emot

Half life alyx "återupplivade" storyn.
Jag skulle bli väldigt besviken om hl3 eller nästa Half life spel (vad det nu kommer heta) är ett vanligt plattskärmsspel.
Känns som en omöjlighet att gå tillbaka till det efter Alyx

HL3 kommer att vara en F2P MMO med lootboxes. Valve kommer att skratta hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem

Vågar man lyssna om man inte lirat Half Life Alyx än? Spoil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vågar man lyssna om man inte lirat Half Life Alyx än? Spoil?

Videon nämner knappt Alyx alls, men den länkade uppföljningen gör det. Jag skulle inte säga att den spoilar dock.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Äh, man är sur över att behöva vänta på uppföljningen/uppföljningarna. Så klart ifrågasätter man hur Valve rent internt egentligen tänker i sina banor. Pengarna och talangen har de gott om iaf, till och kläcka fram ett nytt och mästerligt HL.

Samtidigt så har HL liksom HL2, fött massor av underhållning som CS, Day of Defeat, GMod memes m.m.

Aja... lyckos den som kan och vet vad som händer och ser bakom dörrarna vad som finns.. eller vad som en gång fanns och var på gång, men inte kom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Det fanns bara ingen spänning i spelet, storyn var tråkig, tråkiga fiender, tråkig miljö, minns jag rätt behövde man lägga massa tid på att köra runt i olika fordon också. Långa transportsträckor kan vara roligt i open world spel där man kan utforska lite, men i en "corridor shooter" känns det helt meningslöst.

Jag kommer ihåg i Half Life 1 med kommandosoldaterna som man slogs mot, det var riktigt, riktigt bra fiender som lämnade ett bestående intryck. Kommer inte ihåg en enda fiende från HL2.

Finns ett ställe jag hatar i hl2 man har inte så mkt bra vapen när man går in där. Och det är Ravenholm om jag minns namnet rätt med dem nya headcrabs zombies som kan klättra upp för väggarna på husen och dem ylar som varulvar och springer och hoppar efter en man typ bara vill springa snabbt därifrån alltså.. sen kan jag ju hålla med lite att 1ans fiender när det kommer till kommandosoldaterna så är dem lite roligare att möta än combine soldiers. Men 2an så är det typ 100% utomjordingar man krigar emot.. på så sett så går det jämnt upp..

Permalänk
Medlem

Tycker personligen HL är överskattad. Såg ut som folk började gilla den mer när de växte upp och som nån nostalgigrej, men vi vet ju att allra flesta köpte HL för att köra cs.

Permalänk
Musikälskare

Förfall? Det betyder att något har försämras över tid, det har inte kvalitén på spelen gjorts tycker jag, ett abrupt slut utan fortsättning på HL-sagan, visst

Det finns livstecken (Alyx) och dom har väl inte officiellt sagt att det inte blir ett HL3?

Jag är optimist

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Finns ett ställe jag hatar i hl2 man har inte så mkt bra vapen när man går in där. Och det är Ravenholm om jag minns namnet rätt med dem nya headcrabs zombies som kan klättra upp för väggarna på husen och dem ylar som varulvar och springer och hoppar efter en man typ bara vill springa snabbt därifrån alltså.. sen kan jag ju hålla med lite att 1ans fiender när det kommer till kommandosoldaterna så är dem lite roligare att möta än combine soldiers. Men 2an så är det typ 100% utomjordingar man krigar emot.. på så sett så går det jämnt upp..

Ravenholm är ett av spelvärldens mest ikoniska inslag. En omedelbar vändning i stil från tidigare nivåer i Half-Life 2 och en naturligt introduktion till fysikvapnet, vilket gör vapen överflödiga givet alla de föremål runtomkring en som man uppmuntras använda.

I Half-Life 2 finns det i princip bara drygt fyra faktiska utomjordiska fiendesorter. Resten är människor, antingen som olika nivåer frivilliga eller transmänskliga som genom olika ingrepp blivit mer integrerade med den lilla ockuperande styrka utomjordingarna placerat på Jorden efter sjutimmars-kriget i Black Mesa-incidentens efterspel.

Man får ut mycket mer av serien om man tar sig tiden att granska världen och ta del av den. Valve har lyckats utomordentligt väl att skapa en värld spelaren tvingas utforska, med mängder av pusselbitar av världens mekanismer och skick genom miljöerna och omgivningsljud - där lite serveras spelaren i form av explicita dialoger.

Skrivet av Dinkefing:

De rörde till storyn redan i Half Life 2. Combine var inget som det snackades om när de utvecklade storyn i Half Life. Allt är en enda stor pannkaka. Och det skulle bara bli värre med Half Life 3.

Gabe gjorde en stor tabbe helt enkelt!

Vad de hade i åtanke med originalet spelar väl rimligtvis ingen roll om tvåan ändå mejslat fram en begriplig fortsättning.

Skrivet av Gurrrra:

Jo det var väl mottaget, men också väldigt nischat eftersom det fortfarande är relativt få som har VR-headset. Jag har inget o jag är helt ointresserad av att skaffa ett, speciellt inte för ett spel som bara är nån slags lös "uppföljare" till HL2. Enda jag ville ha var ett avslut på storyn dom så fint byggt upp, men av nån märklig anledning så kom det aldrig vilket jag definitivt ser som ett förfall av en kungligt bra spelserie.

Alyx ser jag som ett teknikdemo i första hand, där Valve visar för industrin att man faktiskt kan göra VR-spel som inte är mobilspel med en sockrad prislapp. Där man också passar på att visa upp lite av glappet mellan de två första spelen och hur utvecklingen av City 17 och Combines herravälde på Jorden utvecklades innan vi såg det i ett ganska sent skede i tvåan - och hittar en utväg för hur man vill påbörja ett tredje spel berättelsemässigt. På det sättet är Alyx ett betydande tillskott till vad som kan komma att bli ett tredje spel.

Permalänk
Medlem

Håller med om att förfall känns som helt fel ord, men inte sett videon så kanske förklaras där.

Personligen tycker jag Half-life story är riktigt intressant. Allt från Opposing Force till Portal hänger ihop (även om allt inte är officiellt canon). Hade gärna sett en fortsättning/avslut på serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imzeta:

Håller med om att förfall känns som helt fel ord, men inte sett videon så kanske förklaras där.

Personligen tycker jag Half-life story är riktigt intressant. Allt från Opposing Force till Portal hänger ihop (även om allt inte är officiellt canon). Hade gärna sett en fortsättning/avslut på serien.

Förfall som att det helt enkelt slutade släppas nya spel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB