Microsoft Windows 11 ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Vänta va? i7 7700k inte supporterad? eller kör du en annan än den du har i din sig?

Tror det stämmer?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dualbootat med W11 och W10 en stund nu sedan senaste Betan kom, tycker funkar någorlunda. Dock känns det som vore dags att göra en clean install på W11 partitionen som varit i bruk sedan W10 början utan att formatera typ. Bl.a. har problem att få Dolby Atmos aktiverat i ljudinställningarna och inte hittat nån lösning (hade samma sak före jag uppdaterade till W11) men på andra partionen där jag gjort en clean install på W10 ett tag sen funkar det fint med samma ljudkortsdrivers osv. så skulle vara att hitta rätt parameter i registret typ som måste ändras för att man ska få aktivera "spatiallljud" inställningen men ingen tycks veta riktigt vad det är som måste justeras så lär va enklare att formatera så börjar väl det funka oxå.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har kört beta cirkeln av win 11 ett tag nu och inte haft några problem.
Allt jag normalt brukar göra på datorn har fungerat utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweRobby:

Skulle gärna uppgraderat om Microsoft inte hade varit förföljd av en långtgående historia av att eliminera användares data vid uppgradering av Windows. Ska man behöva börja om från början igen kan man lika gärna passa på att byta till OSX eller Linux.

Har det hänt mer än en gång (en gång för mycket förvisso)?

Skrivet av galenmyra:

Hade läst att man skulle kunna uppdatera till W11 även om man inte uppfyllde kraven genom en "clean install", så jag laddade ner ISO filen och bootade upp från USB-sticka, men fick meddelandet "Du kan inte installera då din dator inte uppfyller kraven"...

Det kräver nog fortfarande tpm, men det kan man komma runt om man skapar sitt installationsmedium med denna: https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/download-isos...

Permalänk
Medlem

Kan man direkt köra en clean install? Eller man behöver uppgradera sen köra clean install??

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av minh:

Kan man direkt köra en clean install? Eller man behöver uppgradera sen köra clean install??

Allt är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Enda processorerna ur 7000-serien som har stöd är HEDT-varianterna.

Okej, för en som inte är helt insatt dels vad HEDT står för men innebär det också att jag kan ej köra Windows 11 på min dator eller är det att jag kan inte utnyttja allt va W11 kan ge?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Visst är det kul när man ska ha en zoom-föreläsningen eller presentation och Windows inte ens kan starta pga att det skall stå och uppdatera i 30 minuter? Hur har Microsoft ens tänkt att det här operativsystemet skall fungera för arbetande människor?

Vill inte va den men är inte så svårt att ha som vana att alltid starta om datorn istället för att stänga av den om det är i samband med en uppdatering? Står ändå ganska tydligt (uppdatera och stäng av) plus den lilla gula ikonen =p
Om man nu vet av sig att man kan behöva använda datorn på kort varsel dagen efter

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Någon som vet detta.. Jag har windows10 bundet till mitt konto alltså loggar in med mail osv.

Måste jag få först uppdatera till 11 och sen blåsa om skiten och aktivera eller kommer man kunna aktivera med mail direkt från installationen?

Kanske lika bra att ta det säkra före det osäkra och uppdatera först sen blåsa som jag gjorde med win10.

Permalänk
Medlem

Jepp, ska lasta in det idag. Kör redan på en laptop. Htpc blir först för uppgradering. Ser inga som helst konstigheter med att rulla ut den på mina egna klienter.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slusk:

Någon som vet detta.. Jag har windows10 bundet till mitt konto alltså loggar in med mail osv.

Måste jag få först uppdatera till 11 och sen blåsa om skiten och aktivera eller kommer man kunna aktivera med mail direkt från installationen?

Kanske lika bra att ta det säkra före det osäkra och uppdatera först sen blåsa som jag gjorde med win10.

Brukar man inte ha en månad på sig att aktivera?
Ett annat alternativ är väl att uppgradera och bara köra vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Vänta va? i7 7700k inte supporterad? eller kör du en annan än den du har i din sig?

7700k funkar inte nej.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Någon som vet detta.. Jag har windows10 bundet till mitt konto alltså loggar in med mail osv.

Måste jag få först uppdatera till 11 och sen blåsa om skiten och aktivera eller kommer man kunna aktivera med mail direkt från installationen?

Kanske lika bra att ta det säkra före det osäkra och uppdatera först sen blåsa som jag gjorde med win10.

Jag uppdaterade min dator till 11:an i Windows update redan under insider, skulle gissa att det går lika smärtfritt idag. Det kändes ungefär som att installera en vanlig uppdatering, sedan omstart och ett nytt utseende och nya funktioner, vissa till det bättre och vissa till det sämre dock. Min kod är också bunden i min mail, mitt var aktiverat direkt när jag loggade in. Gissar på att det räcker med aktiveringen på win10 för att 11an också ska aktiveras.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat att installera det manuellt på äldre system som officiellt inte stöds? Deras beslut att inte stöda äldre Core-processerorer är ju befängt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kommer installera så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Detta blir första gången jag inte installerar ny Windows dag ett. Detta är pga min dator inte uppfyller kraven.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Är det någon som har testat att installera det manuellt på äldre system som officiellt inte stöds? Deras beslut att inte stöda äldre Core-processerorer är ju befängt.

Ja, denna fungerar, men eventuellt kan det ju bli problem med windows update i framtiden.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en ”Windowd 8.x” uppdatering.
När ska Microsoft börja lyssna på kunderna och göra det som kunderna vill?

Dvs fortsätta supporta Windows 7, bygga vidare på det.

Och sluta samla in allt aom användarna gör, som är ännu värre i Windows 8-> och uppåt än innan.

Kör vidare på W7 i några år till 😃

Permalänk
Medlem

...så var arbets-pcn uppdaterad, extremt smidig uppgradering, gjorde det mesta i bakgrunden så nertiden var kort och inte stött på något som inte fungerar. Bra jobbat MSFT!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på WIN 11 på PRO och business edition har båda

Permalänk
Medlem

Så det är gratis?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det kräver nog fortfarande tpm, men det kan man komma runt om man skapar sitt installationsmedium med denna: https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/download-isos...

Ok, efter att ha läst denna artikeln fick jag intrycket av att Microsoft skulle ta bort kravet för äldre maskiner.
https://www.sweclockers.com/nyhet/32655-microsofts-hardvarukr...

Från artikeln:
"Installation av Windows 11 ska få göras på äldre system, men Microsoft lämnar inga löften om kompatibilitet och uppdateringar."

Också från artikeln:
"Nu backar bolaget, men endast delvis, och ger entusiaster ett kryphål för att installera Windows 11 på valfritt system med en 64-bitarsprocessor på 1,0 GHz med två eller fler kärnor, 4 GB primärminne och 64 GB lagring.

Metoden för att installera Windows 11 på ett system som inte uppfyller säkerhetskraven är rätt och slätt genom att använda en ISO-fil via ett USB-minne eller bränd på en skiva."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Ytterligare en ”Windowd 8.x” uppdatering.
När ska Microsoft börja lyssna på kunderna och göra det som kunderna vill?

Dvs fortsätta supporta Windows 7, bygga vidare på det.

Och sluta samla in allt aom användarna gör, som är ännu värre i Windows 8-> och uppåt än innan.

Kör vidare på W7 i några år till 😃

Smaken är väl som baken, jag personligen spyr lite i munnen varje gång jag måste använda en dator med Windows 7.

PS. Lyssna på kunderna gör dom ju väldigt mycket med all info dom samlar in

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Så det är gratis?

Uppgradering från Windows 10 är gratis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Ingen har hört något om automatiska uppgraderingar, eller? Jag är livrädd för att min laptop uppgraderar vid fel tillfälle och jag blir stående med en icke fungerande dator inför en tenta. Vi måste använda skrämmande dålig mjukvara för tentor och jag är nästan helt säker på att den inte skulle fungera om operativsystem byts.

Har du tillgång till MSDN så ta ned en Win 10 PRO/win 11 PRO nyckel. Uppgradera och sen stänger du av automatiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Det blinkar bara till och försvinner.
Är iof på nån Windows 11 version.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av galenmyra:

Ok, efter att ha läst denna artikeln fick jag intrycket av att Microsoft skulle ta bort kravet för äldre maskiner.
https://www.sweclockers.com/nyhet/32655-microsofts-hardvarukr...

Från artikeln:
"Installation av Windows 11 ska få göras på äldre system, men Microsoft lämnar inga löften om kompatibilitet och uppdateringar."

Också från artikeln:
"Nu backar bolaget, men endast delvis, och ger entusiaster ett kryphål för att installera Windows 11 på valfritt system med en 64-bitarsprocessor på 1,0 GHz med två eller fler kärnor, 4 GB primärminne och 64 GB lagring.

Metoden för att installera Windows 11 på ett system som inte uppfyller säkerhetskraven är rätt och slätt genom att använda en ISO-fil via ett USB-minne eller bränd på en skiva."

Jo, men de var väl rätt vaga med exakt vilka krav man slipper? Jag har fått för mig att man fortfarande behöver tpm men kanske slipper kravet på processor.

Permalänk
Medlem

Hmm, har kört uppdateringen nu och inser att aktivitetsfältet numer är låst? Så det går inte längre att ha det på högkant på ena sidan?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi har precis uppdaterat till win10 på jobbet. Lär dröja mååååånga år innan 11 blir aktuellt (50k datorer...)

hehe... ja jag ska ha möte med en kund i veckan, om att domänmigrera de sista 20 servers, de var 2019 vi blev klara med klient uppgraderingen och migreringen. å 2020 med 99% av alla servers, xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner behöver de kompileras om eller fungerar de från Windows 10?