Microsoft Windows 11 ute nu

Permalänk

Nähä min Intel Core i5-7200U CPU 2.50GHz stöder inte WIN 11... Why not?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

När man uppgraderar som du gjorde, ligger windows 10 i bakgrunden och skräpar med massa filer?

Massa och massa, den lägger gamla installationen i windows.old precis som när man uppgraderade till win10. Detta fungerar dock fortfarande för att ta bort den från win11:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/delete-your-previ...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Går inge vidare

Kör Windows 11 assistenten. Allt går bra. 100%. Sedan ska datorn reboota för att fortsätta installationen. Då får jag upp denna skärmen. Så rebootar den ett par gången för att sedan boota upp i W10 igen. Vad kan vara galet mån tro?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kan rekomendera translucentTB från ms store gratis app som gör taskbar transparent bl.a
https://i.imgur.com/pCgxmg4.jpg

Enligt Microsoft store så vill transparent gui ha tillgång till alla filer på datorn så liter inte helt på det programmet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har kanske missat det, men går det fortfarande inte att flytta taskbarn till sidan av skärmen? Har taskbarn på min extra skärm och mycket smidigare att ha den på sidan då tycker jag så man ser den lättare.

Tydligen den mest efterfrågade featuren under betan så borde ju komma tycker man. Känns som en väldigt konstig feature att ta bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dex:

Har kanske missat det, men går det fortfarande inte att flytta taskbarn till sidan av skärmen? Har taskbarn på min extra skärm och mycket smidigare att ha den på sidan då tycker jag så man ser den lättare.

Tydligen den mest efterfrågade featuren under betan så borde ju komma tycker man. Känns som en väldigt konstig feature att ta bort.

Går att fixa med det här
https://www.startallback.com/

Även bättre taskbar, startmenu m.m.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Viking
Skrivet av Chrissoid:

Aktiverade secure boot i bios, nu startar inte datorn 😁 Något missar jag, men vad? 🤔🤔

Hade samma problem. Löste det genom att följa dem här punkterna:
https://linustechtips.com/topic/1350497-secure-boot-and-csm-m...
(för jag antar att dina diskar försvinner från "boot devices" när du aktiverar secure boot)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Kör Windows 11 assistenten. Allt går bra. 100%. Sedan ska datorn reboota för att fortsätta installationen. Då får jag upp denna skärmen. Så rebootar den ett par gången för att sedan boota upp i W10 igen. Vad kan vara galet mån tro?

https://i.imgur.com/HY5Mj3B.jpg

Haha jag fick precis samma

edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Haha jag fick precis samma

edit:

Testat en gång till. Samma problem då också.
"KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED"

Vad sitter du på för moderkort? Läste i några forum där folk skrev att Bios var utdaterat. Jag uppgraderade dock till senaste versionen innan jag uppgraderade till W11.

Senaste bios-versionen skulle ha stöd för W11 stod det i releasenotes.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

Jag körde en uppdatering från 10 till 11 och när det är klart ser det lika dant ut som innan fast start knappen längst ner till vänster är död så att säga , händer inget när jag trycker på den känns som nåt blev galet ,,, så jag rullade tillbaka , eller måste man köra en ren instal ?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

Om någon annan får error 0x8007007f med Windows 11 Installation Assistant så var lösningen för mig att aktivera UAC och köra assistenten som Admin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Testat en gång till. Samma problem då också.
"KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED"

Vad sitter du på för moderkort? Läste i några forum där folk skrev att Bios var utdaterat. Jag uppgraderade dock till senaste versionen innan jag uppgraderade till W11.

Senaste bios-versionen skulle ha stöd för W11 stod det i releasenotes.

Jag fick också denna "blåskärm" vid rebooten.
Har senaste BIOS från ASUS som släpptes där releasenotes var just att Win 11 skulle kunna rulla smärtfritt.
Strix Z-390-F Gaming version 1903.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Kör Windows 11 assistenten. Allt går bra. 100%. Sedan ska datorn reboota för att fortsätta installationen. Då får jag upp denna skärmen. Så rebootar den ett par gången för att sedan boota upp i W10 igen. Vad kan vara galet mån tro?

https://i.imgur.com/HY5Mj3B.jpg

Får samma fel också. Ingen aning om vad det kan vara. Har senaste BIOS som släppts från ASUS i mitt fall där release-notes var att Windows 11 skulle stödjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jag fick också denna "blåskärm" vid rebooten.
Har senaste BIOS från ASUS som släpptes där releasenotes var just att Win 11 skulle kunna rulla smärtfritt.
Strix Z-390-F Gaming version 1903.

Skumt. Jag har MSI MPG Gaming Force Z590 som hade en bios release från 15/9 där Windows 11 supported lades till. Körde in den innan jag försökte uppgradera.

Läste lite i forum att detta fel verkar kunna bero på drivrutiner (??). Jag har i alla fall alla de senaste som finns både på mobo och gpu.

Samt att vissa har fått det att fungera med en clean install men det orkade jag inte idag

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Om någon annan får error 0x8007007f med Windows 11 Installation Assistant så var lösningen för mig att aktivera UAC och köra assistenten som Admin.

Fick också det problemet räckte med omstart av datorn för mig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går att fixa med det här
https://www.startallback.com/

Även bättre taskbar, startmenu m.m.

Du är bäst!

Klockan/Datum är tillbaka på den sekundära skärmen, startmenyn är till vänster och appar/program centrerat.
Det här kan jag leva med!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

BSOD här med. Bios 1903, ASUS Maximus XI Gene.

Permalänk
Medlem

Väntar på crackade isos där allt tmp och gpu och cpu trams har borttagits....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janne_145:

Nähä min Intel Core i5-7200U CPU 2.50GHz stöder inte WIN 11... Why not?

På grund av TPM 2.0.

Det har med säkerhet att göra. Microsoft har märkt att firmware attacker ökar och TPM 2.0 har hjälpt en hel del. Personligen tycker jag inte att det är ett problem, Win 10 är också fortfarande ett kanonbra operativsystem. Windows 11 är också jättebra, men det finns få akuta anledningar till uppgradering mer än att det är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

På grund av TPM 2.0.

Det har med säkerhet att göra. Microsoft har märkt att firmware attacker ökar och TPM 2.0 har hjälpt en hel del. Personligen tycker jag inte att det är ett problem, Win 10 är också fortfarande ett kanonbra operativsystem. Windows 11 är också jättebra, men det finns få akuta anledningar till uppgradering mer än att det är kul.

Nej, på mer troligt på grund av avsaknad av Mode Based Execution Control (MBEC), en funktion för att snabba upp HVCI, en del under samlingsnamnet VBS. TPM 2.0 går ofta att lösa på andra sätt med separata moduler.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

På grund av TPM 2.0.

Nja, i så fall hade det ju räckt att kräva just tpm 2.0. Som det är nu kan man ha tpm men ändå inte vara godkänd på grund av att processorn inte är det.

Permalänk
Medlem

Installerat. Ej imponerat

Många av mina snabbsätt att ta mig fram i windows är borta - 2-3 extra musklick per grej man ska göra. Mer OSX likt == Besvärligt för Power users men snyggare

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Installerat. Ej imponerat

Många av mina snabbsätt att ta mig fram i windows är borta - 2-3 extra musklick per grej man ska göra. Mer OSX likt == Besvärligt för Power users men snyggare

// LZ

I Windows 11 har du ett verktyg som heter Power Automate det är ett väldigt kraftfullt verktyg dessutom att automatisera processer med. Jag är dock väldigt intresserad av och höra var du tycker att du behöver göra extra klick med musen jämfört med Windows 10.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

På grund av TPM 2.0.

Det har med säkerhet att göra. Microsoft har märkt att firmware attacker ökar och TPM 2.0 har hjälpt en hel del. Personligen tycker jag inte att det är ett problem, Win 10 är också fortfarande ett kanonbra operativsystem. Windows 11 är också jättebra, men det finns få akuta anledningar till uppgradering mer än att det är kul.

TPM 2.0 finns ju på laptopen jag har. Enda det gnäller om är just processorn

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk

Tvivlar starkt att jag kommer uppgradera min i7-6700k de närmaste 5 åren, så win 11 blir det nog inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Installerat. Ej imponerat

Många av mina snabbsätt att ta mig fram i windows är borta - 2-3 extra musklick per grej man ska göra. Mer OSX likt == Besvärligt för Power users men snyggare

// LZ

Skrivet av Sorten:

I Windows 11 har du ett verktyg som heter Power Automate det är ett väldigt kraftfullt verktyg dessutom att automatisera processer med. Jag är dock väldigt intresserad av och höra var du tycker att du behöver göra extra klick med musen jämfört med Windows 10.

Detta är jag också intresserad av att veta

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Detta är jag också intresserad av att veta

Öppna taskmanager (kan inte högerklicka på taskbar)

Högerklick på fil - måste välja "show more options" för att få hela listan

Wifi i traybaren är nu en tvåstegs-raket med extra klick

I många lägen där du vill välja en inställning som inte är den vanligaste så kan det bli 1 till 2 extra klick tills du hamnar i den gamla win 7 kontrollpanel dialogen

mvh Lazze

@sorten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

Öppna taskmanager (kan inte högerklicka på taskbar)

Ctrl-shift-esc finns ju alltid annars, men den stora menyn kommer jag nog också sakna.

Permalänk
Medlem

körde Power Automate - tack för tipset!

Den kom upp på svenska - fast jag kör Eng UI

Körde screen recorder och då hette knappen "POST" - tills man hoovrade över den, då stod det "starta inspelning"

Men själva programmet ser smart ut!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Lirar W11 nu!

Enda utmaningen jag stötte på var mitt trådlösa pcie kort slutade att fungera. Löste problemet med att avinstallera och installera om drivrutinen (clean W10 drivrutin fungerar bra i W11). Efter reboot, voila så hade jag trådlöst uppkoppling igen.