Guide: Aktivera TPM 2.0-modulen inför lanseringen av Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag hade samma problem tidigare, men löste det med:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gp...

MEN! Stort MEN!

Om du inte är kunnig eller villig att pyssla med kommandotolken eller vet vad du gör, så skulle jag nog avråda ifall du är rädd att förstöra din windows install.

Men om du känner dig trygg med det samt kan följa instruktioner så är det inga problem.

Fungerade finfint, summerat var det bara att via WinPE validera disken och sedan konvertera, reboota, ändra i bios så fungerade det direkt

Permalänk

jag har kört insider preview men får ej upp nån slutgiltlig uppdatering..slussas den ut olika fort till folk eller?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk

Samma problem för mig. Enligt PC health check så ska Windows 11 funka, men i windows update står det att det inte gör det. Har aktiverat TPM i bios.

Skrivet av Tompii:

Jag har ett märkligt problem.
Efter att aktiverat secure boot & TPM i bios så får jag fortfarande att min PC inte stödjer Win 11.
Men i PC health check så blir jag gratulerad för att jag uppnår alla kraven.

Är mitt OS Schizo eller bara tjurigt?

Update: Har uppdaterat BIOS som ska enligt MSI stödja Windows 11.
Fortfarande ej kompatibelt enligt Windows update...

https://i.imgur.com/YuSHB4E.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

jag har kört insider preview men får ej upp nån slutgiltlig uppdatering..slussas den ut olika fort till folk eller?

Vilken version har du då? 22000.194 är den slutgiltiga, du borde ha fått den för någon vecka sedan åtminstone?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Samma problem för mig. Enligt PC health check så ska Windows 11 funka, men i windows update står det att det inte gör det. Har aktiverat TPM i bios.

Samma här

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vilken version har du då? 22000.194 är den slutgiltiga, du borde ha fått den för någon vecka sedan åtminstone?

22471.1000 prerelease men sen är den störiga watermarken där

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

22000.471 men sen är den störiga watermarken där

Finns det en sådan build? Du menar inte 22471?

Om du menade det sistnämnda så låter det som att du kört vidare i dev-spåret och nu kör en tidig version av nästa version av Windows 11 (som ska släppas om ~1 år).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Finns det en sådan build? Du menar inte 22471?

Om du menade det sistnämnda så låter det som att du kört vidare i dev-spåret och nu kör en tidig version av nästa version av Windows 11 (som ska släppas om ~1 år).

jo det verkar jag va.. men hur fasen lämna man de? måste man installera om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

jo det verkar jag va.. men hur fasen lämna man de? måste man installera om

Ja, så blir det nog. Nu är du på en nyare version än den som släppts, så det finns ingen väg tillbaka dit.
Antar att du i teorin kan härda ut tills nästa version släpps (långdraget) och förmodligen kan du när det närmar sig hoppa av där.

Det bästa generellt om man vill undvika just ovanstående scenario är väl att man hoppar på beta-spåret snarare än dev, samt kryssar för valet att man vill att enheten hoppar ur insider automatiskt när nästa version släpps, då sköts det automatiskt.

Edit: dvs detta:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompii:

Jag har ett märkligt problem.
Efter att aktiverat secure boot & TPM i bios så får jag fortfarande att min PC inte stödjer Win 11.
Men i PC health check så blir jag gratulerad för att jag uppnår alla kraven.

Är mitt OS Schizo eller bara tjurigt?

Update: Har uppdaterat BIOS som ska enligt MSI stödja Windows 11.
Fortfarande ej kompatibelt enligt Windows update...

Enligt ett inlägg på reddit så fungerar det att uppgradera ändå genom att starta med installationsassistenten här:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Permalänk
Inaktiv

Microsoft är ett intressant företag... Windows Update säger att allt är grönt, min dator är kompatibel och ska få Win11 (någon gång senare; den säger inte när). Microsoft's PC Health app säger också att allt är grönt, men går man in i den detaljerade listan så säger den att min processor inte stöds (Core i9 7900X), fast den visar ändå en grön bock för processorn... Så WTF typ!

Inte för att jag klagar skulle jag ha sagt, gratis OS-uppgradering juh, om det inte vore för att MS sagt att datorer med hårdvara som inte stöds inte är garanterade programvaruuppdateringar.

Så vafan, typ...???????????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

När dom kommit ikapp på spel kompatibilitet så kanske. Vill man t.ex. lira Battlefield 2042 funkar det väl inte på linux?

Vet inte vad de använder för anti-cheat, men vid release av Steamdeck har Valve ha fått med sig EAC, Battleye samt Epic Games som anti-cheat vendors. Enda anledningen att Proton inte stödjer alla spel idag handlar just om Anti-cheat kompatibilitet, men jag skulle säga att mycket av detta kommer att fixas med tiden. Ifall det inkluderar Battlefield vet jag inte. Men jag antar att mycket av anti-cheat återgärderna sker server-side.

Själv tänker jag att de få spel som är kvar som inte stödjer linux inte är värda att köra. Det finns så mycket spel som fungerar och som man kan välja att jag ändå skulle välja Linux framför Windows 11.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vet inte vad de använder för anti-cheat, men vid release av Steamdeck har Valve ha fått med sig EAC, Battleye samt Epic Games som anti-cheat vendors. Enda anledningen att Proton inte stödjer alla spel idag handlar just om Anti-cheat kompatibilitet, men jag skulle säga att mycket av detta kommer att fixas med tiden. Ifall det inkluderar Battlefield vet jag inte. Men jag antar att mycket av anti-cheat återgärderna sker server-side.

Själv tänker jag att de få spel som är kvar som inte stödjer linux inte är värda att köra. Det finns så mycket spel som fungerar och som man kan välja att jag ändå skulle välja Linux framför Windows 11.

EAC är det i nya Battlefield. Battlefield är mina favvolir så det måste funka.
När Swec körde sin Linux stream några veckor sen fick dom nämligen problem med spel som inte startade.
Ska Linux vara intressant för egen del måste allt funka utan problem direkt, både mjukvara och hårdvara i datorn. Alla spel och program jag har. Inte behöva mecka med inställningar, bara starta direkt som i Windows.
Jag har spel på Origin, Battlenet app, Steam och Epic store m.fl.

Aja lite offtopic. Jag hoppas Linux blir lika smidigt som Windows en dag, då kanske många kan tänka sig byta. Har inget emot Linux annars.

Permalänk
Medlem

För att kunna aktivera (eller ens se alternativet) Secure boot måste jag välja UEFI istället för CSM under Windows boot mode i MSI's bios.
Men när Uefi väljs hamnar jag i bios varje gång efter omstart...kan inte boota till Windows.

mobo: MSI B450i Gaming Plus AC
CPU: Ryzen 2700x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

EAC är det i nya Battlefield. Battlefield är mina favvolir så det måste funka.
När Swec körde sin Linux stream några veckor sen fick dom nämligen problem med spel som inte startade.
Ska Linux vara intressant för egen del måste allt funka utan problem direkt, både mjukvara och hårdvara i datorn. Alla spel och program jag har. Inte behöva mecka med inställningar, bara starta direkt som i Windows.
Jag har spel på Origin, Battlenet app, Steam och Epic store m.fl.

Aja lite offtopic. Jag hoppas Linux blir lika smidigt som Windows en dag, då kanske många kan tänka sig byta. Har inget emot Linux annars.

Hehehe, ja, lite off-topic. men det får det vara. När man byter ett operativsystem så kan man omöjligt förvänta sig att allt fungerar precis likadant som man är van vid, med det sagt behöver lösningen inte vara mer omständig. I framtiden kommer Steam att fungera oerhört fläckfritt. Och av egen erfarenhet så har DirectX8- till 11 samt OpenGL bättre prestanda. (då översättningen till Vulkan frigör både minnes- och bussbandbredd) Har du spel via andra klienter kan du ladda hem programmet "Lutris" som är ett gemensamt gränsnitt för att hantera alla dina spel och installera dem med community-drivna installationsskript. Med andra ord, du behöver inte följa långa guider för hur du ska få igång spelet, detta har andra människor redan fixat.
https://www.youtube.com/watch?v=TTe8k01TF28

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Fungerade finfint, summerat var det bara att via WinPE validera disken och sedan konvertera, reboota, ändra i bios så fungerade det direkt

Härligt att du fick det att fungera! (y)

Skrivet av Cruentuz:

För att kunna aktivera (eller ens se alternativet) Secure boot måste jag välja UEFI istället för CSM under Windows boot mode i MSI's bios.
Men när Uefi väljs hamnar jag i bios varje gång efter omstart...kan inte boota till Windows.

Kika på detta i min post:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag hade samma problem tidigare, men löste det med:

MEN! Stort MEN!

Om du inte är kunnig eller villig att pyssla med kommandotolken eller vet vad du gör, så skulle jag nog avråda ifall du är rädd att förstöra din windows install.

Men om du känner dig trygg med det samt kan följa instruktioner så är det inga problem.

Funderar på om det är därför inte Windows bootar på min dator när jag aktiverar Secure Boot. Hur kan man se om man har MBR eller GPT?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Funderar på om det är därför inte Windows bootar på min dator när jag aktiverar Secure Boot. Hur kan man se om man har MBR eller GPT?

1. Gå in till diskhanteraren
2. Högerklicka på din volym -> egenskaper
3. volymer

Så här ser det ut.

Permalänk
Medlem

Känner att många skulle ha glädje av en färdig minimal .iso med Windows PE, som är färdig att läggas in på ett usbminne så mbr2gpt kan köras.
Kollar på instruktionsfilm för det nu och det verkar vara ett jävla meck bara för att få en PE-sticka.

https://youtu.be/HBFukw1hkKY

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

https://i.imgur.com/oS7s0I1.jpg

1. Gå in till diskhanteraren
2. Högerklicka på din volym -> egenskaper
3. volymer

Så här ser det ut.

Tack! MBR stod det där... men det måste vara GPT?

Ska man vara petig, så är det väl inte volymen man högerklickar på, utan Disken (till vänster på nedre halvan).

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tack! MBR stod det där... men det måste vara GPT?

Ska man vara petig, så är det väl inte volymen man högerklickar på, utan Disken (till vänster på nedre halvan).

Yes kräver GPT, om du följer länken jag postade ovan så finns en guide hur du kan konvertera disken inom windows egna miljö.

Men läs igenom noga så du vet vad du gör annars kan du riskera att göra så att du inte kommer åt din windows install.
Men programmet gör det mesta åt dig så. Det är mest att följa korrekta kommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Känner att många skulle ha glädje av en färdig minimal .iso med Windows PE, som är färdig att läggas in på ett usbminne så mbr2gpt kan köras.
Kollar på instruktionsfilm för det nu och det verkar vara ett jävla meck bara för att få en PE-sticka.

https://youtu.be/HBFukw1hkKY

Du kan även göra det i windows egna miljö, läs här:

"but can also be run from the full Windows 10 operating system (OS) by using the /allowFullOS option"

Det var det jag gjorde när jag konverterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Jag har något liknande problem, valde UEFI på allt under CSM men datorn bootar inte.
Jag måste ha UEFI/legacy valt under secure boot eller vad det var, för att ens boota windows, och då säger den att jag saknar stöd
för säker start.
Kan detta ha något med att man har windows på en nVme m2 pcie disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Du kan även göra det i windows egna miljö, läs här:

"but can also be run from the full Windows 10 operating system (OS) by using the /allowFullOS option"

Det var det jag gjorde när jag konverterade.

Absolut. Jag läste dock att iom att mbr används då, så kan det inte skrivas över, utan en ny partion skapas.
Vill man undvika detta krävs körning i PE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelll:

Jag har något liknande problem, valde UEFI på allt under CSM men datorn bootar inte.
Jag måste ha UEFI/legacy valt under secure boot eller vad det var, för att ens boota windows, och då säger den att jag saknar stöd
för säker start.

Du behöver en GPT partition för att köra uefi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelll:

för säker start.

Precis samma som jag.
Du har nog också mbr på C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Absolut. Jag läste dock att iom att mbr används då, så kan det inte skrivas över, utan en ny partion skapas.
Vill man undvika detta krävs körning i PE.

Jaha, ja du tänkte så. Då är jag med.

Mjo jag valde att skapa en liten extra partition istället som du kan se i bilden överst.
Främst då jag kommer byta ut disken till en NVME disk snart iaf så orkade inte krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Precis samma som jag.
Du har nog också mbr på C:

Men vad betyder det i praktiken om jag vill ha windows 11?
Ominstalera windows 10 efter jag fixxat TPM2 i uefi, vilket jag inte hade första gången jag instalerade win10?

Och sedan uppgradera till win 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Yes kräver GPT, om du följer länken jag postade ovan så finns en guide hur du kan konvertera disken inom windows egna miljö.

Men läs igenom noga så du vet vad du gör annars kan du riskera att göra så att du inte kommer åt din windows install.
Men programmet gör det mesta åt dig så. Det är mest att följa korrekta kommandon.

Verkar som att min CPU är för gammal i alla fall
Intressant att det finns "Konvertera till GPT-disk" i diskhanteraren, fast det är gråmarkerat...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelll:

Men vad betyder det i praktiken om jag vill ha windows 11?
Ominstalera windows 10 efter jag fixxat TPM2 i uefi, vilket jag inte hade första gången jag instalerade win10?

Och sedan uppgradera till win 11?

Läs mina inlägg här i tråden så finns det en länk där till hur du kan konvertera till gpt.
eufi fungerar inte med MBR utan kräver GPT. Men det finns ett verktyg som kan konvertera åt dig.

Har länk en bit upp i tråden, även en bild som visar hur du kan kolla din nuvarande disk.