Framtidens grafikkort får upp till 600 watt över 16 pinnar

Permalänk
Melding Plague

Framtidens grafikkort får upp till 600 watt över 16 pinnar

Med ritningar och uppgifter från branschkällor följer Igor Wallossek upp de rykten som talar om att en ny strömkontakt är på ingång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! Borde ha införts för länge, länge sen. Egentligen tycker jag att redan kortplatsen borde haft kontakter för, säg, 1000 W så man slapp kablar helt och hållet till själva grafikkortet. Bara plugga in direkt i moderkortet, diskret i kanten nånstans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Va? Nvidias 12-pin med extra påhängd floppy-el? Ser ut som skräp ärligt talat, hoppas inte branchen hänger med på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra! Borde ha införts för länge, länge sen. Egentligen tycker jag att redan kortplatsen borde haft kontakter för, säg, 1000 W så man slapp kablar helt och hållet till själva grafikkortet. Bara plugga in direkt i moderkortet, diskret i kanten nånstans.

Men du skulle behöva en kontakt för varje pcie-slot ändå? Förstår inte vinsten helt ärligt. Sen ska moderkortet då kunna hantera den effekten, blir nog onödigt kostsamma kopparlager då...

EU förbjöd väl instickskort att dra för mycket senast vi närmade oss 500W? Trodde det var därför dual-gpu dog delvis...

Lösningen är ju oavsett att grafikkort inte borde dra 600W på en ensam GPU...

Permalänk
Medlem

Känns som att Jevons Paradox spelar in bra här

Permalänk
Medlem

De kan ju bygga in nätdelen i kortet. Om det kostar 14 eller 15 tusen spelar knappt roll längre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

De kan ju bygga in nätdelen i kortet. Om det kostar 14 eller 15 tusen spelar knappt roll längre.

Ja, 230 volt in bredvid HDMI bara

240 - > 230
Permalänk
Medlem

… och trefasuttag till psu?

Permalänk
Hedersmedlem

Det som behövs är inte en ny kontakt utan strömsnålare grafikkort. Prestanda finns så det räcker och blir över sen flera år tillbaka.

600w är som ett mindre element... inte precis det man vill stoppa in i en datorlåda placerad i ett ganska litet rum.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Bästa vore ju om de hade fixat så att det går att leverera tilleckligt med ström över PCIE så man helt hade sluppit sladdarna. Detta är väl idag endast möjligt upp till 75W om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det som behövs är inte en ny kontakt utan strömsnålare grafikkort. Prestanda finns så det räcker och blir över sen flera år tillbaka.

600w är som ett mindre element... inte precis det man vill stoppa in i en datorlåda placerad i ett ganska litet rum.

Håller med, strömförbrukningen måste gå åt andra hållet.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

… och trefasuttag till psu?

Snart i SweClockers forum:

"hJÄlp, jag har bara två hål i väggen i min lägenhet!!!1one huR sKa jag kunna kÖra nvAMDias senaste gRaFfe?????!!1?"

Permalänk
Medlem

Som att folk inte redan köpte underdimensionerade nätagg.. Tro hur många som kommer få problem med att köra framtida grafikkortsgenerationer i fall de faktiskt skulle försöka ta ut så här mycket effekt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Visste inte äns att det kommit kort med tre kontakter. Två känns väl max. Så en ny standard för vad varje sladd kan leverera skulle vara bra.

Skrivet av cyklonen:

Skrivet av anon201296:

Bästa vore ju om de hade fixat så att det går att leverera tilleckligt med ström över PCIE så man helt hade sluppit sladdarna. Detta är väl idag endast möjligt upp till 75W om jag inte minns fel?

Jo, men det lär ju krävas ganska tjocka moderkort så det inte blir störningar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Snart i SweClockers forum:

"hJÄlp, jag har bara två hål i väggen i min lägenhet!!!1one huR sKa jag kunna kÖra nvAMDias senaste gRaFfe?????!!1?"

Eller "Vilken AC funkar bäst i rummet där jag spelar med mitt xx90?".

Permalänk
Medlem

Jaha nytt nätagg & nytt grafikkort...vad kostar detta tillsammans då...
Vi som har kraftiga seasonic som klarar minst 600w...ska man köpa nytt nätagg nu oxå...
Det är ju många som satsar på kvalitetsagg för att slippa byta inom 10-12års ramen för garantin på ett kvalitetsagg...då inte Gigabyte & ACE mfl...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Snart får man börja snegla på ett DIY kärnkraftverk för privat bruk.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jaha nytt nätagg & nytt grafikkort...vad kostar detta tillsammans då...
Vi som har kraftiga seasonic som klarar minst 600w...ska man köpa nytt nätagg nu oxå...
Det är ju många som satsar på kvalitetsagg för att slippa byta inom 10-12års ramen för garantin på ett kvalitetsagg...då inte Gigabyte & ACE mfl...

Förr eller senare blir det ju så. Man måste köpa nytt för att det man har inte fungerar, passar eller räcker. Det går ju inte rikigt att förutspå när en ny standard ska komma. Så det är ju lite av en gamble att köpa något dyrt som måste passa ihop med något annat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Om du är nöjd med prestandan från flera år gamla kort så drabbas du ju inte av detta. Det är knappast motsvarande 8600xt/RTX5060 som kommer få en Tdp på 600w utan toppmodellerna om ens de får det. Blir ju även smidigare att slippa tre kablar fram till grafikkortet som mitt RX 6800xt gör bara för att 8 pin endast är godkänd att ge 150w.
Sen har jag hellre rejält tilltagna toppmodeller så man får prestanda nog utan att använda sig av Crossfire eller SLI.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så framtidens grafikkort ska dra mer än hela min dator, kommer någon ihåg tiden när man fick mer prestanda per W vid uppgraderingar, those where the days!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tolkar jag detta som det inte går att förbättra dagens design på grafikkort nämnvärt utan de kan bara göra dem större?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Förr eller senare blir det ju så. Man måste köpa nytt för att det man har inte fungerar, passar eller räcker. Det går ju inte rikigt att förutspå när en ny standard ska komma. Så det är ju lite av en gamble att köpa något dyrt som måste passa ihop med något annat.

Får hoppas att AMD kommer med en generation till med vanliga anslutningar, så man slipper köpa ett svetsaggregat som nätagg.
Det gick ju i rätt riktning med strömsnålare komponenter för ett tag sedan...
Har en Corsair AX1200 som ligger pga ingen användning av strömstarkt nätagg...kanske med adapter kan den bli aktuell...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Men oavsett om 600W är vettigt för PSU, hur kommer kylningen palla? Redan nu är ju många kort 4-slots... ska framtida kort vara 6-8 slots då eller? Det finns ju en smärtgrans när prestanda börjar bli jobbigt att jaga. Inte alla som vill ha en kompressor i ett annat rum för att kunna spela

Permalänk
Medlem

Ger det tre år från introduktion till att vi ser ett grafikkort som har två av dessa kontakter.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Tror att moderkortstillverkarna kommer att få tänka om lite i framtiden, gällande placeringen av NVME enheterna som brukar vara under grafikkorten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men oavsett om 600W är vettigt för PSU, hur kommer kylningen palla? Redan nu är ju många kort 4-slots... ska framtida kort vara 6-8 slots då eller? Det finns ju en smärtgrans när prestanda börjar bli jobbigt att jaga. Inte alla som vill ha en kompressor i ett annat rum för att kunna spela

Nåväl, grafikkorten är inte den delen i en dator som är svår att kyla i dagsläget.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den nuvarande 8-pinskontakten lätt kan leverera 300W om man inte har ett nätagg med extremt klena kablar så är det inte utan att man fnissat till lite varje gång man sett ett grafikkort med 3st 8-pinskontakter.

Bra dock att det blir en ensam kontakt som klarar 600W. Ska bli intressant att se hur kylarlösningarna för halo-korten kommer att se ut framöver.

(Ja, jag vet att 8-pins tekniskt sett är specad för 150W, men det är väl antagligen för att täcka upp just för skrämmande tunna kablar)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Neh, nu räcker det. Jag vill inte ha göra med värmen och ljudnivåerna som man får handskas med med sådana kort, speciellt nu när 3e partskylarna finns inte många att få tag i.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

snart ser vi nya Seasonic nätagg med integrerad GPU

Permalänk
Medlem

Med dagens elpriser så känns ju inte det här så relevant..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |