Hur illa är eran coil whine? (3080 /3080 Ti / 3090)

Permalänk
Medlem

Hur illa är eran coil whine? (3080 /3080 Ti / 3090)

Köpte ett ASUS 3080 Ti TUF och har haft det cirka en månad nu och känner mig väldigt besviken överlag, prestandan är fin men ljudet förstör allt.

Jag kan inte spela ett enda spel utan att grafikkortet låter, spelar ingen roll vilken FPS jag har, kan låsa FPS och det tjuter iaf, kan inte ens spela ett så lättdrivet spel som RuneScape eller Genshin Impact låst till 60 FPS utan tjut.

Undervolta känns meningslöst för jag måste ner i 700-800mV för att det ska vara märkbar skillnad och då får jag så låg clock så varför ens krångla? Då kunde jag haft kvar mitt 1080 Ti som var helt tyst.

Brukade spela spel med högtalare men det funkar inte längre och i vissa spel går det inte ens med hörlurar, hör tjutet 5 meter bort från datorn.

Hur är era kort? Är detta acceptabelt?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har ett Zotac Holo AMP 3080. Jag kör på spänningskurvan som Kenneth tog fram i artikeln om att sänka spänningen.

Men även om jag kör full power target och typ 150+ på core och +500 på minnen så hör jag inget coilwhine. Det är ibland när cutscenes ger mig 3000fps eller så.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Köpte ett ASUS 3080 Ti TUF och har haft det cirka en månad nu och känner mig väldigt besviken överlag, prestandan är fin men ljudet förstör allt.

Jag kan inte spela ett enda spel utan att grafikkortet låter, spelar ingen roll vilken FPS jag har, kan låsa FPS och det tjuter iaf, kan inte ens spela ett så lättdrivet spel som RuneScape eller Genshin Impact låst till 60 FPS utan tjut.

Undervolta känns meningslöst för jag måste ner i 700-800mV för att det ska vara märkbar skillnad och då får jag så låg clock så varför ens krångla? Då kunde jag haft kvar mitt 1080 Ti som var helt tyst.

Brukade spela spel med högtalare men det funkar inte längre och i vissa spel går det inte ens med hörlurar, hör tjutet 5 meter bort från datorn.

Hur är era kort? Är detta acceptabelt?

3090 aorus master med 2x8pin. Kan inte höra något från normalt avstånd. Sätter jag örat mot så hör jag ett svagt ljud.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag hade coilwhine på mitt gtx970 men det avtog med tiden. Låter inget nu och inte gjort de senaste åren, då är jag en som powercyclar varje dag. Låt datorn stå, mina eller nåt? ☺️

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Medlem

Jag har Asus TUF 3080 OC, fick det levererat slutet April.

Jag tänker inte på det när man spelar, eftersom man har hörlurar på sig, men jag jobbar mkt med 3D, och så fort kortet börjar jobba, så visslar det om det. Skitjobbigt! Datorn är knäpptyst i övrigt, så det förstör verkligen. Har precis gått tillbaka till Nvidia från att ha kört AMD/ATI i 20 år. Ljudet är lite som en gammal tjock-TV, det viner/visslar om kortet. Fläktarna upplever jag ej som störande.

Permalänk

Har ett 3090 Gigabyte Aorus Master och kan inte höra något whine.

Permalänk
Medlem

Polaren köpte precis ett 3080 strix oc v2 på tradera. Och han störde sig på lite coilwhine. Satt en egen jordkabel från moderkortet till längst bak på chassit. Då dom har så mycket färg på vissa chassin. Så han tog bort en skruv slipade lite satt dit jordkabeln drog tebax skruven. Och det försvann MASSA coilwhine. Kan ju va värt och prova.
http://www.bilddump.se/bilder/20211006183030-46.59.70.138.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20211006183053-46.59.70.138.jpg

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk

cyan69 fortsättning...

Jag vet inte om det är rätt eller fel, men "coilwhine" KAN ju också vara en kombination av dålig jord till chassie samtidigt som det är coilwhine inblandat.

Vet också att en del misstar coilwhine för "jordbrus".

Så jag testade iaf att ta en dremel och slipa bort färgen bakom skruvarna x4 som håller i psu n, eftersom att (psu n) ska föra jorden vidare till chassiet som kommer från strömkabeln till psu n, dock är det enda som oftast kan föra jorden vidare till chassiet just dessa 4 skruvar.

Eftersom samma problem finns med fastsättning av moderkortet dvs lackerade skruvar och lackerade standoffs så blir det svårt för moderkortet att hitta jord i chassiet den vägen, detta löste jag genom en kabel från en jordpunkt på moderkortet till en utav skruvarna som håller i psu n som nu är metallren efter slipningen.

Dom flesta har ju nuförtiden lackerade skruvar som medföljer moderna chassien, dessa är inte att föredra när det gäller psu n, har man som i mitt fall 4 st helt olackerade skruvar över dvs "metallrena" så använd dessa istället.

Mitt chassie hade dels grundfärg och sedan svart färg utanpå så det är ofta mycket färg i vägen som förstör jordslingan som många kanske inte tänker på (Phanteks).

Mitt coilwhine/jordbrus ville gärna följa med ut till mitt externa ljudkort (USB) och där kan vi snacka ohållbart, detta löste jag med en ifi idefender det kan ni googla på men allt oljud i högtalarna försvann.

Efter den extra jordslingan så blev oljudet från mitt nya 3080 ASUS Strix OC betydligt mildare, min tanke var ju att moderkortet och även allt som sitter monterat på det exempelvis gpu n måste ju självklart ha en bra jordpunkt.

Det resterande whinet löste jag genom att undervolta kortet lite lätt och nu är oljudet knappt hörbart, undervolta är ju oavsett att rekommendera.. jag fick ner min gpu cirka 8-10 grader i full load och har mer eller mindre samma FPS i exempelvis warzone.

Som extrainfo har jag gjort samma sak med min Ryzen 5600x dvs undervoltat, 10 grader i full load har den sjunkit med och prestanda droppet är omärkbart!

Hoppas detta kan hjälpa någon!

Permalänk
Medlem

att nvidia inte gör något åt saken är bara löjligt. Jag minns när dom sagt själva att coilwhine är normalt, och inget "problem"..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Inte hört något coilwhine alls från det 3080 jag haft.

Permalänk

ASUS coilwhine

Skrivet av LeVvE:

Köpte ett ASUS 3080 Ti TUF och har haft det cirka en månad nu och känner mig väldigt besviken överlag, prestandan är fin men ljudet förstör allt.

Jag kan inte spela ett enda spel utan att grafikkortet låter, spelar ingen roll vilken FPS jag har, kan låsa FPS och det tjuter iaf, kan inte ens spela ett så lättdrivet spel som RuneScape eller Genshin Impact låst till 60 FPS utan tjut.

Undervolta känns meningslöst för jag måste ner i 700-800mV för att det ska vara märkbar skillnad och då får jag så låg clock så varför ens krångla? Då kunde jag haft kvar mitt 1080 Ti som var helt tyst.

Brukade spela spel med högtalare men det funkar inte längre och i vissa spel går det inte ens med hörlurar, hör tjutet 5 meter bort från datorn.

Hur är era kort? Är detta acceptabelt?

Efter vad jag har läst någonstans på ett amerikanskt forum så tjuter ASUS 30xx kort mer än andra då dom använder vassare kondensatorer än många andra tillverkare då korten ofta riktar sig till entusiaster mm.

Att ASUS ofta använder bättre komponenter än många andra är väl vida känt, kan dock inte svära på sanningshalten i det övre påståendet

Permalänk
Medlem

Mitt Asus 3080 tuf har coilwhine så utav bomben.

Permalänk
Medlem

Har ett 3080 strix oc v2 som jag faktiskt lämnade in eftersom det redan vid 90-100 FPS började surra men fick nekat. "man hör att spolarna arbetar i kortet men det är inget som ens är i närheten av vad vi skulle kalla coilwhine". Webbhallenpeepsen har då mätt "51db från kortet i ett rum som var 48db". Så då blir frågan, hur mycket coilwhine är för mycket coilwhine?
När jag stresstestat kortet så går fläktarna på max men det går ändå att höra coilwhinet igenom det. Har tyvärr ingen mätare hemma så har inga decibelsiffror..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Köpte ett ASUS 3080 Ti TUF och har haft det cirka en månad nu och känner mig väldigt besviken överlag, prestandan är fin men ljudet förstör allt.

Jag kan inte spela ett enda spel utan att grafikkortet låter, spelar ingen roll vilken FPS jag har, kan låsa FPS och det tjuter iaf, kan inte ens spela ett så lättdrivet spel som RuneScape eller Genshin Impact låst till 60 FPS utan tjut.

Undervolta känns meningslöst för jag måste ner i 700-800mV för att det ska vara märkbar skillnad och då får jag så låg clock så varför ens krångla? Då kunde jag haft kvar mitt 1080 Ti som var helt tyst.

Brukade spela spel med högtalare men det funkar inte längre och i vissa spel går det inte ens med hörlurar, hör tjutet 5 meter bort från datorn.

Hur är era kort? Är detta acceptabelt?

Jag har haft spoltjut på alla min Strix GPUs sedan 580:an
Vissa låter mer än andra. Har bara stört mig på mitt tidigare 3080 när jag gick in MSFS. Då lät det en hel del!

Att du hör det 5m bort säger ingenting. Jag hör mina noctuafläktar från samma avstånd. Lägg upp en ljudfil för bedömning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Har också Zotac Holo AMP 3080, inget coilwhine. Har aldrig haft ett kort som har haft heller, jag kanske haft tur.

Permalänk
Medlem

Mitt låter lite ibland beroende på spel och vad som händer. När jag denoisar videomaterial i Resolve så får jag höra noiset nere i burken istället, lite lustigt

Jag bryr mig inte så värst. 320W-kort liksom. It's a feature!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Hade ett sjudundrans coil-whine på ett kort, testade å byta psu och missljudet gick ner ca 90% ...

Kan väl tillägga at jag böt från Corsair (minns ej viken modell) till (tror jag) nån coolermaster psu. Tror att jag gick från gold till bronze. Minns inte så väl detta var 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPofSweden:

Efter vad jag har läst någonstans på ett amerikanskt forum så tjuter ASUS 30xx kort mer än andra då dom använder vassare kondensatorer än många andra tillverkare då korten ofta riktar sig till entusiaster mm.

Att ASUS ofta använder bättre komponenter än många andra är väl vida känt, kan dock inte svära på sanningshalten i det övre påståendet

Fast bättre kondensatorer bör inte låta mer, så det lär inte vara relevant i sammanhanget. Särskilt inte med tanke på att coil = spole

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPofSweden:

Efter vad jag har läst någonstans på ett amerikanskt forum så tjuter ASUS 30xx kort mer än andra då dom använder vassare kondensatorer än många andra tillverkare då korten ofta riktar sig till entusiaster mm.

Att ASUS ofta använder bättre komponenter än många andra är väl vida känt, kan dock inte svära på sanningshalten i det övre påståendet

Jag säger inte att du har fel, men det låter väldigt fanboyigt att påstå att något negativt är positivt.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Jag säger inte att du har fel, men det låter väldigt fanboyigt att påstå att något negativt är positivt.

Och som jag skrev så citerar jag bara vad jag läst på andra forum, skrev också att jag inte kan garantera sanningshalten i det.. är inget" fan" av Asus produkter då gpu n är min första från dom.

Jag har fortfarande coilwhine dock mindre än förut.. har också gått i tankarna på att reklamera men inte kommit tillskott.

Någon skrev här att man kan testa att byta psu vilket verkar kunnna få bort i princip allt oljud från gpu n för vissa.

Det hade varit intressant om alla som har problem med sina kort, och även ni utan problem skriver vilken typ av psu ni har.

Jag har Corsair Rm850x, och tycker mig ha sett en röd tråd i ämnet som tyder på att många med oljud i sina kort haft just nätagg i denna serie.. men kan ha fel.

Jag är väldigt nyfiken på att prova ett annat faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPofSweden:

Och som jag skrev så citerar jag bara vad jag läst på andra forum, skrev också att jag inte kan garantera sanningshalten i det.. är inget" fan" av Asus produkter då gpu n är min första från dom.

Jag har fortfarande coilwhine dock mindre än förut.. har också gått i tankarna på att reklamera men inte kommit tillskott.

Någon skrev här att man kan testa att byta psu vilket verkar kunnna få bort i princip allt oljud från gpu n för vissa.

Det hade varit intressant om alla som har problem med sina kort, och även ni utan problem skriver vilken typ av psu ni har.

Jag har Corsair Rm850x, och tycker mig ha sett en röd tråd i ämnet som tyder på att många med oljud i sina kort haft just nätagg i denna serie.. men kan ha fel.

Jag är väldigt nyfiken på att prova ett annat faktiskt!

Jag har 3080 strix OC. Hade ett rm750x som gav AVSKYVÄRT med oljud (notera att jag hade 2 kablar från PSU bara och tredje var daisy chain). Bytte till ROG 850W vilket gjorde saken bättre, men istället hade jag riktigt weird problem med elen hemma (se mina tidigare trådar). Sedan bytte jag till rm850x och då är ljudet samma som ROG 850w men inget problem med resten av elen i läggan. Eftersom proshop inte hade gratis retur (sista gången jag handlar där) så fastnade jag på rm850x och pallade inte fortsätta testa andra PSU.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Fast bättre kondensatorer bör inte låta mer, så det lär inte vara relevant i sammanhanget. Särskilt inte med tanke på att coil = spole

Det har du helt rätt i.. fel av mig då det är 2 olika komponenter 😄

Permalänk
Skrivet av bektil:

Jag har 3080 strix OC. Hade ett rm750x som gav AVSKYVÄRT med oljud (notera att jag hade 2 kablar från PSU bara och tredje var daisy chain). Bytte till ROG 850W vilket gjorde saken bättre, men istället hade jag riktigt weird problem med elen hemma (se mina tidigare trådar). Sedan bytte jag till rm850x och då är ljudet samma som ROG 850w men inget problem med resten av elen i läggan. Eftersom proshop inte hade gratis retur (sista gången jag handlar där) så fastnade jag på rm850x och pallade inte fortsätta testa andra PSU.

Nej det blir drygt att skicka grejjer fram och tillbaka, men en del verkar ha haft stora framgångar när det gäller just coilwhine och speciellt från Rm serien, som sedan bytt till Seasonic exempelvis.

Finns en recension på en psu där en kille skriver att han hade massivt whine på sitt 3070 men bytte till ett Seasonic 850 där kortet blev helt tyst.

Vet faktiskt inte vad man ska tro 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPofSweden:

Nej det blir drygt att skicka grejjer fram och tillbaka, men en del verkar ha haft stora framgångar när det gäller just coilwhine och speciellt från Rm serien, som sedan bytt till Seasonic exempelvis.

Finns en recension på en psu där en kille skriver att han hade massivt whine på sitt 3070 men bytte till ett Seasonic 850 där kortet blev helt tyst.

Vet faktiskt inte vad man ska tro 🤔

Fan ska du få mig att köpa ytterligare ett nätagg att testa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPofSweden:

Och som jag skrev så citerar jag bara vad jag läst på andra forum, skrev också att jag inte kan garantera sanningshalten i det.. är inget" fan" av Asus produkter då gpu n är min första från dom.

Jag har fortfarande coilwhine dock mindre än förut.. har också gått i tankarna på att reklamera men inte kommit tillskott.

Någon skrev här att man kan testa att byta psu vilket verkar kunnna få bort i princip allt oljud från gpu n för vissa.

Det hade varit intressant om alla som har problem med sina kort, och även ni utan problem skriver vilken typ av psu ni har.

Jag har Corsair Rm850x, och tycker mig ha sett en röd tråd i ämnet som tyder på att många med oljud i sina kort haft just nätagg i denna serie.. men kan ha fel.

Jag är väldigt nyfiken på att prova ett annat faktiskt!

Hur gammalt är ditt RM? Jag är skapligt säker på att jag läst mer om coilwhine och RM-serien än andra, men det var ett bra tag sedan nu. RM-serien har ju dock funnits ett bra tag och har gissningsvis genomgått mer än en designändring så det är intressant när ditt ex tillverkades.
Det brukar ju även vara tydligare vid en viss belastningsgrad, och tyvärr huvudsakligen ett stort mått otur :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har ett nytt rm850x och nytt asus srix 3080ti och har lite coilwhine.
Det är inte mycket men hörs när jag spelar fc6 och tittar upp i luften och sen ner i skog och upp igen osv.
Har 2 strömsladdar från nätagget men ena är dubbel, kortet har 3 kontakter. Kvittar väl om jag kör 3 separata kablar från agget?
Funderar på om det är lönt att rma, nästa kanske låter mer men för detta priset ska det ju vara tyst.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Skrivet av bektil:

Fan ska du få mig att köpa ytterligare ett nätagg att testa...

Jag sitter i samma båt som dig... drar mig mer för att riva burken än något annat 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har ett nytt rm850x och nytt asus srix 3080ti och har lite coilwhine.
Det är inte mycket men hörs när jag spelar fc6 och tittar upp i luften och sen ner i skog och upp igen osv.
Har 2 strömsladdar från nätagget men ena är dubbel, kortet har 3 kontakter. Kvittar väl om jag kör 3 separata kablar från agget?
Funderar på om det är lönt att rma, nästa kanske låter mer men för detta priset ska det ju vara tyst.

Att inte använda daisy chain gjorde en enorm skillnad för mig. Tog inte bort problemet helt men skillnaden var brutal.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Hur gammalt är ditt RM? Jag är skapligt säker på att jag läst mer om coilwhine och RM-serien än andra, men det var ett bra tag sedan nu. RM-serien har ju dock funnits ett bra tag och har gissningsvis genomgått mer än en designändring så det är intressant när ditt ex tillverkades.
Det brukar ju även vara tydligare vid en viss belastningsgrad, och tyvärr huvudsakligen ett stort mått otur :/

Köpte mitt Rm för max 2 månader sedan när jag byggde nya datorn, mitt Rm är det som kom 2017 vill jag minnas.. finns ju ett nyare men det skulle ha aningen sämre komponenter sa man därför köpte jag detta.

Har letat datumetikett på kartongen men verkar inte finnas någon tyvärr.

Är helt enig med dig om att just Rm förekommer mycket oftare än andra just när det handlar om oljud från gpu n när man läser runt.

Om jag känner mig själv rätt kommer jag förmodligen köpa ett Seasonic för att testa om ljudet försvinner/förbättras, lovar att uppdatera isf!

Permalänk
Medlem

Har turen att numera sitta på ett 3080 FTW3 från EVGA. Köpte i samband ett RM850x. Har inget coil whine alls. Däremot låter det lite när fläktarna på kortet går ner till 0, vilket händer typ med ett par sekunders mellanrum, dock inte hela tiden, och har man något ljud alls på så hörs det inte. Sitter också med sidopanelerna av just nu, så det hjälper ju inte.