Permalänk
Medlem

Vad kan detta fel hos Telia bero på?

Hej, jag är ingen avancerad nätverkstekniker men är nyfiken på detta fel som finns hos Telia.

Jag kör via Telia ngt som heter "mobilt Bredband hemma" över 4G-nätet och får ungefär 100-250Mbit beroende på dygnet. Problemet är att Wifi inte fungerar som det skall och tappar uppkopplingen hela tiden, flera ggr i min. Trådat till stationära datorn och TV:n är stabilt hela tiden. Jag har prövat med olika routerns etc och pratat med Telia 20 + ggr.

Telia har identifierat att de "har ett systemfel på sin sida" och jag blir kontaktad när det är åtgärdat för att får pengarna tillbaka. Det hart dock gått 11 månader nu utan framsteg så imorgon dras det in fiber och Ownit men min fråga till er experter är:

Vad kan detta fel bero på som gör att just Wifi inte fungerar men att jag för övrigt har en stabil internetuppkoppling?

Tacksam om någon har en teori.

mvh Jacob

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej, jag är ingen avancerad nätverkstekniker men är nyfiken på detta fel som finns hos Telia.

Jag kör via Telia ngt som heter "mobilt Bredband hemma" över 4G-nätet och får ungefär 100-250Mbit beroende på dygnet. Problemet är att Wifi inte fungerar som det skall och tappar uppkopplingen hela tiden, flera ggr i min. Trådat till stationära datorn och TV:n är stabilt hela tiden. Jag har prövat med olika routerns etc och pratat med Telia 20 + ggr.

Telia har identifierat att de "har ett systemfel på sin sida" och jag blir kontaktad när det är åtgärdat för att får pengarna tillbaka. Det hart dock gått 11 månader nu utan framsteg så imorgon dras det in fiber och Ownit men min fråga till er experter är:

Vad kan detta fel bero på som gör att just Wifi inte fungerar men att jag för övrigt har en stabil internetuppkoppling?

Tacksam om någon har en teori.

mvh Jacob

som du beskriver det är det ju inte Telia som har problem utan det är nått med ditt wifinät för det funkar ju med kabel, det är nått som stör wifi eller så har du för dålig utrustning, skaffa helst bra accesspunkter eller en bättre router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

som du beskriver det är det ju inte Telia som har problem utan det är nått med ditt wifinät för det funkar ju med kabel, det är nått som stör wifi eller så har du för dålig utrustning, skaffa helst bra accesspunkter eller en bättre router.

Han har ju provat olika routrar.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Han har ju provat olika routrar.

Provat olika Teliaroutrar kanske? Det som skulle vara intressant att veta är om TS testat brygga den mobila routern och kopplat en vettig egenköpt routern till den. Generellt sett så är operatörernas routrar skräp.

Visa signatur

Ryzen 5600x | Asus x Nocuta RTX 3080 OC | Corsair 16GB 3600MHz | Asus Strix B550-F

Permalänk
Medlem

Hej, har provat med olika modem med routers från Telia samt med olika simkort samt även med en egen Asus router. Spelat ingen roll
om jag är 1 eller 10m ifrån, tappar wifi kopplingen hela tiden. Som sagt, Telia har konstaterat ett fel på sin sida som även berör andra kunder än mig. Mitt ärende gick upp i ett samlingsärende

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnorkelTorkel:

Provat olika Teliaroutrar kanske? Det som skulle vara intressant att veta är om TS testat brygga den mobila routern och kopplat en vettig egenköpt routern till den. Generellt sett så är operatörernas routrar skräp.

Brygga, om du då menat att jag kopplat in min egna, bra router, in i Telia modem så ja, det har jag testat

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

- Kan du tala om för oss vilka routers eller i vart fall vilken router du använder idag som orsakar bekymmer med WiFi?

- Kan du tala om för oss ifall du har ett eller två SSID för att t.ex. ansluta till WiFi med 2,4Ghz eller 5Ghz - Har detta diskuterats med Telia?

- Vilken säkerhet har du på de trådlösa nätverken, är det "out of the box" lösenorden osv?

- Vilka är enheterna du försöker ansluta med och vad är märket/modellen på trådlösa korten?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej, har provat med olika modem med routers från Telia samt med olika simkort samt även med en egen Asus router. Spelat ingen roll
om jag är 1 eller 10m ifrån, tappar wifi kopplingen hela tiden. Som sagt, Telia har konstaterat ett fel på sin sida som även berör andra kunder än mig. Mitt ärende gick upp i ett samlingsärende

Men du skriver att det funkar via kabel och då är det ju inte uppkopplingen det är fel på utan det är ett wifiproblem, använd alltid kabel om det går och funkar inte det montera accesspunkter. I värsta fall kan man byta till en router med bättre integrerad accesspunkt men de brukar inte vara lika bra som en riktig accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej, har provat med olika modem med routers från Telia samt med olika simkort samt även med en egen Asus router. Spelat ingen roll
om jag är 1 eller 10m ifrån, tappar wifi kopplingen hela tiden. Som sagt, Telia har konstaterat ett fel på sin sida som även berör andra kunder än mig. Mitt ärende gick upp i ett samlingsärende

Testade du med flera olika anslutande enheter också? Så att man kan ta bort exempelvis din dator som felkälla?

Sen är det ju fullt möjligt att något på ditt insidesnät stör ut kommunikationen på det interna nätet, men då påverkar det i regel det trådade nätet också.

Wi-Fi och 5G är helt olika tekniker, så de ska inte störa varandra.
En fungerande, korrekt konfigurerad router ska separera LAN och WAN, så att den ena inte ska störa ut den andra. Med andra ord bör inget på LAN/Wi-Fi-sidan kunna få själva internetförbindelsen att gå ner (dock göra så att inga av dina enheter kan ansluta, förstås). Om Telia hävdar ett generellt fel så måste det vara kopplat till deras modem/routrar, exempelvis konfigurationen.

EDIT: Glömde att LAN-sidan fungerade hela tiden. Då skulle jag säga att Telia snackar blaj och att felet ligger på ditt insidesnät. Om du testat olika routrar/accesspunkter (och inte confat dem tokigt) så ligger felet troligen i någon anslutande device, typ datorn.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett wifi-problem men ngt som sker i Telias modem påverkar hur wifi-fungerar. Ngt protokoll som används som påverkar eller ngt, jag kan inget om hur det funkar tekniskt, därav denna tråd. Jag tycker också det är jäkligt skumt.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Testade du med flera olika anslutande enheter också? Så att man kan ta bort exempelvis din dator som felkälla?

Sen är det ju fullt möjligt att något på ditt insidesnät stör ut kommunikationen på det interna nätet, men då påverkar det i regel det trådade nätet också.

Wi-Fi och 5G är helt olika tekniker, så de ska inte störa varandra.
En fungerande, korrekt konfigurerad router ska separera LAN och WAN, så att den ena inte ska störa ut den andra. Med andra ord bör inget på LAN/Wi-Fi-sidan kunna få själva internetförbindelsen att gå ner (dock göra så att inga av dina enheter kan ansluta, förstås). Om Telia hävdar ett generellt fel så måste det vara kopplat till deras modem/routrar, exempelvis konfigurationen.

EDIT: Glömde att LAN-sidan fungerade hela tiden. Då skulle jag säga att Telia snackar blaj och att felet ligger på ditt insidesnät. Om du testat olika routrar/accesspunkter (och inte confat dem tokigt) så ligger felet troligen i någon anslutande device, typ datorn.

Okej, det låter troligt men som sagt så har jag pratat med Telia 20 + ggr om detta och de säger att det har folk jobbar på att lösa det, sen om det är blaj eller ej kan ju inte jag svara på

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Testade du med flera olika anslutande enheter också? Så att man kan ta bort exempelvis din dator som felkälla?

Sen är det ju fullt möjligt att något på ditt insidesnät stör ut kommunikationen på det interna nätet, men då påverkar det i regel det trådade nätet också.

Wi-Fi och 5G är helt olika tekniker, så de ska inte störa varandra.
En fungerande, korrekt konfigurerad router ska separera LAN och WAN, så att den ena inte ska störa ut den andra. Med andra ord bör inget på LAN/Wi-Fi-sidan kunna få själva internetförbindelsen att gå ner (dock göra så att inga av dina enheter kan ansluta, förstås). Om Telia hävdar ett generellt fel så måste det vara kopplat till deras modem/routrar, exempelvis konfigurationen.

EDIT: Glömde att LAN-sidan fungerade hela tiden. Då skulle jag säga att Telia snackar blaj och att felet ligger på ditt insidesnät. Om du testat olika routrar/accesspunkter (och inte confat dem tokigt) så ligger felet troligen i någon anslutande device, typ datorn.

Har nog aldrig testat att köra utan min stationära inkopplad, bytte i o f s moderkort, nättag och cpu för ett år sedan och felet fanns innan.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

För att vara tydlig så ska du inte lägga någon som helst fokus på att felet skulle vara relaterad till Telia, då det i sådana fall också skulle påverka den trådade anslutningen. Det finns inte heller något "systemfel/samlingsärende" som skulle kunna råda bot på dina problem utan det är något du kan lösa helt och hållet på egen hand, oavsett vad Telias kundtjänst har sagt.

Som det redan har diskuterats i tråden så skall du alltså brygga Telias mobila bredbandsrouter och skaffa en egen (gärna bra) router, som du kan ställa någonstans centralt i hemmet. Därefter kan du prova både 2.4GHz och 5.0GHz för att jämföra stabilitet. Jag har själv en Asus RT-AC68U på väggen i hallen och får stabil uppkoppling via 5.0GHz i hela hemmet.

Du kan också testa WiFi-signalen utan att överhuvudtaget brygga Telias router, utan endast koppla upp din egna router på en lämplig plats. Under tiden kan du t.o.m. stänga av Telias router helt och hållet. Därefter kopplar du upp ett par enheter till din egna router (som då inte har åtkomst till internet) och provar att accessa enheterna i hemmet över WiFi.
Är det så att du trots detta tappar WiFi signalen titt som tätt så skulle jag nästan vilja påstå att det är något i ditt hem (eller i anslutning till ditt hem) som påverkar de frekvenser som används av WiFi, men det låter lite långsökt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Ja, det är ett wifi-problem men ngt som sker i Telias modem påverkar hur wifi-fungerar. Ngt protokoll som används som påverkar eller ngt, jag kan inget om hur det funkar tekniskt, därav denna tråd. Jag tycker också det är jäkligt skumt.

Använd i så fall en egen accesspunkt så har du tagit bort Telia från problematiken, Det kan kanske vara så att det är nått fel med wifi på apparaten de gett dig men funkar det med kabel så är det ju i vart fall inget fel på uppkopplingen och är du ute efter bästa wifiprestanda så behöver du i alla fall använda riktiga accesspunkter i stället för en router med integrerad wifi.

Har du en egen router kanske den kan konfigureras om till accesspunkt, kolla manualen om den har ett AP-läge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Ja, det är ett wifi-problem men ngt som sker i Telias modem påverkar hur wifi-fungerar. Ngt protokoll som används som påverkar eller ngt, jag kan inget om hur det funkar tekniskt, därav denna tråd. Jag tycker också det är jäkligt skumt.

Skrivet av JacobMardfelt:

Okej, det låter troligt men som sagt så har jag pratat med Telia 20 + ggr om detta och de säger att det har folk jobbar på att lösa det, sen om det är blaj eller ej kan ju inte jag svara på

Skrivet av JacobMardfelt:

Har nog aldrig testat att köra utan min stationära inkopplad, bytte i o f s moderkort, nättag och cpu för ett år sedan och felet fanns innan.

Med routern i bryggat läge ska inget protokoll kunna orsaka problem med Wi-Fi på insidesnätet. Om de inte gjort något riktigt galet, men det låter väldigt långsökt. Mest troligt är att du råkat ut för Telias inkompetenta first-line support.

Nätagg och CPU har inget med saken att göra. Moderkortet kan ha med saken att göra om du använder det integrerade Wi-Fi:t? Använder du statisk eller dynamisk IP? Om statisk kan du ha orsakat en IP-konflikt som kan störa resten av nätet. (För att kolla om du använder statisk eller dynamisk IP kan du öppna kommandotolken (CMD); skriva ipconfig /all och trycka Enter; leta upp ditt trådlösa nätverkskort i listan och se om "DHCP Enabled" står som Yes eller No. Om "Yes" så så använder du dynamisk IP, om "No" så använder du statisk IP).

Jag skulle tipsa om att bara ansluta en enhet åt gången och se när felet uppenbarar sig, för att på så sätt ringa in problemet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Med routern i bryggat läge ska inget protokoll kunna orsaka problem med Wi-Fi på insidesnätet. Om de inte gjort något riktigt galet, men det låter väldigt långsökt. Mest troligt är att du råkat ut för Telias inkompetenta first-line support.

Nätagg och CPU har inget med saken att göra. Moderkortet kan ha med saken att göra om du använder det integrerade Wi-Fi:t? Använder du statisk eller dynamisk IP? Om statisk kan du ha orsakat en IP-konflikt som kan störa resten av nätet. (För att kolla om du använder statisk eller dynamisk IP kan du öppna kommandotolken (CMD); skriva ipconfig /all och trycka Enter; leta upp ditt trådlösa nätverkskort i listan och se om "DHCP Enabled" står som Yes eller No. Om "Yes" så så använder du dynamisk IP, om "No" så använder du statisk IP).

Jag skulle tipsa om att bara ansluta en enhet åt gången och se när felet uppenbarar sig, för att på så sätt ringa in problemet.

Tack, ska pröva detta när jag kommer hem

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Hur uppenbarar sig felet "tappar wifi flera gånger i minuten"?
Blir du bortkopplad från Wifi-nätverket eller är det att du märker att webbsidor inte kan laddas alls eller korrekt, kanske med något felmeddelande?

Drabbas alla trådlösa enheter samtidigt eller framförallt en enhet?