Hur kör man på iGPUn med z390/i7-9700K?

Permalänk
Medlem

Hur kör man på iGPUn med z390/i7-9700K?

Den usla marknaden för grafikkort gör att jag sitter utan externt Grafikkort. Jag tänkte köra på den interna GPUn tillsvidare men får inget ut via HDMI-porten på moderkortet. Har lusläst både handbok och BIOS-inställningar men inte lyckats lösa problemet. Med ett gammalt GeForce GT610 har jag kunnat verifiera att moderkort, CPU, minnen och allt annat fungerar, men det kortet är inte kompatiblet med z390/UEFI (dvs det skrivs tydligt ut i boot-processen).

Kan de vara så att jag måste köra via DisplayPorten för den primära bildskärmen?

MB: Asus Prime z390-P
CPU: i7-9700K
RAM: Corsair DDR4 2x16GB 2666MHz

Tacksam för era svar på detta.

Permalänk
Medlem

En snabb googling ger ingen indikation på att i7-9700k skulle ha en integrerad gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

En snabb googling ger ingen indikation på att i7-9700k skulle ha en integrerad gpu.

Enligt Intel har i7-9700K en integrerad grafikdel som heter Intel® UHD Graphics 630.

Tips till trådskaparen: kolla så du aktiverat integrerad grafik i BIOS. Kanske är något som blivit avslaget.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk

Om det är "k" islutet ska den väl ha integrerad gpu? jag har alltid trott att det endast är om det är märkt med "F" som den inte har gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats157:

Den usla marknaden för grafikkort gör att jag sitter utan externt Grafikkort. Jag tänkte köra på den interna GPUn tillsvidare men får inget ut via HDMI-porten på moderkortet. Har lusläst både handbok och BIOS-inställningar men inte lyckats lösa problemet. Med ett gammalt GeForce GT610 har jag kunnat verifiera att moderkort, CPU, minnen och allt annat fungerar, men det kortet är inte kompatiblet med z390/UEFI (dvs det skrivs tydligt ut i boot-processen).

Kan de vara så att jag måste köra via DisplayPorten för den primära bildskärmen?

MB: Asus Prime z390-P
CPU: i7-9700K
RAM: Corsair DDR4 2x16GB 2666MHz

Tacksam för era svar på detta.

Har du testat att rensa CMOS? Om inte, testa att ta ur strömkabeln ur datorn, sen batteriet på moderkortet och tryck på strömknappen några sekunder, stoppa sedan i batteriet och strömkabeln igen och se om det funkar.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Tack för er input. Jag har också kommit fram till att i7-9700K skall ha en inbyggd GPU, däremot inte i7-9700KF. Jag har gått igenom alla inställningar i BIOS/UEFI och även tömt CMOS-Minnet ett par gånger. Ur HDMI-Porten kommer dock inget!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mats157:

Kan de vara så att jag måste köra via DisplayPorten för den primära bildskärmen?

Vad har monitorn för egenskaper, kan den drivas via "Intelhdmi" dvs 1080p 60 Hz ? Det vore ju bra om du kunde prova med DP för det kan vara skillnad om du inte har en monitor som gillar standardsignal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Enligt Intel har i7-9700K en integrerad grafikdel som heter Intel® UHD Graphics 630.

Tips till trådskaparen: kolla så du aktiverat integrerad grafik i BIOS. Kanske är något som blivit avslaget.

Jag var tydligen lite för snabb i min googling då. på webhallen listade inte igpu'n vad jag kunde se.

Permalänk

I bios under inställningarna för processorn ska finnas en rullgardin där du ska kunna välja vilken gpu som ska prioriteras.

Brukar per default stå på auto eller pci-e grafik.

Ändra denna till igpu om den står på något annat.

Kan även vara så att du saknar drivarna för igpu vet att min på 4790k inte startade innan jag installerat drivarna till gpun.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har du installerat drivrutiner för den inbyggda grafiken? Jag har ett Msi z390 med 8700k och det funkar bra med hdmi. Jag kunde dock inte installera drivrutiner om kortet inte var valt i bios. Finns en inställning om av eller på samt i vilken ordning grafiken prioriteras.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Suveränt! Tack för tips! Nu har jag i alla fall fått lite hopp om att det bör gå att lösa. Det blir kvällsarbete😃

Permalänk
Medlem

Problemet löst! Det var så enkelt som att bara ansluta DisplayPort istället (dvs jag köpte en DP-HDMI adapter, så samma ingång på Bildskärmen som innan). Det stör mig att det inte stod ett ord om detta i handboken eller på annan plats på Asus supportsidor, men jag är nog först i världen med detta problem;-)

Har browsat igenom hela UEFI/BIOS Menyerna i detalj, ett flertal gånger men hittar faktiskt inte var man skulle kunna aktivera HDMI som Prime. Däremot ett flertal inställningar som begränsar minnesallokering för iGPU eller helt disabla den. Anyway, tack ni som svarat. DEt gav mig kraft när jag höll på att ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats157:

Problemet löst! Det var så enkelt som att bara ansluta DisplayPort istället (dvs jag köpte en DP-HDMI adapter, så samma ingång på Bildskärmen som innan). Det stör mig att det inte stod ett ord om detta i handboken eller på annan plats på Asus supportsidor, men jag är nog först i världen med detta problem;-)

Att det inte nämns i manualen eller någon annanstans beror på att HDMI-porten på moderkortet normalt bara ska fungera. Att det inte fungerade för just dig är svårt att avgöra, HDMI-porten kanske är defekt av någon anledning eller så var skärmen bara på dåligt humör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mats157:

Problemet löst! Det var så enkelt som att bara ansluta DisplayPort istället (dvs jag köpte en DP-HDMI adapter, så samma ingång på Bildskärmen som innan). Det stör mig att det inte stod ett ord om detta i handboken eller på annan plats på Asus supportsidor, men jag är nog först i världen med detta problem;-)

Har browsat igenom hela UEFI/BIOS Menyerna i detalj, ett flertal gånger men hittar faktiskt inte var man skulle kunna aktivera HDMI som Prime. Däremot ett flertal inställningar som begränsar minnesallokering för iGPU eller helt disabla den. Anyway, tack ni som svarat. DEt gav mig kraft när jag höll på att ge upp.

Vad som är primär skärm anger du i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.