Nvidia pensionerar Geforce GTX 600- och GTX 700-serien

Permalänk
Medlem

De driver ju nya spel extremt dåligt ändå plus att de saknar dx12 så det är väl fullt rimligt, 600-serien går ju snart in på sitt tionde år trots allt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Mitt senaste kort är väl 4 månader gammal nu, ett 3080. Innan dess hade jag 1070 Ti och innan dess 760.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Man får fundera på vad det här innebär egentligen.

Jag tolkar det egentligen som att nVidia kommer inte göra optimeringar och buggrättningar för nya spel.

Korten kommer i teorin funka utmärkt för nya spel. Kommer funka i windows 10/11. Men kanske inte kommer inkluderas i senare versioner. De har även sagt att de kommer göra vissa säkerhets uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mpat:

750 Ti (som du citerade) är inte Kepler utan Maxwell 1.0.

Just det.

Ah Nvidia, 700-serien var en riktig soppa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Just det.

Ah Nvidia, 700-serien var en riktig soppa.

800M-serien är ännu värre

860M finns som både kepler och maxwell dessutom

Permalänk
Medlem

Efter att jag hade köpt mitt Titan kort (som jag fortfarande använder) så kom 780Ti ut med bättre prestanda och det var dessutom billigare!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Man får fundera på vad det här innebär egentligen.

Jag tolkar det egentligen som att nVidia kommer inte göra optimeringar och buggrättningar för nya spel.

Korten kommer i teorin funka utmärkt för nya spel. Kommer funka i windows 10/11. Men kanske inte kommer inkluderas i senare versioner. De har även sagt att de kommer göra vissa säkerhets uppdateringar.

Jo precis. Det är ju ganska gammal hårdvara och kommer att fortsätta fungera framöver också.

Tycker det är rimligt att man drar en gräns någonstans och inte belastar drivrutinerna (och dess utveckling) med alldeles för mycket legacy.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Läste det som "Nvidia presenterar Geforce GTX 600- och GTX 700-serien" och reagerade inte ens. Tänkte bara att det är väl ett smart sätt att lösa GPU-bristen för Low-End kort åtminstone.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Av ren nyfikenhet, varför använder du dig av ett 780 när du har ett 970?

Varför byta när det fungerar?

970 och 780 har samma prestanda i princip, faktum är att 780 är det bättre kortet i allt som heter GPGPU eller mer tids periodiskt korrekta spel

970 är enbart bättre i DX12/Vulkan så jämnar man ut det är dom hugget som stucket samma, i blindtest tror jag inte man märker nån skillnad.

Var lite samma sak med GTX500 serien VS GTX600 serien, vist folk älskade sina 670 tex men jag kollade minframes bland annat så stog sig GTX570 bättre oftast, men ja folk kollade kanske mest på avrage fps på den tiden.

Det hela kommer ofta ner till fler ROP's och bredare buss på förra gens stora GPU'er.

970 får åka in när det krävs pga drivers eller nåt annat kort pajar.

Vad det gäller ljudnivå är mitt 250W GTX780 identiskt med mitt GTX970 som är 155W, men 780 har vapor chamber det har inte mitt 970 men båda har samma fläkt för jag har bytt på 970 då originalet från MSI var en kopia av Delta och sög så nu har båda samma nvidia/Delta fläkt och dom ligger på samma temp och rpm så trots nästan 100W höger uttag på 780 vid load är det lika tyst som mitt 970.

Sedan används dessa bara i labb burken som är vid min verkstad, löd och varmluftstation osv så inte direkt att jag spelar på den lägre utan den är mer Workstation på en budget med 8 core Xeon och 32Gb i ram och 256Gb NVMe SSD.

Det närmsta spel den ser är väl via VM eller annat när den används för att simulera andra retro burkar i ett nätverk mot en riktig dator jag testar och då duger ett 780 rätt bra i Virtualbox om man kör med 3D acceleration på i VM.

Oscilloskop, multimeter, kamera och annat är kopplat till den när jag reparerar dator hårdvara och gör YT videos.

Personligen föredrar jag 780 och hade gärna haft ett Titan mest för att samla på XD

Så ja ett byte blir det en dag, därför 970 finns kvar. Sedan köpte jag 970 beg 2020 i januari precis innan korona så 400Kr + 250Kr i reparationer på det.
780 har jag haft sedan det var nytt och 970 satt i primära burken dock hade jag även ett RX5700 i den datorn men vid uppgradering av mb/cpu åket 970 ut.

Dessutom matchar mobot och 780 design varan perfekt i lab riggen så ja lite tema där men irrelevant egentligen.
970 är som sagt ett Custom kort då jag byggt om blowern på det så det var gjort för att matcha min mainrigg.

Lite bilder på mitt Custom 970

Kåpa i 1mm stål målade i metallicblå bli lack med matt klarlack, ny original fläkt för 700,900 och 1000 seriens blowers.

Originalet är ju allt annat än sexigt och fläkten även med nya lager lät skit, MSI och ASUS "referens" inspirerade blower skit är tyvärr usel kvalité på delarna kylarna består av jämfört med Nvidias egna.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det var mycket prestanda för pengarna men det fanns många bra Kepler-baserade GPU:er. GTX 680 var ju en klar favorit också, blev sedermera GTX 770.

Det var inte bara höga fps/krona, utan mer än så fps/watt som gjort 750-modellerna så älskade.

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara värt att upprepa detta från nyheten.

Skrivet av Sweclockers:

Användare som fortfarande förlitar sig på något av de cirka 30 olika modeller som påverkas behöver dock inte oroa sig. Grafikkorten blir inte obrukbara och fortsätter få nödvändiga säkerhetsuppdateringar i tre år till.

Känns som ett vettigt beslut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Pensionerade mitt Gigabyte GTX 670 för två månader sedan. Endå lustigt hur länge det hållt. Visst har man varit tvungen att skruva ned grafiken vid uppdateringar i spel som WoW, WoT, men spel som LoL låg man över 150fps i (förvisso ett lättdrivet spel, men endå). Tänkte först man skulle sälja kortet för en hundring eller tre, men det kändes mer värt att spara som backup ifall ens nuvarande kort skulle haverera.

Kul att se att andra höll kvar i denna guldklimp

Kände mig lite stolt som kunnat ha en teknikgrunka så länge och som använts i princip varje dag.

Jag bytte mitt 670 inför cyberpunk kom ut samt för att min dator inte klarade streama 4k från t.ex. stadia utan att lagga. Tror det även kallades att kortet saknade "HEVC/H.265".

Det gick typ såhär:
Cyberpunk på Stadia 1080p var inte så snyggt. Kanske kunde jag streama det i 4k o få snyggare?
Köper ny skärm som kan 4k.
Det laggar bulle.
Köper nytt grafikkort som kan 4k.
Slutar använda stadia pga snyggare grafik på min nya gpu/skärm... hehe.

Varför pensionerade du din?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Intressant att Titan korten fortfarande står som supported på nvidia.com med 495 beta drivern. Undra om kepler TITAN lever vidare...

https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx

Hmm..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Aldrig tyckt att nya drivrutiner fungerar särskilt bra för äldre grafikkort ändå, vilket ju är rimligt då det borde vara svårt för Nvidia att testa ordentligt på gamla kort.

Permalänk
Inaktiv

680 va första high end kortet jag skaffade & vilken kämpe det kortet va!
Tiden före crypto mining & när vanliga dödliga kunde köpa high end kort, good times!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Han_stog_still:

Intressant att Titan korten fortfarande står som supported på nvidia.com med 495 beta drivern. Undra om kepler TITAN lever vidare...

https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx

Hmm..

Titan använder ju en något annorlunda codepath så det kan ju absolut vara så.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Jag använde ett GTX 660 fram till i somras. Vanliga 660 alltså. Inte ti modellen.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

har fortfarande kvar mitt gtx titan spelar inte så mycket längre så det duger nog ganska bra