Snabbkoll: Har du installerat Windows 11?

Permalänk
Medlem

Nej, men hade det några veckor på jobbdatorn innan jag installerade om till W10.
Den maskinen, Lenovo X1 G5 fick en massa problem med ljud och lite annat, sedan blev den helt obrukbar, hängde sig med mera.
Min Surface 4 Pro skulle jag vilja uppgradera, men den uppfyller inte kraven, testar kanske ominstallera till W11 en dag när jag orkar.
Speldatorn har Ryzen, så nej på den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Nej, w11 funkar inte på m1

Kanske kommer en arm version längre fram

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Kan inte på grund av del applikationer som inte kommer funka på grund av nuvarande buggar i win11, får avvakta tills detta är löst.

Hade planer på att uppdatera min surfplatta men eftersom den är ett halvår för gammal så blir det inte där heller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har inte installerat och inte heller satt mig in i ifall det är värt att göra en uppgradering än.
Framförallt för att jag inte har orkat titta upp om det är något problem med de komponenterna jag kör (Ryzen 5600x).

Men har inte något emot att uppgradera så länge det inte ger några prestanda försämringar.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Jag känner lite Déjà vu från sommaren 2014, fåglarna kvittrar, solen skiner och något skapar en tråd med rubriken Hur orkar ni https://www.sweclockers.com/forum/trad/305960-hur-orkar-ni
Vid denna tidpunkt så körde folk Windows Xp och det var inte helt frifritt. I exakt samma tidpunkt läste väldigt många på högskola och det var extrema student-rabatter på Appledatorer, som gjorde dem attraktiva.

Och likheten idag är att Windows 11 imponerar inte för många och nu har Apple släppt bra datorer.

Permalänk
Musikälskare

Kommer att vänta några år tills det är dags att uppgradera burken, kör widows 10 så länge

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Datavetare

Windows 11, ni menar väl Microsoft iWindows?

Har det på ett system så här långt, en Surface Book 3. Föga oväntat fungerar det hur bra som helst på den enheten, vore märkligt om Microsoft inte kunde få till det på sina egendesignade prylar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Enligt win update. Så stöds inte min 5900x. Inte för att jag tänkte hoppa på tåget ännu. Men lite lustigt är det.

Fick också upp för en vecka sedan att min 3700x inte stöds. Men nu för ett par dagar sedan stöds den helt plötsligt.
Hoppar inte heller på tåget nu. Orkar inte med en massa strul.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Inga av mina datorer stödjer det. Jag hade trott att de som ojade sig över hårdvarukraven bara var löjliga och att det bara gällde riktigt gamla datorer, men tydligen är kraven hårdare än så.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag valde och lägga in linux, är skitnöjd än så länge.

Kör KDE Plasma och lightdm, saker som olika refreshrates på skärmar etc funkar bra nu!

Funderar att pröva Wayland

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag tycker att W11 är som Android, något som gör "OS-saker" vid sidan om.
En tydlig riktining mot en proprietär trädgård, påtvingat "medlemskap" hos MS

Skillnaden är att det inte är gratis

Så nej tack.

Att ingen av mina datorer uppfyller de löjligt höga kraven bidrar ju en del också

Permalänk
DingDongerMcDongface

Mina bärbara datorer ja, men den stationära är kvar på Windows 10 Iom att den inte officiellt stödjs har jag inte orkat krångla med det i nuläget. Ärligt talat märker jag faktiskt inte någon enorm skillnad hittills, åtminstone inte för vardagligt användande. Men jag har inte hunnit mixtra särskilt mycket med det heller å andra sidan.

Permalänk
Medlem

Windows 7 for life!!!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Blir påmind via "minnen" på FB om mina fösta dagar med Win 8 just nu och visst, jag hade en lite mer nischad burk då med SLI och Nvidia surround. Men det fungerade skit enl mina minnen så jag håller mig nog några månader till på Win 10.
Jag orkar inte ev bråk med burken, den är just nu avkoppling från en 2 åring hemma och Win 11 har inget jag saknar i Win 10 just nu.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Min processor har inte stöd för det ännu... så avvaktar tills det går

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drog in på min laptop under natten, såg att den stod på startskärmen men har inte pillat något än. Tog ett tag att förstå hur sjutton jag kunde uppgradera om man behövde göra CPU-regedit. Har en 7500U vilket inte stöds, allt annat var godkänt. Trodde att det skulle fungera med Windows Update eller uppgraderingsverktyget, men icke.

Det man fick lov att göra var att lägga in registerändringen, starta om, ladda ner ISO och installera ifrån den (mount med Daemon Tools). Efter det gick det smidigt.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat.

Fick en sämre startmeny där saker inte går gruppera och namnge grupper som i Win 10. Försökte ett tag med menyn i mitten, för att jag kanske skulle vänja mig. Men har nu flyttat tillbaka till vänster. Tanken är väl att widgetsmenyn ska ligga till vänster, men för att använda den behövs inloggning på Microsoft-konto. Nej tack.

I övrigt känns det mest som vanligt, dvs som Windows 10.

Permalänk
Medlem

Ljudet !! Atmos fungerar då och då. DTS:X Fungerar ej. Att göra om ljudinställningar varje gång man loggar in... ja det funkar ej. Inställningar försvinner efter Boot.

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha W11?

Enda orsaken är isf androidapparna, Om w11 ger upphov till bättre spel så väntar jag isf tills de släpps av spelutvecklare.
Är rätt otaggad på w11 som det kanske märks..

Permalänk
Medlem

Kör på alla burkar ink på jobbet, redan börjat rulla ut för test, fungerar som Windows 10 inga problem ännu iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jo! Var dock inte riktigt nöjd! Känns som en fördummad version, med jobbigare system för att komma åt funktioner än tidigare.. så har gått tillbaka till 10:an för tillfället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slängde in det på båda datorerna i sign trots att ingen av dem har support, och hittills har allt trumma på kalas bra med stabiliteten och updates.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inget nytt som lockar i denna rätt tidiga release av Windows 11. Den enda anledningen till att det kom ut redan i år verkar vara Intels kommande processorsläpp, vars arkitektur kanske aldrig kommer att gå optimalt under Windows 10.

Permalänk
Hjälpsam

Min Z87-K har inte TPM stöd alls :/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Uppdaterade på min spelburk samma dag det lanserades. Det enda problemet jag stött på är att faceit anticheat var lite tjurig på secure-boot men det var egentligen ett ickeproblem. I övrigt är jag väldigt nöjd. Inte för att jag var missnöjd med W10 men varför köra gammalt när det finns nytt.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Nope. Helt ointresserad.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ja, uppdatera på release dagen. Jag är en sån basic user/gamer att jag inte riktigt märker någon skillnad. Vissa högerklicks-menyer verkar vara lite mer komplexa (i onödan).

Största irritationen är CPPC och L3cache buggarna med Ryzen. Och så hatar jag egentligen runda hörn, Windows 10 var så mycket snyggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Kör det på alla datorer i hemmet. Även de utan stöd. Funkar klockrent!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Har kört Windows 11 sen i början av sommaren och är hur nöjd som helst.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Kommer vänta 3-6 månader innan tanken ens kommer tänkas att uppgradera, enda riktiga anledningen för mig att uppgradera vore nog om Direct Storage enbart fungerar bra på W11 och många spel börjar stödja det.