Apple M1 Max med 10 kärnor prestandatestas

Permalänk
Melding Plague

Apple M1 Max med 10 kärnor prestandatestas

Kort efter avtäckandet letar sig prestandatester för Apples nya flaggskepp M1 Max ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tog slumpvis utvald Ryzen 12core 5900
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/10423657?baselin...

Rätt lika måste jag säga.

Edit:
Se post längre ner för ännu snabbare geekbench-score.
#19305947

Permalänk
Medlem

Och sen ryktas det om att nya Mac Pro får 128 GPU-kärnor…

Om bara spelstödet hade varit som det för Windows hade jag bytt utan att blinka.

Permalänk
Medlem

Även om det var väntat eftersom kärnornas arkitekturer är likadana mellan vanliga M1 och Pro samt Max (endast antalet skiljer), så hade jag ju kanske hoppats på högre klockfrekvenser. Men resultatet är ju knappast dåligt som det är!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Klart sämre än vad jag trodde på förhand, och även något sämre än jag trodde med kunskap om 8+2...

De måste väl tyda på att de borde ha fler effektiva kärnor eller något?

Hade förväntat mig mer klock eller något på stora kärnorna också!

Alltså ingen katastrof som det är, men helt klart under (min) förväntan med ’bara’ 50% upp...

Permalänk

Väntar mycket på spelprestanda och då jämfört emot t.ex. denna Asus Rog:
https://www.dustin.se/product/5011229072/rog-strix-scar-17

Såklart jag tror Asus Rog vinner, men frågan är med hur mycket/lite? Enligt presentationen så borde Apple ligga väldigt nära.

När det gäller arbetsdatorer så har de ofta Quadro och dessa är mycket dyrare. Och har prestandaförbättringar som Double precision floating point numbers som man får betala sjukligt mycket extra för, med motiveringen att de kan ta mycket extra betalt för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon har också fått ännu högre multitrådsresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Och sen ryktas det om att nya Mac Pro får 128 GPU-kärnor…

Om bara spelstödet hade varit som det för Windows hade jag bytt utan att blinka.

Spelstöd och runt 95 000 kronor stoppar mig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väntar mycket på spelprestanda och då jämfört emot t.ex. denna Asus Rog:
https://www.dustin.se/product/5011229072/rog-strix-scar-17

Såklart jag tror Asus Rog vinner, men frågan är med hur mycket/lite? Enligt presentationen så borde Apple ligga väldigt nära.

När det gäller arbetsdatorer så har de ofta Quadro och dessa är mycket dyrare prestandaförbättringar som Double precision floating point numbers

Skrivet av Elgot:

Någon har också fått ännu högre multitrådsresultat.

Ser ut som att M1 Max vinner mot 5900HX. Med råge. Men GPUn är svårare att mäta med dagens resultat.

Permalänk
Medlem

M1 MAX har turbo @ 3.2 GHz, förstå hur den skulle absolut dominera vid 5 GHz

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Spelstöd och runt 95 000 kronor stoppar mig.

Jag hade kunnat nöja mig med en Mac Mini Pro Max, kanske 20-25 pistoler?

Permalänk
Medlem

De har verkligen lyckats med sina cpuer. Ingen info när Mac mini kommer med nya M1?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

M1 MAX har turbo @ 3.2 GHz, förstå hur den skulle absolut dominera vid 5 GHz

Du tror den skulle klara av 5GHz?
Tror det skulle bli massa läckströmmar och krasher, dessutom skulle ström budgeten gå upp massor.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Det som jag tycker är absolut mest imponerande är energieffektiviteten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

De har verkligen lyckats med sina cpuer. Ingen info när Mac mini kommer med nya M1?

Ryktet säger våren 2022 ihop med en uppdaterad Macbook Air (M2?).

Permalänk
Medlem

Kollar man på Apples bilder ser det ut som att dom lägger CPU jämförelserna runt 30W, om det nu är däromkring man låter CPU-delen dra så ser det väl ut såhär för motståndet i den effektklassen.

Intel Core i7-1165G7 "28W" (37.3W average load från väggen)
ST: 1590
MT: 5877

AMD Ryzen 7 5800U "25-30W" (35.7W average load från väggen)
ST: 1450
MT: 7026

https://www.notebookcheck.net/Razer-Book-13-Core-i7-Laptop-Re...
https://www.notebookcheck.net/Asus-ZenBook-13-Review-A-compac...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det jobbiga är väl att man tvingas till att använda deras operativsystem, kan man misstänka. Det vill jag inte, då Linux är det mest adekvata för mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det jobbiga är väl att man tvingas till att använda deras operativsystem, kan man misstänka. Det vill jag inte, då Linux är det mest adekvata för mig.

Varför skulle du inte kunna köra Linux på datorn?

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Det jobbiga är väl att man tvingas till att använda deras operativsystem, kan man misstänka. Det vill jag inte, då Linux är det mest adekvata för mig.

psst, kommer stöd så att du kan installera linux på M1 också rätt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Varför skulle du inte kunna köra Linux på datorn?

Skrivet av NathanSwiift:

psst, kommer stöd så att du kan installera linux på M1 också rätt snart.

Vad jag minns så är inte Apple ett företag som brukar underlätta för de som vill använda andra operativsystem.

Men, kanske det kommer en lösning. Men, det vill jag se implementerat och på marknaden innan jag tror på det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Misstänker att man kan varken reparera själv eller köpa delar när de går sönder. Tack men nej tack.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Vill man köra primärt Linux ska man antagligen ändå titta på något annat, macOS är en stor anledning till att välja en Mac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NathanSwiift:

psst, kommer stöd så att du kan installera linux på M1 också rätt snart.

Att installera Linux med skrivbordsmiljö direkt på hårdvaran utan någon virtualisering kommer att suga rejält. Det finns inga ordentliga grafikkortsdrivrutiner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Det jobbiga är väl att man tvingas till att använda deras operativsystem, kan man misstänka. Det vill jag inte, då Linux är det mest adekvata för mig.

Är det en smakfråga eller något specifikt du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad jag minns så är inte Apple ett företag som brukar underlätta för de som vill använda andra operativsystem.

Men, kanske det kommer en lösning. Men, det vill jag se implementerat och på marknaden innan jag tror på det.

Är ju inte direkt många företag som "underlättar" för linux tyvärr.
Men då Apple har mindre gemensamt har det alltid varit mindre utveckling runt att få ordning på tex boot-processen.

Men Apple har ju aldrig vad jag vet medvetet försökt stoppa det, tvärtom har de ju faktiskt själva möjliggjort att andra OS kan bootas trots "Secure Boot". Så internt måste de tagit ett val att stödja andra OS på ett eller annat vis.

Edit: Googlade upp detta och det förklarar precis det jag skrev ovan
https://asahilinux.org/about/
"Apple allows booting unsigned/custom kernels on Apple Silicon Macs without a jailbreak! This isn’t a hack or an omission, but an actual feature that Apple built into these devices. That means that, unlike iOS devices, Apple does not intend to lock down what OS you can use on Macs (though they probably won’t help with the development)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Misstänker att man kan varken reparera själv eller köpa delar när de går sönder. Tack men nej tack.

Vilka UltraBooks erbjuder det?

Vill du serva din laptop själv, så är det väl enbart Thinkpads där det är möjligt där deras Hardware Maintenance Manuals (HMM) specar varenda skruv.

Andra tillverkare gör som Apple utan att någon lyfter på ögonbrynen. Fastlödda minnen och SSD:er är inte något ovanligt i ultratunna laptops idag.

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna köra OSX som en VM-host bara och köra vad man vill virtuellt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Borde man inte kunna köra OSX som en VM-host bara och köra vad man vill virtuellt?

Det går bra. Till och med Windows 11 numera.

Permalänk
Avstängd

Språkmisshandel.

"Här utökades antalet processorkärnor och såväl grafikdel som minnesbandredd dubblerades respektive fyrdubblerades."

Fyrdubblerades.

I min värld så blir något som dubbleras dubbelt så stort. Gör man det fyra gånger så blir det 2*2*2*2=16 gånger större.
Vad är det för fel på ordet fyrfaldigas?