Permalänk
Medlem

Bluescreen på nyinköpt dator

Hej alla glada.

Jag har ett litet problem, köpte i våras när de hade bra pris då på en dator på Power.se till min son.
Det var https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Dvs Lenovo Legion Ryzen 3600, 2060 16GB.

Sedan jag fick den har det varit bluescreen konstant som t.ex detta: SYSTEM_THREAD EXCEPTION NOT HANDLED.
Och precis som man googlar på det, så verkar det handla om druvrutiner.
Jag har installerat om allt, uppdaterat alla drivrutiner överallt förutom just BIOS (återkommer till det)
Klockat ned CPU, Undervoltat GPU. Försökte pilla på Minnena men med Lenovos BIOS verkar det väldigt låst.
Och detta medförde också ett annat problem med deras låsta BIOS, jag kunde inte riktigt hitta hur jag skulle
uppdatera BIOS, det känns som att Lenovos extramt kassa BIOS hindrar mig från det.
Mycket lättare med alla mina andra BIOS jag haft genom åren, och då har jag iof alltid köpt och byggt egna datorer och
inga märkes.

Någon som har något mer tips på hur jag skall göra? Eller hur man kan göra för att uppdatera BIOS på en Lenovo?
Googlat ihjäl mig sedan våras, inga guider har gett mig något om just det.

Vill tyvärr inte skicka tillbaks datorn då den är köpt av Power.se, dels för att jag är rädd för att något skall hända
med den, sedan så kommer det ta 2-3v (i min erfarenhet 2månader) och min grabb behöver den, och varför
behöver vi inte gå in mer på.

Jag tror själv att det är något knas med antingen grafikkortet eller moderkortet, men jag är riktigt kass på datorer
om jag jämför mig med många av er andra själar här inne.

Tack på förhand!

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att köra något minnestest som t.ex. Memtest86+, när man får bluescreens med en massa olika felkoder så är det ofta just minnet som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle rekommendera att köra något minnestest som t.ex. Memtest86+, när man får bluescreens med en massa olika felkoder så är det ofta just minnet som är problemet.

Japp glömde skriva att jag provat det, inget fel där men tack för tipset!

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Har du 2x8 minnes stickor så skulle du kunna prova köra med var för sig.
När får du bluescreen? När som helst eller när du gör nåt speciellt tex vid belastning?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra en uppdatering av BIOS via Lenovos egna hemsida/programvara? Dubbelkolla bara så att det är rätt modell osv som jag valt. Gick efter länken du länkade till Powers hemsida.
Länk till lenovos drivrutiner:
https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/desktops-and-all-...

Man kan även ladda ner drivrutinerna manuellt, såg att det fanns ett BIOS som släpptes i September.

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Hej alla glada.

Jag har ett litet problem, köpte i våras när de hade bra pris då på en dator på Power.se till min son.
Det var https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Jag hade själv inte lagt ner mer tid än max två veckor.
Det är ett uppenbart reklamationsärende.

Förövrigt så är "blusecreenview" från https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html ett mycket bra verktyg att få ledtrådar till eventuella fel där man får blåskärmar.

Om du använder DisplayPort-kabel till skärmen så är det en god idé att prova en annan alternativt prova med en HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem

Tack alla för tips hittils, har dock provat det som @fjompex tipsade om men får inte till det alls, aldrig haft problem
med andra bios innan men deras bios katastrofalt dåligt (för mig iaf).

Glömde också nämna att bluescreen kommer för honom när han är i windowsmiljöer dvs surfar runt, lyssnar spotify, kollar youtube.
Kommer väldigt sällan när han spelar.

@bärplockaren Har inte testat att ta ut ett minne konstigt nog, skall göra detta direkt ikväll.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag hade själv inte lagt ner mer tid än max två veckor.
Det är ett uppenbart reklamationsärende.

Förövrigt så är "blusecreenview" från https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html ett mycket bra verktyg att få ledtrådar till eventuella fel där man får blåskärmar.

Om du använder DisplayPort-kabel till skärmen så är det en god idé att prova en annan alternativt prova med en HDMI-kabel.

Vågar tyvärr inte skicka tillbaks datorn då jag inte har kvar alla kartonger, och tänker främst på GPU som lätt kan
lossna när det hanteras dåligt i frakthanteringen.

Skall testa det med kabeln! Och skall använda verktyget som du tipsade om när jag kommer hem ikväll, tack så mycket för
tipsen!

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk

Inte alltid företag kräver orginal-kartongen, däremot kan det ju va bra att hitta nån form av ersättnings kartong å skicka me de
Hoppas du löser det, verkar som majoriteten har gett dig samma tips jag hade så.. funkar det med 1x ram minne men inte med 2x är det nog ett ram minne som det är fel på, om du förstår hur jag menar. Uppdatera BIOS, men efter det kan du inte göra mkt mer.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB