Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Att SVT & SR som "oberoende" media först hyllar diverse gangsterrap & vill lyfta fram deras "livsstil" nu verkar förvånade när Einar skjutits.
Samhället går åt helt fel håll när kriminella pissluffare som rimmar dåligt till nått kasst beat lyfts fram som förebilder..

Efter allt skit man hört om denna kille så är han nu världens bästa och mysigaste igen.
Har aldrig hört hans musik då jag ledsnat på P3:s matande med svensk rap och hiphop som låter skit.
Att de sen kan dela ut pris till personer som står under utredning för gängmord, knarkförsäljning och liknande får en verkligen att ta avstånd.

Tänker på familj och vänner som mist en nära men tyvärr så var det kanske väntat också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Vet inte om jag ska tacka för att du fått mig att uppmärksamma det här eftersom det bara gjort mig ännu mer irriterad på journalisters språkbruk, så nu är jag konstant förbannad när jag ser / lyssnar på nyheter.

Hahaha! Låter snarare som jag (omenandes) kastat en förbannelse över dig! Skulle inte tacka mig själv i samma sits...

Fattar själv inte varför folk säger så här*, "nej" och "men" kombinerat är helt obegripligt och ologiskt språkbruk, de motstrider ju varandra.

*Iofs, politikers språk går ju ut på att förvilla, förvrida och distrahera, så där kan man ju sjukt nog säga att orden fyller ett syfte; dels förnekar man först frågeställarens påstående ("nej"), sedan undanflyktar man varför det är precis så som frågeställaren påstått (kommer i orden efter "men".)

Journalister borde bötfällas en dagslön varje gång de kör med den här skiten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Efter allt skit man hört om denna kille så är han nu världens bästa och mysigaste igen.
Har aldrig hört hans musik då jag ledsnat på P3:s matande med svensk rap och hiphop som låter skit.
Att de sen kan dela ut pris till personer som står under utredning för gängmord, knarkförsäljning och liknande får en verkligen att ta avstånd.

Tänker på familj och vänner som mist en nära men tyvärr så var det kanske väntat också.

Vägrar att lyssna på P3. "Svensk" rap & hiphip är generellt ren skit & P3 är så sjukt politiskt vinklade.
Har inget problem med politisk vinkling. Alla har en åsikt & fria medier borde få va hur vinklade de vill, men P3 som skattefinansierad kanal borde antingen läggas ner eller ha bra mycket mer krav om olika vinklar. Om någon som tycker obegränsad invandring är toppen får prata borde någon som tycker raka motsatsen få lika mycket tid att föra fram sina argument för varför denne inte håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du bor i Göteborg och inte har stött på folk som säger "då va", eventuellt med tillbehör, så måste du vara döv.

https://www.riksteatern.se/forening/riksteaterforeningen-i-sk...

Notera namnet på föreställningen...

Eller alternativet: "E du go i huve eller?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

LinkedIns godhetsknarkande och ryggdunkande pöbel. Mår fan illa av alla som stryker sina egna och andras egon medhårs under förevändningen att dom minsann är så genuina och ödmjuka.
Såg nån video snutt på nån vars fru hade filmat honom genom köksfönstret när han stod och gjorde squats i väntan på att den ekologiska kolen i hans hipstergrill skulle bli glöd så han kunde börja grilla sina exotiska frukter som smakar skit och som ingen jävel ens hört talas om.
Han behöver inte uppmuntran.
Han behöver en tid hos en psykolog.
#blääärk

Haha!!! Årets mest underratade inlägg... 15000 likes+

Har samma problem med just LinkedIn.

Permalänk
Medlem

Lyckas alltid fastna för serier som försvinner "mitt i" för mig. Vill säga, byter streamingtjänster eller bara går upp i rök.

Ett par exempel. Versailles . Gick i Cmore. Gillade säsong ett och två rejält. Såg fram emot den tredje och sista säsongen men så köper Cmore inte in den. Hittar inte var den streamas eller om den ens gör det alls. Går inte att köpa på bluray/dvd utöver de två första säsongerna. Ja, kan köpa på dyr import men farsgubben gillade den med och han kan inte ett ord engelska så svensk textning är ett måste.

Killjoys som HBO rätt som det var lyfte ut ur tablån. Hittar den inte någonstans, var den streamas eller om den ens gör det. Finns ju givetvis inte att köpa "fysiskt" heller.

Titans som jag till min stora överraskning tyckt var rejält bra när jag tittade på de två första säsongerna i Netflix. Såg mycket fram emot igår att få se säsong tre som flyttat över till HBO MAX men som inte fanns i utbudet igår.

Last Week Tonight with John Oliver Fanns inte i HBO MAX igår. Jag som "sparat" ett antal avsnitt att plöja, alltså undvikit att titta på et antal avsnitt i "gamla" HBO.

Redigt irriterad över att jag fastnar för saker som går upp i rök.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Bor intill en kyrkogård och det är normalt en väldigt lugn plats, en sann viloplats, men på hösten faller löven och vid vartenda löv som faller så rycker kyrkogårdsjobbarna ut med lövblåsare för att blåsa det stackars lövet tvärs över kyrkogården till en slags kompost. Glada som små barn rusar de omkring och blåser det ena lövet efter det andra. Speciella tekniker vid gångarna för att inte blåsa omkring gruset oxå, små lätta pustar och sedan, då det lilla lövet hoppat och farit omkring åt alla möjliga håll för att till slut landa på gräset bredvid gången så blåser de på ordentligt för att lövet ska komma närmare och närmare komposten för att till slut nå dit. Ett förfärligt oväsen för de, denna lilla lövblåsningsarme. Jag längtar efter snön. Eller tillbaka till tiden då de räfsade bort löven.
Pratade med en av jobbarna som stolt visade sina ljudisolerande hörselkåpor med inbyggd musik. "Hör bara musiken", sa han, "hör inte alls maskinens oljud". "Men det gör jag", svarade jag. "Ja, men det är bara ett par timmar då och då", sa han. Det är sant, men det är olidliga timmar. Hoppas deras blåsare går sönder och kyrkogården åter blir en viloplats. Kanske skulle man bli religiös och be en bön och hoppas på det bästa.

rättade stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hahaha! Låter snarare som jag (omenandes) kastat en förbannelse över dig! Skulle inte tacka mig själv i samma sits...

Fattar själv inte varför folk säger så här*, "nej" och "men" kombinerat är helt obegripligt och ologiskt språkbruk, de motstrider ju varandra.

*Iofs, politikers språk går ju ut på att förvilla, förvrida och distrahera, så där kan man ju sjukt nog säga att orden fyller ett syfte; dels förnekar man först frågeställarens påstående ("nej"), sedan undanflyktar man varför det är precis så som frågeställaren påstått (kommer i orden efter "men".)

Journalister borde bötfällas en dagslön varje gång de kör med den här skiten.

I morse satte jag på TVn mens jag åt frukost och i ett inslag i morgonstudion i TV1 recencerade Helle Schunnesson (från ELLE tror jag) någonting som jag inte minns eftersom jag retade mig på hennes språkbruk. Var och varannan mening började med "ja, men" eller "nej, men" och flera "liksom" och "va" stoppades fullständigt ologiskt in i meningarna och till slut började reportern, Hiba Daniel, falla in i jargongen. Jag glömde helt bort vilket ämnet var och blev mer och mer förbannad och, för min egen mentala överlevnads skull, stängde jag till slut av TVn. Det får bli min melodi i framtiden, börjar de med sin språkslakt så stänger jag av TVn.
Nu vaknade minnet. Det som Helle Schunnesson recencerade var en ny (Netflix?-)serie om bedragerskan Anna Sorokin, redan det borde fått mig att direkt stänga av eller byta kanal. Jag får nog skylla mig själv.
Sjukt irriterande i alla fall. Kanske är jag masoschist eftersom jag ju frivilligt sätter på TVn trots att jag vet att det är starten på mitt lidande.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av serafim:

Kanske är jag masoschist eftersom jag ju frivilligt sätter på TVn trots att jag vet att det är starten på mitt lidande.

MUTE är bästa knappen på fjärrkontrollen, näst efter den kommer Text-TV, sidan 199. När får vi Nyheter På Svår Svenska i dumburken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Bor intill en kyrkogård och det är normalt en väldigt lugn plats, en sann viloplats, men på hösten faller löven och vid vartenda löv som faller så rycker kyrkogårdsjobbarna ut med lövblåsare för att blåsa det stackars lövet tvärs över kyrkogården till en slags kompost. Glada som små barn rusar de omkring och blåser det ena lövet efer det andra. Speciella tekniker vid gångarna för att inte blåsa omkring gruset oxå, små lätta pustar och sedan, då det lilla lövet hoppat och farit omkring åt alla möjliga håll för att till slut landa på gräset bredvid gången å blåser de på ordentligt för att lövet ska komma närmare och närmare komposten för att till slut nå dit. Ett förfärligt oväsen för de, denna lilla lövblåsningsarme. Jag längtar efter snön. Eller tillbaka till tiden då de räfsade bort löven.
Pratade med en av jobbarna som stolt visade sina ljudisolerande hörselkåpor med inbyggd musik. "Hör bara musiken", sa han, "hör inte alls maskinens oljud". "Men det gör jag", svarade jag. "Ja, men det är bara ett par timmar då och då", sa han. Det är sant, men det är olidliga timmar. Hoppas deras blåsare går sönder och kyrkogården åter blir en viloplats. Kanske skulle man bli religiös och be en bön och hoppas på det bästa.

Yes håller med helt. Här sätter fastighetsskötaren gärna igång tidigt med att blåsa runt all sand som kommit ur sandlådan, vet inte vart han blåser den. Sjukt irriterande, vad är det för fel på en räfsa eller en kvast?

Artikel från i söndags på samma tema: https://www.dn.se/vetenskap/lovblasaren-ett-ikoniskt-exempel-...

Permalänk
Medlem

Det är inte jag som gnäller, utan mellanslagstangenten på den bärbara datorn. Fast nu har jag anledning att gnälla för att den gnäller. Ska man verkligen behöva smörja tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Bor intill en kyrkogård och det är normalt en väldigt lugn plats, en sann viloplats, men på hösten faller löven och vid vartenda löv som faller så rycker kyrkogårdsjobbarna ut med lövblåsare för att blåsa det stackars lövet tvärs över kyrkogården till en slags kompost. Glada som små barn rusar de omkring och blåser det ena lövet efter det andra. Speciella tekniker vid gångarna för att inte blåsa omkring gruset oxå, små lätta pustar och sedan, då det lilla lövet hoppat och farit omkring åt alla möjliga håll för att till slut landa på gräset bredvid gången så blåser de på ordentligt för att lövet ska komma närmare och närmare komposten för att till slut nå dit. Ett förfärligt oväsen för de, denna lilla lövblåsningsarme. Jag längtar efter snön. Eller tillbaka till tiden då de räfsade bort löven.

För några år sedan hade jag en granne som kämpade hela dagen med sin lövblås. Det väsnades förskräckligt. Löven var blöta och därför fungerade det dåligt. Samtidigt krattade jag min trädgård och det tog mindre än två timmar. Hoppas att inte De professionella lövblåsarna kämpar med blöta löv?
Grannen har flyttat så nu är det bara motorgräsklipparna som väsnas på sommaren, jag är medskyldig.

Permalänk
Inaktiv

Hemlösa personer som aktivt går fram mot folk och ber om pengar för "mat". Hände mig idag efter jag gick av bussen imorse till högskolan. Fem sekunder efter jag gick av började han ropa "Hallå! Hallå! Hallå! Hallå!" ett halvt dussin gånger. Stank som satan trots jag höll 1m avstånd. Han ville skaka hand, jag nekade. Direkt påpekade han flera gånger att han fyllde år igår och ville att jag skulle gå och ta ut 100-200 kr så han kunde "handla mat". Jag nekade, han frågade igen och igen flera gånger och upprepade att han fyllde år igår. Till slut frågade han ifall har cigaretter på mig. Nej, uppenbarligen inte. Då gick han iväg.

Alltså vad är det för fel på folk?! Ge fan i mig i att försöka att få mig att fixa dina problem du satte dig själv i. Jag önskar jag inte var en sån lugn/blyg person jag är och skulle gått därifrån direkt... Jag måste lära att stå på mig, sätta ner foten och säga NEJ direkt utan att dansa runt frågan.

Permalänk
Medlem

Håller inte som bara gubbgnäll, för det är högst motiverat gnäll:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Hemlösa personer som aktivt går fram mot folk och ber om pengar för "mat". Hände mig idag efter jag gick av bussen imorse till högskolan. Fem sekunder efter jag gick av började han ropa "Hallå! Hallå! Hallå! Hallå!" ett halvt dussin gånger. Stank som satan trots jag höll 1m avstånd. Han ville skaka hand, jag nekade. Direkt påpekade han flera gånger att han fyllde år igår och ville att jag skulle gå och ta ut 100-200 kr så han kunde "handla mat". Jag nekade, han frågade igen och igen flera gånger och upprepade att han fyllde år igår. Till slut frågade han ifall har cigaretter på mig. Nej, uppenbarligen inte. Då gick han iväg.

Alltså vad är det för fel på folk?! Ge fan i mig i att försöka att få mig att fixa dina problem du satte dig själv i. Jag önskar jag inte var en sån lugn/blyg person jag är och skulle gått därifrån direkt... Jag måste lära att stå på mig, sätta ner foten och säga NEJ direkt utan att dansa runt frågan.

Nu är nog en sådan person som du beskriver sannolikt inte i stånd att "fixa sina problem" själv, vare sig de från början är självförvållade eller inte. Men inget säger heller att hjälpt tas emot frivilligt, om sådan erbjuds.

Inlägget får mig att tänka på en debatt/diskussion om tvångsvård som pågår hos SvD:
https://www.svd.se/om/debatten-om-tvangsvard

Den börjar med en artikelanpassad brevväxling mellan Stina Oscarsson och Maria Ludvigsson, utifrån att Oscarsson blev tvångsomhändertagen med motivering hämtad i hennes mångåriga anorexi. Det som fick mig att tänka på den var det senaste inlägget i den debatten:

https://www.svd.se/kvinnan-lever-i-rannstenen--ar-det-frihet

"I det bostadsområde som min fru och jag precis har flyttat ifrån, intill Odenplan i Stockholm, har vi nästan dagligen kunnat se den frivilliga psykiatrivårdens baksida. Här finns många vilsna personer som driver vind för våg. Framför allt tänker jag på en hemlös kvinna som sedan länge drar runt på en kundvagn fylld med allehanda tillhörigheter, och som gränslöst uträttar sina behov i en busskur. En vinterkväll såg jag henne till och med dra ner sina trasor och huka mitt framför väntande och avstigande passagerare."
[...]
"Flera gånger pratade min fru och jag därför om kvinnan med polisen, som förklarade att varken de eller socialtjänsten kan hjälpa henne eftersom hon konsekvent tackar nej till erbjudanden om vård. Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT), som infördes 1991 och inskränkte tvångsomhändertagande till allvarliga psykiska störningar, anses inte tillämpbar i det här fallet."

Detta är förstås ett ganska extremt fall som beskrivs, men det illustrerar ändå att om någon inte är med på något frivilligt, så blir det direkt knepigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tragiskt med dessa som sitter och tigger utanför våra affärer. Dom brukar få en slant för jag tycker synd om dom. Det som retar mej är att inte EU ställer krav på deras hemländer att De ska ta hand om sina innevånare. Ofta är det romer från Rumänien. Och Rumänien får massor av pengar från EU. Lyssnade på ett föredrag från Hoppets stjärna och i Rumänien behandlas romerna väldigt illa. Hoppets stjärna tvingas bekosta grundskolor i romska byar. Men pengarna räcker bara till två byar. Det var några år sedan jag hörde föredraget så det kan ha ändrats.

Permalänk
Medlem

Det suger att nu börjar alla virus cirkulera igen. Är själv offer för något förkylningsvirus, feberkänningar, halsont och kliande ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Det suger att nu börjar alla virus cirkulera igen. Är själv offer för något förkylningsvirus, feberkänningar, halsont och kliande ögon.

Fick ett mail från förskolan i morse, konstaterat fall av Covid-19...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Jag kan sätta en slant på att personen var påtänd. Låter som en typisk tjackis som nyligen tagit sig en dos att vara sådär påstridig och intensiv. :/

Det gör ju lite ont i själen att folk ska behöva leva så, men det verkar inte helt lätt att göra något åt.

Skrivet av stigw:

Jag tycker det är tragiskt med dessa som sitter och tigger utanför våra affärer. Dom brukar få en slant för jag tycker synd om dom. Det som retar mej är att inte EU ställer krav på deras hemländer att De ska ta hand om sina innevånare. Ofta är det romer från Rumänien. Och Rumänien får massor av pengar från EU. Lyssnade på ett föredrag från Hoppets stjärna och i Rumänien behandlas romerna väldigt illa. Hoppets stjärna tvingas bekosta grundskolor i romska byar. Men pengarna räcker bara till två byar. Det var några år sedan jag hörde föredraget så det kan ha ändrats.

Helt klart en ovärdig uppgift att drälla utanför en butik.
Tyvärr är det inte sällan organiserat tiggeri, där någon mellanhand desutom tar lejonparten av gåvan. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Tyvärr är det väl redan fastställt att många av dom som sitter utanför butiker och tigger kanske får behålla en liten liten del av det dom får ihop, resten kommer det två el flera "uppdragsgivare" och samlar in. Alltså... tiggarna är moderna slavar, vill du hjälpa personen som tigger, gå in i butiken och köp lite käk till personen, så hjälper du denna. Bara pengar kommer hamna i någon annans ficka.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tyvärr är det väl redan fastställt att många av dom som sitter utanför butiker och tigger kanske får behålla en liten liten del av det dom får ihop, resten kommer det två el flera "uppdragsgivare" och samlar in. Alltså... tiggarna är moderna slavar, vill du hjälpa personen som tigger, gå in i butiken och köp lite käk till personen, så hjälper du denna. Bara pengar kommer hamna i någon annans ficka.

Hur vet Du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Hur vet Du det?

Googla, har väl framkommit fler än en gång att många av dessa är tvingade att sitta där. Varför inte köpa käk? Det är ju iofs jobbigare än att droppa en 5:a i en burk och känna sig duktig?

Hjälper till lite: https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/201...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Haha!!! Årets mest underratade inlägg... 15000 likes+

Har samma problem med just LinkedIn.

Håller med till fullo, vissa människor bara måste få visa bilder från sitt liv och sen gnäller de över att inget är privat längre och att staten övervakar varje steg de tar.

Skrivet av serafim:

Har alltid undrat om det faktiskt går fortare med en blås än med kratta och jag är skeptisk. Jag har aldrig provat någon blås men fixar mina kvadrat här hemma utan problem med kratta.
Har själv dessutom bara ett litet äppelträd med grannarna har små skogar så känns som alla löv ska över på min sida.

Skrivet av adfactory:

Helt riktigt, att ge till en tiggare är samma sak som att göda deras ”hallick”. Att inte människor vet om detta är konstigt då det stått i alla tidningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Att SVT rapporterade om de små barnen som kastades ner från en balkong nu i dagarna som:
"Barnen misstänks enligt polisen ha fallit från balkongen".

Precis som att ungarna av misstag råkat ramla ner från balkongen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Att SVT rapporterade om de små barnen som kastades ner från en balkong nu i dagarna som:

Det händer tyvärr ibland att barn faller från fönster/balkonger. Hände ju bland annat i Gävle i somras med en treåring, och en 2 åring i våras i Katrineholm.

Antar att man skriver så som de gjorde eftersom omständigheterna inte var klarlagda ännu vid den tiden. Därför väljer man antagligen en mindre anklagande rubrik till och börja med. Inget konstigt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ska TT och SVT hitta på något som polisen inte har sagt? Det finns en hel del exempel på snabba slutsatser som senare visar sig vara fel. Vi har t ex bilföraren som körde över några förra året. Han var vare sig berusad eller psyksjuk, men det förefaller däremot som att han har en medicinsk åkomma som han, såvitt åklagaren påstår, inte berättat om för sin läkare och att det skulle vara denna som orsakade händelseförloppet.

"Polisen vill förutom att barnen fallit från hög höjd inte berätta om det misstänkta händelseförloppet.

– Vi tror att barnen har fallit från hög höjd, men hur det har gått till är ingenting vi går in på just nu. Vi går inte in på hur barnen har fått sina skador eller vilka slags skador de har, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl."

Sedan kan man förstås ha starka aningar om vad som har hänt, särskilt utifrån en del andra detaljer som även framkom relativt snart, men det klarar nog de flesta att fundera ut själva om de inte vill vänta tills polisen kommenterar saken vidare.

borttappad bokstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Spekulation är ju inte polisens avdelning, det brukar media stå för på gott och ont, oftast det senare. Polisen uttalar sig inte utan att ha skakat fram fakta och i de fall enskild polis råkar göra det får hen helt korrekt smäll på fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

För några år sedan hade jag en granne som kämpade hela dagen med sin lövblås. Det väsnades förskräckligt. Löven var blöta och därför fungerade det dåligt. Samtidigt krattade jag min trädgård och det tog mindre än två timmar. Hoppas att inte De professionella lövblåsarna kämpar med blöta löv?
Grannen har flyttat så nu är det bara motorgräsklipparna som väsnas på sommaren, jag är medskyldig.

Har sått ängsblomster på hela gräsmattan vid min uteplats så numera, när någon vill klippa gräset (bor i brf med gemensam skötsel av allt), så säger jag till dem att spara blommande växter, så nu får jag kritik för att jag med mina blomsterängar, fågelbad och insektshotell drar insekter till området.

"Ja, det hoppas jag att jag gör, och fåglar kommer det också", brukar jag svara.

Så jag är en hopplös typ som, enligt några, vill att barnen ska bli stungna av getingar och bitna av insekter. Andra har följt mitt exempel så nu finns det flera blomsterängar, små förstås, men insekter och fåglar trivs. På våren får de klippa gräset så allting börjar gro ordentligt och på hösten så växterna vissnar och fröar av sig.

Genom "min" gräsmatta går en gång där folk passerar men de är noga med att inte trampa ner gräset eller blommorna.

Permalänk
Medlem

Gräsmattan

Jag försöker också gynna insekterna. Har slutat gödsla gräsmattan och låter maskrosorna växa. Har informerat grannarna. Från Naturskyddsföreningen kan man beställa skyltar som informerar. Helst ska man ju skyffla bort matjorden från gräsmattan så ängsblommorna trivs bättre men det tycker jag är att ta i i överkant. Jag har ju fruktträd, bärbuskar, hallon och jordgubbar och då vill det till att pollinerarna trivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag försöker också gynna insekterna. Har slutat gödsla gräsmattan och låter maskrosorna växa. Har informerat grannarna. Från Naturskyddsföreningen kan man beställa skyltar som informerar. Helst ska man ju skyffla bort matjorden från gräsmattan så ängsblommorna trivs bättre men det tycker jag är att ta i i överkant. Jag har ju fruktträd, bärbuskar, hallon och jordgubbar och då vill det till att pollinerarna trivs.

Det där låter ju helt befängt, ta bort matjorden? Allt mikroliv och maskar bor i matjorden, alven (lagret under matjorden) brukar klassas som död jord i jämförelse.

Maskrosor är ju ogräs, de växer överallt, men utan matjord tror jag inte de skulle bli särskilt glada. Gödar du inte gräset kommer ogräsen ta över med tiden, dvs. det löser sig självt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850