Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Nytt gnäll, varför ska man behöva betala 800kr fr en flaska rött till maten på restaurangen? Man beställer in två grillade biffar med pommes och bea och en flaska rött, vinet står då för 60% av notan. Lite tråkigt att vi ska ha det på detta sätt.

Hade gärna gått ut lite oftare om drickat var lite billigare. Kanske hade man druckit lite mer om man inte behövde bli barskrapad bara för att en whiskey efter maten hade varit gott.

Det är betydligt enklare att ta 800kr för en flaska vin än mat. Så fungerar det i Sverige. Köp en schysst köttbit för 500kr och fint rödtjut från systemet för 800kr. Bättre att kötta hemma så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, det är ett mög.
Jag hittade en guide på nätet som jag tänkte se om jag kan följa. Dom rekommenderade att montera däcket på scootern när det är "halvvägs på" så man kan använda ramen som hävarm och slippa hålla fast hjulet manuellt. Kanske funkar, vi får se.
Annars beställer jag slangfria däck och skriker åt dom tills dom fastnar.

Lösningen - fyll hela däcket/innerslangen med detta:

Antingen räcker det tills du är nere på fälgen eller så tar din elscooter slut innan dess.

Komfort? Nej, inte på en fläck!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Varför beställer du in vin för 800:- för en kioskmiddag med pommes?

För att jag gillar vin och deras vinlista började på 600kr som redan det är löjligt dyrt. Det var ingen kioskmiddag bara för att rätten var just biff med pommes. Ruskigt god var den ska tilläggas. Går jag på restaurang så äter och dricker jag det jag vill ha men hade gärna gjort det oftare om det inte hade varit så horribelt dyrt.

Skrivet av anon333222:

Det är betydligt enklare att ta 800kr för en flaska vin än mat. Så fungerar det i Sverige. Köp en schysst köttbit för 500kr och fint rödtjut från systemet för 800kr. Bättre att kötta hemma så att säga

Absolut är det så men just nu så har vi inget kök då det är under renovering. Så för att slippa äta micromat varje dag så blev det restaurang.

Som jag läste på någon sida så går restauranger mer eller mindre plus minus noll på maten när allt är inräknat så det är egentligen drickat som blir deras vinst.
När jag var i Nya Zeeland så hade vissa restauranger möjligheten att man hade med sig en egen flaska vin. Kanske skulle vara något för sverige att ta efter😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag handlade på "stora Coop" på Backaplan här i helgen för första gången på ganska många år, det var också B&W innan och vi handlade ganska ofta där när jag var liten, och det är en jättebutik. Jag blev sjukt besviken. Jag fattar inte hur man kan ha en så sunkig butik idag och gå runt, och med så dåligt utbud när den är så enorm. Jag vet inte om det är samma på andra ställen men häromkring har Coop verkligen gått ner sig de senaste tjugo åren eller så, nästan oavsett butik.

Det är "dataanalys" som är boven i dramat - rensa ut alla produkter som säljs sällan och håll kvar bulk-produkterna. Och "känn dina kunder", det är därför alla frågar "vill du bli medlem" för att göra statistik av kunderna, men alla som är integritetsmedvetna avstår och då ser man inte till den grupp som är integritetsmedveten.

Men ofta är det de produkter som säljs sällan som kan dra in kunder. Jag köper inte ofta en gängtapp M5 vänstergäng, men den gång jag gör det så kanske jag behöver komma till just den butiken som har det och då köper jag även en dunk motorolja och oljefilter samtidigt. Utan denna specialprodukt hade jag inte kommit till den butiken.

Så till mitt gnäll i sammanhanget butiker borde fundera mera på vad som lockar kunderna till din butik än vad du har för kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Nytt gnäll, varför ska man behöva betala 800kr fr en flaska rött till maten på restaurangen? Man beställer in två grillade biffar med pommes och bea och en flaska rött, vinet står då för 60% av notan. Lite tråkigt att vi ska ha det på detta sätt.

Hade gärna gått ut lite oftare om drickat var lite billigare. Kanske hade man druckit lite mer om man inte behövde bli barskrapad bara för att en whiskey efter maten hade varit gott.

Det är ju ett val man gör själv, husets vin eller liknande kostar ju inte 600 för en flaska. Många finare krogar har ju lägre marginaler ju dyrare vin eller sprit det handlar om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

För att jag gillar vin och deras vinlista började på 600kr som redan det är löjligt dyrt. Det var ingen kioskmiddag bara för att rätten var just biff med pommes. Ruskigt god var den ska tilläggas. Går jag på restaurang så äter och dricker jag det jag vill ha men hade gärna gjort det oftare om det inte hade varit så horribelt dyrt.

Absolut är det så men just nu så har vi inget kök då det är under renovering. Så för att slippa äta micromat varje dag så blev det restaurang.

Som jag läste på någon sida så går restauranger mer eller mindre plus minus noll på maten när allt är inräknat så det är egentligen drickat som blir deras vinst.
När jag var i Nya Zeeland så hade vissa restauranger möjligheten att man hade med sig en egen flaska vin. Kanske skulle vara något för sverige att ta efter😂😂

Det är helt rätt att det är svårt att göra vinst på maten. Är ju son till en krögare så man vet ju hur man drar in pengarna. Dricker i princip alltid vatten när jag är ute om det inte är något särskilt. Utan kök blir det svårt, men då får du ju unna dig lite och kanske inte klaga över 800kr för en flaska vin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo, men det finns en metod eller snarare funktion som jag har använt för att minska spam på Gmail. Punkter i mailadressen ignoreras, så p.e.l.l.e@gmail.com är samma som pelle@gmail.com, och på samma vis ignoreras allt efter ett plus så pelle+trash@gmail.com är också samma som pelle@gmail.com. Sen filtrerar jag saker direkt i papperskorgen eller arkivet baserat på detta. Man kan exempelvis ha pelle+signup@gmail.com för alla konton man måste ha men som man inte vill ska förpesta ens inkorg och filtrera de till en egen katalog för sånt eller sätta upp regler som man vill, att de med pelle+ignore markeras som lästa och arkiveras exempelvis.

Skrivet av Mieriola:

Detta är ett sånt bra tips man gillar skarpt och tänker att man skall fixa, sen slutar det oftast med att man fortsätter i gamla rutiner....

Tack!
Ett bra tips som Google själva borde varit tydligare med kan jag tycka. Har haft mitt konto sedan 2007 eller något och adressen har läckts många gånger under åren. Första jag minns är PSN-läckan 2011 men sen exempelvis Sweclockersläckan för något år sedan får inte glömmas.

På tok för sent att ändra med detta kontot men något att göra med nytt konto. Har relativt nyligen bytt från Bahnhof (riktigt bra men att ha mail hos sin ISP är inte optimalt alla gånger) men ville ha en mer fristånde mail. Men att gå tillbaks till Gmail, speciellt med min gamla adress var ett misstag.

Ett bekymmer med att använda plus och punkter är att adressen fortfarande kan luskas fram. Men bättre än att använda huvudadressen helt klart. Och förhoppningsvis får man ju veta vem som läcker lite lättare också.

Någon lösning blir det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När jag var i Nya Zeeland så hade vissa restauranger möjligheten att man hade med sig en egen flaska vin. Kanske skulle vara något för sverige att ta efter😂😂

Det finns fler länder där sådant kan vara möjligt i någon form, men svensk alkohollagstiftning omöjliggör detta oavsett vad enskilda restauranger skulle tycka om att skydda sina vinstmarginaler.

ett "sådant" --> "detta" pga uppreping
Permalänk
Lego Master

Dagens gubbgnäll rör rent domestiska bekymmer.
Jag gillar inte att rensa avloppet i vasken och duschen på samma dag.

Men jag fick åtminstone tillfälle att köpa mig ett par splitter nya (strids-)städhandskar i chockrosa. Alltid nåt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Det är "dataanalys" som är boven i dramat - rensa ut alla produkter som säljs sällan och håll kvar bulk-produkterna. Och "känn dina kunder", det är därför alla frågar "vill du bli medlem" för att göra statistik av kunderna, men alla som är integritetsmedvetna avstår och då ser man inte till den grupp som är integritetsmedveten.

Tja kanske det, men jag tror folks bild av detta är lite diffus. Jag brukade jobba med kundklubbar och det som förvånade mig mest med det jobbet var dels hur detaljerad information butikskedjorna hade om just kundernas beteende i deras online-butiker eller deras historiska agerande på olika kampanjer och så, men också hur lite de faktiskt använde denna information. Det är därför de utskick man får är så dåliga.

Ett exempel är Netonnet, det är en kedja som säljer lite av varje och som jag kollar på online hyfsat regelbundet. Jag är medlem där så jag får marknadsföring via mail. De borde ha väldigt bra koll på vad jag har kollat på på deras webbsida men likväl är reklamen väldigt irrelevant för mig. Jag får en massa reklam om trådgårdsgrejer, robotgräsklippare, grillar, högtryckstvättar och liknande trots att jag aldrig har kollat på något sådant och trots att de har min adress och således borde veta att jag bor i lägenhet (mitt personnummer har de också så de kan säkert luska ut att jag inte har något sommarställe, men det gör de nog inte). Jag får också reklam för en massa Apple-grejer trots att jag inte har köpt något från Apple, utöver en TB-kabel, sedan första generationens Ipod Mini.

Citat:

Men ofta är det de produkter som säljs sällan som kan dra in kunder. Jag köper inte ofta en gängtapp M5 vänstergäng, men den gång jag gör det så kanske jag behöver komma till just den butiken som har det och då köper jag även en dunk motorolja och oljefilter samtidigt. Utan denna specialprodukt hade jag inte kommit till den butiken.

Jo, men det är väl en annan kategori av butik? När jag väljer vilken livsmedelsaffär jag åker till så kan det spela in förstås, behöver jag köpa en present till ett barnkalas kanske jag tar Ica Maxi exempelvis, men i allmänhet är det inte obskyra saker eller andra produkter än livsmedel som avgör utan snarare vilka alternativ de har på vanliga produkter. Finns det ett hyfsat utbud av kött? Ost och mejeri? Har de färskt bröd? Delikatess-disk? Sen har det också att göra med hur fräsch butiken är, hur trevlig personalen är och liknande. Och förstås närheten. Jag har en servicebutik i huset där jag typ köper mjölk ibland, kanske något godis om man är sugen, och tobak om jag är desperat (butiken har inte alla märken och jag tror inte de har tillstånd att sälja tobak för det blir alltid ett väldigt pillande på kassa-apparaten när man köper sånt). Sen har jag Ica Nära, Supermarket, Willys Hemma, Hemköp, (Konsum), Ica Maxi ordnat typ efter avstånd som jag går till för olika behov eller beroende på hur mycket jag ska handla.

Citat:

Så till mitt gnäll i sammanhanget butiker borde fundera mera på vad som lockar kunderna till din butik än vad du har för kunder.

Precis. Men nästan oavsett vad som drar en till en viss butik före en annan så ligger ju Coop ganska dåligt till i mina ögon. Inte trevlig personal, inte fräscha butiker, dåligt utbud av det mesta och så vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Tack!
Ett bra tips som Google själva borde varit tydligare med kan jag tycka. Har haft mitt konto sedan 2007 eller något och adressen har läckts många gånger under åren. Första jag minns är PSN-läckan 2011 men sen exempelvis Sweclockersläckan för något år sedan får inte glömmas.

På tok för sent att ändra med detta kontot men något att göra med nytt konto. Har relativt nyligen bytt från Bahnhof (riktigt bra men att ha mail hos sin ISP är inte optimalt alla gånger) men ville ha en mer fristånde mail. Men att gå tillbaks till Gmail, speciellt med min gamla adress var ett misstag.

Ett bekymmer med att använda plus och punkter är att adressen fortfarande kan luskas fram. Men bättre än att använda huvudadressen helt klart. Och förhoppningsvis får man ju veta vem som läcker lite lättare också.

Någon lösning blir det iallafall.

Jo. Jag hade nytta av denna kunskap på mitt förra jobb där jag jobbade med kundklubbar. En klubb hade välkomsterbjudande där man fick en värdecheck på €5 eller motsvarande när man gick med, men de hade tydligen ingen koll på vem som löste in den eller så. Där hittade jag att en person hade gått med väldigt många gånger med samma mailadress bara med olika punkter och så, så jag invaliderade något hundratal checkar där. Sen skapade jag en rutin som tog in detta just för gmail vid matchningen så att det blev "duplicate" även med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När jag var i Nya Zeeland så hade vissa restauranger möjligheten att man hade med sig en egen flaska vin. Kanske skulle vara något för sverige att ta efter😂😂

Tvärtom brukar vara vanligare, man får inte ta bara vin utan måste ta någon matbit till.
När jag var i Rom på ett möte gick jag en promenad tillsammans med en annan mötesdeltagare och såg en intressant liten restaurang. Vi gick in och de hade en imponerande vinhylla utmed en av väggarna och där hittade jag en dammig flaska vin från Piemontedistriktet. En riktig goding, ett 12 år gammalt Barolo-vin som skulle kostat, på den tiden, runt 7-800 kr på systembolaget (om det ens gick att hitta). Bra val tyckte ägaren och frågade vad vi ville ha till. Jag ville ha en eller ett par ostbitar till och möjligen en brödbit men det gick inte. Han beklagade och pekade på en skylt som konstaterade att man måste ha lagad mat till om man beställde vin.
"OK, ge mig en pizza slice", sa jag.
Han ryckte till sig flaskan med orden: "Aldrig i livet, pizza till det vinet är som att svära i kyrkan!"
Men jag ville ha vinet så jag föreslog att han skulle göra något litet som han tyckte passade till vinet.
Han sken upp: "Vad som helst? Bara så mycket att jag får sälja vinet till? Och lite ost i urval efter matbiten?"
"Exakt!", svarade jag.
Han var borta ganska länge och när han till slut kom hade han med sig ett par tallrikar med stuvad svamp, lite fläsk och grönt på en toast. Vinet var utsökt men jag minns fortfarande toasten med svampstuvningen bättre än vinet. Han var mäkta stolt, stod kvar medan vi smakade och när jag berättade att han gjort ett mästerverk som mer än väl gav rättvisa åt vinet eller snarare att vinet gjorde toasten rättvisa så kunde hans soliga ansiktuttryck ha lyst upp hela restaurangen. Det var inte billigt men den stora utgiften var vinet. Osten kommer jag inte ens ihåg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det är ju ett val man gör själv, husets vin eller liknande kostar ju inte 600 för en flaska. Många finare krogar har ju lägre marginaler ju dyrare vin eller sprit det handlar om.

Absolut var det eget val men det jag gnäller om är just påslaget som gör att det är lite trist att gå ut och äta.

Skrivet av anon333222:

Det är helt rätt att det är svårt att göra vinst på maten. Är ju son till en krögare så man vet ju hur man drar in pengarna. Dricker i princip alltid vatten när jag är ute om det inte är något särskilt. Utan kök blir det svårt, men då får du ju unna dig lite och kanske inte klaga över 800kr för en flaska vin

Jag gnäller just för att det är lite tråkigt att man måste lägga minst 400kr för att ens få en flaska vin och då kostar flaskan gissningsvis runt 80-100kr hos Systembolaget.

Skrivet av ztenlund:

Det finns fler länder där sådant kan vara möjligt i någon form, men svensk alkohollagstiftning omöjliggör detta oavsett vad enskilda restauranger skulle tycka om att skydda sina vinstmarginaler.

Jo, vår alkohollagstiftning är säkerligen en del av problemen men säkert också skatter och moms på både mat och dricka.

Skrivet av serafim:

Tvärtom brukar vara vanligare, man får inte ta bara vin utan måste ta någon matbit till.
När jag var i Rom på ett möte gick jag en promenad tillsammans med en annan mötesdeltagare och såg en intressant liten restaurang. Vi gick in och de hade en imponerande vinhylla utmed en av väggarna och där hittade jag en dammig flaska vin från Piemontedistriktet. En riktig goding, ett 12 år gammalt Barolo-vin som skulle kostat, på den tiden, runt 7-800 kr på systembolaget (om det ens gick att hitta). Bra val tyckte ägaren och frågade vad vi ville ha till. Jag ville ha en eller ett par ostbitar till och möjligen en brödbit men det gick inte. Han beklagade och pekade på en skylt som konstaterade att man måste ha lagad mat till om man beställde vin.
"OK, ge mig en pizza slice", sa jag.
Han ryckte till sig flaskan med orden: "Aldrig i livet, pizza till det vinet är som att svära i kyrkan!"
Men jag ville ha vinet så jag föreslog att han skulle göra något litet som han tyckte passade till vinet.
Han sken upp: "Vad som helst? Bara så mycket att jag får sälja vinet till? Och lite ost i urval efter matbiten?"
"Exakt!", svarade jag.
Han var borta ganska länge och när han till slut kom hade han med sig ett par tallrikar med stuvad svamp, lite fläsk och grönt på en toast. Vinet var utsökt men jag minns fortfarande toasten med svampstuvningen bättre än vinet. Han var mäkta stolt, stod kvar medan vi smakade och när jag berättade att han gjort ett mästerverk som mer än väl gav rättvisa åt vinet eller snarare att vinet gjorde toasten rättvisa så kunde hans soliga ansiktuttryck ha lyst upp hela restaurangen. Det var inte billigt men den stora utgiften var vinet. Osten kommer jag inte ens ihåg.

Låter som en trevlig kväll.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad fult det är när folk slänger in "liksom" överallt i sitt talade språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

För att jag gillar vin och deras vinlista började på 600kr som redan det är löjligt dyrt. Det var ingen kioskmiddag bara för att rätten var just biff med pommes. Ruskigt god var den ska tilläggas. Går jag på restaurang så äter och dricker jag det jag vill ha men hade gärna gjort det oftare om det inte hade varit så horribelt dyrt.

Absolut är det så men just nu så har vi inget kök då det är under renovering. Så för att slippa äta micromat varje dag så blev det restaurang.

Som jag läste på någon sida så går restauranger mer eller mindre plus minus noll på maten när allt är inräknat så det är egentligen drickat som blir deras vinst.
När jag var i Nya Zeeland så hade vissa restauranger möjligheten att man hade med sig en egen flaska vin. Kanske skulle vara något för sverige att ta efter😂😂

Hade en vän som var på Nya Zeeland och fiskade då lite.
Fick då ta med sig fisken för tillagning på en restaurang, så det kanske inte bara är spriten man får ta med??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vad fult det är när folk slänger in "liksom" överallt i sitt talade språk.

Språkpolisen här håller med. Det är speciellt irriterande när journalister och "experter" strösslar med "liksom" (och ibland "typ" och "va"). Jag blir sååå irriterad och trött att jag inte orkar lyssna och då går miste om själva budskapet. Det kanske inte gör så mycket om det handlar om trivialiteter som "hur vi ska orka börja jobba efter semestern" eller självklarheter som att "barn som har feber kan må dåligt och så är det synd om dem", men ibland missar jag nog något intressant.
Nu irriterar jag mig på mycket när det gäller hur folk talar och ibland skriver. "Det verkar som att..." istället för "det verkar som om ..." är bara ett exempel.

Ett tag hände det att jag avbröt den som inflikade ett "liksom" här och där i sitt tal och frågade: "Vad menar du med 'liksom'? Att det inte är så utan bara verkar vara så, eller har jag missförstått?"
Men det var bortkastat för folk stirrade bara och verkade inte förstå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Språkpolisen här håller med. Det är speciellt irriterande när journalister och "experter" strösslar med "liksom" (och ibland "typ" och "va"). Jag blir sååå irriterad och trött att jag inte orkar lyssna och då går miste om själva budskapet. Det kanske inte gör så mycket om det handlar om trivialiteter som "hur vi ska orka börja jobba efter semestern" eller självklarheter som att "barn som har feber kan må dåligt och så är det synd om dem", men ibland missar jag nog något intressant.
Nu irriterar jag mig på mycket när det gäller hur folk talar och ibland skriver. "Det verkar som att..." istället för "det verkar som om ..." är bara ett exempel.

Ett tag hände det att jag avbröt den som inflikade ett "liksom" här och där i sitt tal och frågade: "Vad menar du med 'liksom'? Att det inte är så utan bara verkar vara så, eller har jag missförstått?"
Men det var bortkastat för folk stirrade bara och verkade inte förstå.

Liksom använder man för att antyda en något lägre grad av säkerhet, samma med typ fast i andra situationer. Sen kan användningen absolut gå till överdrift bland unga och folk som inte har pratat svenska så länge. Jag stör mig mycket på språkanvändning men liksom och liknande har jag släppt för länge sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brackemannen:

Hade en vän som var på Nya Zeeland och fiskade då lite.
Fick då ta med sig fisken för tillagning på en restaurang, så det kanske inte bara är spriten man får ta med??

Låter riktigt trevligt, något fler restauranger borde ta efter men det skulle väl aldrig funka här i sverige givetvis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Jag vill gnälla på skräp windows.. När man ska avmontera extern hårddisk så får man upp felmeddelande.... (Det går inte stoppa enheten eftersom den används av ett program, avsluta alla program och försök sedan igen)
Men vad attan lixom, jag har inget öppet.. Detta är enbart ett windows fenomen det händer inte i Linux... Ni som har Mac, händer detta fenomen i mac os?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Låter riktigt trevligt, något fler restauranger borde ta efter men det skulle väl aldrig funka här i sverige givetvis.

Nej och det är nog för det bästa, de kan ju inte garantera livsmedlets kvalitet eller ursprung då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter riktigt trevligt, något fler restauranger borde ta efter men det skulle väl aldrig funka här i sverige givetvis.

Skulle bli total kaos när varenda Svensson ska ta med sin billiga danska fläskfilé till restaurangen och sen tjafsa om priset för tillagningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Språkpolisen här håller med. Det är speciellt irriterande när journalister och "experter" strösslar med "liksom" (och ibland "typ" och "va").

Sådana där skräpord har väl alltid funnits (liksom gubbgnällare som irriterar sig på det, hehe); "typ" - vanligt bland 80-talister, eller "ba" - stockholmsskit som spridit sig över hela landet numera i och med den tilltagande 08fieringen av i princip alla visuella media.

Själv tycker jag att irritera sig på sånt är slöseri med energi - det är som när Plato klagade på att den tidens ungdom var oduglig och bara latade sig. Något man faktiskt kan störa sig på är alla som svarar på frågor genom att inleda med orden "nej men", och sedan någon slags undanflykt oftast, ifall frågan var kritiskt ämnad gentemot dem. Hörs ofta från politiker, byråkrater och andra makthavare, men jag har även hört journalister köra med den där inledningen - utrikeskorrespondenter till exempel som blir intervjuade i en nyhetssändning exempelvis.

Vilket satans otyg.

Skrivet av anon309108:

Jag vill gnälla på skräp windows.. När man ska avmontera extern hårddisk så får man upp felmeddelande.... (Det går inte stoppa enheten eftersom den används av ett program, avsluta alla program och försök sedan igen)

Aldrig sett något liknande på min Mac. Men så använder jag inte heller externa media så ofta på den, så jag är ingen auktoritet. Dock har jag råkat ut för detta i windows, flera gånger! (Även fast jag använder externa media nästan lika sällan där också.) Man kan stänga allting och det spelar fan ingen roll för den jäveln, den gnäller ändå!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon309108:

Jag vill gnälla på skräp windows.. När man ska avmontera extern hårddisk så får man upp felmeddelande....

Inaktivera tjänsten Windows Search. Djävulens påfund - för de som inte har behov av den funktionaliteten. Glöm inte heller bort att visa Properties på disk-enheterna. Klicka bort "Allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties".

Hur man har svurit... speciellt på kunders https/ftps-överföringar som sen processas i realtid. Windows funktionsuppdateringar gör mycket konstigt med sakers ting.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Aldrig sett något liknande på min Mac. Men så använder jag inte heller externa media så ofta på den, så jag är ingen auktoritet. Dock har jag råkat ut för detta i windows, flera gånger! (Även fast jag använder externa media nästan lika sällan där också.) Man kan stänga allting och det spelar fan ingen roll för den jäveln, den gnäller ändå!

Okej.. Men jag misstänkte att Mac som Linux har lite mer hyffs i sig att inte köra bakgrunds grejer mot extern disk, samt vid säker borttagning så ser datorn till att avsuta aktuella processer.. Win från vista o uppåt har den där "buggen"
Normalt använder jag inte windows... så därför är det väl extra störande bara för att jag nu måste använda en win dator nu när jag labbar lite med win11 ISOn.

Men tack för din input om Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sådana där skräpord har väl alltid funnits (liksom gubbgnällare som irriterar sig på det, hehe); "typ" - vanligt bland 80-talister, eller "ba" - stockholmsskit som spridit sig över hela landet numera i och med den tilltagande 08fieringen av i princip alla visuella media.

Och det är bättre med "dåååvaaa" i var och varannan mening?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sådana där skräpord har väl alltid funnits (liksom gubbgnällare som irriterar sig på det, hehe); "typ" - vanligt bland 80-talister, eller "ba" - stockholmsskit som spridit sig över hela landet numera i och med den tilltagande 08fieringen av i princip alla visuella media.

Själv tycker jag att irritera sig på sånt är slöseri med energi - det är som när Plato klagade på att den tidens ungdom var oduglig och bara latade sig.

Kan inte hjälpas att det är slöseri med energi, det är förfärligt irriterande. "08-fiering"? Jag tycker att alla verkar prata skånska och inte alla av dem är begripliga för mig, t.ex. pratar ett par av journalisterna i Stockholms lokala nyheter skånska. Jag har blivit van så det är numera ganska OK men fortfarande begriper jag inte allt. Det är sant att "ba" är ett otyg, ibland tror jag att de själva inte begriper.

Skrivet av anon132576:

Något man faktiskt kan störa sig på är alla som svarar på frågor genom att inleda med orden "nej men", och sedan någon slags undanflykt oftast, ifall frågan var kritiskt ämnad gentemot dem. Hörs ofta från politiker, byråkrater och andra makthavare, men jag har även hört journalister köra med den där inledningen - utrikeskorrespondenter till exempel som blir intervjuade i en nyhetssändning exempelvis.

Vilket satans otyg.

Håller med. Jag tyckte bara att mitt inlägg skulle bli för långt om jag skulle klaga på allt som irriterar mig vad gäller svenskars behandling av sitt språk. Jag skulle troligen hålla med om all kritik du kan komma på vad gäller dålig språkbehandling.

Jag satt på bussen och hörde en man argumentera för att man ska slopa skönlitteratur i skolan och bara läsa dagstidningar eftersom "det är den svenska som talas nuförtiden". Jag frågade honom vad han sysslar med och fick till svar att han var gymnasielärare i svenska, historia och geografi. "Inte förvånande att ungarna är så dåliga på svenska språket om journalisterna ska vara normen", svarade jag, "de är definitivt inte att betrakta som en språkvårdande grupp och tydligen inte heller våra språklärare om du är i den normgivande gruppen". Han klev av vid hållplatsen vi just stannat vi och ropade inåt i bussen: "Men va fan då ra, ingen snackar väl som i Bibeln?"

Det var bra att han klev av så jag slapp diskutera saken med honom. Han hade antagligen inte förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Han klev av vid hållplatsen vi just stannat vi och ropade inåt i bussen: "Men va fan då ra, ingen snackar väl som i Bibeln?"

Vilken av översättningarna, eller avsågs frånvaron av hebreiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vilken av översättningarna, eller avsågs frånvaron av hebreiska?

Det var det jag hade tänkt fråga men han klev ju av bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag vill gnälla på skräp windows.. När man ska avmontera extern hårddisk så får man upp felmeddelande.... (Det går inte stoppa enheten eftersom den används av ett program, avsluta alla program och försök sedan igen)
Men vad attan lixom, jag har inget öppet.. Detta är enbart ett windows fenomen det händer inte i Linux... Ni som har Mac, händer detta fenomen i mac os?

Det kunde hända förr i MacOS iaf.
Har inte kört det på några år så vet inte om det fortfarande kan hända.

Är du säker på att du inte har något öppet?
Räcker ju att du har ett utforskarfönster som visar minnet för att få det felet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Och det är bättre med "dåååvaaa" i var och varannan mening?

Hm, det djävulstyget har ivartfall inte spritt sig hit än; stöter inte på det i min vardag...