Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

TV-apparater når högsta pris sedan 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hoppas du eller tror du på det själv? Varför skulle hyresvärdarna sänka hyran? För att deras kostnader har sjunkit när marknaden har kraschat. Snarare blir det ett sug efter hyreskvartar om folk som äger tvingas sälja? År 2000 köpte en bekant en borätt på 89kvadrat i Norrköping för 6000. Hyrorna dök inte , däremot hade polarens borätt sjunkit från 150K ned mot 0. Det var ju kris, men det blev inte sänkta hyror för det.

När jag bodde i hyresrätt så önskade jag inte att marknaden skulle krascha, för jag minns hur jävligt tufft det var för barnfamiljer som tvingades lämna sina hem. Att få köpa lyan billigt för att 70% av ska ha det dåligt. Ja du…. Och jag blir anklagad för att vara egoistisk @medbor

Oj, det var oväntat. Jag är egoistisk för att jag är yngre och samhällets alla ekonomiska system är vända mot oss unga?

De som ägt sitt boende senaste åren har ju i många fall tjänat mer på värdeökningen än alla kostnader med räntor och annat.

Jag tycker nog inte det är helt korrekt att anklaga de som inget har ifall räntorna skulle gå upp

Problemet är att vi har extremrika som äger allt och bostadspriser som är extrema

Det jag vill ha är rimliga bostadspriser som motsvarar nivåer man kan betala av på en livslön och inte det vi är i nu. Ingen av oss vanliga tjänar på detta, inte de barnfamiljer du nämner heller

Känns dock som att detta är en diskussion för en annan tråd

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Mithras:

Hus? Vad är det?

Du menar köpa något större än en tvåa?? Typ en trea eller, ta i trä, en fyr-rummare?

// årskull 1990.

Det finns hopp!

//1990

Jag har efter just husköpet köpt 3 tv-apparater till barnen. Dock beg.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

LG C serien och OLED överlag har nog lockat många.

Lite surt nu med Linus Tech tips senaste video, kvalitén sjunker tyvärr relativt snabbt.
Hade tänkt att lägga 20-25 på min nästa TV, men nu så blir jag lite skeptisk och stannar nog runt 15.
Tanken var ju att jag skulle ha samma TV i typ 8 år som min förra, så det hade ju inte blivit så mycket över tid, men "behöver" jag byta efter halva tiden så blir det nog lite mycket pengar.

Permalänk
Medlem

I en kris/lågkonjunktur brukar ju lager stå fulla, nu är de ju raka motsatsen. Nej, vi är långt ifrån en kris, företagen vill bara höja marginaler, hoppas återförsäljare får en del av kakan och inte bara tillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Oj, det var oväntat. Jag är egoistisk för att jag är yngre och samhällets alla ekonomiska system är vända mot oss unga?

De som ägt sitt boende senaste åren har ju i många fall tjänat mer på värdeökningen än alla kostnader med räntor och annat.

Jag tycker nog inte det är helt korrekt att anklaga de som inget har ifall räntorna skulle gå upp

Problemet är att vi har extremrika som äger allt och bostadspriser som är extrema

Det jag vill ha är rimliga bostadspriser som motsvarar nivåer man kan betala av på en livslön och inte det vi är i nu. Ingen av oss vanliga tjänar på detta, inte de barnfamiljer du nämner heller

Känns dock som att detta är en diskussion för en annan tråd

Håller med. Jag ska inte vara med och sabba tråden

Permalänk
Medlem

Mitt RTX 2080 tuffar på ett tag till och min LG B9 55" är den bästa TVn jag ägt, finns dessutom ingen plats för en till haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gamefreak:

Köpte en 50" Sony KDL50W805BBN för 6500 kr vid en utförsäljning 2015. Så priserna måste ha sjönk riktigt snabbt under några år. Undra om vi får se något liknande på OLED?

2015 började verkligen priserna på riktigt enkla modeller komma ned. Sony W8-serien är (eller var) deras allra enklaste bottenmodeller. Om man får tro prisjakt är dess 6500 kr ungefär 60% av ursprungspriset vilket är ganska typiskt för Black Friday-reor och utförsäljningar. Här är inte prisskillnaden särskilt stor mot 2020, man betalar ungefär runt 5000–6000 kronor post-reaperioden för motsvarande modell i dagens utbud.

En 85-tummare 2021-modell i motsvarande budgetklass ny innan rea slagit till är idag strax under 20.000 kronor. Därav den stående rekommendationen att köpa en prispressad 85-tummare från 2020 i toppklass eller mellanklass för 20–25.000 kronor. Samma storlek men så mycket bättre.

LG:s första OLED 55 tum 2013 kostade 100.000 kronor. OLED 2020 och 2019-modeller i 55-tum går i perioder för strax över 10.000 kronor. Vi har alltså redan sett en enorm utveckling (nedveckling? ) på OLED-priserna. Det vi ser idag lär inte sjunka så mycket mer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fearnox:

Lite surt nu med Linus Tech tips senaste video, kvalitén sjunker tyvärr relativt snabbt.

LTT är 70 procent underhållning, 25 procent ytlig och redan känd information med totalt 5 procent ny och välgrundad information som sätter saker i nytt perspektiv. Så betrakta kanalens videor utifrån det perspektivet. Varför gör han en video som detta?

Jo, för att han kan sälja in tittare baserat på den stora känslomässiga, allistiska och underhållande karamellen som kläds med ett tunt papper av relevant information. Du får mycket fler tittare om du gör ett clickbait-face och bekräftar folks redan existerande bias att OLED=inbränningar.

Gör man en tydlig, saklig och informativ video om hur du faktiskt använder en OLED på bästa sätt som en datorskärm? Ja, då lär du aldrig nå miljonen tittare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LTT är 70 procent underhållning, 25 procent ytlig och redan känd information med totalt 5 procent ny och välgrundad information som sätter saker i nytt perspektiv. Så betrakta kanalens videor utifrån det perspektivet. Varför gör han en video som detta?

Jo, för att han kan sälja in tittare baserat på den stora känslomässiga, allistiska och underhållande karamellen som kläds med ett tunt papper av relevant information. Du får mycket fler tittare om du gör ett clickbait-face och bekräftar folks redan existerande bias att OLED=inbränningar.

Gör man en tydlig, saklig och informativ video om hur du faktiskt använder en OLED på bästa sätt som en datorskärm? Ja, då lär du aldrig nå miljonen tittare.

Håller med om att det är mestadels underhållning. Men däremot så hade han ju burn in efter inte allt för långt användande som datorskärm. För att sedan visa hur man kan eventuellt fixa det. Samt förklara att det har en begränsad livslängd.

Såg du på klippet?

Rätt informativt imo. Men å andra sidan så är jag långt ifrån lika kunnig som dig när det kommer till skärmar & paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LTT är 70 procent underhållning, 25 procent ytlig och redan känd information med totalt 5 procent ny och välgrundad information som sätter saker i nytt perspektiv. Så betrakta kanalens videor utifrån det perspektivet. Varför gör han en video som detta?

Jo, för att han kan sälja in tittare baserat på den stora känslomässiga, allistiska och underhållande karamellen som kläds med ett tunt papper av relevant information. Du får mycket fler tittare om du gör ett clickbait-face och bekräftar folks redan existerande bias att OLED=inbränningar.

Gör man en tydlig, saklig och informativ video om hur du faktiskt använder en OLED på bästa sätt som en datorskärm? Ja, då lär du aldrig nå miljonen tittare.

Men hur skulle du resonera i mitt fall?
Jag känner att jag kan lägga upp till 25k ifall skärmen håller bra i 8 år, då det inte blir så mycket om året.
Men har kvalitén sjunkit ganska mycket redan efter 4 år så känns det inte lika lockande :/

Jag har nog ca 8 timmar skärmtid nästan varje dag, sätter på youtube i bakgrunden emellan 14-18 och sen spelar eller ser på film/serier fram till 23:00 typ.

Lite kul sågning av LTT BTW:D

Jag såg någon video om att LG förhoppningsvis använder sig av kylplattor i nästa års OLED, vilket leder till att de blir kallare, vilket då leder till att man kan ha mer ljusstyrka eller kanske kan köra med samma fast med lägre tempratur/förslitning(inbräning).

Jag är typ inne på att vänta tills mässan i Januari eller försöka hitta en billig C1, svårt att motivera ett pris över 15k för 65" ifall den inte håller hög klass länge som sagt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SleeZy:

Håller med om att det är mestadels underhållning. Men däremot så hade han ju burn in efter inte allt för långt användande som datorskärm. För att sedan visa hur man kan eventuellt fixa det. Samt förklara att det har en begränsad livslängd.

Såg du på klippet?

Rätt informativt imo. Men å andra sidan så är jag långt ifrån lika kunnig som dig när det kommer till skärmar & paneler.

Frågan är hur många som ser klippet som sträcker sig bortom det inledning och thumbnail berättar? Med tanke på reaktionerna – filmen har ju länkats in överallt senaste veckorna – har de flesta inte tagit till sig den kompletta informationen. Mina 5% ny information här var att se service-fjärren i aktion.

Och ja, det är lite misstag som presenteras där. Problemet som Linus visar är inte inbränningar utan retention. Videon klargör inte skillnaden på rätt sätt. Båda användarna har också det som troligtvis är ett smärre misstag att tänka i termer av Dark Mode och mörka skrivbordsbakgrund. Ljusa delar mot bakgrund gör att retention uppstår snabbare eftersom mer energi går till ljusa delarna. Dark Mode och mörka skrivbordsbakgrund ökar också tendenserna till autodimmning av samma anledning.

Videon tar heller inte upp "Peak Brightness"-inställningen som är den viktigaste faktorn här. Vad Brightness/OLED-reglaget står bär relevans först i relation till Peak Brightness-inställningen. I Game Mode står Peak Brightness ganska högt från början (om jag minns rätt) vilket då kommer öka autodimmandet och ge mer retention om man inte ändrar detta.

Så ifall Linus kört 80 i ljusstyrka med Peak Brightness på High eller Mid talar vi om en skärm som lyser i vitt med 270–350 nits men dimmar ned mot 200 nits när det är mycket ljus i bilden. Det märks väldigt tydligt.

80 i ljusstyrka med Peak Brightness på Off kommer ge ett närmast konstant ljusnivå runt 200 nits med ganska små variationer.

Jag har tyvärr aldrig haft samma OLED-TV i gång mer än någon vecka i taget. Men kan framkalla retention väldigt snabbt med ljusa områden mot mörk bakgrund. Medan en grå bakgrund med vitt och svart inte alls framkallar retention. Inte inom mina korta stresstest i alla fall. Så det som fungerar med en OLED som datorskärm är att hålla allt statiskt arbete med mellangrå och diffusa bakgrunder samt ljusa fönster. Då är användningen av panelen inte alls lika ojämn och autodimmingen minskar eftersom panelen inte längre kan skjuta på all extra energi till att göra det som är vitt ännu ljusare.

Men ja, är extremt sugen på att om ekonomi tillåter köpa en C1 och köra som datorskärm. Kan göra många YT-klipp som förklarar de här sakerna som hela tiden missas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fearnox:

Men hur skulle du resonera i mitt fall?
Jag känner att jag kan lägga upp till 25k ifall skärmen håller bra i 8 år, då det inte blir så mycket om året.
Men har kvalitén sjunkit ganska mycket redan efter 4 år så känns det inte lika lockande :/

Jag har nog ca 8 timmar skärmtid nästan varje dag, sätter på youtube i bakgrunden emellan 14-18 och sen spelar eller ser på film/serier fram till 23:00 typ.

Råden som ges runt 13 min in i videon är samma jag skulle ge. Vill du ha det enkelt och arbetar ofta med statisk information på skärmen skulle jag rekommendera en LCD. Särskilt om det här hög ljusstyrka i skärmen som önskas och ljusa rumsmiljöer det handlar om.

Är du mer blandad i användningen och är beredd att hålla ljusstyrkan till max runt 150 nits (Peak Brightness: Off, runt 50 i OLED-ljusstyrka) och är beredd at nörda ned dig i hur den används lär du kunna få den där upplevelsen som en del berättar om, likt de som kört B7 som skärm i 8000+ timmar utan problem.

De gamla OLED-modellerna saknade dessutom Peak Brightness-reglagen och var alltid mer flytande i vilket ljus man fick ut. Plus äldre och känsligare panel.

Permalänk

JA DET GÖR JAG I REGEL.

Permalänk
Medlem

Suck, och precis nu dog min projektor.
Ska man tolka detta som att det inte är någon idé att vänta till Black Friday då? Annars brukar ju rekommendationen vara att detta är den sämsta tiden att köpa TV.

Siktar på en 85" TV istället för projektor, sneglat lite på "Samsung QE85Q70A" som går för ~25. Funkar VRR med ett 3080?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Skulle säga att OLED snarare har gått upp i pris. Jag köpte min C8 för 13000 kr. Nu kostar ju motsvarande modell 20 000 kr. 😅 Dålig tajming när jag hade tänkt sälja min C8 till brorsan och köpa en 65" C1. 27 000 spänn känns lite väl saftigt för en 65-tummare. Hade eg tänkt 77" denna gången men över 40 k för en tv känns relativt uteslutet...

Permalänk
Medlem

Nu blev jag än mer nöjd med min nyköpta 65" Samsung Q90T för 8.399:-

Känns rent spontant att den kommer att få tuffa på i x antal år, får säga att jag blev förvånad hur bra den faktiskt hanterar svärta, även om det givetvis inte är på Olednivå.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Var lite positiva! Vi har fortfarande samma priser som för tio år sedan! Vilka andra segment har inte höjts under tiden?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kommer ihåg när vi började sälja de första plasmorna för 120 000 kr men de var ju i vart fall tunnare än Sonys 100 kilos 36" CRTer, (båda var platt-tv men bara en av dem var tunn tv och den andra var tung tv)

Thomsons bakprojektions-TV 👍🏼

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

En än mer intressant fråga blir ju vad som händer när vi börjar närma oss slutet och har brutit ut de metaller som finns

"Återvinning!" kommer bara skjuta på problemet då det är omöjligt att återvinna 100% av metallerna.

Nu vet jag inte om vi talar om årtionden, århundraden eller årtusenden, men förr eller senare kommer det hända.

The Expanse är nog svaret som dyker upp i huvudet direkt.

Om inte klimatet utrotat oss redan.

Här har vi precis det du skrev om, i just detta fall är det kobolt som ska upp ur världshaven som ska användas till elbilsbatterier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnqBk1/infekterat-klimat...

Kanske är det bättre att vi kör vidare på fossilt bränsle.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tror vi LG C1 i 65 tum kommer kunna gå ned mot 17 000 under Black Friday?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Här har vi precis det du skrev om, i just detta fall är det kobolt som ska upp ur världshaven som ska användas till elbilsbatterier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnqBk1/infekterat-klimat...

Kanske är det bättre att vi kör vidare på fossilt bränsle.

Vet inte riktigt hur vi ska lösa våra framtida problem, det enda som vi vet är att förslaget "köra vidare på fossilt bränsle" är det enda riktigt dåliga svaret

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Vet inte riktigt hur vi ska lösa våra framtida problem, det enda som vi vet är att förslaget "köra vidare på fossilt bränsle" är det enda riktigt dåliga svaret

Kanske en lösning men det har varit väldigt tyst om det.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2018...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte riktigt hur vi ska lösa våra framtida problem, det enda som vi vet är att förslaget "köra vidare på fossilt bränsle" är det enda riktigt dåliga svaret

Skrivet av Stefflo:

Kanske en lösning men det har varit väldigt tyst om det.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2018...

Fossilbränsle är inget alternativ hur rent det än kan göras eftersom det är en resurs som förbrukas mycket snabbare än det återskapas, troligen hinner vi nog också elda upp det långt före att jorden bli obeboelig, vi hinner bara se till att den verkligen blir obeboelig inom några hundra år efter att bränslet är slut.
Men det har lite med TVar att göra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast 70" för 6000:- har aldrig tidigare förekommit?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Fossilbränsle är inget alternativ hur rent det än kan göras eftersom det är en resurs som förbrukas mycket snabbare än det återskapas, troligen hinner vi nog också elda upp det långt före att jorden bli obeboelig, vi hinner bara se till att den verkligen blir obeboelig inom några hundra år efter att bränslet är slut.
Men det har lite med TVar att göra

Nu har det pratats om peak oil så länge jag kan minnas och då är jag ändå nästan 50 år. Givetvis kommer oljan någongång ta slut men jag tror faktist att metallerna för att tillverka batterier tar slut före med tanke på mängden som kommer krävas om nu alla till slut ska gå över till elbilar. Brytningen av dessa metaller är varken hälsosamma eller miljövänliga någonstans och i många fall görs arbetet under hemska förhållanden i Kongo eller andra afrikanska länder.
Hur vi än ska transportera oss i framtiden så kommer det inte vara miljövänligt på något sätt vad vi uppfunnit än så länge.
Tiden det kommer ta att byta ut vår fordonsflotta är dessutom enorm men givetvis måste man börja någon gång. Sverige som är ett rikt land än så länge kan säkerligen göra det på 40-50 år men tittar vi på länder som Indien och liknande så gissar jag på det dubbla.
Tyvärr tror jag inte vi har så lång tid på oss.

Det stora problemet med vår jord är att vi är för många och att vi hela tiden blir fler och fler. För många människor som dessutom är för rika och vill ha för mycket saker som måste tillverkas, släppa ut Co2 och mycket annat skit.
För att rädda vår värld så behöver vi minska konsumtionen och bli några miljarder färre men det kommer aldrig någon säga eller genomföra då ekonomin skulle braka samman. Allt är uppbyggt efter att hela tiden producera mera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Min gamla LG b7 gav upp efter 4 år med pixelrand och oväntade shutdowns.
Blev en LG b1 istället som jag hoppas har lite längre livslängd. Den sen TVn var dock billigare än när jag köpte b7an.

Vad tycker du om b1'an än så länge?
Min 55" LG plasma dog just efter 10 välanvända år, så är i stort behov av en ny!

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skoowgis:

Vad tycker du om b1'an än så länge?
Min 55" LG plasma dog just efter 10 välanvända år, så är i stort behov av en ny!

Alltså jag hade som sagt en B7a sen köpte jag en c9a förra året för ett spelprojekt och sen köpte jag nu då B1an.
Duger det till svar? 😀

Jag älskar bildkvaliteten och WebOs. TVn får väl nedslag på HDR liksom de flesta oleds men detta märks inte i ett mörkt rum när man väl ska titta på film.
Fjärrkontrollen hade gärna haft bakbelysta knappar men även där lär man sig ju var knapparna sitter.

Bra med ingångar och går du från en Pioneer eller Panasonic skärm så får du ju nu ytterligare lite bättre svärta 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan på TV-apparater, grafikkort, bostäder, jättemycket numera, är tydligen större än utbudet. Bara att räkna med högre priser på mycket alltså. Värst är givetvis att priserna skenar på vissa matprodukter (som främst orsakar problem i fattigare länder), men även mycket illa att priserna skenar på läkemedel, boende, etc. Att priserna går upp på TV-apparater eller grafikkort är totala petitesser i sammanhanget, men ändå värt att notera eftersom det kan påverka inflation etc. Lite speciellt läge nu med pandemin och dess följder, även om vissa branscher fått det svårt så skördar många guld numera.

TV-apparater är fortfarande skitbilliga. Mina föräldrars första färg-TV kostade ungefär 8-10% av vad de betalade för villan. Några år senare kostade en videospelare ca en månadslön, en spottstyver i sammanhanget, men det var vanligt att hyra videbandspelare då. *anekdot* Teknik är oerhört billigt idag, om man inte måste ha värstingmodeller.

Det som däremot är riktigt dyrt idag är bostäder, fastigheter, mark (hänger delvis ihop). Där finns också utrymme för krasch, men om en sådan får positiva följder för folk flest, tja.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7