Permalänk

Mesh eller router

Funderar på om man inte ska uppgradera nätverket hemma men lote osäker på vilken väg jag ska gå. Ska man brygga en router med wifi 6 eller skaffa ett meshnätverk? Sitter nu med telias router eller vad man ska kalla det. Går det kanske skippa den helt och hållet om man skaffar en ny router utan att det blir för omständigt. Tror mig läst nånstans att det blir krångligt med tvn då?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fredrik Vikström:

Ska man brygga en router med wifi 6 eller skaffa ett meshnätverk?

Ja.

Utan mer info om dina förutsättningar (yta, tänkt täckning utanför boendet i trädgård, väggkonstruktion, tekniskt kunnande) så är det svårt att ge en bättre rekommendation än så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Funderar på om man inte ska uppgradera nätverket hemma men lote osäker på vilken väg jag ska gå. Ska man brygga en router med wifi 6 eller skaffa ett meshnätverk? Sitter nu med telias router eller vad man ska kalla det. Går det kanske skippa den helt och hållet om man skaffar en ny router utan att det blir för omständigt. Tror mig läst nånstans att det blir krångligt med tvn då?

Jag har satt upp APs bakom Telias router och stängt av WiFi i routern. Funkar fint för att få bättre WiFi. Sedan kan det vara AP's eller ett mesh system.

Använder du Telias TV så blir det lite annorlunda om du byter ut Telias router, men det är ju inte säkert att det blir sämre för dig.
Tar du bort Telias router så behöver du dra egna kablar till dina TV-boxar från Telia. Har du flera kan du behöva komplettera med en switch för TV-boxarna. Beroende på router kan du antingen ta ut TV-signalen från en eller två portar från routern eller om routern inte stödjer det får du ta TV-signalen från tjänstefördelaren om du har en sådan. Går även att sätta en switch innan routern och plocka TV'n där om du inte har tjänstefördelare. Står router eller tjänstefördelare nära TV'n så är ju inte detta något problem.

Förutom detta så kommer Telias appar som förlitar sig på att TV-box och telefon finns i samma nätverk inte längre att funka. Tex appen som heter Zappa. Vet inte om det finns fler sådana appar då jag inte använder dem längre.

Ett annat alternativ är att man kan köra Telias TV-app antingen på telefon, Apple TV och numera även på Android TV om du har en sådan TV. Då slipper du hela problematiken med eget nät för TV'n enligt ovan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ha en router oavset tom du byggr mesh för wifi för meshnät utför ingen routing i sig och man behöver i princip alltid routing om ett nät ska fungera bra.
Det är alltså både och och inte antingen eller.
Däremot kanske den valda hårdvaran både kan routa och skapa ett meshnät så att man inte behöver olika fysiska apparater för att åstadkomma funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör ha en router oavset tom du byggr mesh för wifi för meshnät utför ingen routing i sig och man behöver i princip alltid routing om ett nät ska fungera bra.
Det är alltså både och och inte antingen eller.
Däremot kanske den valda hårdvaran både kan routa och skapa ett meshnät så att man inte behöver olika fysiska apparater för att åstadkomma funktionen.

Vet inte om det brukar vara så, eller att det går att göra på något annat sätt. Men jag kör med TP-Link Deco M9 och där blir första pucken efter (i mitt fall) konvertern routern.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Ja.

Utan mer info om dina förutsättningar (yta, tänkt täckning utanför boendet i trädgård, väggkonstruktion, tekniskt kunnande) så är det svårt att ge en bättre rekommendation än så.

Mja bor i lägenhet så utanför den så kvittar der ju. Har dock 3 betongväggar mellan telias router och sovrummet nu. Har satt en extender mitt emellan vardagsrum och sovrum men tycker inte den levererar vad jag skulle vilja. Har även barnen som loggar in med sina enheter om det nu kan påverka. Är väl typ 10 enheter som utnyttjar wifi. Tekniskt kunnande brukar ju lösa saker då jag är ganska envis när jag sätter den sidan till. Dock kan det ju ta olika lång tid. Vill att det går snabbt o smidigt så man slipper barnens tjat 🙂

Permalänk
Medlem

Funderade på samma sak för några veckor sedan, då vår ena gamla routers nätdel hade lagt av. Körde en ASUS NT66u som router och en äldre Netgear WNDR3700 som accesspunk enbart, men utan mesh så blev det ju hackigt när enheterna bytte mellan dem, och hastigheten sjönk rätt fort något rum bort.

Jag kikade på ASUS RT-AX58U först, men då vi bor i lägenhet med tegelväggar med betongputs, så dämpas signalerna rätt mycket, så det slutade på ett 2-pack TP-Link Deco X20 (också WiFi 6). Sitter en i vardera änden av lägenheten med kabel mellan, så nu är det bra mycket bättre täckning än den gamla lösningen och vill man ha ännu bättre, så är det bara att lägga till en enhet i Deco-serien, då de är kompatibla med varandra. De kan fungera som router eller accesspunkt och har två nätverksportar så man både kan ha en till ihopkopplingen sinsemellan och en extra att koppla en enhet eller switch på.

Inte så värst många inställningsmöjligheter, men jag använde i princip inget mer avancerat än att sätta fast IP på några enheter för att jag körde lite filserver hemma förr, så det kunde jag vara utan nu.

Gav en tusenlapp styck på Kjell och Co.

Om du inte har möjlighet att dra kabel mellan dem, så finns det bättre alternativ som har en extra WiFi-kanal enbart för kommunikation mellan enheterna, men med betongväggar är det lurigt att få bra täckning ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fredrik Vikström:

Mja bor i lägenhet så utanför den så kvittar der ju. Har dock 3 betongväggar mellan telias router och sovrummet nu. Har satt en extender mitt emellan vardagsrum och sovrum men tycker inte den levererar vad jag skulle vilja. Har även barnen som loggar in med sina enheter om det nu kan påverka. Är väl typ 10 enheter som utnyttjar wifi. Tekniskt kunnande brukar ju lösa saker då jag är ganska envis när jag sätter den sidan till. Dock kan det ju ta olika lång tid. Vill att det går snabbt o smidigt så man slipper barnens tjat 🙂

Nåt slags multi AP-system skulle jag nog gå på. Vi har TP-Link Deco M5 hemma, två noder har fast nät och den tredje kör mesh. Tycker det funkar bra, men om du har några specifika funktionskrav kan det ju säkert finnas alternativ som fyller det bättre. Annars kommer vi tillbaka till "prosumer"-lösningen med att bygga helt eget med Ubiquity eller liknande.

Är det out of the box du vill ha, så kör mesh från nån av de stora. Kolla bara så specifika funktioner (gästnät, föräldrakontroller, IPv6 osv) finns om du vill ha det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Känns väl lite som om mesh är det smidigaste... frågan är om man klarar sig på wifi 5 eller om man ska köra på wifi 6... det skiljer ju trots allt en del i pris om man säger så. och ska man köra wifi 6 på mesh så måste ju man ha en router som klarar det med.. så de blir ju ännu dyrare... men lutar åt att det får bli ett sådant här... har ju fått en del bra betyg verkar det som..

https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/2987...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Känns väl lite som om mesh är det smidigaste... frågan är om man klarar sig på wifi 5 eller om man ska köra på wifi 6... det skiljer ju trots allt en del i pris om man säger så. och ska man köra wifi 6 på mesh så måste ju man ha en router som klarar det med.. så de blir ju ännu dyrare... men lutar åt att det får bli ett sådant här... har ju fått en del bra betyg verkar det som..

https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/2987...

Vill du verkligen ha något bra så ska du inte köpa det kittet. Man får vad man betalar för.
Och tänk också på att så som du beskriver din lägenhet så räkna inte med att det blir mycket bättre än idag om du inte drar en sladd fram till varje mesh-enhet så att de kan få trådat backbone. Dina betongväggar kommer att stoppa signalen precis lika bra som idag. Mesh är inte någon magisk grej som tar bort dessa problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

frågan är om man klarar sig på wifi 5 eller om man ska köra på wifi 6.

Router plus trådad AP är standardsvaret. Om man faktiskt måste köra WiFi alls, trådat är säkrare och bättre. Mest är en nödlösning, som kan fungera bra eller skit beroende på förutsättningar och vem som sätter upp det.

Personligen tänker jag hoppa från WiFi 5 (ac) wave 1, skippa wave 2 och WiFi 6 (ax), direkt till WiFi 6E (ax). Med 6E får vi några nya kanaler som i alla fall i början kommer vara relativt oanvända, tills ISP:erna börjar prångla ut enheter i stor skala - dock med lägre tillåten sändningseffekt än en del av de gamla 5GHz-kanalerna.

WiFi 5 (ac) wave 2 gav möjlighet att köra 160 MHz-kanaler, dock till priset av större risk för överlapp med grannarna och kortare räckvidd på samma effekt.

WiFi6 ska ge högre throughput om man har flera klienter, men per klient ger det runt 10% i teoretiskt bästa fall.

Med andra ord tycker jag det verkar bättre att lägga pengar på fler AP än att köpa dyrare teknik, i alla fall tills 6E kommer ut på marknaden och ner i pris.

Permalänk

Är ju inte så sugen och dra massa sladdar dock. Speciellt inte med en liten vilde. Vad ska man satsa på för mesh då den ja länka har ju fått bra omdöme.