Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Har rullat på fint sista 2 veckorna. Manjaro levererade bra tills det kom uppdateringar idag.
Jag lät den uppdatera och startade om. Nu kommer jag inte in i varken Settings, Display Settings eller att byta bakgrund.
Inga felmeddelanden dyker upp. Jag brukade högerklicka på skrivbordet när jag ska gå till settings
och det funkar inte längre. Finns ingen ikon för det heller i programmenyn.
Någon som har tips?

Klassiskt med Linux, samma problem med Ubuntu sen 8.04.

Linux på desktop år 2022?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Klassiskt med Linux, samma problem med Ubuntu sen 8.04.

Linux på desktop år 2022?

Ja precis vi satsar på 2022

Permalänk
Medlem

In med Slackware, går som tåget. Annars har jag kört EndeavourOS senaste gångerna jag behövt installera nåt desktopigt på en laptop eller PC, Arch med X11 installerat typ. Provade att panga in Gnome 4x också och det gick som tåget. Ha dock inte behövt installera Nvidia eller AMD drivare i något av fallen då det varit Intel grafik i burkarna, men det ska väl inte vara så svårt (famous last words).

https://endeavouros.com/

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag läste någonstans att man bör ha lika stor swap som man har ramminne, vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock. Men för min del kör jag 16GB swap, 50GB root och resten /home

Om man vill använda viloläge som sparar ner RAM till disk så måste man ha minst lika mycket swap som RAM, annars är det mest upp till var och en vilket behov av swap man egentligen har. Personligen använder jag inte swap alls, men vet man inte om man klarar sig utan så är det nog bra med någon GB i alla fall.

16GB är nog däremot onödigt mycket för de flesta, 2-4GB lär vara mer lagomt. Får man slut på RAM och måste använda swap så kommer prestandan ändå störtdyka, så swap är i normala fall bara till för att ge lite tid att själv stänga av program som använder för mycket minne istället för att låta kärnan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om man vill använda viloläge som sparar ner RAM till disk så måste man ha minst lika mycket swap som RAM, annars är det mest upp till var och en vilket behov av swap man egentligen har. Personligen använder jag inte swap alls, men vet man inte om man klarar sig utan så är det nog bra med någon GB i alla fall.

16GB är nog däremot onödigt mycket för de flesta, 2-4GB lär vara mer lagomt. Får man slut på RAM och måste använda swap så kommer prestandan ändå störtdyka, så swap är i normala fall bara till för att ge lite tid att själv stänga av program som använder för mycket minne istället för att låta kärnan göra det.

Tack för förklaringen. Jag använder viloläge väldigt mycket, stänger i stort sett aldrig av datorn utan låter den gå ned i viloläge efter 1 timmes inaktivitet, så då var det ju bra att jag valde 16GB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om man vill använda viloläge som sparar ner RAM till disk så måste man ha minst lika mycket swap som RAM, annars är det mest upp till var och en vilket behov av swap man egentligen har. Personligen använder jag inte swap alls, men vet man inte om man klarar sig utan så är det nog bra med någon GB i alla fall.

16GB är nog däremot onödigt mycket för de flesta, 2-4GB lär vara mer lagomt. Får man slut på RAM och måste använda swap så kommer prestandan ändå störtdyka, så swap är i normala fall bara till för att ge lite tid att själv stänga av program som använder för mycket minne istället för att låta kärnan göra det.

Skrivet av immutable:

Tack för förklaringen. Jag använder viloläge väldigt mycket, stänger i stort sett aldrig av datorn utan låter den gå ned i viloläge efter 1 timmes inaktivitet, så då var det ju bra att jag valde 16GB

Är inte viloläge avslaget som standard i dom flesta distros?
(Hibernate) Då det var mycket problem när man skulle starta upp igen.
Standard är att datorn går ned i vänteläge (sleep).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Är inte viloläge avslaget som standard i dom flesta distros?
(Hibernate) Då det var mycket problem när man skulle starta upp igen.
Standard är att datorn går ned i vänteläge (sleep).

Jo det är jag som rör ihop termerna, menar så klart vänteläge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Vilket filsystem är det som gäller idag vid installation av linux?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Håller med om Ubuntu. Det brukar fungera jättebra ända till den ska uppgraderas till ny version, då skiter det sig. Det har gjort så varenda gång jag varit dum nog att testa Ubuntu igen i tron att "denna gång har de säkert fixat detta" men nej...
Detta är alltså ingen engångsföreteelse på en och samma dator utan utspritt över mer än ett decennium och olika hårdvaror.

Har haft problem med Ubuntuuppgraderingar vid två tillfällen; båda vid övergången 14.04-16.04. I övrigt har det alltid fungerat på bokstavligen tiotals maskiner. Det som har hänt ibland är att jag varit otålig och uppgraderat innan specifika utvecklare satt upp nya repos för en ny version av distron, och att jag då behövt leva utan ett specifikt program i några dagar, men det är ju knappast distributionens fel.

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Vilket filsystem är det som gäller idag vid installation av linux?

För de allra flesta: standardfilsystemet din distribution erbjuder; oftast ext4 på LVM.

Många lovprisar XFS särskilt om man har många stora filer och/eller SSD, men jag har - även på senare tid - varit med om katastrofala filsystemskorruptioner i samband med plötslig strömförlust, så detta är inte ett system jag skulle rekommendera annat än i ett datacenter där man kan förvänta att lagringen har intern power loss protection.

Om du vill ha datasäkerhet och kraftfulla verktyg för snapshots och volymhantering på bekostnad av lite prestanda, ZFS alla dagar i veckan.

Det finns de som gillar btrfs, men jag har aldrig varit i en situation där funktionerna i det systemet överväger nackdelarna det kommer med: Du vill ha RAID, men vill behöva återställa diskar manuellt om något händer med en, och du vill ha möjlighet att tappa data om du gör fel....? Nope, inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jo det är jag som rör ihop termerna, menar så klart vänteläge.

Då behöver du ingen stor swap 😉
Inte lätt med termerna. Kollade nu på KDE Plasma.
Sleep - Viloläge
Hibernate - Dvala

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då behöver du ingen stor swap 😉
Inte lätt med termerna. Kollade nu på KDE Plasma.
Sleep - Viloläge
Hibernate - Dvala

Helt rätt Nä verkligen inte lätt med termerna. Hibernate hade jag nästan glömt att det ens existerar för det var så länge sen jag använde det. Har mest lett till problem i min erfarenhet - även med Windows!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Hur är det med Linux och Handelsbanken, funkar det?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur är det med Linux och Handelsbanken, funkar det?

Inte dosa med sladd, men annars funkar det.

Permalänk
Medlem

Hej jag tänkte börja med Linux och jag tänkte köra Mint. Vilken 64-bit mirror ska man ladda ner? finns fyra stycken svenska.

* Academic Computer Club,Umea University, c0urier.net, Infamia Networks och Zetup?

Är första gången med linux, Vilken är bäst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Weur:

Hej jag tänkte börja med Linux och jag tänkte köra Mint. Vilken 64-bit mirror ska man ladda ner? finns fyra stycken svenska.

* Academic Computer Club,Umea University, c0urier.net, Infamia Networks och Zetup?

Är första gången med linux, Vilken är bäst?

Jag brukade köra den från Umeå.. Men det gör ingen skillnad, utan ena kan vara snabbare än den ena samt om en går ner är de andra backup.
När du testat mint och funderar på någon annan.. Så testa LMDE4 LinuxMintDebianEdition upplever jag som aningens stabilare.. på laptops.
Min personliga åsikt så klart.

Permalänk
Skrivet av Weur:

Vilken 64-bit mirror ska man ladda ner?

Det ligger lite i själva ordet: du har speglade filområden, så det spelar ingen roll. Ta den som är närmast dig eller som du har mest förtroende för eller som börjar på en bokstav du tycker om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det ligger lite i själva ordet: du har speglade filområden, så det spelar ingen roll. Ta den som är närmast dig eller som du har mest förtroende för eller som börjar på en bokstav du tycker om.

Tack! nu förstår jag bättre!

Permalänk
Skrivet av Weur:

Hej jag tänkte börja med Linux och jag tänkte köra Mint. Vilken 64-bit mirror ska man ladda ner? finns fyra stycken svenska.

* Academic Computer Club,Umea University, c0urier.net, Infamia Networks och Zetup?

Är första gången med linux, Vilken är bäst?

Jag kan rekommendera https://zorin.com/os/

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hen bad om åsikt gällande Mint-mirrors inte om vilken dist hen ska välja ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:
Skrivet av orp:

Hen bad om åsikt gällande Mint-mirrors inte om vilken dist hen ska välja ....

Jag fixade POP_os istället.

Jag instalerade POP_OS LTS, Den ser lite annorlunda ut än hur installationsguiden på Youtube. Till exempel att jag inte hade ett aktivitetsfält.(bara i fliken Aktiviteter) Är detta på grund av att jag Kör LTS? Om jag har fattat det rätt är LTS en äldre version men mer stabil.

Jag fick till ett aktivitetsfält med hjälp av Dash to Dock. Mest nyfiken på om jag förstått det hela rätt.

Är första gången jag använder Linux, så är roligt att lära sig.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Jag fixade POP_os istället.

Jag instalerade POP_OS LTS, Den ser lite annorlunda ut än hur installationsguiden på Youtube. Till exempel att jag inte hade ett aktivitetsfält.(bara i fliken Aktiviteter) Är detta på grund av att jag Kör LTS? Om jag har fattat det rätt är LTS en äldre version men mer stabil.

Jag fick till ett aktivitetsfält med hjälp av Dash to Dock. Mest nyfiken på om jag förstått det hela rätt.

Är första gången jag använder Linux, så är roligt att lära sig.

MVH

Kör Pop på gnome 40 som skrivbordshanterare? Version 40 plockade nämligen bort docken, och visar den bara när man klickar på powerknappen(windowsknappen)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kör Pop på gnome 40 som skrivbordshanterare? Version 40 plockade nämligen bort docken, och visar den bara när man klickar på powerknappen(windowsknappen)

Okej tack för svar! Jag är helt grön så du får ursäkta mig om jag framstår som korkad.

Jag installerade POP!_OS20.04 LTS, mot vad han på youtube gjorde, han installerade inte LTS. Jag följde en guide på System76s hemsida som heter "Dock (Move or Customize) "A dock for the Gmome shell" för att installera docken.

Jag ser fram emot att lära mig mer om Pop os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Okej tack för svar! Jag är helt grön så du får ursäkta mig om jag framstår som korkad.

Jag installerade POP!_OS20.04 LTS, mot vad han på youtube gjorde, han installerade inte LTS. Jag följde en guide på System76s hemsida som heter "Dock (Move or Customize) "A dock for the Gmome shell" för att installera docken.

Jag ser fram emot att lära mig mer om Pop os.

Äh då, bara kul att folk visar intresse Dessutom var det mer en gissning från min sida, då jag själv har rätt kass koll!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ubuntu 21.10! Dax att testa! Även om Manjaro funkat felfritt.

Permalänk
Medlem

Jaha då stöter man på patrull som vanligt.
Bootade USB utan problem. Installerade och startade om.
Kommer till en snurrande boot efter jag skrivit in lösen för kryptoroot.
Windows?

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Manjaro håller på och fuckar upp min firefox vid varje omstart.
rensar jag mappen .mozilla i min home så ser allt bra ut.
Men direkt efter första booten så ser det ut som skit och tabs har flyttat på sig.
Ingen i världen har detta problem enligt google.
Se bild på problemet här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Men direkt efter första booten så ser det ut som skit och tabs har flyttat på sig.
Ingen i världen har detta problem enligt google.
Se bild på problemet här

För mig så ser det ut som vanligt, så som FF ser ut för mig i standard utförande ?
Huruvida det är skit eller inte, är ju upp till var och en.

Men det beskriver inte ditt problem.
Mer exakt vad är problemet ?
Vad är det som ser skit ut ?
Hur har tabbarna flyttat på sig ?

Din bild säger som sagt ingenting om vi inte har något att jämföra med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

För mig så ser det ut som vanligt, så som FF ser ut för mig i standard utförande ?
Huruvida det är skit eller inte, är ju upp till var och en.

Men det beskriver inte ditt problem.
Mer exakt vad är problemet ?
Vad är det som ser skit ut ?
Hur har tabbarna flyttat på sig ?

Din bild säger som sagt ingenting om vi inte har något att jämföra med.

Finns ju 2 bilder som beskriver problemet ganska exakt.
Som jag skrev flikarna flyttar på sig och utseendet ändras.
Återigen se bilderna i länken...

Förövrigt löste det sig genom att avinstallera Firefox och installera det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Finns ju 2 bilder som beskriver problemet ganska exakt.
Förövrigt löste det sig genom att avinstallera Firefox och installera det igen.

Det fanns bara en bild när jag klickade länken !

Jag fick ladda om/uppdatera imgur 4 gånger innan 2:a bilden dök upp.
Hur som helst nu ser jag, jag problemet.

Märkligt dock att det återställde sig efter ominstallation.
Hur har du gjort modifikationerna till FF, är det genom ett userChrome.css script ?
Ibland så behöver man äver göra en del ändringar i about:config för att få scripten att funka fullt ut.

Visa signatur