Permalänk

Camperclockers

Då ålderskrisen börjar smyga ikapp en så har min sambo och jag bestämt oss för att göra som så många andra och bygga en campervan.
Vi har införskaffat oss en Renault Master som vi ska "konvertera" med ett mål om att ha den klar till nästa sommar.
Då jag är inne mycket på SweClockers och läser så tänkte jag att det kunde vara kul att skapa ett konto så man kan bolla lösningar med er då jag får erkänna mig vara en noob när det kommer till saker som detta.
Då min sambo spelar en hel del så hoppas vi kunna få till en bra lösning för detta, typ en dold skärm man kan ta fram för spel och jobb.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Har gått i samma tankar faktiskt men funderat på en 245 ambulans

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Har gått i samma tankar faktiskt men funderat på en 245 ambulans

Det hade varit coolt! Det är "bara" att köpa och bygga!
Vi har funderat länge på detta och kom fram till att det är bättre att köpa en och bygga och ångra sig för att det inte blev som man tänkt istället för att vi senare i livet kommer ångra oss för att vi aldrig byggde en van och reste runt.

Permalänk

Är ambitionen att ha det som ett andra hem eller ska det vara ett billigare alternativ till att köpa husbil?
Själv funderat på att antingen bygga permanent säng i en caddy eller skaffa taktält för lite längre turer men skulle aldrig få för mig att bo i en permanent.

Permalänk

tänk på lastvikten bara så du får köra den med kortet du har.

B-kort 3500Kg totalvikt (har för mig även passagerare ska räknas in i detta.)

och har för mig att en renault master väger typ 2500kg i sig själv bara.

så blir inte mer än max 1000Kg nånting kvar till inredning passagerare och ev last om man räknar med 100kg/passagerare (ev orealistiskt men bättre lägga sig i överkant än underkant.) så 800kg för resten.

lite mer beroende på hur mycket ni kan ta bort från bilen för att göra den lättare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Tangentbordskrigare:

Är ambitionen att ha det som ett andra hem eller ska det vara ett billigare alternativ till att köpa husbil?
Själv funderat på att antingen bygga permanent säng i en caddy eller skaffa taktält för lite längre turer men skulle aldrig få för mig att bo i en permanent.

Tanken är att ha denna som ett andra hem. Planen är att bila runt i Europa på semestrarna. Sen blir det även gött när man ska åka och cykla, så slipper man tänka på boende.

Skrivet av Rouge of Darkness:

tänk på lastvikten bara så du får köra den med kortet du har.

B-kort 3500Kg totalvikt (har för mig även passagerare ska räknas in i detta.)

och har för mig att en renault master väger typ 2500kg i sig själv bara.

så blir inte mer än max 1000Kg nånting kvar till inredning passagerare och ev last om man räknar med 100kg/passagerare (ev orealistiskt men bättre lägga sig i överkant än underkant.) så 800kg för resten.

lite mer beroende på hur mycket ni kan ta bort från bilen för att göra den lättare.

Japp, detta är något vi får tänka på. Ska vi gå efter Transportstyrelsen så har vi ca 1400 kg att röra oss med. Tanken är även att ha lite vatten och batterier för solceller så kilona adderas snabbt.

Permalänk

Vi tänkte plocka bort innerväggarna men när vi plockade av dem så såg vi att bilen redan var isolerad så vill kollade plåten bakom, både isolering och plåt var som i nyskick! Så innerväggarna får tillfälligt sitta kvar.
Dock osäker på hur vi ska göra med fuktspärr då alla har olika åsikter. Fuktspärr sätter vissa för att undvika rost och mögel (sitter fiberisolering idag) men enligt andra så bör man undvika det i och med att plåten är så tunn att det ändå kommer att bildas kondens vilket leder till rost och mögel utan möjlighet för den att ta sig ut i och med fuktspärren. Vad tror ni är mest lämpligt?

Tanken var även att golvet skulle lyftas upp men förutom skruvarna/bultarna som håller det på plats så var det även limmat så får försöka hitta något sätt att lyfta det utan att göra bucklor i plåten ifall man skulle ta i med kofoten.
Hade gärna velat ha ca 1 cm isolering i golvet också.

Planen under denna veckan är:
1) Åtgärda rost och lackskador.
2) Beställa sidofönster och ventilation till taket.
3) Lyfta bort golvet för att se hur den ser ut undertill, alternativt misslyckas och dricka öl istället.

Har uppdaterat galleriet med några nya bilder, dock inte de roligaste bilderna...

Permalänk

Har sett många som använder fogskum men fick tips av bilfirman vi köpte bilen av att inte använda det. Det var en som tidigare köpt en skåpbil där och sedan visat upp den när den var klar. Han isolerade med fogskum men när det drog ihop sig så drog den med plåten så den blev helt "vågig" på utsidan.

Permalänk

Solceller på taket med extra batterier och växelriktare?

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Skrivet av filipandre:

Solceller på taket med extra batterier och växelriktare?

Det är planen. Vi kommer att komplettera med solceller längre fram men vi kommer att förbereda uttag, kablar m.m. så att det i stort sett bara är att borra ett hål i taket och koppla in solcellerna.
Tanken är att batterier ska vara i sittplatsen som kommer att vara vid sidodörren för att jämna ut viken då vi tänkt oss en enkel lösning för vattnet med en stor dunk under diskhon. Spillvattnet samlar vi sedan upp i en annan dunk som står bredvid.

Vi kommer att ha ett litet kylskåp, belysning, ladda lite olika apparater och förmodligen driva en skärm så får räkna lite på hur mycket man behöver, man vill gärna vara hyfsat självförsörjande under våren och hösten också. För ventilationen så funderar vi på att sätta en över "köket" och en över sängen så det försvinner en del yta att sätta solpaneler på. Sen lär inte ventilationen sticka upp för högt på utsidan heller så man skuggar panelerna.
Får nog ta och räkna och rita upp panelerna och ventilationen innan jag beställer ventilationen så jag inte beställer "fel" grejer.

Permalänk
Medlem

Tycker sånt här är sjukt coolt! men skulle troligen aldrig komma till skott då jag vill ha vattentoa xD

Har nördat en hel del youtube om kan rekommendera dessa kanaler om du inte redan stött på dom

https://broccolibus.com/index.php/2020/04/20/tiny-home-tour-v..., https://www.youtube.com/watch?v=AoxVdvkfXEo (Använder home-assistant för att driva och övervaka hela bussen)
https://www.youtube.com/c/KaraandNate (de köpte en färdig van men analyserar problem löpande och åtgärdar)
https://www.youtube.com/c/EamonBec (byggt en från grunden och killen är riktigt fyndig på smarta lösningar)
https://www.youtube.com/channel/UCB1qBlpuLMi2ydz8zxFfLfw (svenskar, intressant byggdel dock lite mycket influencer hippie stuff för min smak)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Skrivet av Pliind:

Tycker sånt här är sjukt coolt! men skulle troligen aldrig komma till skott då jag vill ha vattentoa xD

Har nördat en hel del youtube om kan rekommendera dessa kanaler om du inte redan stött på dom

https://broccolibus.com/index.php/2020/04/20/tiny-home-tour-v..., https://www.youtube.com/watch?v=AoxVdvkfXEo (Använder home-assistant för att driva och övervaka hela bussen)
https://www.youtube.com/c/KaraandNate (de köpte en färdig van men analyserar problem löpande och åtgärdar)
https://www.youtube.com/c/EamonBec (byggt en från grunden och killen är riktigt fyndig på smarta lösningar)
https://www.youtube.com/channel/UCB1qBlpuLMi2ydz8zxFfLfw (svenskar, intressant byggdel dock lite mycket influencer hippie stuff för min smak)

Tror dock att man kommer vänja sig med att inte ha en toalett. Vi kommer att skippa toalett helt, tycker det känns äckligt att skita där man äter och sover.

Tack för tipset, ska ta och kolla in dem ikväll!

Efter jobbet tänkte vi åka iväg och se om vi kan få tag på ett golv. Vi funderade på klickgolv men för att spara på viken så tror vi nog att vi kommer att köra på något "finare" golv som man rullar ut och skär till med en mattkniv. Tänker att det får ha trämönster i alla fall.

Annars har det inte hänt så mycket mer än att laga lite rostfläckar och fyllt i färg där den skrapats bort invändigt. Utvändigt fanns det 2-3 mindre ställen där färgen nötts bort men det får åtgärdas när det slutat regna.

Förhoppningsvis hittar vi ett golv så man kan uppdatera med lite fler bilder.

Funderar nu på om man ska skippa fuktspärren och låta det vara som det är nu, isolerat mellan ytter och innervägg samt låta balkarna vara tomma så att man får lite luftgenomströmning för att få bort fukt.
Några har rekommenderat att undvika fuktspärren då det kommer bli kondens mellan plåten och isoleringen så det kommer ändå bildas vatten -> rost och mögel då den fukten inte kan ventileras bort. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Har gått i samma tankar faktiskt men funderat på en 245 ambulans

Tror jag delade en länk till en blocketannons av en sådan (i alla fall var det någon gammal ambulans) till min syster som också gillar konceptet med campervans för några månader sedan, med kommentaren att det hade varit ett coolt projekt!

@Winstonis
Lycka till med projektet!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Winstonis:

Det är planen. Vi kommer att komplettera med solceller längre fram men vi kommer att förbereda uttag, kablar m.m. så att det i stort sett bara är att borra ett hål i taket och koppla in solcellerna.
Tanken är att batterier ska vara i sittplatsen som kommer att vara vid sidodörren för att jämna ut viken då vi tänkt oss en enkel lösning för vattnet med en stor dunk under diskhon. Spillvattnet samlar vi sedan upp i en annan dunk som står bredvid.

Vi kommer att ha ett litet kylskåp, belysning, ladda lite olika apparater och förmodligen driva en skärm så får räkna lite på hur mycket man behöver, man vill gärna vara hyfsat självförsörjande under våren och hösten också. För ventilationen så funderar vi på att sätta en över "köket" och en över sängen så det försvinner en del yta att sätta solpaneler på. Sen lär inte ventilationen sticka upp för högt på utsidan heller så man skuggar panelerna.
Får nog ta och räkna och rita upp panelerna och ventilationen innan jag beställer ventilationen så jag inte beställer "fel" grejer.

Om du inte ska ha någon mikrovågsugn i bilen så behövs inte någon stor växelriktare. Tror en med ren sinus och 1500Watt skulle räcka gott och väl.

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Skrivet av e1m1:

@Winstonis
Lycka till med projektet!

Tack, det kommer att behövas!

Skrivet av filipandre:

Om du inte ska ha någon mikrovågsugn i bilen så behövs inte någon stor växelriktare. Tror en med ren sinus och 1500Watt skulle räcka gott och väl.

Inget sånt, det enda är egentligen till eventuell framtida skärm och för att ladda datorn. Men kanske är värt att kolla efter USB-kontakter med lite mer kräm så man även kan ladda datorerna direkt från väggen med USB C.
Tänker i alla fall att vi sätter två vanliga 230 V-uttag vid köksbänken så att det finns när man väl behöver koppla in något.

Vi har varit och kollat på golv, det kommer att bli ett laminatgolv, ska bara kolla om jag hittar något extra tunt för att spara in på vikten. Kör vi det som fanns på ByggMax så kommer vi landa på ca 28 kg för golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Tror dock att man kommer vänja sig med att inte ha en toalett. Vi kommer att skippa toalett helt, tycker det känns äckligt att skita där man äter och sover.

Tack för tipset, ska ta och kolla in dem ikväll!

Efter jobbet tänkte vi åka iväg och se om vi kan få tag på ett golv. Vi funderade på klickgolv men för att spara på viken så tror vi nog att vi kommer att köra på något "finare" golv som man rullar ut och skär till med en mattkniv. Tänker att det får ha trämönster i alla fall.

Annars har det inte hänt så mycket mer än att laga lite rostfläckar och fyllt i färg där den skrapats bort invändigt. Utvändigt fanns det 2-3 mindre ställen där färgen nötts bort men det får åtgärdas när det slutat regna.

Förhoppningsvis hittar vi ett golv så man kan uppdatera med lite fler bilder.

Funderar nu på om man ska skippa fuktspärren och låta det vara som det är nu, isolerat mellan ytter och innervägg samt låta balkarna vara tomma så att man får lite luftgenomströmning för att få bort fukt.
Några har rekommenderat att undvika fuktspärren då det kommer bli kondens mellan plåten och isoleringen så det kommer ändå bildas vatten -> rost och mögel då den fukten inte kan ventileras bort. Vad tror ni?

Kolla på biltemas plastmattegolv för båtar. Ser riktigt hyggligt ut (fake teak). Har fördelen att det även isolerar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Kolla på biltemas plastmattegolv för båtar. Ser riktigt hyggligt ut (fake teak). Har fördelen att det även isolerar.

Det blev ett laminatgolv. Ska sätta in det på lördag. Blir dock inte hela golvet utan bara fram till sängen. Under sängen i förrådsdelen så skippar vi laminatgolv för att spara lite vikt.

Permalänk

Ventilationen till taket är beställd, ska kolla runt lite mer på fönster innan jag beställer det.

Permalänk

Golvet är nu utlagt, ska bara sätta dit lite lister. Vi satte dit det utan klister så det får ligga "löst". Det verkar ha fungerat bra för många andra så tänkte prova det.

Permalänk

Vi bestämde oss för att skippa fönster så länge och sätta in det senare ifall vi känner att vi vill ha ett.
Takventilationen kom igår men de skickade fel produkt så blir nog inte så mycket gjort denna veckan. 12 V-kablar verkar vara en bristvara idag.

Permalänk

Är det nån specifik kabel då eller?

Rätt säker på att vanlig rk eller fk installations kabel går att köra till 12v även om de är stämplade med 230

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ta i beaktande hur många Ampere du kör i kablarna 12 och 230v belastar olika vid samma effekt.
Det är oftast strömmen som begänsar vad en kabel klarar av vid installationer.

500W / 230V = 2,17A
500W / 12V = 41,7A
Finns en idé bakom varför 24 och 48V är "populära".

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det nån specifik kabel då eller?

Rätt säker på att vanlig rk eller fk installations kabel går att köra till 12v även om de är stämplade med 230

Det går bra men vill få ned priset.

Skrivet av nick-li:

Ta i beaktande hur många Ampere du kör i kablarna 12 och 230v belastar olika vid samma effekt.
Det är oftast strömmen som begänsar vad en kabel klarar av vid installationer.

500W / 230V = 2,17A
500W / 12V = 41,7A
Finns en idé bakom varför 24 och 48V är "populära".

Tanken är att köra 24 V. I och med att de kan bli rätt varmt under plåten på sommaren så får jag räkna på en rätt hög omgivningstemperatur.

Permalänk

Nu är takventilationen på plats, får hoppas att det håller tätt!
Det syns dåligt på bilden men luckans öppning är vänd bakåt så den inte blåser upp/sönder av vinden när man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Golvet är nu utlagt, ska bara sätta dit lite lister. Vi satte dit det utan klister så det får ligga "löst". Det verkar ha fungerat bra för många andra så tänkte prova det.

Såg bilderna på golvläggningen. Ett litet tips bara, fast lite sent kanske. Skarvarna ser ut att vara på samma ställe för varje rad. Skarvarna bör egentligen vara förskjutna med 30cm. Så en rad och sedan skarven förskjuten med 30cm på andra raden och på tredje raden kan skarven vara på samma ställe som på första.

*edit*
Om möjligt, börja varje rad med biten som blev kvar från föregående rad.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Såg bilderna på golvläggningen. Ett litet tips bara, fast lite sent kanske. Skarvarna ser ut att vara på samma ställe för varje rad. Skarvarna bör egentligen vara förskjutna med 30cm. Så en rad och sedan skarven förskjuten med 30cm på andra raden och på tredje raden kan skarven vara på samma ställe som på första.

*edit*
Om möjligt, börja varje rad med biten som blev kvar från föregående rad.

Tänkte på det i efterhand att det blir en tydlig linje nu som ser rätt ful ut. Får se om jag åtgärdar det längre fram.
Men ditt tips kommer jag att använda för framtida golvläggningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Tänkte på det i efterhand att det blir en tydlig linje nu som ser rätt ful ut. Får se om jag åtgärdar det längre fram.
Men ditt tips kommer jag att använda för framtida golvläggningar!

Det var inte utseendet jag funderade så mycket över utan främst hållbarheten på golvet

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Det var inte utseendet jag funderade så mycket över utan främst hållbarheten på golvet

Det hade jag inte en tanke på alls, då får vi ta och försöka fixa det.
Stort tack för inputen!

Permalänk

Varit lite stillastående men har hänt lite under de senaste veckorna. Elen är dragen samt att panelen är påbörjad.

Permalänk
Medlem

Om du länkar direkt till senaste bilder du har lagt till i albumet blir det lite enklare att läsa/se uppdateringar.
https://www.sweclockers.com/galleri/15513-camperclockers#image-204054

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W