Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

@MexxII: Är det samma kabel som t.ex. HD650? För mig har det varit kabeln som blivit dålig ett par gånger. Om jag inte missminner mig är anslutningen inte höger/vänster-specifik så du borde kunna testa och se om det är kåpan eller sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

@MexxII: Är det samma kabel som t.ex. HD650? För mig har det varit kabeln som blivit dålig ett par gånger. Om jag inte missminner mig är anslutningen inte höger/vänster-specifik så du borde kunna testa och se om det är kåpan eller sladden.

Får dra på mig skämskudden på den... det är då sladden som är problemet. :')

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Skönt att det var sladden, då blir det inte så dyrt/krångligt att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Beställ utan frågan är ju guld.

Måste få fråga jag får inte ihop den där meningen saknas det något ord?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Måste få fråga jag får inte ihop den där meningen saknas det något ord?

För många öl, helt enkelt. Inte lätt med ledig vecka alltid. Inget ont menat.

Permalänk
Medlem

Nu ligger jag på headphone stands i samband med köp av dyrare lurar. Var nära att beställa omega trä stativ men läst att de kan försämra öronkuddarna snabbare då det uppstår ett tryck. Då är frågan vad är ett säkert alternativ utan att behöva pröjsa +500 kr, vad har ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Inte för att ge dig ångest om du köpt produkten men Sveriges marknadspris inom Hi-Fi hörlurar är ett skämt. Ett exmpel bland många är Focal Clear t.e.x som säljs ut i USA för ($990 - 8.5K) går i Sverige för 17K, (16K demo ex) i en butik. Själv beställt halvår beggade för under 8K inkl frakt. Även om de skulle säljas för RRP i US $1500 motsvarar det under 13K).

Sverige ligger väl i linje med de europeiska priserna med tillägget att vi har lite högre moms samt kemikalieskatt. Ett par nya MG kostar €1500 nere på kontinenten och 18kkr här. De kostar 1500 USD exkl skatt i USA, så priset där ligger mellan 13-14kkr beroende på stat.
Så nej, jag skulle inte säga att priserna här är "ett skämt". Regionala skillnader kommer alltid att finnas. Såvitt jag vet har vi i princip alltid haft bland de lägsta priserna på Philips Fidelio t.ex., medan Luxman och Accuphase i Östasien kostar 30-40% av västerländsk RRP jämfört med resten av världen.
Sedan att svenska butiker inte säljer ut utgående modeller billigt är en annan femma. Tror några lokala butiker tog 10kkr för sina butiksexemplar av OG Clear när MG kom.

Skrivet av Southy:

Nu ligger jag på headphone stands i samband med köp av dyrare lurar. Var nära att beställa omega trä stativ men läst att de kan försämra öronkuddarna snabbare då det uppstår ett tryck. Då är frågan vad är ett säkert alternativ utan att behöva pröjsa +500 kr, vad har ni?

Se om du hittar begagnat Woo Audio headphone stand på ex.vis. eBay. Mkt bra imho men ovanligt att hitta i våra krokar.

Permalänk
Fyndjägare

SMSL SP200 THX888 förstärkare för 1000kr
Inte min annons.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/smsl_sp200_thx_139432.h...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

FYI så numera fungerar Apple Music Lossless även på Android, det är intressant eftersom Amazon Music HD inte fungerar i Sverige, Spotify inte finns i lossless ännu och dom traditionella lossless tjänsterna som Tidal/Qubuz/Deezer är mycket dyrare.

Däremot är det ett mindre helvete att få det att fungera på Windows, typ det går inte eftersom Apple verkar ha helt hoppat över Windows när dom designade sin nya tjänst. Förvisso fungerar ett Apple-konto på fem enheter så man kan ha Itunes som nödspelare, den låter trots allt ganska bra för att vara lossy, och man kan rippa egna lossless filer och ladda upp i Itunes. Då går dom att spela upp lossless.

Men, jag tänker kringgå det hela utan att behöva köpa en i-device, jag kör en Google Chromecast TV till stereon. Den kan installera fulla Android-appar, så då kan man installera Apple Music där och få lossless genom HDMI. Längre fram kommer Windows 11 att få stöd för Android appar, så då kan man installera Apple Music native, kanske därför Apple inte har brytt sig om att göra en till app för Windows?

Nåväl, fnv billigaste lossless tjänsten i Sverige i alla fall, och ni som kör Mac ekosystem slipper ju dom flesta av dessa problem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera från Samsung Galaxy buds plus till antigen galaxy buds 2 eller pro?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av the squonk:

FYI så numera fungerar Apple Music Lossless även på Android, det är intressant eftersom Amazon Music HD inte fungerar i Sverige, Spotify inte finns i lossless ännu och dom traditionella lossless tjänsterna som Tidal/Qubuz/Deezer är mycket dyrare.

Däremot är det ett mindre helvete att få det att fungera på Windows, typ det går inte eftersom Apple verkar ha helt hoppat över Windows när dom designade sin nya tjänst. Förvisso fungerar ett Apple-konto på fem enheter så man kan ha Itunes som nödspelare, den låter trots allt ganska bra för att vara lossy, och man kan rippa egna lossless filer och ladda upp i Itunes. Då går dom att spela upp lossless.

Men, jag tänker kringgå det hela utan att behöva köpa en i-device, jag kör en Google Chromecast TV till stereon. Den kan installera fulla Android-appar, så då kan man installera Apple Music där och få lossless genom HDMI. Längre fram kommer Windows 11 att få stöd för Android appar, så då kan man installera Apple Music native, kanske därför Apple inte har brytt sig om att göra en till app för Windows?

Nåväl, fnv billigaste lossless tjänsten i Sverige i alla fall, och ni som kör Mac ekosystem slipper ju dom flesta av dessa problem.

Stora frågan lyckas du komma runt ALAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Stora frågan lyckas du komma runt ALAC

Ja, det stöds i den nya Android appen den har samtliga inställningar för lossless aktiverade, jag skall bara lyssna inte "privatkopiera"

OM, inte Apple har lagt in en spärr för Chomecast TV, men den skall kunna sideloada i princip alla Android-appar. Lossless fungerar utmärkt på min Xiaomi Mi10T Pro, men det är knöligt att ansluta telefonen till en stereo.

I vilket fall, så har man 3 månader gratis på sig att ta reda på om det fungerar/inte fungerar, nice att ha en Chomecast TV ändå för andra ändamål.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad finns det för bang for buck förstärkare som klarar att fixa säg 10w i 35 impedansload?

Exakta siffrorna är inte viktiga men idén är att de ska ha överdrivet med kräm i låga impedanser så jag inte ens behöver fundera om jag får fullt liv i subbasen utan att kosta skjortan då den receiver jag har nu har kass snr ur terminalerna men det är inget som stör.

Jag har ju min älskade receiver men det är del brum när jag kör den via terminalerna. Grejen är att jag undrar nästan om jag inte gillar det dock. Misstänker det ger lite extra värme och vinylkänsla. När ljud spelas så ersätter det brummet annars hade det nog inte accepterats.

Tar vi motpolen thx 789 som har galet låg distorsion och i kombination med ether c som också har galet låg dist så blir det ett absolut vakuum. Även mina andra förstärkare har ej hörbar dist men känns som det påverkar en undermedvetet om det är möjligt. Har alltid förundrats över varför jag inte gillar den mer då det känns som den presterar utmärkt tekniskt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av the squonk:

FYI så numera fungerar Apple Music Lossless även på Android, det är intressant eftersom Amazon Music HD inte fungerar i Sverige, Spotify inte finns i lossless ännu och dom traditionella lossless tjänsterna som Tidal/Qubuz/Deezer är mycket dyrare.

Däremot är det ett mindre helvete att få det att fungera på Windows, typ det går inte eftersom Apple verkar ha helt hoppat över Windows när dom designade sin nya tjänst. Förvisso fungerar ett Apple-konto på fem enheter så man kan ha Itunes som nödspelare, den låter trots allt ganska bra för att vara lossy, och man kan rippa egna lossless filer och ladda upp i Itunes. Då går dom att spela upp lossless.

Men, jag tänker kringgå det hela utan att behöva köpa en i-device, jag kör en Google Chromecast TV till stereon. Den kan installera fulla Android-appar, så då kan man installera Apple Music där och få lossless genom HDMI. Längre fram kommer Windows 11 att få stöd för Android appar, så då kan man installera Apple Music native, kanske därför Apple inte har brytt sig om att göra en till app för Windows?

Nåväl, fnv billigaste lossless tjänsten i Sverige i alla fall, och ni som kör Mac ekosystem slipper ju dom flesta av dessa problem.

Funkar det att använda appen i en Android emulator typ LDplayer under win ?
Vore spänande om du provade och delade med dig av resultatet.

Skrivet av oqvist:

Vad finns det för bang for buck förstärkare som klarar att fixa säg 10w i 35 impedansload?

Exakta siffrorna är inte viktiga men idén är att de ska ha överdrivet med kräm i låga impedanser så jag inte ens behöver fundera om jag får fullt liv i subbasen utan att kosta skjortan då den receiver jag har nu har kass snr ur terminalerna men det är inget som stör.

Jag har ju min älskade receiver men det är del brum när jag kör den via terminalerna. Grejen är att jag undrar nästan om jag inte gillar det dock. Misstänker det ger lite extra värme och vinylkänsla. När ljud spelas så ersätter det brummet annars hade det nog inte accepterats.

Tar vi motpolen thx 789 som har galet låg distorsion och i kombination med ether c som också har galet låg dist så blir det ett absolut vakuum. Även mina andra förstärkare har ej hörbar dist men känns som det påverkar en undermedvetet om det är möjligt. Har alltid förundrats över varför jag inte gillar den mer då det känns som den presterar utmärkt tekniskt.

Du frågar efter nått som kan ge 17V så det innebär att du letar efter en förstärkare som ska ge kring 40 W i 8 Ohm för det är ju så man oftast specificerar det i hifivärlden, om du väljer en vanlig förstärkare (inte digital) så funkar det att räkna så men med digitala steg påverkas ljudet väldigt mycket av impedansvariationer eftersom lasten är en del av utgångsfiltret så där funkar inte resonemanget utan de ska bara användas vid den lastimpedans de är designade för.

Att låta en vanlig förstärkare designad för 8 Ohms last driva en 30 Ohms last ska inte vara något problem så leta bland vanliga 2 kanalare som specas att ge kring 40 W i 8 Ohm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går det se tydligt vilka som har digitala steg för en lekman som inte letat stereoförstärkare på 15 år eller något. Men det enda jag egentligen vill ha fixat är bättre SNR och det misstänker jag är svårt att hitta genom att tjuvkoppla lurarna till högtalarterminalerna.

Fast det vore ju trevligt om man faktiskt kan få tag på ett smidigare chassi. Topping A90 är den man hittat men det är denna man egentligen vill ha https://www.trafomaticaudio.com/products/primavera/

Topping A90 mäter ju som en dröm men det gör ju thx 789 AAA också. Topping mäter lite bättre på alla punkter dock inkl effektuttag i än mindre förpackning med inbyggd nätdel. De flesta som testar magneplanar verkar uppskatta effekten iaf även om få är verkligt pepp på den utöver den analytiska förmågan.

Nära 5w per kanal i 50 ohm enligt ASRs mätningar och enligt topping själva så runt 7w runt 23 ohm. Det ska nog räcka och bli över för att det ska va andra faktorer som spelar in förhoppningsvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Undersökte mer om Apple Music, finns fortfarande inget sätt att få lossless på Windows/Linux och webbappen strömmar inte lossless ännu, den kan tom skicka en 64kbps ström om man har otur. Isåfall är Itunes bättre som defaultar till 256kbps.

Bästa alternativet är den fristående opens source Electron-appen:

https://github.com/Apple-Music-Electron/Apple-Music-Electron/...

Finns för både Windows/Linux och en del OS till, på den kan man i alla fall låsa strömmen till 256kbps så bättre än webbappen. Jag har chattat med utvecklaren och han jobbar på att få igång även lossless, blir spännande att se om han hinner före innan Apple lägger till det i webbappen.
Får min Chromecast TV på Tisdag, blir intressant att se om Android appen fungerar lika där som på min telefon, dvs att lossless är upplåst. Som sagt, jag har tre månader gratis abbonemang på mig att lösa problemet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Går det se tydligt vilka som har digitala steg för en lekman som inte letat stereoförstärkare på 15 år eller något. Men det enda jag egentligen vill ha fixat är bättre SNR och det misstänker jag är svårt att hitta genom att tjuvkoppla lurarna till högtalarterminalerna.

Fast det vore ju trevligt om man faktiskt kan få tag på ett smidigare chassi. Topping A90 är den man hittat men det är denna man egentligen vill ha https://www.trafomaticaudio.com/products/primavera/

Topping A90 mäter ju som en dröm men det gör ju thx 789 AAA också. Topping mäter lite bättre på alla punkter dock inkl effektuttag i än mindre förpackning med inbyggd nätdel. De flesta som testar magneplanar verkar uppskatta effekten iaf även om få är verkligt pepp på den utöver den analytiska förmågan.

Nära 5w per kanal i 50 ohm enligt ASRs mätningar och enligt topping själva så runt 7w runt 23 ohm. Det ska nog räcka och bli över för att det ska va andra faktorer som spelar in förhoppningsvis.

Signal brusförhållandet påverkas inte på det sätt jag tror du tror för det är nog brusgolvet du vill ha sänka snarare än att öka effekttaket. Vad är det egentligen du är ute efter och vad har du för delar idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brusgolvet är det jag syftar på. Målet är att driva ether c Flow fullt ut utan brusgolvet. Tanken med stereo förstärkare är att få effekten billigare då det är hårdare konkurrens och större marknadsutbud men börjar inse det är nog poänglöst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Brusgolvet är det jag syftar på. Målet är att driva ether c Flow fullt ut utan brusgolvet. Tanken med stereo förstärkare är att få effekten billigare då det är hårdare konkurrens och större marknadsutbud men börjar inse det är nog poänglöst.

En del stereoförstärkare har ok hörlursuttag, min Yamaha RX-A2050 har det, den driver utan problem allt från Sony MDR-1AM2 på 16 Ohm till Sennheiser HD600 på 300 Ohm till högre nivåer än mina öron klarar utan hörbar distorsion. Och den har i princip ohörbart brusgolv, med MDR-1AM2 som är mycket känsliga kan man förnimma ett svagt svagt sus längst ner med HD600 är det kolsvart, mycket tyst förstärkare. Men den är inte direkt billig, dess nutida ersättare RX-A6A kostar 27.500Kr, det får man en rätt skaplig hörlursrigg för. Det mesta av dom pengarna är ju investerade för 9.2 multikanal med högtalare, MEN den har ett hyggligt hörlursuttag på köpet. Ok DAC i den också, dubbla ESS 9006A som duger för många professionella mixerbord.

Det är den jag tänker försöka köra Apple Lossless genom, om jag får det att fungera med tex Chromecast TV, om inte Apple Audio appen fungerar på Chromecast själv så kanske jag får igång streamen från telefonen eftersom Android appen har casting. Det återstår att se. Jag kör just nu när jag skriver detta Apple Music genom Electron-appen i Fedora 35 på min HTPC via HDMI och använder Sony MDR-1AM2, det är bara 256kbps AAC men det låter mycket bra i mina öron.

När jag sitter vid min huvuddator använder jag en Presonus HP4 balanserat från en Tascam digitalmixer som också duger bra för alla mina lurar, men jag har nog inga värsting tungdrivna lurar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min yamaha RX v440-rds är inte heller tokig alls från hörlursuttaget.

Men den var ju budget redan när den släpptes. Ingen aning vilken effekt den ger ur hörlursuttaget dock men gillar den bättre ur terminalerna

Lcd-2 vann massor på den. Ether c Flow har jag för lite tid med men fick absolut känslan där att den öppnade upp ljudet på något vänster.

Mina dynamiska lurar vinner inte alls någon extra mark dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Brusgolvet är det jag syftar på. Målet är att driva ether c Flow fullt ut utan brusgolvet. Tanken med stereo förstärkare är att få effekten billigare då det är hårdare konkurrens och större marknadsutbud men börjar inse det är nog poänglöst.

Du hör alltså brus från förstärkaren idag ?
Publicerar inte tillverkaren några teknisk uppgifter om lurarna själv, trycker det är märkligt i så fall för det är väl denna lur https://danclarkaudio.com/dca-ether-c-flow.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du hör alltså brus från förstärkaren idag ?
Publicerar inte tillverkaren några teknisk uppgifter om lurarna själv, trycker det är märkligt i så fall för det är väl denna lur https://danclarkaudio.com/dca-ether-c-flow.html

Ja från högtalarterminalerna hör jag brus men det gör man väl på de flesta högtalarförstörkare. Högtalare är ju inte lika känsliga. I alla fall de jag kunnat testa på

Har inte lyckats luska ut några exakta effektsiffror för ether c eller lcd-2 för den delen det är en ren killgissningslek försöka ta reda på lol. Är ju inget hörlurstillverkare brukar skylta med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja från högtalarterminalerna hör jag brus men det gör man väl på de flesta högtalarförstörkare. Högtalare är ju inte lika känsliga. I alla fall de jag kunnat testa på

Har inte lyckats luska ut några exakta effektsiffror för ether c eller lcd-2 för den delen det är en ren killgissningslek försöka ta reda på lol. Är ju inget hörlurstillverkare brukar skylta med.

Det är nog som någon var inne på tidigare att dom där lurarna gillar mycket headroom i spänning(volt), något dedikerade hörlursförstärkare brukar vara mindre bra på. Svårt att ge råd utan att ha möjlighet att ha provat olika alternativ att driva dom själv. Att det brusar om din receiver är för att slutsteget i den sannolikt står på fullt hela tiden och volymen regleras helt av det inbygga försteget. Vanligt på billigare HiFi. Ett digitalt slutsteg typ Hypex modul baserat kanske skulle fungera bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Går det se tydligt vilka som har digitala steg för en lekman som inte letat stereoförstärkare på 15 år eller något. Men det enda jag egentligen vill ha fixat är bättre SNR och det misstänker jag är svårt att hitta genom att tjuvkoppla lurarna till högtalarterminalerna.

Fast det vore ju trevligt om man faktiskt kan få tag på ett smidigare chassi. Topping A90 är den man hittat men det är denna man egentligen vill ha https://www.trafomaticaudio.com/products/primavera/

Topping A90 mäter ju som en dröm men det gör ju thx 789 AAA också. Topping mäter lite bättre på alla punkter dock inkl effektuttag i än mindre förpackning med inbyggd nätdel. De flesta som testar magneplanar verkar uppskatta effekten iaf även om få är verkligt pepp på den utöver den analytiska förmågan.

Nära 5w per kanal i 50 ohm enligt ASRs mätningar och enligt topping själva så runt 7w runt 23 ohm. Det ska nog räcka och bli över för att det ska va andra faktorer som spelar in förhoppningsvis.

Hitta en bild på insidan. Saknas det vettig trafo är det Class D. Dock har en del påkostade Class D byggen från ex Gato edit: (någon tillverkare minns inte) en ringkärna. Men oftast (99% av alla class D stärkare) switchad nätdel och en massa luft på insidan.

Edit: Små chassin och hög effekt är också en indikator på class D konstruktion. Då är det förstås trängre på insidan men oftast saknas större kylflänsar och en normal bulkig trafo.

Sen är det väl ingen som kör class D till hörlurar, eller?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sen är det väl ingen som kör class D till hörlurar, eller?

Sant. Jag skulle definitivt inte köpa något utan att prova först. Men dom brukar i alla fall brusa mindre än analoga slutsteg.

När det gäller traditionella hörlursförstärkare kan man få en hum om deras möjlighet att svinga spänning om dom har en separat nätdel, är den på 16-24 Volt har dom sannolikt god kapacitet. Svårare om nätdelen är inbyggd, då skulle man behöva komma över ett serviceschema eller öppna och mäta utnivå från den inbyggda nätdelen. Här tillkommer även skillnaden mellan OP som driver hörlurarna vs diskreta transistorer, transistorer kan vara specade med mycket högre drivspänning så i detta fallet borde ett diskret drivsteg i hörlursförstärkaren vara ett gott tecken och en massa OP på utgången en varningsflagg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Ja från högtalarterminalerna hör jag brus men det gör man väl på de flesta högtalarförstörkare. Högtalare är ju inte lika känsliga. I alla fall de jag kunnat testa på

Har inte lyckats luska ut några exakta effektsiffror för ether c eller lcd-2 för den delen det är en ren killgissningslek försöka ta reda på lol. Är ju inget hörlurstillverkare brukar skylta med.

Alla förstärkare brusar men dåliga brusar mer än bra, har själv aldrig blivit störd av brus från en "normalbra" hififörstärkare utan bara billiga kompaktsystem och kretsar som ska påverka signalen på annat sätt an att förstärka den typ tonkontroller.
Jag har också kört hörlurar på högtalarutgång på olika förstärkare utan problem.

Skrivet av the squonk:

Det är nog som någon var inne på tidigare att dom där lurarna gillar mycket headroom i spänning(volt), något dedikerade hörlursförstärkare brukar vara mindre bra på. Svårt att ge råd utan att ha möjlighet att ha provat olika alternativ att driva dom själv. Att det brusar om din receiver är för att slutsteget i den sannolikt står på fullt hela tiden och volymen regleras helt av det inbygga försteget. Vanligt på billigare HiFi. Ett digitalt slutsteg typ Hypex modul baserat kanske skulle fungera bättre.

Tillverkaren verkar ju inte ge nån vettig data men det fanns uppgifter om att de ska tåla 8V, tycker det är väldigt skumt när en tillverkare inte ger några tekniska uppgifter utan bara säger att "de låter bra"
Används inte digitala steg till en last med annan impedans än den de är designade för, lasten är ofta en del av filtret i dem och ljudegenskaperna påverkas av det, det finns de som har anslutit konstlaster parallellt med hörlurarna för att kunna använda digitalsteg för att inte förstöra ljudkvaliten men det är dumt att bränna ort effekt i resistorer men det går om man verkligen vill och det är ofta inte så höga effekter det handlar om men det kräver ändå att man dimensionerar det så det inte blir överhettat så typ minst 10W.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Vad finns det för bang for buck förstärkare som klarar att fixa säg 10w i 35 impedansload?

Flux Labs FA-10 och FA-10 Pro ger 16W i 32ohm.
Pris från $749 men finns inte inom EU vad jag vet.

https://fluxlab-acoustics.com/product/fa10/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Är inte det lite som att fråga en dam om hennes ålder..? Lyssnar som alla andra på blandad musik, mycket akustiskt, indie, rock, metal, lite elektroniskt, psy, lo-fi.
Gillar Billie Holiday, inte Eilish, Bright Eyes, Patrick Wolfs aukustiska grejer, Pink Floyd, Babyshambles, Shpongle, Bowie och mycket annat!

Du borde veta vilken DAC och AMP jag har, för det har du frågat mig minst tre gånger i den här tråden 😁

ODAC/o2
E30/Feliks Echo 2
E1DA 9038D/Brachycera

På väg in är också den nya Topping DX3 Pro+ som jag tänkte ha i sovrummet för kvällslyssning!

Haha just ha, min senildemens är uppenbarligen tidig... var ställde jag kaffekoppen nurå... hmm

Hur är E1DA? Det är väl en 1-person startup typ. Inga buggar eller konstigheter? Läst att den ska vara väldigt clean i ljudet.

Och kul med DX3Pro+ , hoppas den levererar!

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vad finns det för bang for buck förstärkare som klarar att fixa säg 10w i 35 impedansload?

Exakta siffrorna är inte viktiga men idén är att de ska ha överdrivet med kräm i låga impedanser så jag inte ens behöver fundera om jag får fullt liv i subbasen utan att kosta skjortan då den receiver jag har nu har kass snr ur terminalerna men det är inget som stör.

Ta en titt på Emotiva BasX A-100, Zeos använde den när han ville ha sjukt mycket effekt till hörlurarna. Den har en intern jumper som gör att man kan koppla högtalarutgångarna till hörlursutgången.