Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Hitta en bild på insidan. Saknas det vettig trafo är det Class D. Dock har en del påkostade Class D byggen från ex Gato edit: (någon tillverkare minns inte) en ringkärna. Men oftast (99% av alla class D stärkare) switchad nätdel och en massa luft på insidan.

Edit: Små chassin och hög effekt är också en indikator på class D konstruktion. Då är det förstås trängre på insidan men oftast saknas större kylflänsar och en normal bulkig trafo.

Sen är det väl ingen som kör class D till hörlurar, eller?

T+A
High Voltage teknik. Deras R serie har ingen trafo utan bara switchade komponenter.

Kommer säkert så småningom någon tillverkare med klass D. Tekniken är väldigt mogen numera. De kan tillverka små produkter med mycket kräm frågan är nog vad det kostar i produktion.

Permalänk
Medlem

Emotivan fanns på hembiobutiken såg jag även om modellen är utgången.

Flux labs verkar ju okay också men det blir nog ett test av Topping A90.
Designen, specsen, mätningarna lurar en igen måhända.
Topping L50 verkar va en rätt så bra stöld också egentligen mest bang for buck om man tror effekten räcker.

Ska bli intressant att se om två förstärkare som mäter exakt neutralt kan på något sätt låta olika. En påstod den var mindre skarp än THX 789 AAA. Honest Audiophile tokhatade på Topping A90 även jämfört med thx medan många är rätt så neutrala mot den.

Amir gillar dem på Ether CX iaf och i alla tester jag läser är det just magneplanar som folk verkar upptäcka den med.

Verkar inte va klass A, AB eller D utan någon slags helt egen division inom strömleverans

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Emotivan fanns på hembiobutiken såg jag även om modellen är utgången.

Flux labs verkar ju okay också men det blir nog ett test av Topping A90.
Designen, specsen, mätningarna lurar en igen måhända.
Topping L50 verkar va en rätt så bra stöld också egentligen mest bang for buck om man tror effekten räcker.

Ska bli intressant att se om två förstärkare som mäter exakt neutralt kan på något sätt låta olika. En påstod den var mindre skarp än THX 789 AAA. Honest Audiophile tokhatade på Topping A90 även jämfört med thx medan många är rätt så neutrala mot den.

Amir gillar dem på Ether CX iaf och i alla tester jag läser är det just magneplanar som folk verkar upptäcka den med.

Verkar inte va klass A, AB eller D utan någon slags helt egen division inom strömleverans

Toppings NFCA design är class A/B. Johnyang1997 har bekräftat detta.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Inte varit inne i hifi-svängen på väldigt länge eller ens lyssnat aktivt på musik men fick ett ryck ett tag sedan och
känner att det vore väldigt trevligt med bättre ljud än mina datorhörlurar.
Kommer nog mest lyssna på pop och jazz.

Vad tycks om denna kombo? Går dom ihop?
iFi Audio Zen DAC V2
HiFiMAN Sundara

Permalänk

iFi Audio Zen DAC V2 samt 660s tycker jag är bra för jazz pop, inte för skrikiga samt varma och inte för mycket bas, samt dom är lätta du kan köra dom i flera timmar utan att det gör ont om du har stort huvud och stora öron ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av williamwojin:

iFi Audio Zen DAC V2 samt 660s tycker jag är bra för jazz pop, inte för skrikiga samt varma och inte för mycket bas, samt dom är lätta du kan köra dom i flera timmar utan att det gör ont om du har stort huvud och stora öron ^^

Tack för input! Får fundera lite. Vet inte riktigt om om jag vill ha stationär setup eller trådlös.. Man tappar såklart en hel del i kvallé med trådlösa lurar (Airpod Max t.ex.) men samtidigt är det trevligt att kunna går runt medans man lyssnar..

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Tack för input! Får fundera lite. Vet inte riktigt om om jag vill ha stationär setup eller trådlös.. Man tappar såklart en hel del i kvallé med trådlösa lurar (Airpod Max t.ex.) men samtidigt är det trevligt att kunna går runt medans man lyssnar..

Du tappar noll kvalitet om du väljer annat än äpple produkt. Frågan är vad får det kosta och vilka egenskaper vill du ha.
Kommer en ny spännande produkt från Sonos. De kommer använda tekniken från RHA eftersom de har köpt upp varumärket. RHA är ett brittisk märke som fokuserade på bra kvalitet till humant pris.
Som vanligt skall det säkert vara så billigt det går brukar alltid vara den frågeställningen.
Upp till 3k kan du få väldigt bra trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du tappar noll kvalitet om du väljer annat än äpple produkt. Frågan är vad får det kosta och vilka egenskaper vill du ha.
Kommer en ny spännande produkt från Sonos. De kommer använda tekniken från RHA eftersom de har köpt upp varumärket. RHA är ett brittisk märke som fokuserade på bra kvalitet till humant pris.
Som vanligt skall det säkert vara så billigt det går brukar alltid vara den frågeställningen.
Upp till 3k kan du få väldigt bra trådlöst.

Nämde Airpodsen mest för att dom verkade i recensioner jag läst ha snäppet bättre ljudkvalle än t.ex. Sony 1000xm4 m.fl.
Hade Airpodsen inte haft så dålig komfort hade jag kanske valt dom men är känslig för lurar som pressar hårt runt öronen vilket dessa verkar göra. Ska kika på det där med Sonos dock!

Annars är jag nog inne på att det blir 660S med iFi Audio Zen DAC V2. Verkade vara flera som gillade den kombon när jag sökte på nätet.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Nämde Airpodsen mest för att dom verkade i recensioner jag läst ha snäppet bättre ljudkvalle än t.ex. Sony 1000xm4 m.fl.
Hade Airpodsen inte haft så dålig komfort hade jag kanske valt dom men är känslig för lurar som pressar hårt runt öronen vilket dessa verkar göra. Ska kika på det där med Sonos dock!

Annars är jag nog inne på att det blir 660S med iFi Audio Zen DAC V2. Verkade vara flera som gillade den kombon när jag sökte på nätet.

Det är det sämsta du kan göra. Du måste lyssna själv. Vet att många hyllar allt Apple gör. På ljudsidan är det bäst att köra något märke som finns inom studio. Tyvärr är det den bittra sanheten.
Sennheiser, Beyerdynamic, AKG, Audio Technica och Shure. Grado är också en de är mer lite om man gillar cool faktor och har råd, de är dyra om man vill ha komforten. STAX är ju fina om man gillar det och har råd. Focal om man vill ha superkomfort och har stor budget så man kan köpa de lite finare modellerna. Som du kanske märker så finns det mycket att välja. Som är bra. Audeze om du gillar den sortens teknik, också dyra över lag.
Själv kör jag trådlöst från Audio Technica när jag är ute. I hemmet har man annat.

Permalänk

Om du är nu sugen på kombon så har Hembiobutiken oftast 200kr rabbat på iFi ZEN DAC V2 samt Sennheiser HD 660s 3800kr som student via Sennheiser Sveriges hemsida
snart kommer ju rean så jag hade väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är det sämsta du kan göra. Du måste lyssna själv. Vet att många hyllar allt Apple gör. På ljudsidan är det bäst att köra något märke som finns inom studio. Tyvärr är det den bittra sanheten.
Sennheiser, Beyerdynamic, AKG, Audio Technica och Shure. Grado är också en de är mer lite om man gillar cool faktor och har råd, de är dyra om man vill ha komforten. STAX är ju fina om man gillar det och har råd. Focal om man vill ha superkomfort och har stor budget så man kan köpa de lite finare modellerna. Som du kanske märker så finns det mycket att välja. Som är bra. Audeze om du gillar den sortens teknik, också dyra över lag.
Själv kör jag trådlöst från Audio Technica när jag är ute. I hemmet har man annat.

Ja egentligen ska man lyssna på många olika helt klart..

Skrivet av williamwojin:

Om du är nu sugen på kombon så har Hembiobutiken oftast 200kr rabbat på iFi ZEN DAC V2 samt Sennheiser HD 660s 3800kr som student via Sennheiser Sveriges hemsida
snart kommer ju rean så jag hade väntat.

Tack, råkade dock bli ett par HiFiMAN Sundara ändå efter en del velande fram ock tillbaks mellan dom och 660s:arna. Det var rabatt på dom förstnämnda ock vissa recensenter tyckte dom inte hade lika mycket "clamping force" runt huvudet om man har stort huvud som jag
Annars är väl det lite hugget som stucket, både är bra lurar. Sennarna har väl bättre QC dock och noggrannare bygget överlag så dom håller väl längre. Borde väl egentligen ha testat menmen. Det blir iaf en iFi ZEN DAC V2 till dom.

Permalänk

HiFiMAN Sundara blir nog bra jag valde mellan dom 2 med ^^ men jag med med stort huvud och stora öron tyckte dock 660s var mycket skönare och luftigare så dom blev det för mig.

Permalänk
Medlem

Någon som handlat från apos.audio, audiophonics.fr, hifitalo.fi, hifigo.com eller shenzhenaudio.com? Inga tullavgifter?

Permalänk
Medlem

Är deg inom EU så är det ingen tull?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Någon som handlat från apos.audio, audiophonics.fr, hifitalo.fi, hifigo.com eller shenzhenaudio.com? Inga tullavgifter?

Apos.Audio ser ut att vara baserade i SF, så där får du betala tull och moms. Audiophonics och Hifitalo är baserade i EU. Hifigo och Shenzhen är kinesiska butiker, där brukar man kunna välja att de betalar alla avgifter eller att man gör det själv.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Myllerman:

Ja egentligen ska man lyssna på många olika helt klart..

Tack, råkade dock bli ett par HiFiMAN Sundara ändå efter en del velande fram ock tillbaks mellan dom och 660s:arna. Det var rabatt på dom förstnämnda ock vissa recensenter tyckte dom inte hade lika mycket "clamping force" runt huvudet om man har stort huvud som jag
Annars är väl det lite hugget som stucket, både är bra lurar. Sennarna har väl bättre QC dock och noggrannare bygget överlag så dom håller väl längre. Borde väl egentligen ha testat menmen. Det blir iaf en iFi ZEN DAC V2 till dom.

Mitt generella råd till Planars är en förstärkare på minst 1W i 32 ohm. Ja det går nästan alltid spela högt så öronen blöder (beroende på hörlur) med mycket lägre effekt men dynamik och kontroll saknas, tycker det blir bättre grepp med kraftfullare förstärkare till planars och det låter mer som jag vill.

Edit: Förtydligande. Dynamiska hörlurar brukar inte vara lika effektkrävande. Ovan är min åsikt/erfarenhet för planars.

Ledsen om jag pajar köpglädjen och det är förstås möjligt att Sundara och Zen DAC v2 låter kanon ihop, har inte hört den kombon. Men det finns kraftfullare alternativ i prisklassen.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Zen DAC har dissikerats i tråden. Det finns en hel del bättre alternativ.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Mitt generella råd till Planars är en förstärkare på minst 1W i 32 ohm. Ja det går nästan alltid spela högt så öronen blöder (beroende på hörlur) med mycket lägre effekt men dynamik och kontroll saknas, tycker det blir bättre grepp med kraftfullare förstärkare till planars och det låter mer som jag vill.

Edit: Förtydligande. Dynamiska hörlurar brukar inte vara lika effektkrävande. Ovan är min åsikt/erfarenhet för planars.

Ledsen om jag pajar köpglädjen och det är förstås möjligt att Sundara och Zen DAC v2 låter kanon ihop, har inte hört den kombon. Men det finns kraftfullare alternativ i prisklassen.

Okej jag förstår. Tack för förklaringen! Aja det blir nog ändå ett stort lyft från ett par 300krs datorlurar :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Zen DAC har dissikerats i tråden. Det finns en hel del bättre alternativ.

Avbeställde Zen:en nu faktiskt. Kikar på JDS Atom stack. Ska läsa på mer innan jag beställer Dac/amp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Någon som handlat från apos.audio, audiophonics.fr, hifitalo.fi, hifigo.com eller shenzhenaudio.com? Inga tullavgifter?

Köpte min Topping E30 via shenzenaudio.com. Sjukt snabba och ingen tull för mig. Köpte via Amazon.se.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Avbeställde Zen:en nu faktiskt. Kikar på JDS Atom stack. Ska läsa på mer innan jag beställer Dac/amp.

Se efter om det går att provlyssna någonstans.
Jag kör själv sundara med zen dac v1, och jag älskar hur trubass lyfter sundarans annars lite mesiga bas, och kör själv aldrig över kl 1 på volymvredet (och då gillar jag hög musik)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Se efter om det går att provlyssna någonstans.
Jag kör själv sundara med zen dac v1, och jag älskar hur trubass lyfter sundarans annars lite mesiga bas, och kör själv aldrig över kl 1 på volymvredet (och då gillar jag hög musik)

Intressant! Svårt det här alltså! Sen att det knappt går att få tag på några andra dac/amp inom EU. Schiit har ingenting i lager och kommer väl inte få heller på ett tag pga komponentbrist eller hur det var. Importera från US är dyrt osv..

Permalänk
Medlem

Lyssnat ett par timmar nu. Grymt nöjd med mina Sundaras även om det bara är direkt från datorn. Helt klart musikaliska och roliga att lyssna på. Vissa lurar låter jue bra men ger ingen stampa takten känsla.
Dom lät lite "platta" när jag först koppla in dom men nu låter dom bra mer dynamiska i mitt tycke.
Burn in eller placebo vet ej
Blir säkerligen ett par snäpp bättre sen också med ordentlig dac/amp kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Lyssnat ett par timmar nu. Grymt nöjd med mina Sundaras även om det bara är direkt från datorn. Helt klart musikaliska och roliga att lyssna på. Vissa lurar låter jue bra men ger ingen stampa takten känsla.
Dom lät lite "platta" när jag först koppla in dom men nu låter dom bra mer dynamiska i mitt tycke.
Burn in eller placebo vet ej
Blir säkerligen ett par snäpp bättre sen också med ordentlig dac/amp kan jag tänka mig.

Hjärnan vänjer sig vid ljudet, men folk förstår inte det och tror att det är lurarna i sig som ändrar på sig. Våra sinnen är väldigt lättmanipulerade, speciellt hörseln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Southy:

Någon som handlat från apos.audio, audiophonics.fr, hifitalo.fi, hifigo.com eller shenzhenaudio.com? Inga tullavgifter?

Handlat hos bägge, inga tullavgifter eftersom dessa är inom EU. Hifitalo är hyfsat snabba ifall de har varan inne, men bägge gångerna så har de haft slut på en kabel och jag har själv hört av mig till dem så att de tar bort det från ordern så att det kan skickas.
Den enda gången jag har tagit från audiophonics.fr så var de lite snabbare. Men känns för mig lite bättre att stödja finsk shop eftersom jag har bl.a. bott i Helsingfors..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Handlat hos bägge, inga tullavgifter eftersom dessa är inom EU. Hifitalo är hyfsat snabba ifall de har varan inne, men bägge gångerna så har de haft slut på en kabel och jag har själv hört av mig till dem så att de tar bort det från ordern så att det kan skickas.
Den enda gången jag har tagit från audiophonics.fr så var de lite snabbare. Men känns för mig lite bättre att stödja finsk shop eftersom jag har bl.a. bott i Helsingfors..

Sen har ju hifitalo ett poängsystem som gör att man gärna handlar där!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av underwatch:

Är det värt att uppgradera från Samsung Galaxy buds plus till antigen galaxy buds 2 eller pro?

Jag har orginal Galaxy Buds, använde dom mest på gymmet tidigare. Minns att jag tyckte de var förvånansvärt neutralt tunade för att vara TWS. Men lite för bulkiga jämfört med mina andra trådade inears. Har inte hört de efterföljande modellerna.

Crinacle har jämfört alla Galaxy Buds. Du kanske sett denna redan?
Best (sounding) True Wireless Earphones https://crinacle.com/guide/tws/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Emotivan fanns på hembiobutiken såg jag även om modellen är utgången.

Flux labs verkar ju okay också men det blir nog ett test av Topping A90.
Designen, specsen, mätningarna lurar en igen måhända.
Topping L50 verkar va en rätt så bra stöld också egentligen mest bang for buck om man tror effekten räcker.

Ska bli intressant att se om två förstärkare som mäter exakt neutralt kan på något sätt låta olika. En påstod den var mindre skarp än THX 789 AAA. Honest Audiophile tokhatade på Topping A90 även jämfört med thx medan många är rätt så neutrala mot den.

Amir gillar dem på Ether CX iaf och i alla tester jag läser är det just magneplanar som folk verkar upptäcka den med.

Verkar inte va klass A, AB eller D utan någon slags helt egen division inom strömleverans

Schiit Magnius är väl annars alternativet om man vill ha mest effekt per krona. $199
https://www.schiit.com/products/magnius
Balanced Headphone Output:
Maximum Power, 16 ohms: 6.0W RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms: 5.0W RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms: 3.2W RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 1000mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 500mW RMS per channel

Single-Ended Headphone Output:
Maximum Power, 16 ohms: 2.2W RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms: 2.0W RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms: 1.3W RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 300mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 150mW RMS per channel

Note: Maximum power rated at 1% THD, high gain

eller detta alternativ mot Topping A90
Singxer XA-1 om man vill ha diskreta komponenter istället för OPAMPs integreade kretsar. Class A vid låg effekt, och class AB vid hög har jag för mig.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08QMDM631/
https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier/...

balanced output power:
32Ω: 6480mW
120: 2000mW
600Ω:380mW

Har inte hört någon av dessa ovan (A90, Magnius, SA-1) men personligen tycker jag Singxer SA-1 är mest intressant.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Antar det är splitting hairs som man säger mellan singxer XA-1 och topping a90. Misstänkt lik design också.

Topping A90 känns mer praktisk för min del. Har inga kablar för nya 4.4 balanced och 3.5 mm är fortfarande användbart. Sedan varför har man gain switchar under förstärkaren? Nu så verkar ju inte high gain orsaka hörbar distortion heller så så det är ju inga dealbreakers men ändå rätt opraktiskt kan tänkas. Använder gain ibland när jag är för lat för att ratta volymkontroll.

Ljudmässigt så bör de ju liksom låta rätt så lika. Ska bli intressant jämföra med THX 789 AAA om det ens går höra skillnad.

Förresten ser först nu att du har Ether C Flow? Vilken förstärkare gillar du bäst på den av dina 20

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Antar det är splitting hairs som man säger mellan singxer XA-1 och topping a90. Misstänkt lik design också.

Topping A90 känns mer praktisk för min del. Har inga kablar för nya 4.4 balanced och 3.5 mm är fortfarande användbart. Sedan varför har man gain switchar under förstärkaren? Nu så verkar ju inte high gain orsaka hörbar distortion heller så så det är ju inga dealbreakers men ändå rätt opraktiskt kan tänkas. Använder gain ibland när jag är för lat för att ratta volymkontroll.

Ljudmässigt så bör de ju liksom låta rätt så lika. Ska bli intressant jämföra med THX 789 AAA om det ens går höra skillnad.

Förresten ser först nu att du har Ether C Flow? Vilken förstärkare gillar du bäst på den av dina 20

Jag misstänker att gain på undersidan med dipswitchar på Singxer SA-1 är för att korta ner signalvägarna. Blir en enklare/renare design. Men håller med, lite jobbigt.

A90 och SA-1 verkar ha liknande nätdel men övrigt ser det ut att skilja. Lyfter man på kylflänsarna så syns det. Integrerade kretsar vs diskreta komponenter. Det borde ju låta olika men svårt veta utan att ha testat själv.

Topping A90 nedan med 4st TI TPA6120A2 chip, en mycket populär integrerad krets för hörlursförstärkning. TPA6120A2 sitter i många hörlursförstärkare och andra produkter med hörlursutgång, tex i Schiit Magnius.

Singxer SA-1 nedan med mestadels diskreta komponenter.

Jag spelade faktiskt mina Ether C Flow häromdagen med
- iFi Micro iDSD Silver (den stora med 4W i Turbo mode, dock körde jag på Normal mode)
- iFi Micro iDSD Silver + Cavalli Liquid Carbon Balanserat
- iFi Micro iDSD Silver + Cavalli Liquid Platinum Balanserat, bytt rör till $60 Reflektor 6N23P-EV, misstänker att dom inte är NOS 1977-78 som Ebay säljaren påstod utan nytillverkade.
Hursomhelst lät mina Ether C Flow bra med alla 3 kombos ovan, musiken var mestadels elektroniskt med en del röster samt en Winnerbäck live låt. Har för mig att jag fått Ether C Flow mellanregistret att lyfta mer med någon annan rör eller rörhybrid. Ska testa mer senare.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.