Veckans fråga: Spelar du på en bärbar dator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Spelar du på en bärbar dator?

Bärbara datorer för spel går sällan hem när SweClockers bevakar det, men samtidigt vet vi att många i communityt använder bärbara gaming-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Fläckvis, har en Lenovo med ett 1650 4GB för att kunna spela lite på resande fot, men använder den väldigt sällan för det hemma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har en Asus (haswell i7 + 850M) laptop som jag spelar på, såklart inte moderna AAA, men den duger till skamlöst mycket för vad den är

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att fler som jag endast kollar på recensionerna av färdiga system då det är tid att köpa nytt eller precis då en ny arkitektur kommer. Hade säkert även varigt få här som läste recensioner på en färdigbyggd stationär dell eller hp. Sådant som vinter datorn är ju klart roligare, tycker åtminstone jag.

Edit:
Hade jag haft råd hade jag haft en bärbar speldator laptop som komplement. Har fortfarande kvar min gamla spel bärbara från 2008, men då den inte orkar med några moderna spel så känns det inte som den räknas.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det händer ibland att jag sitter som reserv på jobbet. Då brukar jag ta med min gamla laptop, 11 år gammal nu med Phenom II/HD5650, och spela lite äldre spel som Civ V och Sim City 4. Moderna spel är ju bara glömma men en hel del äldre spel är fortfarande kul och fungerar utmärkt på den.

Börjar dock bli dags skaffa ny.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Absolut! Reser mycket, så att ha en grym laptop är guld!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Har en rätt vass gaminglaptop men använder den väldigt sällan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Har en ASUS ROG bärbar från 2016 + trådlös mus som jag använder när jag ska vara borta i några dagar för att spela på lite när det finns tid, har funderat på ny men tycker det känns onödigt då de mesta jag spelar på den är lite äldre solospel så den får leva några år till.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Skäggig legend

När jag sålde min lägenhet och bodde otroligt tight hos min sambo tills vi skaffade hus fick jag tuppjuck och köpte mig en Eluktronics mag 15 genom Komplett.

Jag blev otroligt överraskad över hur snabb den faktiskt var. Med ett extra tangentbord och mus kunde jag i alla fall släcka törsten på köksbordet. Men nu när huset är med i bilden och jag har mitt spelrum spelar jag verkligen inte alls på den.

Den kommer dock följa med om jag ska resa någonstans.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Spelar bara hemma så har ingen användning för bärbar. Skulle jag rest runt mycket skulle jag helt klart köpt en monster gaming laptop

Permalänk
Medlem

Har en Thinkpad e14 G2 med ryzen 4700u som ja spelar lite lättare spel på på landet och så. Ingen speldator direkt men bra nog integrerad grafik för det jag vill spela i 1080p, lite äldre titlar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har desktop, men vid flytt till min nya bostad så åkte både gamla skrivbordet och skärmen på skroten. Skrivbordet var vingligt som fan och skärmen åkte i betongen under flytten så den är slängd. Har dock snart fått till mitt nya skrivbord på jobbet.

Så just nu är det laptop på köksbordet med tangentbord o mus.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har en gaminglaptop som jag fick billigt genom jobbet. Den används till spelande ibland när jag inte har tillgång till min stationära dator.

Har aldrig använt det inbyggda tangentbordet eller touchpaden till den dock. Utan tangentbord och mus åker alltid med. Och även en mindre 24" skärm om man ska iväg.

Hemma spelas det nästan uteslutande på den stationära, undantaget är väl när grabben vill "lana" fortnite i sitt rum tillsammans med en.

Permalänk
Medlem

Min laptop har inte spelgrafikkort, för att bli lättare och räcka längre på batteri, använder den för mobil ljudinspelning/redigering med ett interface. Fungerar superbra för den saken, behöver ingen nyare laptop. Skulle inte vilja spela på en sån liten skärm med ett så litet tangentbord i en konstig sittställning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nej. Sålänge prestandan och uppgraderingsmöjligheterna inte är i paritet med desktop så får det vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att spela på en laptop...
För dyrt för vad man får o väsnas alldeles för mkt...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Lenovo med rtx 3070 och 5800h kopplad till 31,5" 1440p skärm funkar prima men är kanske nästan lite för klen för just 1440p men med dlss så funkar det felfritt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan komma och få äta upp det här, men kör ändå.

Tror aldrig att gaming laptops kommer bli en grej. Det är en suboptimal lösning pga formatet. Anledningen till detta är för att i takt med att det kommer kraftfullare produkter så pressar spelutvecklarna det till max. Detta gör att laptops alltid kommer ha samma problem med värme och ljudnivå (med rådande förutsättningar).

Självklart så kan det komma någon revolutionerade teknik som gör att komponenterna i princip inte utvecklar någon värme alternativt någon ny form av kylning som är hundratals procent mer effektiv än lösningarna vi har idag, och då skulle detta resonemang falla platt. Dock så misstänker jag att man löst alla utmaningar med Cloud-gaming innan dess då det egentligen bara är latency som är ett problem. I samband med det så försvinner nog det segmentet som vi idag benämner som gaming laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Skulle aldrig få för mig att spela på en laptop...
För dyrt för vad man får o väsnas alldeles för mkt...

/Homer_S

fast i dagens läge får man fasen mer prestanda per krona med en lapptop jämfört med att köpa nytt och bygga själv =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Icke, men har funderat på det. Spelar på PC så sällan nuförtiden att det vore skönt att bara ha en bärbar att ta fram då å då när man behöver, istället för att ha det här stora åbäket under skrivbordet hela tiden.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast i dagens läge får man fasen mer prestanda per krona med en lapptop jämfört med att köpa nytt och bygga själv =o

Ja, man får en hel laptop till priset av ett grafikkort, så det är sant. Grafikkorten har blivit galet dyrare igen sista veckan. Det är totalt mörker på den fronten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Lego Master

Nej. Hade en Asus G74 för många år sen, men den stod mest fast knuten i en massa tillbehör.
Efter det har jag inte ägt nån med kraft nog att spela på, bara testat cloud gaming som hastigast på jobblaptopen, men under rådande omständigheter har det varit tunt med tillfällen att faktiskt använda det som primär spelmaskin under tjänsteresor.
I husvagnen hade jag inte fått vara i fred, så det finns helt enkelt inget use case för mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Under sex års tid, från 2012 till 2018, spelade jag enbart på en bärbar eftersom det var enda datorn. Men då var det mest lättdrivna spel. Skyrim var väl det tyngsta, och det är så pass skalbart i grafiken att inte heller det var ett bekymmer. Ubåtssimulatorn Dangerous Waters var väl det jag spelade näst mest, och det har rötterna i ett spel från 1997, med bara aningen upphottad grafik och släpptes i mitten av 00-talet.

För min del är bärbar ok för många spel, men inte gärna på den inbyggda skärmen, och absolut med riktig mus inkopplad. Helst även ett riktigt tangentbord också, men det beror lite på vilket spel det handlar om.
Jag är mer handikappad av en bärbar dators enorma begränsingar vid "vanligt" arbete än vid spelande. I spel skriver jag sällan, så tangentbordets storlek, modell och utformning spelar mindre roll, men är superviktigt vid kontorsarbete. Styrplatta är också djävulens påfund, så separat mus är ett absolut krav vad jag än gör med en bärbar dator.

I dag har jag samma bärbara kvar, men enbart för att köra ett träningsrelaterat program (Zwift) framför en motionscykel. En form av spel är det kanske...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag kör en HP Elitebook 1030 G3 utan ett dedikerat grafikkort som surfdator och ritar på skärmen med en Bamboo Ink Plus.
När jag eller sambon ska spela så kopplar vi den till en Razer Core X Chroma med ett Vega 64 kort i. I egpu lådan har vi även kopplat in tangentbord, mus, ethernet och skärm så det är en dedikerad gamingsetup.

Fördelen med den setup är att jag kan uppgradera varje del oberoende av allt annat, plus vi kan koppla in vår macbook när vi ska redigera video via davinci resolve.

Visa signatur

🖥 - Razer Core X Chroma - Vega 64 - HP Elitebook 1030 G3, Macbook Air, Pixelbook GO
📱 - iPhone 13
🎮 - PS5, PS4 Pro - 9.0, Switch - Atmosphère, HENkaku Ensō PSVita, Quest 2, Steam Deck 256GB, Panic Playdate
📷 - Panasonic m43 - Minolta MC F1.7 50mm, Nikon J1 - kit lens
⌨️ - Novatouch - ALU chassi - SA Leviathan, Pok3r - Box Royal - SkIIdata, Model M ISO usb modded (Model H)

Permalänk
Medlem

Kör en ideapad 5 pro som laptop med endast Ryzen 5600h inbyggd grafik, där jag spelar på den när jag är iväg på resande fot. Funkar väldigt bra att spela enklare spel som lol och cs på den, även WoW classic hade funkat om jag spelade det.
Sen kör man en bättre stationär hemma för de riktiga spelen/längre spelsessionerna.

Permalänk
Medlem

Svarade nej, men det är en sanning med modifikation.
Barnet "tvingar" mig ibland att köra Minecraft Dungeons i co-op på hans gaminglaptop (Lenovo Legion 5 med Ryzen ? och ett RTX2060), men ~99% av tiden kör jag på min stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordFancypants:

Jag kör en HP Elitebook 1030 G3 utan ett dedikerat grafikkort som surfdator och ritar på skärmen med en Bamboo Ink Plus.
När jag eller sambon ska spela så kopplar vi den till en Razer Core X Chroma med ett Vega 64 kort i. I egpu lådan har vi även kopplat in tangentbord, mus, ethernet och skärm så det är en dedikerad gamingsetup.

Fördelen med den setup är att jag kan uppgradera varje del oberoende av allt annat, plus vi kan koppla in vår macbook när vi ska redigera video via davinci resolve.

OMG... Det här visste jag inte ens om fanns?! Funkar det bra?
Upplever du någon form av lagg/delay eller dylikt när du kör med eGPU?

Hur funkar det mer exakt? Du kopplar in laptopen till din Chroma X med en Lightning/USB-C och allt skärmen tänds? Sen kör du?
Vilka effekter går grafikkortet på och klockningar? Kan du ställa in det själv via t ex MSI afterburner, eller sköts det externt av Razerlådan...

Permalänk
Medlem

Synd att laptopar är så relativt klumpiga att använda på resande fot, så som på ett trångt tåg eller buss. Men förhoppningsvis kommer mobilt PC-spelande bli mycket lättare när Steam Deck väl lanseras. Jag hade gärna köpt en sån maskin om jag skulle resa mycket, medan jag inte tror jag hade gjort samma beslut om valet gällde en laptop.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vi har en ASUS ROG Laptop med i7 och 860m som funkat fint till alla Blizzard-spel som gästdator i många år.

Numera är den dock kopplad till extern skärm, tangentbord m.m. eftersom vår andra gäst-spel-PC började bli för gammal (AMD A10-5800k med enbart inbyggda grafikchipet), så den blev förpassad till fotpall XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Behövde en dator till utbildningen så då köpte jag en lenovo med ett rtx 2070 och en 9750h om jag inte missminner mig, används som media maskin nu när utbildningen är klar.
Spelar gör jag på stationär pc.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.