Permalänk
Medlem

Logitech sämre kvalité

Hej!

Jag har ägt många Logitech gaming headset den senaste 15 år.
G35 2st, G533 2st. Sista jag köpte var från 2019 tror jag. Jag är super nöjd med ljud kvalitet.

Men jag tappade den G533 och den blev lite sprucken. Så jag tänkte köpa en ny… köpte G733 ljud riktigt suger när man jämför med min 533. Efter jag har testat allt ominstallera programmet/drivrutiner eller leka lite med inställningar inget hjälpte. Jag fick skicka tillbaka den.

Sen tänkte att köpa samma G533 som jag har idag men när jag fick den så var den exakt samma dålig ljud som G733. Kollade på min gamla så står det att den är tillverkad i Kina och de nya är i Vietnam. Säkert de har använt andra komponenter än andra fabriken. Vad ska jag göra? Tillbaka G533 och köpa en annan?

Jag helst vill ha den med 7.1 och kopplas via USB bara, inte 3.5 Jack.

Eller tar isär den gamla G533 och flytta alla kretsar till den nya?

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975129
No brainer om du ska ett billigt gaming headset.
Eller om du ska ett gaming headset punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975129
No brainer om du ska ett billigt gaming headset.
Eller om du ska ett gaming headset punkt.

Billigt? G733 ligger på 1200kr och G533 runt 900kr.. min gamla G533 slår ut alla. Men jag vill helst ha en som kopplas via USB inte 3.5 Jack som du länkade.

Permalänk
Medlem

Kör hyper X cloud 2(?), den som är mini jack men man får med USB ljudkort. Hade tidigare två g35 men muddarna pajade och den ena disconnectade ibland. Jag är grymt nöjd.

Permalänk
Skrivet av musa02:

Jag helst vill ha den med 7.1

de lurarna hade ingen 7.1... var vanlig stereo med förvrängd ljudbild bara.

"7.1" i hörlurar är bara säljsnack och samma ljudförvrängning går att fixa gratis med mjukvara

dina 533 lurar hade bara 2 st 40mm element ett för varje öra inga 8 högtalarelement där inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

de lurarna hade ingen 7.1... var vanlig stereo med förvrängd ljudbild bara.

"7.1" i hörlurar är bara säljsnack och samma ljudförvrängning går att fixa gratis med mjukvara

dina 533 lurar hade bara 2 st 40mm element ett för varje öra inga 8 högtalarelement där inte.

Precis, klart grappen skall ha äkta Zalman hörlurar!

Permalänk

wow... ä de där tidigt 2000 eller nått? nästan så de osar retro ljudrunkeri om det...

kunde inte motstå va tvungen att googla dessa. 2006 började de säljas så va inte helt off iaf.

å hela 350:- för dem... idag får du defenetivt inte sådär mycket hårdvara för 350:- får va glad om du får lurar utan ljudelement för 350:-.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gamingheadset har väl nästan aldrig haft bra kvalité.
Logitech tycker jag inte heller haft bra ljud, någonsin.

Hursomhelst så har Razer BlackShark V2 fått mycket bra omdömen. Elgiganten har riktigt bra rea just nu till och med söndag.
Både på sladd och trådlösa. Tror dock sladd är 3,5mm vilket du inte vill ha. Fast det står USB-ljudkort på produktsidan så kanske?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/21807...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/35253...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1542199

Har föregångaren utan massor av RGB till denna och gillar den. man kan tex ta bort micen om man bara vill ha de som hörlurar, eller om man vill stoppa in micken i datorn istället.
Verkar dock lite svåra att få tag på i sverige.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hade föreslagit att om möjligt skaffa en bordsmikrofon, kanske på stativ, eller en mygga och köpa ett par ordentliga hörlurar istället. Nu är hörlursdjungeln en hopplös en att försöka navigera och komma fram till ett slagkraftigt produktförslag. Men headsets är i min upplevelse oproportionerligt dyra för deras allmänt halvskrotiga prestanda. Att sedan skaffa lurar med omslutade ljudemulering är helt bortkastat. Vi har bara två öron och med det får vi en upplevelse om varifrån ljud kommer från även i spel. Det finns ingen anledning att krångla till det.

Permalänk

Blir så när företagen blir för stora

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16
| EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av musa02:

Billigt? G733 ligger på 1200kr och G533 runt 900kr.. min gamla G533 slår ut alla. Men jag vill helst ha en som kopplas via USB inte 3.5 Jack som du länkade.

Länkad har både USB och "7.1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

wow... ä de där tidigt 2000 eller nått? nästan så de osar retro ljudrunkeri om det...

kunde inte motstå va tvungen att googla dessa. 2006 började de säljas så va inte helt off iaf.

å hela 350:- för dem... idag får du defenetivt inte sådär mycket hårdvara för 350:- får va glad om du får lurar utan ljudelement för 350:-.

Köpte dessa plus deras 5,1 förstärkare Zalman ZM-RSA ganska kort tid efter dom kom ut=inga recensioner/etc.
Hade innan (och efter) dessa Philips MMS460 5,1 dator högtalare.

Zalmans lurar behövde förstärkaren då ett Philips Seismic Edge inte alls orkade med dom på några kanaler.
Med zalman stärkaren blev det bättre men även den var för klen vilket märktes när man vred upp lite.
Dvs ganska tungdragna!

Ljudet i sig var nästan ok men inte mer till musik.
Till 5,1 vart det något bättre men då mest för att 5,1 faktiskt fungerade någorlunda, dvs det gav en ok surround känsla.
MEN om man vred upp lite för högt så försvann nästan all denna känsla då ljudet bara grötade ihop sig för att förstärkaren inte orkade med.
Tyvärr så var det inte direkt högt man behövde dra upp för att det skulle börja märkas av att förstärkaren inte orkade med, dvs väldigt låååååångtifrån skadliga nivåer.

Sen att Philips 5,1 paketet jag hade (och var rätt placerade) var och är ett av dom bättre 5,1 datorpaket med rätt små satelliter jag hört gjorde ju inte saken bättre.

Så dom låg oanvända i ett tag och jag började sälja en hel del på tradera under 2 år och nångång efter en grävning i all sparad skit så slängdes "paketet" ut där och fick ganska exakt dubbla priset för vad jag gav, vilket inte gjorde mig direkt ledsen
Kollade och några få månader innan så verkade det som dom fanns i lager men hade tagit slut överallt så nån ville tydligen verkligen ha paketet!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Åk till Mediamarkt och prova STEELSERIES Arctis 7........ lätta på huvet, bra om man har glasögon t.ex, lång batteritid.... skaplig mic, bra ljud med tweaking...

Om du har tid kan du vänta på Arctis 7+ vilket ska ha ännu längre batteritid och usb-c laddning och även funka för PS5....

Jag hade ett wireless Logitech 933 som gav upp.... de satt inte längre bra på huvet och de sluta funka helt random..... jag har helt övergivit Logitech och förlitar mig på Steelseries...

Jag gillar Steelseries Arctis 7 också för att de sitter så lätt på öronen, typ helt omöjligt att bli svettig även om man spelat 12h+, tror det finns läder att köpa för att replace'a dem men jag gillar tyg.

Permalänk
Medlem

Holy crap!
That may be the ugliest thing I ever seen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Förövrigt är jag lite skeptisk till Elgiganten........ köpt saker därifrån.... och när det är fabriksfel så är det ett j-la strul.... man blir behandlad som man förstört grejorna oftast.....

Däremot på Mediamarkt är det inga problem alls... (jag jobbar inte där btw) bara sjukt trött på Elgiganten

Permalänk
Skrivet av RVX:

Holy crap!
That may be the ugliest thing I ever seen

Har inte Zalman gått i konkurs eller så än? 2009 är inte direkt aktuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har inte Zalman gått i konkurs eller så än? 2009 är inte direkt aktuellt

no idea.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Yep!
https://www.anandtech.com/show/8697/corporate-fraud-drives-za...
Sedan har jag för mig att nåt kina företag köpte upp zalman mestadels för att rida vidare på ett ganska välkänt namn, dvs som väldigt många andra företag med etablerade namn har råkat ut för.
Men hittade inget vid en snabb googling om detta dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Yep!
https://www.anandtech.com/show/8697/corporate-fraud-drives-za...
Sedan har jag för mig att nåt kina företag köpte upp zalman mestadels för att rida vidare på ett ganska välkänt namn, dvs som väldigt många andra företag med etablerade namn har råkat ut för.
Men hittade inget vid en snabb googling om detta dock.

Det är fortfarande ett koreanskt företag. De organisera om sig när Moneual-skandalen brast ut. Är ett privat bolag nu, så jag vet inte vilka ägare de har, men de har en koreansk VD och allt.

Permalänk

Plantronicslurarna tycker jag är riktigt bra

Permalänk
Medlem

Sennheiser game one och låta windows samt spelen simulera surround?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Sennheiser game one och låta windows samt spelen simulera surround?