Är nytt alltid bättre och gammalt alltid dåligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Är nytt alltid bättre och gammalt alltid dåligt?

Ja, hur är det egentligen? Är något som är nytt alltid bättre än sin föregångare och är föregångaren helt hopplöst gammal bara för att det kommit något nyare?

Eller kan det vara så att det kommer en ny produkt som är sämre än den som den ersättare... och att den gamla helt enkelt är bättre?

Jag märker ganska ofta att så fort det kommer något nytt så är det stor uppståndelse kring det och hur bra det är med att det äntligen kommer något nytt. Det kan gälla allt från operativsystem, bildskärmar och övriga datorprylar till en ny standard som kanske blir bra.

Likaså skrivs det ofta i negativa ordalag om ganska bra fungerande produkter och standarder som har hängt med länge men som är väl beprövade och ändamålsenliga. En del produktområden utvecklas inte i nån rasande takt men ibland känns det som att en del kräver en uppgraderad hammare för att kunna slå sig själva på tummen lite mera stilfullt.

Hur ser ni själva på detta? Köper ni allt säljsnack rakt av och köper det nyaste senaste innan det ens har hunnit ut i butikerna osett eller väntar ni tills några som har mer bråttom har testat för att se om det är något som är värt att uppgradera till. Eller håller ni rent av kvar vid något äldre i ren protest eller för att se hur länge det går att undvika ett byte?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Vila i frid

Det är väl som man själv gör sig - och hur mycket man vill bränna för brännandets skull. Trots två värstningburkar med extra-allt monterat (som samlar damm) kör jag vidare på en 2500k från 2011 med w7. Trots inkomst körs det med tre beggad bilar från 2007, 1994 och 1994 som var och en drar mer soppa än MP's Peter Erikssons miljövidriga SUV.

Permalänk
Medlem

När det gäller datorkomponenter så köper jag nytt när det kommer något som är tillräckligt mycket bättre än vad jag har till ett tillräckligt bra pris, men exakt vart den gränsen går är förstås svårt att säga. Men datorkomponenter är väl lite speciella eftersom jag alltid har behov av mer prestanda, det är bara min egen snålhet som begränsar.

Men jag köper aldrig nytt bara för att det kommer något nytt, det måste ge tillräckligt mycket mervärde också. Min nuvarande mobil är t.ex. en sex år gammal Z5 Compact, den klarar allt jag behöver så jag har aldrig sett någon mening med att uppgradera.

Permalänk
Inaktiv

Samhällskulturen är köp o släng och det är grupptrycket som ofta är en drivande faktor.
Sedan är det många som köper nya saker för att de vill se bra ut utåt.. nytt, flashigt o statushöjande... även att de inte har behov av sakerna. Många av dessa har egentligen inte råd till det utan nyttjar krediter o lån för att finansiera det, men har behovet för att sin omgivning är ytlig och går just på att du är den som dina saker representerar.

För egen del föredrar jag begagnat i den mån det går.. Mina krav och riktiga behov är oftast lägre än det senaste.. Med begagnat är det dels ekonomiskt effektivt då man får pengar över för investering eller oförutsedda utgifter. Samt det ger ett lägre avtryck på miljön om man ska se det ur det perspektivet.
Sedan finns det saker i livet man inte bör köpa begagnat av rent säkerhetsmässiga skäl eller hygieniska skäl. Ingen vill nog köpa en begagnad tandborste eller begagnade bromsar till bilen.

Permalänk
Medlem

Nästan bara om något går sönder och inte lyckades laga det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Beror ju så mycket på vilka behov man har. Pratar vi datorkomponenter så hänger det helt på vad du vill använda dem till. Själv körde jag enbart på mina Amigor fram till 2002. Det som gjorde att jag skaffade windowsdator var för att jag ville titta på film och spela en del spel.

När det gäller andra saker så vete tusan. Har själv en hushållsassistent från 70-talet som fungerar hur bra som helst fortfarande. Finns ingen anledning köpa ny förrän den går sönder. Har en 17 år gammal bil som jag skött om och den är närapå i nyskick fortfarande.

Allt är relativt. Antar dock att du primärt syftar på datorkomponenter och då är det som sagt helt och hållet vad du ska göra som avgör. Surfar du bara så räcker det gott med en gammal dator, ska du spela moderna spel så har du inte så mycket att välja på än nytt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För att citera vad Admiral Hyman G. Rickover (father of the Nuclear navy) sa för många år sedan...

Citat:

The old is not necessarily outdated and the new is not necessarily better.

Permalänk
Inaktiv

Tycker att det är högst relativt och beror på situation till situation. Men nej, nytt är inte alltid bättre. Till exempel.

Mitt 9600k flaskade mitt 3080 i Warzone. Behövde uppgradera. Kunde såklart köpt AMD 5xxx serien eller Intel 11xxx serien med moderkort och hela köret. Istället köpte jag en 9900KF som inte alls är dyr nu. Billigare, blir bättre för mig. För nån annan som jobbar mycket med CPU krävande program kanske en uppgradering till det dyrare hade varit bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tänker på klassikern: Min Nokia 3310 hade bättre batteritid än nuvarande iPhone

Men när det kommer till datorer så gick jag från en i7 2600K till i7 8700 och idag ser jag ingen vits att byta ut i7 8700 mot något annat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Om jag köper något nytt måste jag ta sönder 3 andra saker eftersom det är en sån skam.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Hedersmedlem

Vanligtvis är väl den nya versionen bättre i alla fall i något avseende? Exakt vad kan ju variera med modet, men saker som byggkvalitet tenderar ju att hamna rätt långt ned på listan. Eller också fick man det bara på köpet förr.

Permalänk
Medlem

När det gäller datorhårdvara är det ju sällan det nya inte är bättre, så länge man jämför med “ersättaren”.

Andra områden däremot är det mer vanligt att den ersättande produkten inte rakt av är bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Pratar vi bara dator/teknik eller även andra områden?

Teknik är ju oftare enkelt mätt i ren prestanda, medans tex....ja hur mäter man om en ny kopia av Mona Lisa är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:
  • Helt oviktigt, det går bra att surfa från en IBM 5150

Slösat bort 30 minuter av mitt liv, ångrar inget!
https://www.pcworld.com/article/481797/can_you_do_real_work_with_the_30_year_old_ibm_5150_.html