Amazon Sverige fyller ett år – SweClockers följer upp

Permalänk
Medlem

Väljer bort Amazon så länge svenska butiker har någorlunda samma eller lägre prisnivå.

Amazons hemsida är ju totalt katastrof. Går liksom inte ens in där i rent protest.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tänkte köpt ett mikroskop där, 1200-1300Kr, samma på ebay direkt från kina var 900KR och kineserna sköter tull och frakt super med nya reglerna så rätt hem i lådan för 75% av Amazons pris.
Dessutom säljs ju inget jag vill ha av Amazon utan av 3:e part som ska sköta tull, läser man deras avtal verkar det ju vara mer problem än det är värt. Om jag åker på tull ändå hur vet jag att Amazon kompenserar mig?

Om nu poängen är att Amazon är billig på billig skit så kan man ju lika väl ta ebay och köpa från Kina direkt på lägre belopp.

På dyrare saker verkar Amazon inte hamna på radarn alls för min del.

Grötig rörig sida med uselt utbud i sverige, ja jag kan förstår att Amazon är stort i länder där dom har utbud men väljer man sverige försvinner majoriteten av varor jag är intresserad av.

Amazon, Wast of Cyber Space.

Permalänk

Kommer fortsätta handla på Inet. Kundservice i toppklass.

Permalänk
Snusfri

Beror på vad jag skall ha.

Vissa saker har jag bara hittat på Amazon (och till rimliga priser) så då har det blivit köp där.

Även köpt lite datordelar för presentkort jag köpt med ETH.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Handlat sånt som borde vara billigare i svenska butiker men av nån anledning brukar alltid vara överprisade, tex mobilskal, skärmskydd, HDMI kabel osv.

Permalänk
Medlem

Köpt böcker från Amazon, samt lite cykeldelar. Om de ändå kunde fixa till det svenska gränssnittet. Söker och letar på den tyska sidan, för att sedan kopiera över intressanta namn till den svenska och inte använda svenska som språk.

Permalänk
Medlem

Handlat 2 saker från svenska amazon. Men den tyska är så mycket bättre= Enklare och mycket större utbud, jämfört emot den svenska versionen av amazon.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

What?! Är det ett år redan?!

Jag skapade ett konto för 30-dagars gratis Prime. Har handlat 1st produkt sedan dess. Undviker Amazon i all största möjliga mån och handlar av våra trevliga svenska aktörer istället. Endast sådant som inte finns annanstans (eller om det är väldigt stor prisskillnad) köper jag från Amazon.

Permalänk
Musikälskare

Väldigt nöjd med dom än så länge, gratis frakt är trevligt också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Tänkte köpt ett mikroskop där, 1200-1300Kr, samma på ebay direkt från kina var 900KR och kineserna sköter tull och frakt super med nya reglerna så rätt hem i lådan för 75% av Amazons pris.
Dessutom säljs ju inget jag vill ha av Amazon utan av 3:e part som ska sköta tull, läser man deras avtal verkar det ju vara mer problem än det är värt. Om jag åker på tull ändå hur vet jag att Amazon kompenserar mig?

Om nu poängen är att Amazon är billig på billig skit så kan man ju lika väl ta ebay och köpa från Kina direkt på lägre belopp.

På dyrare saker verkar Amazon inte hamna på radarn alls för min del.

Grötig rörig sida med uselt utbud i sverige, ja jag kan förstår att Amazon är stort i länder där dom har utbud men väljer man sverige försvinner majoriteten av varor jag är intresserad av.

Amazon, Wast of Cyber Space.

Vad var det för mikroskop? Sjukt icke insatt i vad som finns, skulle vara kul att se vad folk köper nu för tiden. Hade själv ett billigt kinamikroskop som liten (från en leksaksaffär), men nu för tiden är det väl digitala grejer hoppas jag?

Permalänk
Medlem

Jag har personligen ingen som helst anledning att handla på Amazon, dels för att deras hemsida är kass och det är svårt att hitta något där, dels för att jag inte gillar Amazon som företag. Inet, Webbis och NoN har det jag behöver i elektronikväg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad var det för mikroskop? Sjukt icke insatt i vad som finns, skulle vara kul att se vad folk köper nu för tiden. Hade själv ett billigt kinamikroskop som liten (från en leksaksaffär), men nu för tiden är det väl digitala grejer hoppas jag?

Det är digitalt med LCD display ja. Finns massa på ebay från 5-10 tum typ.
Köpte typ samma för 75% av priset och då skötte kina säljaren gratis frakt och tull och moms delen så sparade 3-400Kr på samma model som Amzon varv den var skickad från kina i det fallet med så såg igen poäng med Amazon som mellanhand.

Permalänk
Medlem

Det trevliga med Amazon är ju att de har "allt" och jag brukar ha en varukorg aktiv med grejer som jag funderar på att köpa.

Men jag förvånas ständigt över hur kass sidan och sökfunktionen är rent tekniskt. Algoritmen är jättedum på att gissa vilken produkt man söker på när det skiljer nån ynka bokstav i modellnamnet t.ex. Man får alltid upp massor av sidor med irrelevanta produkter hur man än gör.

Jag vet att Amazon har gjort massor av research på att få besökarna att handla ytterligare saker de inte visste att de ville ha men i dagsläget känns det oslipat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Amazon och Apple är två företag som jag stenhårt håller som bojkottade pga anticonsumer och antimedarbetare.

På vilket sätt är amazon kundfientligt?

Permalänk
Medlem

Köper bara saker som är svårare att få tag på hos svenska ehandlare. Men jag köper 10x så mkt från Amazon.de eller co.uk som jag gör från amazon.se

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har handlat Blu-ray på amazon.se en gång och en SSD i vintras. Annars inget.

När priserna till slut blir mer normala kommer jag bygga en ny dator och då kanske jag beställer något från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Just nu skulle jag säga att det finns få anledningar för svenska konsumenter att handla från Amazon; svenska e-handlare erbjuder redan ett brett utbud och snabba leveranser."

Huvudet på spiken. Plus att jag är ganska rädd att de skulle konkurrera ut lokala aktörer om de blev för stora. Gemene man kanske tillslut bara tänker att "Jamen de är ju billigast" utan att ta med i beräkningen att de göder Bezos som redan har pengar så det räcker. Det är min åsikt i alla fall.

Tyvärr är det nog en försvinnande minoritet som ens reflekterar över vad det är för företag man ger pengar till.
För min del så är det inget snack om jag vill stödja NoN, Inet eller annan återförsäljare för dem vet jag i det absolut minsta betalar skatt i Sverige...

Personligen så håller jag mig undan Amazon, men ibland så måste man (ex. när svenska återförsäljare lägger på prispåslag på 300% på nisch-artiklar), och då är det bra att det finns.
Fungerade dock precis lika bra med Amazon.de

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har handlat ett par saker. Saker som har varit svåra att hitta hos de vanliga återförsäljarna. ex. hörlurställ, wifi antenn, speciel typ av USB kabel, subwoofer fötter.

Större delen av mitt inköp kommer förbli hos svenska återförsäljare även om priset kan var högre. Kommer bara köpa saker från Amazon jag inte hittar annars. Men kan inte förneka att det är ganska bra tjänst, speciellt nu med gratis frakt från Prime.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Men jag förvånas ständigt över hur kass sidan och sökfunktionen är rent tekniskt. Algoritmen är jättedum på att gissa vilken produkt man söker på när det skiljer nån ynka bokstav i modellnamnet t.ex. Man får alltid upp massor av sidor med irrelevanta produkter hur man än gör.

Jag tror det är högst medvetet faktiskt, med förhoppning av att du ska hitta annat du "behöver" förrutom det du faktiskt initialt var ute efter.

Även den dåliga designen och kategoriseringen generellt, de har säkert lagt tusentals timmar och studier på att ta fram något som ger maximal avkastning på kundens besök.

Permalänk
Medlem

Har handlat runt 10 gånger. Uteslutande friluftsprylar som antingen inte finns i svensk butik eller som är betydligt billigare.

Nu senast en sådan här som ska bli julklapp till syrran. Kostade 317kr inkl frakt från amazon..

https://www.outnorth.se/victorinox/forester-wood?gclid=Cj0KCQ...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag är kluven. Har väl gjort ungefär 5 köp.

Dom gånger det är ”fulfilled by amazon” har det gått sjukt smidigt och fort.

Dom gånger det varit andra aktörer som alltså bara säljer via deras hemsida har det varit strul nästan varje gång.
Långsam leverans, fel vara levererad, avbrutet köp, etc.

Verkar vara en hel del ”dropshipping” och andra opportunister som säljer via Amazon. Varför ska jag betala och vänta i 30 dar på en dropship från Kina när jag själv bara kan köra AliExpress?
Även sett en hel del gnäll i reviews på att folk fått saker som varit piratkopior.

Sjukt frustrerande koncept. Min lärdom är i alla fall att bara handla sådant som dom själva skeppar.

Permalänk
Medlem

Finns det bara att köpa på Amazon så behöver jag det inte. Tänker inte hjälpa dem att försöka bygga upp sitt monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det är digitalt med LCD display ja. Finns massa på ebay från 5-10 tum typ.
Köpte typ samma för 75% av priset och då skötte kina säljaren gratis frakt och tull och moms delen så sparade 3-400Kr på samma model som Amzon varv den var skickad från kina i det fallet med så såg igen poäng med Amazon som mellanhand.

Men du åker fortfarande på de 75 kr som PostMord ska ha i "administrationskostnad" ellervadmannuväljerattkalladet...?

Permalänk
Medlem

Bekvämligheten att man kan köpa allt på samma ställe är en klar fördel. Men layouten på Amazon en katastrof och indexeringen av produkterna är lika rörig som alltid - det känns som man är tillbaka på 90-talet när man ska bläddra fram något man är intresserad av. Vet man exakt vad man ska ha är det dock rätt enkelt. Upplever att man använder amazon.com för att hitta det man ska ha och sen får man ful-klipp&klistra adressen till den svenska sidan då översättningarna fortfarande är pinsamt dåliga.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Amazon är bra då man vill ha flera saker "på ett ställe" men det jag minns framförallt ifrån sajten är sökfunktionen. Den är usel, väldigt dålig rent ut sagt skitdålig - så vill du spontant & snabbt leta fram grejer du ska beställa, då har du kommit helt fel. Priserna är helt okej men det gäller att vara vaksam. Allt de säljer är inte till fyndpris. Fraktpriserna gäller även att vara vaksam över. Allt som inte säljs av Amazon gäller andra priser på frakt och omfattas inte av "gratis frakt över en viss köpsumma".

Permalänk
Medlem

För min del så har Amazon placerat sig som ett ställe där jag handlar saker som inte finns någon annanstans.

Eller där importerade böcker på engelska ibland är betydligt billigare än hos andra bokhandlare.

Produktinformation, sök och sortering är verkligen på en helt annan nivå än vad en är van med hos svenska återförsäljare, hur ett så stort företag kan vara så mycket sämre än flera svenska småbutiker är fascinerande!

Permalänk
Medlem

Handlar på Amazon när jag inte kan hitta grejerna i någon butik

Permalänk

Jag har handlat lampor, loombands, sugrör, ledslinga och reservhjul till kickbike hittills, inte haft några problem med leveranser, ibland kommer dom hem till dörren ibland får jag hämta. Är dom det billigare alternativet kan jag handla där, ja det får ju vara en markant skillnad, överger inte svenska Åfs för 5:- liksom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Konstigt. Jag vet att Amazon.se inte betalar Prisjakt (dvs ingen logga och inte direktlänkat) men Amazon.se verkar ju knappt vara indexerad. Endast 82 produkter. Amazon.co.uk har 420,000 produkter indexerade.
https://classic.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=38513#rparams=ss...

I alla fall Amazon.se kommer inte komma långt om de inte är direktlänkade.

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en 4K blu-ray från CDON men tyckte deras 39kr i frakt är lite magstarkt för något som går ner i brevlådan. Köpte samma film från Amazon för 40kr mindre och den kom dagen efter.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts