Amazon Sverige fyller ett år – SweClockers följer upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Men du åker fortfarande på de 75 kr som PostMord ska ha i "administrationskostnad" ellervadmannuväljerattkalladet...?

Nej inte med nya reglerna sedan i början av året. Typ allt från kina under 1300Kr tror jag det är som är tullat och deklarerat korrekt av säljaren går igenom precis som köp inom EU.
Moms osv räknar ebay ut och betalas vid köp.

Så köper hellre från kina nu en icke EU land eller via Amazon som vill ha mer för samma, jag sparade 25% på att ta det via ebay tex när Amazon hade samma produkt som också skickats från kina.

Då jag lagar en del elektronik så har jag numera börjat köpa från kina mer pga större utbud och mindre ockerpriser och det är dösmidigt att slippa att ha å göra med tull och moms, direkt i brevlådan eller hämta ut på hemköp.

Så nej betalade bara moms osv via ebay sedan var det raka vägen hem med fri frakt.

Plockade även hem deverse Motorola CPU'er, EDO ram till voodoo2 och liknande nyligen, ingen tull eller andra avgifter.

Permalänk
Medlem

Jag har över 50 orders på Amazon.se iaf, och många saker där är löjligt mycket billigare än i Sverige.
Så nej, skitsnack att det inte finns anledningar att handla där. Varför ska jag välja en annan e-handlare som tar betydligt mer betalt?
Jag får hem allt med hemleverans lika snabbt från Amazon som någon annan också.

Amazon's kundservice är också bland den bästa jag varit med om.
Får man en produkt som är trasig skickar de en ny direkt utan kladd.
Andra typ Inet osv måste man skicka tillbaka produkten, sen ska den felsökas, och sen kan de skicka ut en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Amazon's kundservice är också bland den bästa jag varit med om.
Får man en produkt som är trasig skickar de en ny direkt utan kladd.
Andra typ Inet osv måste man skicka tillbaka produkten, sen ska den felsökas, och sen kan de skicka ut en ny.

Helt klart, och returer oavsett om man använt produkten eller ej är aldrig några problem.
Någon minut i chatten, sen har man fraktsedlar redo.

Permalänk
Medlem

"Ja, flera gånger.", men det är väldigt slumpartat - exempelvis i somras när espressomaskinen helt plötsligt havererade och kaffeknarkare som vi är så hade vi bråttom att få tag på en ny. Amazon var de enda som kunde erbjuda expressleverans hem till dörren av den maskin vi ville ha. Det har varit några andra specialfall också.

Men till vardags: nej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

kollar alltid när jag
skall köpa något både prisjakt och amazon, köper där det är billigast för samma produkt.

saker typ printer ink kassetter, microdukar, rakblad, strumpor, bilvårdsprodukter såna saker går oftast att hitta bättre pris på amazon.

gillar amazon, inte haft någon dålig erfarenhet ännu.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Undviker både Amazon och Inet då båda vägrar ge de anställda påverkansmöjligheter via kollektivavtal och en juste pensionsavsättning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Botar och pålagor av till, moms och PostNord avgifter.

Produkter som marknadsförs av Amazons svenska hemsida visar sig skickas från Kina. Efter 25 procent moms och PostNordavgifter på 85 kr per pryl trots att flera varor av samma art beställts samtidigt imponerar inte. Billigt blir det inte heller.

Slutligen kom en trasig kartong fram med några saker, men där andra prylar hade åkt ur på vägen. Anmälde det redan hos Postnordombudet. Anmälde avvikelsen på Amazons hemsida. De ber mig ta bild på kartong och på de saknade varorna.... Det var min sista order. Tramsfirma..

Alexander

Permalänk
Medlem

Löjligt inlägg, det står klart och tydligt i deras avtal att de ansvarar för moms och avgifter om säljaren är utanför Europa.

Nu är jag inget fan av amazon, utan handlar var det är billigast. Men vissas smutskastning är bara löjlig.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från Amazon.se flera gånger nu men då nästan uteslutande småsaker och ett par gånger då de haft halva priset jämfört med alla andra återförsäljare på udda prylar.

Större/dyrare prylar köper jag hellre av svenska säljare och gärna med fysisk butik i närheten så jag vet att hjälp finns att tillgå vid reklamationer. Nu kanske amazon är jättebra att ha att göra med vid reklamation men jag har ingen erfarenhet av det och prioriterar de jag har goda erfarenheter av.

Permalänk

Har inte handlat av Amazon och har inga planer på att göra det heller när produkterna jag köper finns att köpa av svenska aktörer som levererar hem till dörren samma dag och till minst lika bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pockman:

Produkter som marknadsförs av Amazons svenska hemsida visar sig skickas från Kina. Efter 25 procent moms och PostNordavgifter på 85 kr per pryl trots att flera varor av samma art beställts samtidigt imponerar inte. Billigt blir det inte heller.

Slutligen kom en trasig kartong fram med några saker, men där andra prylar hade åkt ur på vägen. Anmälde det redan hos Postnordombudet. Anmälde avvikelsen på Amazons hemsida. De ber mig ta bild på kartong och på de saknade varorna.... Det var min sista order. Tramsfirma..

Alexander

Var exakt därför jag undvek dom, varför betala 30% mer på amazon än för samma sak på ebay tex, båda är frontar, varorna kommer från kina i båda fallen, båda ska hantera tull och moms, tar ju då den som är billigast om det riskerar att strula.

Skrivet av Dhanjel:

Löjligt inlägg, det står klart och tydligt i deras avtal att de ansvarar för moms och avgifter om säljaren är utanför Europa.

Nu är jag inget fan av amazon, utan handlar var det är billigast. Men vissas smutskastning är bara löjlig.

Alltså enligt Amazons egna avtal som jag läste den säger bara att Amazons partners är skyldiga att deklarera och fixa moms, står inte att dom garanterat gör det och gör dom det inte ska man kontakta Amazon om man åker på tull avgifter och moms.

Det faktum att sättet Amazon skriver sitt avtal så blir man ju inte mer sugen på att använda dom.
Ska jag sätta upp ett konto på en ny plattform bör avtalet och deras FaQ vara tillfredsställande, tyckte jag inte Amazons var och jag är inte förvånad om det strula enligt inlägget ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nej inte med nya reglerna sedan i början av året. Typ allt från kina under 1300Kr tror jag det är som är tullat och deklarerat korrekt av säljaren går igenom precis som köp inom EU.
Moms osv räknar ebay ut och betalas vid köp.

Så köper hellre från kina nu en icke EU land eller via Amazon som vill ha mer för samma, jag sparade 25% på att ta det via ebay tex när Amazon hade samma produkt som också skickats från kina.

Då jag lagar en del elektronik så har jag numera börjat köpa från kina mer pga större utbud och mindre ockerpriser och det är dösmidigt att slippa att ha å göra med tull och moms, direkt i brevlådan eller hämta ut på hemköp.

Så nej betalade bara moms osv via ebay sedan var det raka vägen hem med fri frakt.

Plockade även hem deverse Motorola CPU'er, EDO ram till voodoo2 och liknande nyligen, ingen tull eller andra avgifter.

Tror både Aliexpress och banggood och fler Kina-retailers har inklusive moms nu på priserna

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Handlat på Amazon ett tiotal gånger för deras utbud är mycket bättre än svenska återförsäljare, så håller verkligen inte med om att svenska återförsäljare har bra utbud.

Det rör sig dock om ganska nischade produkter, facklitteratur(för helt ärligt är svenska bokaffärer så dåliga att de borde läggas ner, man kan få vänta månader på böcker som ska finnas i lager vid köptillfället, om de ens finns listade), reserv/slitagedelar till mina cyklar (bra utbud på cykeldelar finns typ inte i Sverige, tidigare köpte jag mycket från Tyskland och Italien som har en mycket större och bredare cykelkultur än I Sverige men då är frakttiden så lång), ny digitizer/display till mobilen(gammal mobil) som hoppade ur fickan och ner på gatan.

Fick fel produkt en gång (skulle ha en en kmc x10 kedja 122 länkar, men fick en med 116 länkar) men det löste deras support på en gång och fick en 50kr rabattkod som ursäkt och den rätta produkten skickades dagen efter.

Så mycket som jag ville ogilla amazon så kan jag inte göra det efter den senaste året. Svenska återförsäljare har en del att lära.

Permalänk
Medlem

Köper soppåsar, städmaterial, kablar och annat till trädgården från Amazon med Prime.

Hemleverans dagen efter, mycket större utbud än vanliga butiker.

Exempelvis kostar Swiffers refill nästan dubbelt så mycket på Rusta än på Amazon.

Skulle köpa en billig grillspruta och den billigaste vettiga på Amazon var 30-40kr billigare är kjell, clas och jula. Slapp åka till butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Handlar bara saker som inte existerar i andra svenska butiker

Samma här. Jag känner mig rätt nöjd med att bara ha köpt från dem 1gg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MidnightMeatTrain:

Har inte handlat av Amazon och har inga planer på att göra det heller när produkterna jag köper finns att köpa av svenska aktörer som levererar hem till dörren samma dag och till minst lika bra priser.

Amazon och eBay blir ofta lösningen för mig när de svenska företagen inte vill sälja till privatpersoner...
Varit nära på att starta företag för att sälja till mig själv, nästa gång blir jag kanske nog less för att ta tag i det 😋

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köper kanske lite mer än jag borde från Amazon, då det ofta följer med småpryttlar på köpet av bara farten, men överlag köper jag sådant jag behöver, och inte på enkelt sätt (eller alls) hittar i andra svenska butiker - och om så är fallet är det ofta frakt på 70-100kr. Dessa svårhittade saker, vilka det nu kan vara, får ibland bli via amazon.de då .se inte har lika bra utbud.

Saker jag på rak arm kommer ihåg att ha köpt i det senaste är Verbatim BDXL M-disc för ca 250kr för ett fempack, de kostar i normalfallet 500kr på Amazon men det var nedsatt pris. Dustin tar 1195 för ett fempack + frakt. Antar att det här är en lågvolymvara så finns inte så lätthittat i Sverige.

Pioneer bluraybrännare. Betalade väl runt 400 på nedsatt pris på amazon.se , normalpris kring 800, den här köpte jag väl skam till sägandes för att den var billig, blir praktiskt att ha bra bluraybrännare i alla stationära datorer - vår HTPC hade en gammal optisk enhet som läste lite dåligt ibland.

Bosch Professional 12v borrmaskin, ca 500kr från Amazon.de (fri frakt då9 (jag hade redan laddare och batterier), kostar ca 700-800kr i Sverige. (Bauhaus tycks dock sälja ett bra paket nu, inklusive batteri och laddare för ca 900)

Wii-HDMI; 97 kr. Går säkert att hitta i Sverige, men enklast såhär. Funkar klart bra förresten.

Scart RGB till hdmi-omvandlare. Funkar till Amiga. Typ 300; går nog att hitta i Sverige, men inte på de stora.

Diverse kablar, simpla USB-laddkablar, datakablar, HDMI, etc, oftast under halva svenska priset. Ja, det finns säkert billigt i Sverige också, men orka hitta + frakt.

Jag köper inte för att sälja vidare, som jag förstår att en del gör, men jag lägger nog 2-4 ordrar per månad. Ibland fler. Kommer dock att säga upp mitt prov av prime.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Handlar knappt saker.

Warhammer saker kommer ja handla genom en lokal förening som säljer till under inköpspris.
Hearthstone kortpaket ville ja handla från dem med deras Amazon Coins. La säkert ner 10tim på att hitta en guide o adress i USA samt ringa deras amerikanska support när kontot stängdes av….

Kommer INTE handla av dem förrän deras mynt introduceras!

….undantag om det är nåt unikt ja vill ha som ingen annan har.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Har inte haft andledning att vilja handla på Amazon.se, men jag har svenska Prime Video sen det lanserades. Fick väldigt dåligt intryck av söksidan efter deras B-iga start med felöversättningar. Tycker fortfarande att det är en dålig upplevelse att söka där.

Däremot handlade jag flera gånger av Amazon DE och Amazon UK under pandemin. Varje gång tog det så lång tid att få prylarna att jag begärde refund. Sen kom grejerna nån vecka senare ändå och jag fick behålla både grejerna och refunden jag redan hade fått. Det var ju visserligen bra för mig, men inte speciellt imponerande taktik av affären. Så jag har rent generellt ganska dåligt intryck av Amazon i sin helhet egentligen.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Har handlat där ett fåtal gånger men det har varit för att de var de enda som sålde vissa produkter till Sverige. Annars skyr jag dem som pesten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Kör lite på samma tänk som när jag handlar kött och mejeri, lokalt är bäst! Kostar det några kronor mer är väl skitsamma, viktigare att våra svenska butiker finns kvar än att spara någon hundring ibland!

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

Har handlat 17 produkter hittills, bla filament, barnstol till cykeln, HUE, diverse köksgrejjer och elektronikdelar. Handlat mycket från DE och UK också genom tiderna och aldrig haft några problem. Har haft mer problem med populära återförsäljare i Sverige på mycket färre köp.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har över 50 orders på Amazon.se iaf, och många saker där är löjligt mycket billigare än i Sverige.
Så nej, skitsnack att det inte finns anledningar att handla där. Varför ska jag välja en annan e-handlare som tar betydligt mer betalt?
Jag får hem allt med hemleverans lika snabbt från Amazon som någon annan också.

Amazon's kundservice är också bland den bästa jag varit med om.
Får man en produkt som är trasig skickar de en ny direkt utan kladd.
Andra typ Inet osv måste man skicka tillbaka produkten, sen ska den felsökas, och sen kan de skicka ut en ny.

Amazons egna prylar går snabbt de andra kan dröja. Väntade 2 månader på ny plast till min bilnykel. Brorsan väntade 4 månader på saker till hans grabbs retro cross MEN sakerna fanns iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Amazon nej tack. Det är så fruktansvärt rörigt på deras hemsida. Orkar inte leta där. Förstår inte att man kan göra det så rörigt. Köper varan någon annanstans då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Handlat en enstaka gång på svenska (litet utbud) och några på amerikanska och tyska och det har fungerat bra, dock rör det sej om andra prylar än data men fått levererat det man ville ha oskadat och bra emballerat. När det gäller dataprylar har det dock varit mest svenska internetförsäljare plus enstaka andra där man kunnat hämta grejer direkt men senast har det blivit lite få uppdateringar då priserna varit väl saltade, får se om dom lägger på 30% igen om suget är stort på Intels nya och de andra delar som behövs.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Amazon nej tack. Det är så fruktansvärt rörigt på deras hemsida. Orkar inte leta där. Förstår inte att man kan göra det så rörigt. Köper varan någon annanstans då.

När man hittar 50m cat 5e för 55kr st och fri frakt så klagar man inte dock 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Har handlat en del från Amazon, men främst grejer till hemmet, typ lampor, kablar eller köksredskap.

De har en otrolig bredd på såna prylar och ofta till väldigt bra priser och snabb leverans.

Datorkomponenter / övrig elektronik kommer jag förmodligen inte handla från Amazon inom den närmsta tiden, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Amazon nej tack. Det är så fruktansvärt rörigt på deras hemsida. Orkar inte leta där. Förstår inte att man kan göra det så rörigt. Köper varan någon annanstans då.

Jag hade nog handlat saker som man inte kan köpa i Sverige då jag försöker undvika att köpa från Kina. Men Amazon (både .com och .se) är väldigt rörig och har hopplöst dålig sökmotor. Vad jag förstått så är det planerat så, så att man hittar nya saker medan man letar vad man behöver. Tror inte det går hem hos svenskarna, iaf inte hos mig. Den svenska versionen gör dessutom allt extra svårt då de verkar köra google translate på allt.

Jag kikar fortfarande in då och då när jag behöver nåt udda som inte finns i Sverige, men det slutar tyvärr oftast med att jag måste köpa från Kina ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Samma här, Amazon har ersatt Ebay/Wish för mig. Slipper handskas med kinaavgiften, fått snabbare leveranstid, möjligheten till hemleverans gratis och fri frakt med mitt Prime-medlemskap. Haft Prime Video sen de lanserades i Sverige så Prime-medlemskapet som kom i höstas har varit mest plus i kanten.

Samma här gällande Prime-medlemskapet.
Synd bara att de stängt av de flesta svenskar som har Prime-medlemsskap så man kan inte använda det eller Prime Video.
Amazon har krångel med svenska banker vilket gör att man blir avstängd om man inte uppdaterar betalsystemet, vilket inte går då Amazon har krångel med svenska banker. Verkar ha pågått minst en vecka. Om det går mer än 30 dagar blir man avstängd och förlorar troligen allt kopplat till kontot... Inkl spel via Amazon Gaming...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Samma här gällande Prime-medlemskapet.
Synd bara att de stängt av de flesta svenskar som har Prime-medlemsskap så man kan inte använda det eller Prime Video.
Amazon har krångel med svenska banker vilket gör att man blir avstängd om man inte uppdaterar betalsystemet, vilket inte går då Amazon har krångel med svenska banker. Verkar ha pågått minst en vecka. Om det går mer än 30 dagar blir man avstängd och förlorar troligen allt kopplat till kontot... Inkl spel via Amazon Gaming...

Sitter i exakt samma båt själv.
Sedan slutet av förra veckan så stannar den iaf kvar på "Vi behandlar ändringen av din betalningsmetod. Dina Prime förmåner kommer att vara tillgängliga efter godkännandet. Tack för ditt tålamod." istället för att direkt komma tillbaka till att det inte gick alls.
Det "intressanta" är ju att det fungerade utmärkt att köpa vanliga varor via deras webbplats bara några dagar tidigare men det är alltid strul med återkommande faktureringar..

Precis som vad andra skrivit så har Amazon.se tagit platsen istället för Wish o.d. gällande produkter som inte går att finna i vanliga svenska butiker.
För dyrare elektronik så är prisjakts bevakning ens vän, jag har alltid saker upplagda där som jag funderar på att köpa inom 6mån så man kan handla där det är billigt för stunden. (prishistoriken har ju även "all time low" noterat så man kan avgöra ifall en produkt faktiskt är billig eller bara temporär sänkning till normalpris p.g.a. alla trissat upp priset)