Why is Sweden a CGNAT country? - Torbjörn Eklöv, Interlan Gefle AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Om du:
- känner för sätta upp en VPN till en kompis eller familjemedlem
- sätta upp någon sorts server hemma, plex, spelserver eller vad som helst
- remote access som inte är beroende av molntjänst
- vissa typer av UDP kommunikation som kräver många portar

Att sitta på CGNAT är ungefär som sitta på ett gäst-Wi-Fi på ett bibliotek.

Okej, jag förstår. Finns det någon "passiv" nackdel med en privata adress via CGNAT om jag inte har ett aktivt behov av en publik ip? För att t ex göra kunna möjliggöra något av dina exempel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeppe3:

Okej, jag förstår. Finns det någon "passiv" nackdel med en privata adress via CGNAT om jag inte har ett aktivt behov av en publik ip? För att t ex göra kunna möjliggöra något av dina exempel.

Det går bara att använda en begränsad mängd portar per ipadress och en port kan inte användas till 2 olika kunder heller, det är ganska många som stöter på problem med det i samband med onlinespelande. Det ökar också latensen och populära sidor kan även sluta fungera pga att flera från samma ip försöker nå dem samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt det länkade klippet har ipv6 bättre prestanda. Tyvärr begränsar mitt stadsnät ipv6 just nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maDa:

Betydligt yngre än Televerket och Swipnet. Det är bara att titta på hur många/stora IPv4 prefix de sitter på.

Nä, absolut. Det är därför Bahnhof skriver "fristående ISP". Varken Televerket eller Swipnet är fristående.

Oavsett så är en ISP med anor från 1994 inte en "ung" ISP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Det är ju egentligen ett "icke"-problem, tillhandahåller operatören IPv6 utöver IPv4 finns ju egentligen ingen anledning att gruppera flera användare under ett mindre antal IP-adresser.

Stora delar av Internet är inte nåbara om man endast har IPv6. T.ex. inte sweclockers.com. För att de som har IPv6 ändå ska kunna komma åt IPv4-sidor så måste de antingen ha en egen IPv4-address eller dela med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tycker operatörer ska tillhandahåller IPv6 istället för CGNAT, @Bahnhof säger sig vara på kundens "sida" men kör ändå CGNAT istället för att tillhandahålla publika IPv6 adresser, riktigt kast även om Bahnhof i övrigt verkar vara en helt OK leverantör.

Förvisso är de inte själva med att inte tillhandahålla IPv6 till privatpersoner!

Det stämmer inte, jag kör Bahnhof via stadsnätet och får Native IPv6

#17955537

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Stora delar av Internet är inte nåbara om man endast har IPv6. T.ex. inte sweclockers.com. För att de som har IPv6 ändå ska kunna komma åt IPv4-sidor så måste de antingen ha en egen IPv4-address eller dela med andra.

Och här har vi det stora problemet med IPv6: Det är inte bakåtkompatibelt med IPv4.

Användare behöver fortsätta ha stöd för IPv4 tills "alla" sidor och tjänster har stöd för IPv6.
Alla olika tjänster, sidor, etc. behöver fortsätta ha stöd för IPv4 tills dess att "alla" deras kunder och besökare stöder IPv6.

Så alla behöver fortsätta stöda IPv4 tills dess att i stort sett alla har stöd för IPv6, det finns ingen praktisk möjlighet att steg för steg släppa stödet för IPv4 och bara köra IPv6.

Eftersom alla ändå behöver behålla stöd för IPv4 tills vidare och IPv4 fungerar, så är incitamentet för att lägga till stöd för IPv6 litet.

Permalänk
Medlem

Ja vi kommer såklart dras med ett behov av IPv4 väldigt länge till, och CGNAT kommer vara ett faktum. IPv4 kan bäras av ett IPv6 backbone på olika sätt.

Men det vi ser nu är att det rullas ut CGNAT för spara adresser, men det erbjuds samtidigt inte IPv6 till kunderna - det vill säga den absolut sämsta situationen för kunderna.

Permalänk
Medlem

För vanliga användare är inte IPv6 något större problem, mer än att man blir av med sin anonymitet.

Men för företag är det inte "bara". Att migrera sin infrastruktur till IPv6 är ganska jobbigt och ger 0 mervärde så varför ska man göra det?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Vi pratar om Internet och Internet-access. Hur företag lägger upp sina interna nät och adressering är irrelevant och finns inget krav att migrera då 100% av alla företag kör någon sorts brandvägg eller proxy mot Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja vi kommer såklart dras med ett behov av IPv4 väldigt länge till, och CGNAT kommer vara ett faktum. IPv4 kan bäras av ett IPv6 backbone på olika sätt.

Men det vi ser nu är att det rullas ut CGNAT för spara adresser, men det erbjuds samtidigt inte IPv6 till kunderna - det vill säga den absolut sämsta situationen för kunderna.

Ja precis, detta är ju själva problemet. Ingen förväntar sig att man över en natt ska byta till IPv6 (argument som utgår från sådana påståenden känns helt världsfrånvända), men förväntan är att man ska påbörja bytet så att man inte blir fast i CGNAT-träsket för alltid.

Tyvärr känns det väl just som att man på bästa kartellvis valt att offra Internets grundprinciper för kortsiktig vinst.
Det blir bara lite kattvideos och ansiktsböcker kvar i förlängningen, inget av själva nyttan med ett världsomspännande kommunikationsnät som kan användas fritt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, de flesta operatörerna (med undantag några kanske) marknadsför sig mest med Tiktok-danser, Sport, Netflix och AR-spel. Att sen två kunder (bakom CGNAT) inte har en chans att kunna nå varandra (direkt), det struntar de i tyvärr.

Förslagsvis så borde det lagstiftas att vid CGNAT så måste det erbjudas IPv6, annars är det inte en privat betald internetförbindelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Tycker operatörer ska tillhandahåller IPv6 istället för CGNAT, @Bahnhof säger sig vara på kundens "sida" men kör ändå CGNAT istället för att tillhandahålla publika IPv6 adresser, riktigt kast även om Bahnhof i övrigt verkar vara en helt OK leverantör.

Förvisso är de inte själva med att inte tillhandahålla IPv6 till privatpersoner!

Bahnhof tillhandahåller IPv6 till privatpersoner givet att kommunikationsoperatören stödjer det, vilket inte alla kommunikationsoperatörer gör. Det är det som är premissen för själva videon.

Kommunikationsoperatör kan man inte som slutkund själv välja. Det är ett djävulens påfund att byta ut ett monopol mot ett annat för att öka kostnader och ge en skenbar valfrihet.

Bahnhof låter en också välja bort CGNAT-adresser om man inte vill.

Jag har Bahnhof själv, över Stokab-fiber direkt till Bahnhof (ingen KO), och jag har en äkta publik IPv4-adress, och även IPv6.

Å andra sidan så känner det lite slappt att skylla på att KO inte har stöd för IPv6 i sina nät. ISP:er kan om de verkligen vill leverera IPv6 över KO som inte har IPv6-stöd tunnla det över IPv4, förslagsvis med 6RD, förutsatt att de kan skicka ut DHCP option 212 till kunderna på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otur:

För vanliga användare är inte IPv6 något större problem, mer än att man blir av med sin anonymitet.

IPv6 är varken sämre eller bättre för anonymitet än IPv4, givet att man använder ett modernt operativsystem med en vettig implementering av IPv6 privacy extensions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har haft Ownit, Bahnhof, Bredband2 och Telia på senare tid. På samtliga fick jag CGNAT och var tvungen att maila kundtjänst för att få en publik IP.
Misstänker att det eventuellt kan skilja för samma leverantör men mellan stadsnät också.

Jaoa. Ownit verkar köra DHCP med samma IP i föreningar de har avtal med, så kan nog variera rätt friskt.

Permalänk
Medlem

I vår förra BRF hade vi Ownit med publika IP, och jag fick nästan känslan av att vi hade en egen DHCP-pool då grannarna fick IP inom samma subnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bahnhof tillhandahåller IPv6 till privatpersoner givet att kommunikationsoperatören stödjer det, vilket inte alla kommunikationsoperatörer gör. Det är det som är premissen för själva videon.

Kommunikationsoperatör kan man inte som slutkund själv välja. Det är ett djävulens påfund att byta ut ett monopol mot ett annat för att öka kostnader och ge en skenbar valfrihet.

Bahnhof låter en också välja bort CGNAT-adresser om man inte vill.

Jag har Bahnhof själv, över Stokab-fiber direkt till Bahnhof (ingen KO), och jag har en äkta publik IPv4-adress, och även IPv6.

Å andra sidan så känner det lite slappt att skylla på att KO inte har stöd för IPv6 i sina nät. ISP:er kan om de verkligen vill leverera IPv6 över KO som inte har IPv6-stöd tunnla det över IPv4, förslagsvis med 6RD, förutsatt att de kan skicka ut DHCP option 212 till kunderna på något sätt.

Ah nice, visste inte att de tillhandahöll IPv6, good to know om man behöver byta operatör någon dag!

Permalänk

Alla kör CGNAT

Skrivet av maDa:

Jag vet inte om han är ironisk när man säger att Sverige är ett CGNAT-land för jag har veterligen aldrig haft en CGNAT-adress hemma.

Men ja, man borde göra något för att få fart på IPv6.

I Sverige så är det så att alla som sitter hemma och tror att de inte kör CGNAT gör det.
RFC1918 känner alla igen med sina 192.168.0.0/16, 172.16.0.0/12 och 10.0.0.0/18.
Men idag används även RFC6598 ( 100.64.0.0/10 ) flitigt men även rfc5735 ( 192.0.2.0/24, 192.88.99.0/24 192.168.0.0/16, 198.18.0.0/15, 198.51.100.0/24, 203.0.113.0/24 ) används aktivt för att dölja att man använder CGNAT.

Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tycker dock att det är lite skönt att min mobil inte är direktexponerad mot internet. Man blir inte ddosad i alla fall 😀

Din maskin är direktexponerad mot Internet, NAT och CGNAT är inte datorsäkerhet.

Dessutom, du delar samma IPv4 adress med andra, så om de gör något olagligt, så kan du bli misstänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns ingen vits att driva en webbsida på något annat än IPv4. HTTP och HTTPS fungerar utan några begränsningar eller problem över NAT. Att lägga till IPv6 är att lägga till onödig komplexitet i sina servrar för något som inte ger en någon nämnvärd vinning. En webbsida som saknar IPv6 är inte för att den drivs av amatörer, utan snarare att man väljer att inte prioritera något som inte är viktigt.

Om det är någon som är amatörer så är det de som designade IPv6 att inte vara bakåtkompatibelt med IPv4 (t.ex. genom att implementera en större address som en "option" i IP-huvudet). Det har gjort att IPv6, trots att det är standardiserat sedan 1994, fortfarande inte har slagit igenom stort.

Det är lika amatörmässigt att inte köra IPv6 på en publik webbserver som att inte köra HTTPS. Eller att inte ha DNSSec påslagen i sin DNS-server.

Och de som designade IPv6 visste exakt vad de gjorde. De undvek svagheterna hos IPv4 och såg till att få IPv6 att fungera mycket effektivare i ett globalt och lokalt nätverk. Så de kunde INTE vara bakåtkompatibla. Men de valde att använda många av de kända designen från IPv4 i IPv6. Samt att de tog i och stannade inte på 64 bitars adresser, utan tog till så att de skulle räcka länge, ända tills nanorobbotarna försöker ta över jorden (XKCD-stripp )

Det är inte därför som IPv6 inte slagit igenom. Det beror på att fulhack som NAT och CGNAT har gjort att IPv4 fungerar tillräckligt bra så att användare inte märker hur mycket sämre det blir, istf att gå över till IPv6.

Och ja, att köra infrastruktur på IPv6 är billigare och effektivare, samt att köra IPv4 tunnlat över IPv6 när så behövs. DET är så ISP:erna skall göra, och så Mythic Beast gör det, de som kör https://raspberrypi.org (https://www.techrepublic.com/blog/data-center/ipv6-in-action-...).

Det finns visst det en vits att köra med dual stack, dvs IPv4 och IPv6.
NAT är ett problem, eftersom din router måste göra mycket mer för varje NAT-anslutning. Det går åt mer RAM och CPU i routern, så den blir långsammare med IPv4 än med IPv6. Och det gäller alla routrar. Vilket syns genom att IPv6 går snabbare än IPv4, när bägge fungerar.

Stämmer inte att IPv6 har högre komplexitet än IPv4. Det är enklare att administrera IPv6 än IPv4. Dessutom så har alla webbservrar IPv6-stöd sedan länge, så även alla OS som är relevanta för att köra webbservrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skyller inte ISP:ernas lathet på hur IPv6 är designat, men det stora problemet är att det finns två standarder, en gammal standard och en ny standard.
....

Om IPv6 istället var designat som en utökning till IPv4 (vi kan kalla det för IPv4+, som ett exempel) så skulle över tid alla IPv4-noder stödja IPv4+ med automatik. Tänk dig sedan att detta hade gjorts 1994, så hade vi haft IPv4+ överallt för länge sedan.

Har man lite fantasi när man designar så är det lätt att tänka sig en IPv4+-standard som ger en viss fallback till IPv4. Den "grundläggande" IPv4-adressen (32 bitar) skulle, precis som idag när man kör NAT, motsvara ett helt nätverk. Den utökade delen av adressen som identifierar en "host" skulle vara det som syns i IP-optionen. Mellanliggande Internet skulle kunna hantera IPv4+-trafik utan några konstigheter, de behöver aldrig ens titta på "host"-delen. En router ska ignorera eventuella IP-options den inte känner igen.

På det här sättet räcker det att routrar som är direktanslutna mot nät som använder IPv4+ stödjer IPv4+.

Intressant nog så är detta analogt till hur BGP-standarden utökades med att stödja 32-bitars AS-nummer. Det var inget problem med att få det implementerat.

Nu är det här en väldigt översiktlig, handviftande idéskiss över hur man skulle kunna göra, men att skriva en hel standard och tänka ut exakt alla detaljer tar nog mer än ett Sweclockers-inlägg skrivet på en kvart.

Du kan visst slippa stora problem med IPv4 genom att bara köra IPv6 i ditt backbone som en ISP. Det är bara att tunnla den IPv4-trafik som behöver över IPv6, så kan kunderna få IPv4 som de vill, men köra snabba och säkra IPv6 mesta tiden. Ja, Google, MS, FB, etc alla kör IPv6.

Din avancerade och krångliga tillägg till IPv4 motverkar en av de stora designmålen med IPv6, att göra det effektivare genom att ta bort massa onödig beräkningar i routrarna. Med IPv6 så är routingen mycket enklare än med IPv4. Samt att få tillräckligt stort nätverk så att man inte skall behöva byta teknik igen rätt snart.

Och LAN i IPv6 är ALLTID (i 99,99% av fallen) 64 bitar stora, även i en tunnel som bara använder två adresser, inte 8 bitar eller mindre som idag är med IPv4.

Och ja, det finns många sätt att tunnla IPv4 över IPv6, så att kunden kan få access till IPv4, även om deras internet levereras med IPv6. På ett mycket snabbare och effektivare sätt än ditt IPv4+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tycker operatörer ska tillhandahåller IPv6 istället för CGNAT, @Bahnhof säger sig vara på kundens "sida" men kör ändå CGNAT istället för att tillhandahålla publika IPv6 adresser, riktigt kast även om Bahnhof i övrigt verkar vara en helt OK leverantör.

Förvisso är de inte själva med att inte tillhandahålla IPv6 till privatpersoner!

Som Torbjörn säger i videon, det är KO (statsnät och liknande) som stoppar, eftersom de vägrar slå på IPv6 i sina nät. ISP:erna är heller inte så heta på. Om Telia skulle trycka på så skulle mycket hända, men där finns bara skunknät med IPv6, om man vet hur man skall göra.

KO och ISP:er skyller på att det inte finns någon efterfrågan, vilket inte är så konstigt när det inte finns att få, ens om man frågar. De levererar ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser inget problem med att dela en yttre IP med andra. I alla fall inte så länge det finns möjlighet till en egen för de som vill och ber om det. Själv har jag inget behov av en egen.

Du använder inte Ip-telefoni eller chatfunktioner?
Du har inte något behov av snabbare nätverk?

Om du inte har de, så har du inte behov av IPv6. Det är många tjänster som inte fungerar (som fungerar bra, de kan i många fall få att nästan fungera) bakom NAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det är ju egentligen ett "icke"-problem, tillhandahåller operatören IPv6 utöver IPv4 finns ju egentligen ingen anledning att gruppera flera användare under ett mindre antal IP-adresser.

Exakt, det är inte frågan om antingen eller. Det är bägge man vill ha.
Och om ISP:er och KO vill ha enklare, så kör de hela sitt backbone på IPv6 samt tunnlar IPv4 till slutkunderna från en yttre NAT eller CGNAT. Eftersom alla moderna OS föredrar IPv6 om bägge finns, så kommer mer trafik att gå direkt i IPv6, och deras NAT/CGNAT kommer att belastas mindre och mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Och här har vi det stora problemet med IPv6: Det är inte bakåtkompatibelt med IPv4.

Användare behöver fortsätta ha stöd för IPv4 tills "alla" sidor och tjänster har stöd för IPv6.
Alla olika tjänster, sidor, etc. behöver fortsätta ha stöd för IPv4 tills dess att "alla" deras kunder och besökare stöder IPv6.

Så alla behöver fortsätta stöda IPv4 tills dess att i stort sett alla har stöd för IPv6, det finns ingen praktisk möjlighet att steg för steg släppa stödet för IPv4 och bara köra IPv6.

Eftersom alla ändå behöver behålla stöd för IPv4 tills vidare och IPv4 fungerar, så är incitamentet för att lägga till stöd för IPv6 litet.

Det är inte ett problem. Det går UTMÄRKT att köra IPv4 tunnlat över IPv6. Det går långsammare, men inte långsammare än att köra "tunnling" med NAT och CGNAT som används nu.
Ja, IPv6 är designat att gå fortare än IPv4, med mindre belastning på routrar än IPv4.

Så ja, vi kommer att köra dual stack i överskådlig tid. Men vad vi behöver är att fler kan köra dual stack. Helst IPv4 tunnlat via IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

Du använder inte Ip-telefoni eller chatfunktioner?
Du har inte något behov av snabbare nätverk?

Om du inte har de, så har du inte behov av IPv6. Det är många tjänster som inte fungerar (som fungerar bra, de kan i många fall få att nästan fungera) bakom NAT.

Nej, IP-telefoni ser jag som nåt som hör hemma på 00-talet. Har aldrig ens använt när det var aktuellt. Har inte ens haft fast telefon, IP eller analog, sen 2009, tror jag det var. Och då hade jag bara fast telefon för att jag var tvungen för att få en internetanslutning, ADSL över kopparnätet, från Telia.

Om du med "chat" menar livegrejer, så är det inget jag håller på med egentligen. Nån enstaka gång, ett par gånger på ett år, kör jag enkla co-op-spel med en kompis. Då kör vi ljud via Discord, men skriver även enstaka ord då och då. Räknas det som chat? Annars är det väl ICQ på 90-talet som var senaste gången jag använde nån form av chat. Känns rätt passé.

Snabbare nätverk? Jag har 250/250 via fiber och har aldrig upplevt några begränsningar där. Eller menar du mitt hemmanätverk? Det kan rimligen inte påverkas av min externa anslutning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

För vanliga användare är inte IPv6 något större problem, mer än att man blir av med sin anonymitet.

Men för företag är det inte "bara". Att migrera sin infrastruktur till IPv6 är ganska jobbigt och ger 0 mervärde så varför ska man göra det?

Nej, du blir inte av med din anonymitet. ISP:er måste fortfarande kunna ange vilken kund som äger vilket NAT. Så nej, det ger inte mer anonymitet än vad du idag får med NAT/CGNAT.

Ditt IPv6-LAN skall ha 2^64 ipv6-adresser, du skall kunna ha flera olika IPv6-lan hemma, så din ISP skall tillhandahålla ca 256 till 64k LAN-adresser.

Din dator är normalt inställd så att bland dessa 2^64 adresser i det LAN som den är ansluten till så slumpas en av din maskins IPv6-adresser (den adress som används för utgående surftrafik) fram, och den uppdateras med jämna mellanrum. Den kommer fortfarande ha en IPv6-adress som är fast för inkommande trafik.
Det gör inte IPv4 eller din NAT (NAT finns inte till IPv6 av en anledning).

Det är inte "jobbigt" att migrera från IPv4 till IPv6, eftersom mycket, inte allt, som man kan om IPv4 fungerar i IPv6. Och ja, det ger mervärde. Snabbare och enklare infrastruktur med IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ah nice, visste inte att de tillhandahöll IPv6, good to know om man behöver byta operatör någon dag!

När försäljare från någon ISP/mobiloperatör ringde/ringer om att byta operatör, "för de är så mycket billigare", så frågar jag om de har IPv6, för har de inte det så kan de sluta.
Det fungerar, för samtalen blir inte så långa, såvida det inte är en säljare som faktiskt är intresseras och frågar. Men det brukar ändå bli ett nej, för de har inte det.

Så det kan vara ett tips om man vill bli av med efterhägnsna försäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, IP-telefoni ser jag som nåt som hör hemma på 00-talet. Har aldrig ens använt när det var aktuellt. Har inte ens haft fast telefon, IP eller analog, sen 2009, tror jag det var. Och då hade jag bara fast telefon för att jag var tvungen för att få en internetanslutning, ADSL över kopparnätet, från Telia.

Om du med "chat" menar livegrejer, så är det inget jag håller på med egentligen. Nån enstaka gång, ett par gånger på ett år, kör jag enkla co-op-spel med en kompis. Då kör vi ljud via Discord, men skriver även enstaka ord då och då. Räknas det som chat? Annars är det väl ICQ på 90-talet som var senaste gången jag använde nån form av chat. Känns rätt passé.

Snabbare nätverk? Jag har 250/250 via fiber och har aldrig upplevt några begränsningar där. Eller menar du mitt hemmanätverk? Det kan rimligen inte påverkas av min externa anslutning...

Ok så du spelar nätspel, då behöver du IPv6, för att få snabbare nätverk och lägre latency. Ja, det spelar alltså inte någon större roll att du har 250/250, för latency är fortfarande sämre med IPv4 än IPv6.

Ja, ditt hemmanätverk påverkas av att du inte kör IPv6, eftersom IPv4 drar med beräkningskraft och med NAT så behövs det mer minne än med IPv6. Så varje förbindelse med IPv4 som du kan byta ut mot IPv6 är en vinst.

Permalänk
Medlem

Fast vad är problemet just nu? CGNAT används och om du behöver en publik adress så ringer ni upp leverantören och ni för en publik? Den stora majoriteten märker ingen skillnad.