Permalänk
Medlem

Drar cat6a, behöver väggdosor, var?

Tjo,

har uppgraderat till Bahnhof 10Gbit och införskaffat det mesta en har svårt att hitta utanpåliggande dosor för just 6a. Cat6 finns i massor, men inte 6a.

Behöver 2 st med en port och rätt billiga, letar och letar men hittar inte. Fanns på dus***home men lev flyttades fram till 27/12 så jag avbokade.

Visst, jag kan dra kabeln som den är hela vägen från router till switch i andra byggnaden, men det känns inte korrekt.

Någon som har tips på var man hittar prisvärda 1-ports utanpåliggande 6a-dosor?

Jag fann dessa: https://www.delock.com/produkt/86196/merkmale.html men närmaste återförsäljaren är reichelt i tysland; inget problem i sig för det blir 200:- för 2 st inklusive frakt men vill gärna kolla om det finns något närmare ändå. I annat fall får jag handla där så klart..

Hur som, tips uppskattas! Har kollat de flesta vanliga shopparna som har mycket nätverk men säg till om ni vet något så tar jag en titt.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av dessa. Medföljer blankingsbitar om man bara vill koppla ena uttaget.
Det bästa med dem är att de är supersmidiga att koppla och har vinklade uttag så att man inte fastnar i dem lika lätt.

https://www.se.com/se/sv/product/WDE002425/exxact-datauttag-v...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

De keystones som medföljer är redan speccade 6A.

Permalänk
Medlem

Skulle det säkert men ekomomiskt funkar det inte, iaf inte jämfört med reichelt där jag får 2 st inkl frakt och utan att behöva ändra något för runt 200:- inkl. frakt. Inser att det nog är svårslaget, så det lutar år att slå till på den löningen. Tack för tipsen i alla fall! Har iaf lärt mig något nytt..

Permalänk
Medlem

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-datautta...
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-1-fack-25mm-i...

Finns nog fler utbygnadsdosaor men var vad jag hittade på första söket.

Själv skulle jag dragir fiberpatch istället men det är en annan historia.

edit: såg nu att du bara ville ha ett uttag så glöm ovan. Är ju annars att bara populera en.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kikat på dessa? Finns inte i lager, men den som väntar på något gott?

https://www.prisjakt.nu/search?search=DN-9007-S-1

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Tjo,

har uppgraderat till Bahnhof 10Gbit och införskaffat det mesta en har svårt att hitta utanpåliggande dosor för just 6a. Cat6 finns i massor, men inte 6a.

Behöver 2 st med en port och rätt billiga, letar och letar men hittar inte. Fanns på dus***home men lev flyttades fram till 27/12 så jag avbokade.

Visst, jag kan dra kabeln som den är hela vägen från router till switch i andra byggnaden, men det känns inte korrekt.

Någon som har tips på var man hittar prisvärda 1-ports utanpåliggande 6a-dosor?

Jag fann dessa: https://www.delock.com/produkt/86196/merkmale.html men närmaste återförsäljaren är reichelt i tysland; inget problem i sig för det blir 200:- för 2 st inklusive frakt men vill gärna kolla om det finns något närmare ändå. I annat fall får jag handla där så klart..

Hur som, tips uppskattas! Har kollat de flesta vanliga shopparna som har mycket nätverk men säg till om ni vet något så tar jag en titt.

Jag handlar mycket sådana saker hos conrad.se, där brukar det vara bra priser.

Permalänk
Hedersmedlem

Cat 6A behöver du bara om du ska köra 10GBASE-T längre än 55 meter (max 100 meter). Ska du köra 0-55 meter så duger Cat 6 för 10GBASE-T.

Behöver du verkligen köra längre än 55 meter? Då bor du nog rätt stort eller har väldigt kringelikrokiga kabelvägar.

Edit: Jag missade att du körde mellan två byggnader, då är nog fiber att föredra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Edit: Jag missade att du körde mellan två byggnader, då är nog fiber att föredra ändå.

Om man bara har koll på jordning är det ok, eller vad tänker du på?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Om man bara har koll på jordning är det ok, eller vad tänker du på?

Jadå, det funkar om man vet vad man pysslar med, men ändå en onödig risk att utsätta sig för risk för åskskador på det sättet. Fiber har dessutom långt mer kapacitet än koppar, vilket gör det mer framtidssäkert om det är en "stamlänk" mellan två hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jadå, det funkar om man vet vad man pysslar med, men ändå en onödig risk att utsätta sig för risk för åskskador på det sättet. Fiber har dessutom långt mer kapacitet än koppar, vilket gör det mer framtidssäkert om det är en "stamlänk" mellan två hus.

Åska är inte det du ska bekymra dig om med kopparkabel mellan två hus utan potentialskillnaderna i jordningen (du vet, skärmen på CAT6A kontakternas sidor?) Gör man fel här går det hårt åt utrustningen.

Nu vet ju inte vi om det är två hus med samma jordning, som står nära varandra (garage och huvudbyggnad precis intill varandra i ett villaområde) eller om det är något annat utan samma jord. Det är viktigare att veta än att direkt rekommendera fiber bara för att det är två huskroppar. Just sayin.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jadå, det funkar om man vet vad man pysslar med, men ändå en onödig risk att utsätta sig för risk för åskskador på det sättet. Fiber har dessutom långt mer kapacitet än koppar, vilket gör det mer framtidssäkert om det är en "stamlänk" mellan två hus.

Jag har i vårat fritidshus kopparkabel grävd mellan 2 byggnader.
Har funkat utomordentligt i 10år

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Åska är inte det du ska bekymra dig om med kopparkabel mellan två hus utan potentialskillnaderna i jordningen (du vet, skärmen på CAT6A kontakternas sidor?) Gör man fel här går det hårt åt utrustningen.

Nu vet ju inte vi om det är två hus med samma jordning, som står nära varandra (garage och huvudbyggnad precis intill varandra i ett villaområde) eller om det är något annat utan samma jord. Det är viktigare att veta än att direkt rekommendera fiber bara för att det är två huskroppar. Just sayin.

Man kan bekymra sig om potentialskillnader *och* åska. Eller så kan man välja fiber och vara helt säker på att det inte är en risk, och samtidigt få mer kapacitet.

Fiber är enligt mig både enklare och bättre, men alla gör så klart precis som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man kan bekymra sig om potentialskillnader *och* åska. Eller så kan man välja fiber och vara helt säker på att det inte är en risk, och samtidigt få mer kapacitet.

Fiber är enligt mig både enklare och bättre, men alla gör så klart precis som de vill.

Hade gärna valt fiber men det finns många aber; hade blivit tvungen att köpa ett antal transceivers för att få det att funka och totalkostnaden blev för hög för att jag i nuläget skulle kunna motivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Hade gärna valt fiber men det finns många aber; hade blivit tvungen att köpa ett antal transceivers för att få det att funka och totalkostnaden blev för hög för att jag i nuläget skulle kunna motivera det.

Jag har fattat tycke för Ubiquitis Edge-serie till lite småsaker på jobbet för det lirar så bra med deras övervakningsgrejer (UISP) och som av en händelse har jag hållit ett öga på deras mediakonverterare som ligger prismässigt bra till. Den är "dum" så ingen övervakning eller så men priset är som med många andra av deras grejer, förvånandsvärt bra.
https://www.dustinhome.se/product/5011155354/u-fiber-uf-ae?ss...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T