Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

En arbetsstation -> 2 datorer

Hej!

Jag har en stationär speldator som är kopplad till 2 skärmar (DisplayPort, finns även HDMI) samt mus och tangentbord över vanlig USB. Jag arbetar hemifrån vissa dagar i veckan och skulle vilja koppla in min arbetslaptop via USB-C i någon hub eller switch så jag kan använda befintlig uppsättning av skärmar och mus+tangentbord.

Hur gör man detta smidigast utan att koppla om massa sladdar varje gång. Jag vill ju helst bara plugga in laptopen med USB-C och köra men jag vill sedan även kunna switcha lätt över till den stationär sen när jag ska använda den på kvällen.

Permalänk
Medlem

USB-C docka och någon form av USB/KVM-switch.

Här beror lite på hur mycket annat du vill ha inkopplat.

Jag har en docka till jobbdatorn, dockan och min speldator är kopplade till USB-switch vilken i sin tur är kopplad till USB-hubb med tangentbord, mus, kamera, lurar osv inkopplat. Sen är dockan och datorn också kopplade till skärmen.
Så för att byta får jag trycka på USB-switchen och byta ingång på skärmen.

KVM-switchar är mycket dyrare, särskilt om den ska klara dubbla skärmar så ska du inte byta fram och tillbaka ofta så är mitt tips att nöja sig med att få ställa om ingångarna på skärmarna

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har löst det så att jag har mus&tangentbord som stödjer fler än en enhet och så flippar jag bara vilken enhet som den ska ansluta till. Skärmändringen är ett knapptryck bort på skärmen så det tycker jag inte är särskilt besvärligt. Jag håller med ovanstående om att inte göra det onödigt komplicerat/dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

USB-C docka och någon form av USB/KVM-switch.

Här beror lite på hur mycket annat du vill ha inkopplat.

Jag har en docka till jobbdatorn, dockan och min speldator är kopplade till USB-switch vilken i sin tur är kopplad till USB-hubb med tangentbord, mus, kamera, lurar osv inkopplat. Sen är dockan och datorn också kopplade till skärmen.
Så för att byta får jag trycka på USB-switchen och byta ingång på skärmen.

KVM-switchar är mycket dyrare, särskilt om den ska klara dubbla skärmar så ska du inte byta fram och tillbaka ofta så är mitt tips att nöja sig med att få ställa om ingångarna på skärmarna

Tack! Jag tror jag fattar. Jag har en Lenovo Docka till jobbdatorn. Får man fråga vilken USB-switch och USB-hubb du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Jag har löst det så att jag har mus&tangentbord som stödjer fler än en enhet och så flippar jag bara vilken enhet som den ska ansluta till. Skärmändringen är ett knapptryck bort på skärmen så det tycker jag inte är särskilt besvärligt. Jag håller med ovanstående om att inte göra det onödigt komplicerat/dyrt.

Tack! Får man fråga vilken mus och tangentbord du använder? Borde fungera genom tex bluetooth då?

Permalänk
Medlem

Jag har löst det genom att använda remote desktop till jobbdatorn när jag jobbar hemifrån, var för mig den överlägset bästa lösningen. Har en docka till jobbdatorn så att det bara är att koppla in en sladd i jobbdatorn och slå på den, vänta in boot och sedan ansluta via RDP. Får med samtliga skärmar, och får ljud och röst via mitt vanliga headset utan något tramsande med omkoppling av sladdar.
Kan i vissa fall vara lite klurigt att få till då det kräver att du anger ditt hemnätverk som ett "säkert nät" (minns inte korrekta termen, men googla så hittar du det), men det var egentligen det enda som stökade för min del.

Permalänk

Vid arbete hemma (typ kontorsarbete) kör jag remote desktop från min speldator till min arbetslaptop. Enkel lösning för mig för att slippa koppla om eller köpa ny utrustning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gör som @json_81

Jobblapptoppen till USB docka. Skärmkablar från docka till en av ingångarna på skärmarna.
HemPC sitter i andra ingångar på skärmarna
Tagentbord och Mus är logitech MXkeys plus mx720 som kan hantera tre olika datorer. Krävs bara en logitech mottagare per dator.
För att växla byter jag ingång på skärmarna samt byter vilken dator jag vill jobba med på mus och tagentbord.

- lite fler knapptryck än en riktig KVM
+ Betydligt billigare
+ mindre mängd kablar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Tack! Får man fråga vilken mus och tangentbord du använder? Borde fungera genom tex bluetooth då?

Kör med Keychron K6 och Logitech MX Master 2.
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/k6-rgb-tradlos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Tack! Jag tror jag fattar. Jag har en Lenovo Docka till jobbdatorn. Får man fråga vilken USB-switch och USB-hubb du använder?

Självklart

https://www.amazon.se/gp/product/B01N6GD9JO/ref=ppx_yo_dt_b_a...
https://www.amazon.se/gp/product/B07CCK5RK3/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jag har löst det genom att använda remote desktop till jobbdatorn när jag jobbar hemifrån, var för mig den överlägset bästa lösningen. Har en docka till jobbdatorn så att det bara är att koppla in en sladd i jobbdatorn och slå på den, vänta in boot och sedan ansluta via RDP. Får med samtliga skärmar, och får ljud och röst via mitt vanliga headset utan något tramsande med omkoppling av sladdar.
Kan i vissa fall vara lite klurigt att få till då det kräver att du anger ditt hemnätverk som ett "säkert nät" (minns inte korrekta termen, men googla så hittar du det), men det var egentligen det enda som stökade för min del.

Det har jag inte ens tänkt på men det är ju rätt smart att kör med Remote Desktop. Jag har inte testat detta innan. Kan bli lite problem då arbetsdatorerna är rätt hårt strypta och tillåter en inte att göra varken inställningar eller installera saker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Det har jag inte ens tänkt på men det är ju rätt smart att kör med Remote Desktop. Jag har inte testat detta innan. Kan bli lite problem då arbetsdatorerna är rätt hårt strypta och tillåter en inte att göra varken inställningar eller installera saker på.

Är det ett större bolag (vilket det låter som) så är det nog bara att glömma tyvärr.
Hade gärna kört den lösningen själv men det går inte alls ihop med policy, säkerhet osv hos oss.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Det har jag inte ens tänkt på men det är ju rätt smart att kör med Remote Desktop. Jag har inte testat detta innan. Kan bli lite problem då arbetsdatorerna är rätt hårt strypta och tillåter en inte att göra varken inställningar eller installera saker på.

Det är våra också egentligen, men det var inga problem att beställa tillfällig lokal administratörsbehörighet, lösa problemet och sedan var allt frid och fröjd, kanske kan ni göra något annat? Handlar ju inte om att installera något eller nått sånt, du vill egentligen bara markera ditt nät som tillförlitligt. Kan såklart vara andra saker som ligger ivägen, eller inte, på era burkar, vem vet, men värt att undersökas!