HBO Max slår fast – ingen rabatt till befintliga kunder

Permalänk
Melding Plague

HBO Max slår fast – ingen rabatt till befintliga kunder

Bolaget har inga planer på att ändra erbjudandet och eventuella klagomål på livstidsrabatten hänvisas till kundtjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med att använda en annan epost?

Detta är väl inget nytt, detsamma gäller för banker, försäkringsbolag, arbetsgivare etc. Den som stannar och är lojal får det oftast sämre än de som hoppar runt.

Permalänk
Medlem

Jag skapade bara ett nytt konto med ny mail och nytt betalkort, men kommer nog inte fotsätta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Som sagt innan, Annan email så fick man rabatten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vilket otroligt otrevligt svar till folket chefen gav. Kan tänka mig hundra andra sätt att formulera sig så att man låter mjukare, det här var ju rent fientligt mot kunderna...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Bara skaffa HBO-kontot på sin flick/pojkvän. Om denna också redan är en befintlig kund så skaffa en ny flick/pojkvän. Jag förstår inte varför vissa krånglar till det med att skaffa ny email och liknande?

Jag själv tycker vissa rabatter ibland är lite diskriminerande och ifrågasätter om de ska få göra skillnad på folk? Olika grupper drabbas olika, ibland får pensionärer rabatt, ibland får män billigare hårklippning. Där priset på hårklippning borde vara beroende på vad som ska göras, inte kön.

När det gäller rabatt endast för nya kunder. Så är det en fientlighet emot de existerande. Man kan säga att de existerande då bara kan lämna, vilket de säkerligen hade gjort. Om det inte vore för det att hbomax har monopol på vissa serier.

Jag själv har HBOMax nu och det är den filmtjänst jag gillar bäst. Inte för att den fungerar bäst, utan för jag hittar mest att se där. Detta beror såklart till stor del på att jag redan har sett allt det bra på de andra. Disney har ju tonvis bra filmer, problemet är att jag har sett alla dessa som jag anser är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vilket otroligt otrevligt svar till folket chefen gav. Kan tänka mig hundra andra sätt att formulera sig så att man låter mjukare, det här var ju rent fientligt mot kunderna...

På vilket sätt var det fientligt? Folk som förväntar sig att de ska rabattera hela sin kundbas måste ju vara smått dumma i huvudet.

Permalänk
Medlem

Styrs HBO av tvillingar till NENT/Viaplay? Låter precis som samma uttalande när de tog bort Viaplay Total för ursprungsprenumeranter.

Innebörden är att streamingbolagen skiter i gamla befintliga kunder, de är enbart intresserade av att öka antalet prenumererande.

Permalänk
Medlem

Kikade in för första gången hos HBO tjänst. Det är ingen tjänst som gör sig värd att prenumerera på iaf. Torfigt utbud i helhet, iaf för min smak.

Nån gång när de släpper en god serie som Chernobyl så kan man lägga in en stöt för 90-100spänn och långkika igenom avsnitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är problemet med att använda en annan epost?

Detta är väl inget nytt, detsamma gäller för banker, försäkringsbolag, arbetsgivare etc. Den som stannar och är lojal får det oftast sämre än de som hoppar runt.

Var inte problemet att kunder kunde låsa upp sig på 12 månader ganska nyligen för ett bra pris, men nu kom ett bättre pris och för att kunna byta över så blir pengarna kastade i sjön?

Vet inte hur legitimt det är att köra med annan e-post egentligen, i värsta fall så kan väl HBO kolla upp vilka som varit kunder tidigare ifall de känner för det?
Nu kommer dem säkert inte göra det, men ändå, lite surt att behöva fiffla lite för att varit "trogen" kund.

Själv så är jag såklart glad över att det är så billigt och har redan startat konto, men tycker att HBO skapat en onödig röra och slösar med goodwill från tidigare kunder.

Jag gick igenom "Min lista" på Netflix igår, hade 99 titlar i kö för att se, hur ska jag hinna med allt.
Har bland annat FF15 med mera som väntar också

Skönt att ha tillgång till Tjernobyl, Snyder cut och senaste säsongen av Rick and Morty nu i alla fall

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Styrs HBO av tvillingar till NENT/Viaplay? Låter precis som samma uttalande när de tog bort Viaplay Total för ursprungsprenumeranter.

Innebörden är att streamingbolagen skiter i gamla befintliga kunder, de är enbart intresserade av att öka antalet prenumererande.

De flesta bolag är intresserade av pengar. Sedan kan företag utåt sett säga saker som att de även kämpar för humanistiska saker som att systembolaget ska ha längre öppettider, men det handlar i princip alltid endast om att vinna PR poäng.

När det gäller HBO såklart de gör de existerande kunderna riktigt sura. Men de tar en chansning att de tack vare sitt monopol på vissa filmer/serier kan göra detta utan så många lämnar dem. Många kommer säkert i ren ilska lämna dem i början, men sedan uppstår problemet att man saknar deras utbud som inte finns någon annanstans.
-Slutsats: Monopol och oligopol är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

På vilket sätt var det fientligt? Folk som förväntar sig att de ska rabattera hela sin kundbas måste ju vara smått dumma i huvudet.

Det är också korkat att tro att en kampanj där nya kunder får halva priset obegränsad tid så länge de fortsätter vara prenumeranter inte kommer orsaka gnissel bland befintliga kunder som betalar fullt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vilket otroligt otrevligt svar till folket chefen gav. Kan tänka mig hundra andra sätt att formulera sig så att man låter mjukare, det här var ju rent fientligt mot kunderna...

Värt att notera att det vi fick se här är svaret på en ej citerad fråga, taget ur en intervju gjord för en branschtidning.

Som direkt svar på kunders undran så låter det inte särskilt bra, men nu är ter sig ju detta snarast vara ett svar angående hur deras affärsstrategi ser ut, med tanke på att detta kommer ur en intervju för en branschtidning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara skaffa HBO-kontot på sin flick/pojkvän. Om denna också redan är en befintlig kund så skaffa en ny flick/pojkvän. Jag förstår inte varför vissa krånglar till det med att skaffa ny email och liknande?

Ja det låter ju mindre krångligt faktiskt.
Ta och skaffa ny partner för tillgång till HBO Max.
Så enkelt, varför byta mail och krångla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Värt att notera att det vi fick se här är svaret på en ej citerad fråga, taget ur en intervju gjord för en branschtidning.

Som direkt svar på kunders undran så låter det inte särskilt bra, men nu är ter sig ju detta snarast vara ett svar angående hur deras affärsstrategi ser ut, med tanke på att detta kommer ur en intervju för en branschtidning.

Precis, gäller att läsa mellan raderna och vara en tänkande människa.
Saker(t.ex citat) tagna ur en kontext blir ofta fel.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag redan har tre aktiva e-mail så var det ingen raketforskning att lösa problemet.
Man kan ju fundera på hur många av deras "nya" kunder de fått nu verkligen är NYA?
Trixet med att byta e-mail kom ut på webben samma dag så en grov killgissning är att majoriteten är gamla kunder med nytt konto.
HBO tjänade alltså inte speciellt mycket på att inte införa rabatten på trogna kunder, utan kan i sitt system se att andelen avslutade konton första veckan i stort sett är lika stort som andelen nyregistrerade konton.
Nyregistrerade kunder - avslutade konton gamla kunder = nya kunder PÅ RIKTIGT med andra ord.
Men, det är inte verkligheten som ger chefer högre lön, utan gröna siffror i ett system som kan manipuleras.

Kan tillägga att jag tycker HBOMAX är bra. 44.50 kr i månaden är det definitivt värt. Såg Dune igår, riktigt bra bild och ljud.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Att jämföra Europamed USA är ju inte helt rätt det heller. Jag är rätt säker på att vi ser väldigt olika på pengar och priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är problemet med att använda en annan epost?

Detta är väl inget nytt, detsamma gäller för banker, försäkringsbolag, arbetsgivare etc. Den som stannar och är lojal får det oftast sämre än de som hoppar runt.

Att använda annan e-post när du vill ha alla prenumerationer kopplat till ditt apple-id blir bökigt. Jag tyckte inte det var värt tiden och betalade för en månad för att se några storfilmer. Redan sagt upp abonnemanget.

Min strategi kommer bli till att teckna igen om det kommer något bra. Utbudet är fortfarande skralt jämfört med Netflix och Disney.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

På vilket sätt var det fientligt? Folk som förväntar sig att de ska rabattera hela sin kundbas måste ju vara smått dumma i huvudet.

Chefer som förväntar sig att befintliga kunder inte blir nya kunder är dumma i huvudet. Väldigt många skapar nytt och tar del av rabatten, istället hade HBO kunnat vara schysta och flytta över ens data med sedda filmer, serier etc. Men men, jag gråter inte. Det tog 2 minuter att skapa nytt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta bolag är intresserade av pengar. Sedan kan företag utåt sett säga saker som att de även kämpar för humanistiska saker som att systembolaget ska ha längre öppettider, men det handlar i princip alltid endast om att vinna PR poäng.

När det gäller HBO såklart de gör de existerande kunderna riktigt sura. Men de tar en chansning att de tack vare sitt monopol på vissa filmer/serier kan göra detta utan så många lämnar dem. Många kommer säkert i ren ilska lämna dem i början, men sedan uppstår problemet att man saknar deras utbud som inte finns någon annanstans.
-Slutsats: Monopol och oligopol är skit.

Timingen var minst sagt dålig för NENT dock. De hade precis tappat CL och Ola, samtidigt som de förväntade sig att betalande kunder under många år tillbaka skulle börja betala 250% mer? Jag sa upp mitt och kommer inte gå tillbaka iaf.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag reggade bara om mig med [epost]+hbo@gmail.com, sa upp gamla HBO-abbonemanget. Jag tänker inte betala dubbla priset bara för att jag är trogen kund.

Jobbigt att komma ihåg var man var i alla serier man kollade på, men det är ju ett ickeproblem i sammanhanget.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Haha. Det är så... in your face. Jag blir bara full i skratt här

Jag har sett reklamen för halva priset typ... överallt. Och så gäller det liksom inte för lejonparten av användarna. Det är som upplagt för att bygga brett missnöje kring lanseringen av en produkt.
Strategiskt låter det ungefär lika smart som lanseringen av Wywallet.
En tjänst som fungerade ungefär som swish. Faaantastiskt egentligen.
Men tjänsten blev ändå hatad. För operatörerna som gemensamt låg bakom tjänsten tänkte sig att de skulle förbjuda mobila betalningar. Och wywallet fick därmed all skit. Där tog den sagan slut och swish kunde istället ta över marknaden kort därefter.

Det där med att reta upp kundbasen i samband med lanseringar hehe. Smart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Söderbäck:

Haha. Det är så... in your face. Jag blir bara full i skratt här

Jag har sett reklamen för halva priset typ... överallt. Och så gäller det liksom inte för lejonparten av användarna. Det är som upplagt för att bygga brett missnöje kring lanseringen av en produkt.
Strategiskt låter det ungefär lika smart som lanseringen av Wywallet.
En tjänst som fungerade ungefär som swish. Faaantastiskt egentligen.
Men tjänsten blev ändå hatad. För operatörerna som gemensamt låg bakom sänter tänkte sig att de skulle förbjuda mobila betalningar. Och wywallet fick därmed all skit. Där tog den sagan slut och swish kunde istället ta över marknaden kort därefter.

Det där med att reta upp kundbasen i samband med lanseringar hehe. Smart ;).

Jag misstänker att antalet befintliga, aktiva kunder var så jäkla lågt att de helt enkelt kallt gör kalkylen att de kan skita i dem. Bortfallet när Game of Thrones väl var överstökat lär ha varit gigantiskt. Nu blir det ytterst anektodiskt, men ytterst få av vänner, bekanta och kollegor har haft HBO annat än just vid säsongsreleaser av GoT. "Alla" har Netflix, många har Viaplay.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag nappade på erbjudandet men tror jag kommer avprenumerera då utbudet är så pass dåligt att det inte ens är värt rabatten

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Som många andra streamingtjänster. Utbudet är skralt.

Spelar ingen roll om jag går in på Romantik eller dokumentärer, samma filmer/serier presenteras.
Varför ens filtrera 50 st filmer i olika kategorier....
För övrigt fungerar appen skit på Nvidia Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag nappade på erbjudandet men tror jag kommer avprenumerera då utbudet är så pass dåligt att det inte ens är värt rabatten

Precis, de har väl 3-4 storfilmer som är värda att se, sedan är det bara att avbryta och hoppa på igen någon månad om det kommer något bra.

Det som jag tycker är värt att se är: Justice League - Znyder cut, The suicide squad, The conjuring 3 och en av mina personliga favoriter sedan Interstellar, DUNE!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Som sagt innan, Annan email så fick man rabatten.

Detta är ju enkel matematik. Det är som det stått innan då HBO själva sagt att drt bara är att skapa en alternativ epost för att ta del av erbjudandet. Men varför låter då inte HBO per automatik befintliga konton ta del av erbjudandet? Enkelt! Det finns många som satt igång prenumerationen på HBO och säkert glömt av tjänsten där pengarna "bara tickar in". Då slulle ju HBO bara förlora pengar. Men genom att upplysa de kunder som klagar, att det bara är att skapa en extramail , så kan HBO fortsätta ta ut hög vinst från de opålästa, samtidigt som den pålästa skaran får det rabatterade priset.

Svinigt? Verkligen, men det funkar troligen då den gemene tittaren bara vill ha det billigare ovh struntar i det moraliska ställningstagandet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av griid:

Precis, de har väl 3-4 storfilmer som är värda att se, sedan är det bara att avbryta och hoppa på igen någon månad om det kommer något bra.

Det som jag tycker är värt att se är: Justice League - Znyder cut, The suicide squad, The conjuring 3 och en av mina personliga favoriter sedan Interstellar, DUNE!

Och det är detat som denna livstids halva rabatt ser till att folk inte gör. Jag själv byter filmtjänst hela tiden då det inte kostar mig något att göra detta. Men HBOMax, där har de satt mig i en sits där det kostar mig mycket att säga upp och koppla på.

Om man tänker efter så finns det en smart tanke på det. De nya kunder som de får nu kommer vara mycket mer trogna än vanliga användare. Men när de samtidigt göra alla andra användare som inte är dessa sura så blir resultatet tveksamt.

Permalänk
Medlem

Jag och mina ideer som vanligt.
Så om jag glömmer att uppdatera betalningslösning då jag fått ett nytt betalkort så inte månadsavgiften kan dras, förlorar jag min min begränsade livstids 50%, precis som om det inte fanns pengar att dra just den gången? De nämner för visso inte om de försöker dra pengarna mer än en gång innan det avbryts.

https://www.hbomax.com/se/sv/promo
"*Erbjudandet gäller fr.o.m. den 26 oktober 2021 t.o.m. den 30 november 2021 (”Erbjudandeperioden”). Erbjudandet gäller enbart för nya HBO Max-abonnenter. Erbjudandet gäller enbart för löpande månadsabonnemang på HBO Max. Erbjudandet finns tillgängligt på hbomax.com, Google Play och via LG, Xbox och Playstation. Erbjudandet är endast tillgängligt i Andorra, Danmark, Finland, Norge, Spanien och Sverige. Endast personer som är 18 år eller äldre kan abonnera på HBO Max. Erbjudandet kan endast utnyttjas en gång per person och endast under Erbjudandeperioden. Det kan inte kombineras med andra erbjudanden för HBO Max. Kunder som uppfyller kraven för erbjudandet får femtio procents (50%) rabatt på det vid var tid gällande månadspriset (inklusive moms) i respektive land. Rabatten gäller så länge kunden har kvar sitt månadsabonnemang och har en giltig betalningsmetod registrerad samt i övrigt följer de regler och villkor som gäller för att få tillgång till HBO Max. Abonnemanget kan inte överlåtas. OM DU SÄGER UPP ELLER ÄNDRAR DITT ABONNEMANG ELLER OM DU INTE LÄNGRE HAR EN GILTIG BETALNINGSMETOD REGISTRERAD, SÅ HAR DU INTE LÄNGRE RÄTT ATT TA DEL AV DETTA ERBJUDANDE."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ärsh ingen big deal om man inte får erbjudandet, vem fan vill ha HBO Max livet ut ?? Finns inte nog med innehåll, räcker med att köra 1-2månader och köra maraton på det som finns sedan ta paus tills nytt intressant finns. Tjänar man mer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är ju enkel matematik. Det är som det stått innan då HBO själva sagt att drt bara är att skapa en alternativ epost för att ta del av erbjudandet. Men varför låter då inte HBO per automatik befintliga konton ta del av erbjudandet? Enkelt! Det finns många som satt igång prenumerationen på HBO och säkert glömt av tjänsten där pengarna "bara tickar in". Då slulle ju HBO bara förlora pengar. Men genom att upplysa de kunder som klagar, att det bara är att skapa en extramail , så kan HBO fortsätta ta ut hög vinst från de opålästa, samtidigt som den pålästa skaran får det rabatterade priset.

Svinigt? Verkligen, men det funkar troligen då den gemene tittaren bara vill ha det billigare ovh struntar i det moraliska ställningstagandet.

Jo det med "bara tickar in" är ju en vanlig affärsstrategi. Undrade nyligen själv varför jag helt plötsligt fick högre telefon räkningar. Var Comhemplay som hamnat på Comviq, hade ett år gratis sedan tickade det på. Innan var det något på klarna som såg ut att bara ticka på.
Minns inte om det var nextory eller storytell som då jag sa upp gratis månaden erbjöd mig 9kr för att komma tillbaka. Inte för att de skrev det högt men sedan började den vanliga avgiften dras igen varje månad.
Många bäckar små.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.