Moddare konverterar Iphone till USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

Moddare konverterar Iphone till USB Type-C

Med en CNC-fräs, flexibla kretskort och tungan rätt i munnen skapar Ken Pillonel en Iphone med USB Type-C. Nu gör han instruktionerna tillgängliga för alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skiter egentligen vilket kontakt som väljs, bara det är samma.
Har ju en uppsjö med olika usb kablar men har nyligen beställt en iphone, min första på ca 10år. och nu måste jag ha ny kabel i bilen, ny kabel hemma, ny kabel på jobbet...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Nånting säger mig att Apple kommer försöka tysta/stämma skiten ur han. Genom att han gör varumärkes intrång etc.

Finns säker i det finstilta när man startar telefonen för första gången att man inte får modda eller ändra något på telefonen utan originaldelarna

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har en vinkelslip i garaget..

Permalänk

Det får mig att tänka på den som moddade en iPhone för 3,5mm kontakt. Apple sa att kontakten ej fick plats vilket var rent skitsnack. Där jag själv än idag dagligen använder trådbundna hörlurar. Ja, jag har köpt säkert minst 10 st trådlösa. Men trådbunda upplever jag som smidigare, man glömmer aldrig att ladda dem.

När det gäller kontakter så hatar jag att det är olika. Hela väskan är full med en massa kontakter, vissa vill dock ha ännu fler. Jag själv måste t.ex. ha en usb mini adapter med mig, då det finns hur mycket som helst ny teknisk utrustning som fortfarande har denna. Sedan har vi comporten-adaptern etc. Mest idongles i väskan vinner säger dock vissa och blir glada över att de måste ha en adapter för en sådan banal sak som trådbundet Ethernet.. Jag själv har också med en adapter för att kunna ha 2st Ethernet på min laptop, lite dåligt att professionella laptops ej har detta. Men det beror på vilket grupp användare de riktar sig åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Skiter egentligen vilket kontakt som väljs, bara det är samma.
Har ju en uppsjö med olika usb kablar men har nyligen beställt en iphone, min första på ca 10år. och nu måste jag ha ny kabel i bilen, ny kabel hemma, ny kabel på jobbet...

Amen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Nånting säger mig att Apple kommer försöka tysta/stämma skiten ur han. Genom att han gör varumärkes intrång etc.

Finns säker i det finstilta när man startar telefonen för första gången att man inte får modda eller ändra något på telefonen utan originaldelarna

Fast det handlar om de som säljer såna tjänster. Tror de inte kan göra något åt en enskild användare.

Permalänk
Medlem

Ja, samma kontakt på de flesta elektronikprodukter är en fördel. Det är en svår balansgång mellan innovation och standardisering. Men USB-C verkar ha hamnat rätt. Skulle vara skönt att helt gå över till en kabelstandard i de flesta fallen. Synd att Apple inte gör det för en hel del produkter. Eller erbjuder trådlös snabbladdning > 20w så det är jämförbart med deras andra laddare för iPhone.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer börja säljas färdiga modifieringskit för detta i framtiden? Den här modifieringen gillar jag!

Nu är det bara att försöka få alla trådlösa hörlurar och trådlösa laddare att få USB-C så allt verkligen blir enhetligt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv. Det är hopplöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://www.youtube.com/watch?v=AvFgGtAKe3s

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förklarar alla Iphones med trasigt glas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Har aldrig haft behovet eller suget att svinga min telefon i laddkabeln men kanske är jag annorlunda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har aldrig haft behovet eller suget att svinga min telefon i laddkabeln men kanske är jag annorlunda

Det riktigt intressanta tycker jag är att vissa verkar hävda att "Vaddå? USB 2.0-hastigheter räcker. Snabbare är onödigt för man pluggar aldrig in sin telefon för att överföra data i alla fall". Vilket jag tycker är ett väldigt ologiskt och märkligt resonemang.

Ja, Lightning hade absolut fördelar gentemot Micro-USB, men nu när USB-C finns så är alla fördelar med lightning totalt puts väck... Utom möjligen då att man kan ha sin iPhone som en nöd-nunchaku om man råkat glömma sin ordinarie hemma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft både USB-C och Lightning. Jag anser utifrån ett mekaniskt perspektiv att Apple har lyckats bättre. Minimalt med glapp efter flera års användning. Så detta får väl anses vara en nedgradering men ett häftigt projekt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Häller med @issue om att jag struntar i vilken kontakt bara det är samma för alla. Kan nog faktiskt tycka att det är dumt att slå fast en enda specifik kontakt då det väl isåfall krävs nya beslut som tar lång tid utifall det skulle dyka upp ett klart bättre alternativ i framtiden?

USB-C som kontakt har jag inget emot men USB-C som standard och alla olika saker den kan innehålla och göra känns inte optimalt om det ska vara enkelt för slutanvändaren.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Försöker man lösa ett problem eller hitta ett problem till en lösning?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dimman:

Försöker man lösa ett problem eller hitta ett problem till en lösning?

Tror mest bara han försökte ta sig an ett kul projekt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Föredrar helt klart lightningkontakten(fysiskt, inte funktion), men ser ännu hellre en gemensam kontakt. Att koppla in en telefon till datorn däremot minns jag nog inte ens när jag gjorde sist.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Grejen med att Apple drar sig för att byta till USB-C är att de fick så mycket skit i vissa hörnen när de bytte till Lightning (från dock-porten) att de gärna drar sig för det så länge de kan. Jag tror att ett byte är på gång också på iPhone inom ett par år, men de kommer att dra på det så länge de kan.

Alternativt tar de bort porten helt...

Skrivet av hellmix:

Nej, de kommer att tiga ihjäl det. Den som ville stämma folk till höger och vänster var Jobs, Tim Cook är inte så sugen på det.

(Apple hade förövrigt åkt på stryk om de hade försökt stämma någon. Möjligheterna att begränsa vad folk gör med en produkt de köpt är ganska små - first sale doctrine heter det. Alla de fallen där företag gör det bygger på att de använder en online-tjänst och bryter som licensvillkoren för den, eller att de brutit mot den förbannade DMCA, och inget av de fallen gäller här.)

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på den som moddade en iPhone för 3,5mm kontakt. Apple sa att kontakten ej fick plats vilket var rent skitsnack.

Nej, de sa att de inte kunde göra den vattentät. Det fanns naturligtvis plats, eftersom den första modellen utan hörlursuttag var iPhone 7 som hade samma skal som föregående modell. Det är möjligen bullshit att de inte kunde göra den vattentät heller - skicka med en gummipropp då, och låt folk dra ur den och förstöra vattentätheten om de vill - men det var argumentet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

“Screw it, I will reverse engineer the reverse engineers”.

Haha, kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rossman borde veta bättre än att säga att Lightning är bara USB 2.0. Apple har sålt iPaddar som körde USB 3.0 över Lightning, så det är inte porten som är begränsande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Glömde för en stund vart jag såg videon och tänkte denna kan jag tipsa om på Sweclockers, haha

Apple being Apple bara, de hade chansen med X och Pro-modellerna efter att de bytte på iPad, men skit samma...

Inte så att enskilda slutanvändare kommer göra så de ändrar sig

Permalänk
Medlem

Kontakten försvinner nog innan de rättar sig ledet bara för att *dra åt...*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det riktigt intressanta tycker jag är att vissa verkar hävda att "Vaddå? USB 2.0-hastigheter räcker. Snabbare är onödigt för man pluggar aldrig in sin telefon för att överföra data i alla fall". Vilket jag tycker är ett väldigt ologiskt och märkligt resonemang.

Ja, Lightning hade absolut fördelar gentemot Micro-USB, men nu när USB-C finns så är alla fördelar med lightning totalt puts väck... Utom möjligen då att man kan ha sin iPhone som en nöd-nunchaku om man råkat glömma sin ordinarie hemma.

En Apple-frälst vän till mig hävdar att Lightning är bättre eftersom det är ett avlångt stift i mitten på honan på USB-C. Den kunde man bryta av om man var klumpig ansåg han. Vad är ditt uttalande om det?

Jag har aldrig haft någon produkt med Lightning-kontakt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noob I am:

Själv har jag haft både USB-C och Lightning. Jag anser utifrån ett mekaniskt perspektiv att Apple har lyckats bättre. Minimalt med glapp efter flera års användning. Så detta får väl anses vara en nedgradering men ett häftigt projekt.

Brukar inte Kabeln till Lightning gå i sönder efter typ 5 månader vid kabelns ändar?

Typ alla min bekanta med Apple produkter har det problemet med Lightningkabeln.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av stoffe_83:

En Apple-frälst vän till mig hävdar att Lightning är bättre eftersom det är ett avlångt stift i mitten på honan på USB-C. Den kunde man bryta av om man var klumpig ansåg han. Vad är ditt uttalande om det?

Jag har aldrig haft någon produkt med Lightning-kontakt.

Dåliga USB-C kablar är mycket värre än Lightning kablar.

Dock riktiga USB-C kablar så är det inga problem men håller med till 100 % att lightning rent fysiskt är bättre konstruktions vis för slitage.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Prästost:

Brukar inte Kabeln till Lightning gå i sönder efter typ 5 månader vid kabelns ändar?

Typ alla min bekanta med Apple produkter har det problemet med Lightningkabeln.

Kallas extremt dålig hantering gillar man inte Apple orginal vita smala smidiga kablar köp en otterbox eller något om man nu äter sig igenom kablar av Apple orginal.

Jag har inte pajjat en enda kabel ever för jag sliter inte i kablen när den sitter i väggen eller i telefonen eller i datorn eller ja etc.

Jag jobbar med denna typen av hantering och ger ut kablar och folk är helt enkelt inte rädda om sina saker.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

USB-C känns inte helt rätt. Den känns omodern. I telefoner skulle jag vilja se någon form av magnetkontakter eller trådlöst. Men klart det finns fördel med att ha samma kontakt i alla produkter, önskar bara att det hade varit något som är bättre än vad USB-C är.

Permalänk
Medlem

Den enda fördelen med Apples lightning är att det är enklare att rengöra på damm i hålet. Lite pilligare på USB C. Men de extra sekunderna en gång om året kan jag leva med om iPhones får USB C..

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP