Ducky avtäcker tangentborden One 3

Permalänk
Melding Plague

Ducky avtäcker tangentborden One 3

En ny generation i One-serien får intressanta färgval, hot-swap och gör debut för brytaren Cherry MX Clear med RGB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är om dom kan leverera , jag har ett Ducky tgb och är ute efter ett nytt men det senaste jag läste var att det som i övriga datorvärlden är komponentbrist.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

En TKL version skulle vara skönt att har

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ducky One 2 TKL och det är bästa tangentbordet jag haft iaf. Om det skulle gå sönder, så är ett nytt Ducky bord givet för mig.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Synd på avsaknaden av USB-hub. Så det går bort som val för mig.

Permalänk
Snusfri

Kan mycket väl bli köp, har bla ett Shine 2 MX Brown White Pink edition samt ett Varmilo VA109M Sakura MX Brown.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Banantangentbordet blir ju en kul klick på skrivbordet, tillsammans med den knallorangea varianten av NR200P

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

När kommer trådlöst Ducky så man kan byta ut sitt G915 TKL

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag är FRUKTANSVÄRT sugen på det mintgröna med MX Clear. Hade tidigare ett Ducky Shine 4 med det, varianten med en typ häst på mellanslagstangenten haha, och jag saknar det fortfarande. Tyvärr är utbudet rätt begränsat när det kommer till just MX Clear så jag hoppas verkligen de väljer att lansera det i nordisk layout Annars får jag väl nöja mig med bruna brytare istället.

Permalänk

För att gå lite OT så vill jag i denna tråden tipsa om Varmilo för er som går i tangentbords tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

När kommer trådlöst Ducky så man kan byta ut sitt G915 TKL

Ja, det är inte ofta jag känner att jag har moderna krav men jag skulle då aldrig få för mig att köpa ett trådat tangentbord år 2021. Nu för tiden kan man med enkla medel få ett stilrent skrivbord så varför förstöra det med en sladd?

Däremot så verkar många tangentbordsentusiaster gilla sladdar. Desto mer iögonfallande desto bättre. Bonuspoäng om det finns en koppling på sladden så man kan koppla loss tangentbordet utan att behöva dra ut hela sladden. Jag förstår inte :/

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trunk:

Ja, det är inte ofta jag känner att jag har moderna krav men jag skulle då aldrig få för mig att köpa ett trådat tangentbord år 2021. Nu för tiden kan man med enkla medel få ett stilrent skrivbord så varför förstöra det med en sladd?

Däremot så verkar många tangentbordsentusiaster gilla sladdar. Desto mer iögonfallande desto bättre. Bonuspoäng om det finns en koppling på sladden så man kan koppla loss tangentbordet utan att behöva dra ut hela sladden. Jag förstår inte :/

Det senare är väldigt smidigt om man som jag regelbundet ansluter tangentbordet till olika datorer Himla bökigt att dra loss hela kabeln från bakom stationära (som dessutom är dragen bakom en skiva och i kabelkanal) för att ansluta till laptopen istället. Smidigare att ha två kablar och koppla loss tangentbordet i andra änden då.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de envisas med att använda Cherry switchar när det finns så extremt mycket bättre switchar i alla olika kategorier. De borde ha sålt en variant utan switchar i då de ändå har hotswap så hade det inte varit ett problem men att betala extra för switchar som inte kommer användas känns ju tråkigt.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det senare är väldigt smidigt om man som jag regelbundet ansluter tangentbordet till olika datorer Himla bökigt att dra loss hela kabeln från bakom stationära (som dessutom är dragen bakom en skiva och i kabelkanal) för att ansluta till laptopen istället. Smidigare att ha två kablar och koppla loss tangentbordet i andra änden då.

Hade det varit jag så hade jag nöjt mig med ett tangentbord med avtagbar sladd och sedan haft en extrasladd. Så slipper man den där kopplingen som i mina ögon mest är i vägen.

Men men, alla har vi konstiga preferenser, mig inkluderat.

Bara för att vara tydlig så är det denna sortens kopplingar jag syftar på:

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/j7vaxe/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saammii9000:

För att gå lite OT så vill jag i denna tråden tipsa om Varmilo för er som går i tangentbords tankar.

Fint med ny modell! Tycker personligen ducky är orimligt dyra sett till vad du får, men glad åt att de gör det enkelt att få rätt layout till alla modeller de erbjuder.

Har haft ducky, varmillo ft ducky och nu ett sharkook (tysk layout där z och y är tryckta annorlunda, men som svenskt i windows). Måste säga att sharkook är riktigt trevligt med lågprofil brytare. Förutom att ducky (shine 2) hade några tagenter jag behövde byta har jag enbart märkt skillnaden av layout och typ av brytare. Skrivkänslan är hög på alla. Föredrar personligen lågprofilsbrytarna, men uppskattade formatet 65% mest. Dock var varmillo miyas programvara så dålig då att jag behövde autohotkey för att få till smidigare f1-f12 knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, det är inte ofta jag känner att jag har moderna krav men jag skulle då aldrig få för mig att köpa ett trådat tangentbord år 2021.

FPS-gamers vill ha minsta möjliga fördröjning och att alla tryck registreras, och då duger inte Bluetooth.

Vissa tangentbords-tillverkare har kommit med egna trådlösa varianter som ska ha likvärdig prestanda som man kan få via USB, men de är just egna varianter, med dongel i datorn (Sen kan de stödja Bluetooth också, förstås)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

FPS-gamers vill ha minsta möjliga fördröjning och att alla tryck registreras, och då duger inte Bluetooth.

Vissa tangentbords-tillverkare har kommit med egna trådlösa varianter som ska ha likvärdig prestanda som man kan få via USB, men de är just egna varianter, med dongel i datorn (Sen kan de stödja Bluetooth också, förstås)

Varför inte båda?
Koppla in USB-kabeln och tangentbordet blir ”trådat” – koppla ur den och det går över till Bluetooth. Så funkar Apples ”Magic Keyboard” och jag fattar inte varför det inte är vanligare med denna möjlighet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan mycket väl bli köp, har bla ett Shine 2 MX Brown White Pink edition samt ett Varmilo VA109M Sakura MX Brown.

Hur upplever du skillnaderna på dessa två tangentbord?
Vilket gillar du mest?

Permalänk
Medlem

Är det tvättbart?
Köpte ett tvättbart tangentbord för typ 10 år sedan. kommer aldrig byta till ett som inte tål rinnande vatten och diskborste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hade det varit jag så hade jag nöjt mig med ett tangentbord med avtagbar sladd och sedan haft en extrasladd. Så slipper man den där kopplingen som i mina ögon mest är i vägen.

Men men, alla har vi konstiga preferenser, mig inkluderat.

Bara för att vara tydlig så är det denna sortens kopplingar jag syftar på:

https://i.redd.it/7kzzn78p51s51.jpg
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/j7vaxe/...

Det är den stora metallklumpen ovanför tangentbordet du tänker på?
Isf håller jag helt med det, fult och opraktiskt. Kablar som är löstagbara i bägge ändar är annars en toppengrej.

Permalänk
Medlem

Min Ducky One 2 kom med double shot PBT från fabrik så det är nog ingen egentlig nyhet i sig (förutom att de då kanske inte var ytbehandlade, det vet jag inte.)

Fokus på låg ljudnivå och möjlighet till hotswap är klart intressant, men jag har bromsat ned på tangentbordsinköpandet så sannolikheten är inte hög att det blir något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trunk:

Hade det varit jag så hade jag nöjt mig med ett tangentbord med avtagbar sladd och sedan haft en extrasladd. Så slipper man den där kopplingen som i mina ögon mest är i vägen.

Men men, alla har vi konstiga preferenser, mig inkluderat.

Bara för att vara tydlig så är det denna sortens kopplingar jag syftar på:

https://i.redd.it/7kzzn78p51s51.jpg
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/j7vaxe/...

Ah sorry, jag missuppfattade! Den där metallklumpen håller jag med om att den varken känns estetiskt tilltalande eller särskilt smidig. Personligen hade jag gärna skippat sladd och försöker ofta gömma dem så gott som möjligt. Jag har kört med en kort förlängning för att slippa vända på tangentbordet när jag byter kabel, men jag ser inte riktigt syftet med en så stor koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är FRUKTANSVÄRT sugen på det mintgröna med MX Clear. Hade tidigare ett Ducky Shine 4 med det, varianten med en typ häst på mellanslagstangenten haha, och jag saknar det fortfarande. Tyvärr är utbudet rätt begränsat när det kommer till just MX Clear så jag hoppas verkligen de väljer att lansera det i nordisk layout Annars får jag väl nöja mig med bruna brytare istället.

Ha! Jag skulle precis skriva att jag hade ett ducky shine med en ponny. Dock dog brytaren under Stangenten så det fick bli ett nytt. funkade bra i hmm 6 år tror jag.
Snygg design på dessa, men testade utan piltangenterna + home/end och jag saknar det för mycket så jag behöver TKL. Numpad kan jag dock klara mig utan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har just nu ett Mecha mini frozen llama som jag är mycket nöjd med men om den här modellen kommer i SF utförande med metallbas finns det definitivt plats för fler tangentbord, duckys produkter är en fröjd att använda.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bestämde också mig för att byta till trådlöst för ett tag sedan, men hittade knappt några som föll mig i smaken.
Fick bli ett g915 tkl när Inet hade det nedsatt 500:-.
Sjukt nöjd faktiskt. Batteritid, anslutningar och allting är super.
Några mindre drawbacks som inte borde finnas för ett tangentbord i den prisklassen.
Förutom det så är jag supernöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, det är inte ofta jag känner att jag har moderna krav men jag skulle då aldrig få för mig att köpa ett trådat tangentbord år 2021. Nu för tiden kan man med enkla medel få ett stilrent skrivbord så varför förstöra det med en sladd?

Däremot så verkar många tangentbordsentusiaster gilla sladdar. Desto mer iögonfallande desto bättre. Bonuspoäng om det finns en koppling på sladden så man kan koppla loss tangentbordet utan att behöva dra ut hela sladden. Jag förstår inte :/

Ducky har länge labbat med trådlöshet för tangentbord, men de har inte lyckats få till det så bra som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu för tiden kan man med enkla medel få ett stilrent skrivbord så varför förstöra det med en sladd?

För att slippa allt vad batterier, laddning, potentiellt trilskande trådlös anslutning och onödig komplexitet heter. Keep it simple.

Om man är extremt sladdallergisk så kan man alltid borra hål i bordet och dra kabeln under.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Blir väl ett köp eller tre.
Älskar Ducky och har nog köpt en 30-40st brädor från dom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av icogniito:

Tråkigt att de envisas med att använda Cherry switchar när det finns så extremt mycket bättre switchar i alla olika kategorier. De borde ha sålt en variant utan switchar i då de ändå har hotswap så hade det inte varit ett problem men att betala extra för switchar som inte kommer användas känns ju tråkigt.

finns med Kalih switchar dock.. kan rekommendera box switcharna..

Permalänk
Medlem

MX Cherry... Snark..