Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Får kika mer på detta ikväll, men en saker står ut direkt

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/24796?key=b08b1098fa23891378a57c57b7dde43e

Givet hur lite skalning den här spelmotorn har med CPU-kärnor är det intressant hur stor prestandaskillnaden är mellan i5-12600K och i9-12900K. Är också den enda speltiteln där 5600X kliver förbi i5-12600K, så verkar som det är i5-12600K som underpresterar (även om det inte precis är dålig prestanda...) i enbart detta fall.

Skulle tro att mängden L3-cache främst är det som påverkar spelprestandan här. Antagligen inte antalet kärnor. Sen är frågan om framtida optimeringar kommer kunna förbättra prestandan ytterligare. Men att 12600K får pisk av 5600X är ju inte jätteimponerande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Riktigt bra prestanda, men gud vilka mängder el som krävs för att hålla i9;an I fas. I värsta fall spenderar den nästa dubbelt så mycket än AMDs.

Man skulle kunna koppla bort elementen i ett rum och låta en Intel dator sköta uppvärmningen.

Permalänk
Medlem

12600KF är den nya 2600K, kommer stå sig bra i flera år framåt och med gott om prestanda. Kul att Intel är tillbaka Grymt bra produkter generellt även om de blir svårkylda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tror inte tid var problemet. Tror problemet är att ringa till norr och få allokerat någon MW extra i effektutag för en dag eller två. Med den effekten så lär överklockning bli helt sannslöst effektuttag. Eller är ni redan på max strömbudget möjligt vid vanliga test?

Jag har svårt att tro att det finns något headroom över för att överklocka 12900, om det gör det så är jag förvånad. Antar största chansen är att undervolta den och hoppas på att man vunnit siliconlotteriet där den kan hålla stabilitet med mindre juice och där med boosta mer pga längre värme...

Jag tror att den mesta prestandan i intel gen 12 går att hämta genom att tweaka latency för ddr5, där kan du säkert få ut 10% spel prestanda med tighta timings.

Permalänk
Medlem

Så sjukt tydligt med dessa varför Apple gick sin egen väg. 50% mer energi än 5950X börjar kännas som Bulldozer eller gamla EE-processorer. Visserligen har de prestandan att backa upp det med, men den vill jag absolut inte ha i en laptop oavsett prestanda...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Har inte direkt med detta att göra, men från en annan tråd. Du skrev att det är inte omöjligt att Atom och deras nya arkitektur med Gracemont kan bli den primära designen för Intel framöver.

Det jag undrar är vad du tror om förbättringspotentialen framöver och vilket som är dess största styrkor. Funderat lite över detta själv..

Du har t ex även tidigare nämnt problemet med strömläckage när man krymper transistorerna och mer skall det krympas som det ser ut.

Gracemont skall vara en mer effektiv arkitektur vid samma prestanda eller mer prestanda vid samma effekt.

Kan det vara så enkelt att eftersom strömläckaget bör bli mycket lägre så kan man också antagligen fortsätta krympa och göra förbättringar?

Problemet med Gracemont är att en (av flera) orsaker att den presterar så pass väl räknat i perf/W och perf/transistor är att man valt att inte bygga den för att kunna klocka till 5 GHz. Det som gör att CPU kan klocka högt står tyvärr lite i motsatsförhållande till det som gör den riktigt effektiv, samt det försämrar IPC något (allt annat lika).

Det som tala för Gracemont är att man i grunden haft samma design för Atom sedan Silvermont och förbättringarna man gjort varje generation har varit gigantiska ställd mot både Core och Zen.

Fråga är bara: nu när man har nästan likvärdig IPC i Atom som i Core, kommer det då gå att fortsätta förbättra Atom? Är svaret "ja" lär det vara arkitekturen man använder framöver, är svaret "nej" är det bästa man kan göra just det man gör i Alder Lake. En heterogen design där enda delen optimerar för perf/W och den andra delen optimerar för absolut perf.

Ryktet säger att Meteor Lake i9 i praktiken är i9-12900K fast med 8 extra "små" kärnor. Det kommer dra upp prestanda på det som skalar perfekt rätt mycket samtidigt som det påverkar totalt effekt rätt lite. Väldigt få program har i praktiken någon nytta av detta, men fördelen är att det kostar "bara" motsvarade kiselyta av att lägga till 2 stora kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Wow. Visst, det är rejält med kraft men till den där strömförbrukningen blir jag inte alls imponerad. Kanske att man till och med ska kalla det för katastrof?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Får kika mer på detta ikväll, men en saker står ut direkt

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/24796?key=b08b1098fa23891378a57c57b7dde43e

Givet hur lite skalning den här spelmotorn har med CPU-kärnor är det intressant hur stor prestandaskillnaden är mellan i5-12600K och i9-12900K. Är också den enda speltiteln där 5600X kliver förbi i5-12600K, så verkar som det är i5-12600K som underpresterar (även om det inte precis är dålig prestanda...) i enbart detta fall.

Rätt stor skillnad i effekt mellan de två med hänsyn på att det bara skiljer 2 p-cores och 4 e-cores.
Tror det bara har och göra med power limit på 12600k

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med 5950x/5900x med strömbudget upplåst för att se prestanda vid liknande watt.

Men 12600k blir nog en storsäljare, speciellt när lite billigare moderkort kommer ut. Hittar inget under 2200kr. Intel behöver ett svar på b550 då kommer 12600k sälja som smör.

Permalänk
Medlem

Vem behöver värmeelement längre? Bara att klocka upp CPUn i 5 GHz+ och låta den värma upp rummen under midvintern..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

92°C för 12900K mot 56°C för 11900K
Techpowerup 12900K test

Tror min 9900K får rulla ett tag till.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet med Gracemont är att en (av flera) orsaker att den presterar så pass väl räknat i perf/W och perf/transistor är att man valt att inte bygga den för att kunna klocka till 5 GHz. Det som gör att CPU kan klocka högt står tyvärr lite i motsatsförhållande till det som gör den riktigt effektiv, samt det försämrar IPC något (allt annat lika).

Det som tala för Gracemont är att man i grunden haft samma design för Atom sedan Silvermont och förbättringarna man gjort varje generation har varit gigantiska ställd mot både Core och Zen.

Fråga är bara: nu när man har nästan likvärdig IPC i Atom som i Core, kommer det då gå att fortsätta förbättra Atom? Är svaret "ja" lär det vara arkitekturen man använder framöver, är svaret "nej" är det bästa man kan göra just det man gör i Alder Lake. En heterogen design där enda delen optimerar för perf/W och den andra delen optimerar för absolut perf.

Ryktet säger att Meteor Lake i9 i praktiken är i9-12900K fast med 8 extra "små" kärnor. Det kommer dra upp prestanda på det som skalar perfekt rätt mycket samtidigt som det påverkar totalt effekt rätt lite. Väldigt få program har i praktiken någon nytta av detta, men fördelen är att det kostar "bara" motsvarade kiselyta av att lägga till 2 stora kärnor!

Hur mycket kisel skulle en krympt nedklockad skylake ta upp och dra? Känns som att det inte är så extrem skillnad ändå, men jag har säkert fel

Säg att man idag skulle göra ett chip från en gammal HEDT men krympt till senaste tillverkningstekniken, då borde man kunna rymma ganska många kärnor med lägre energi också

Edit: Kanske kan räkna ut någon form av prestandadensitet och skala om för de som tillverkats på gamla noder?

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till eldstorm!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skulle tro att mängden L3-cache främst är det som påverkar spelprestandan här. Antagligen inte antalet kärnor. Sen är frågan om framtida optimeringar kommer kunna förbättra prestandan ytterligare. Men att 12600K får pisk av 5600X är ju inte jätteimponerande.

Misstänker också att just CS är så pass gammalt att det nästan uteslutande börjar köras ur cache. Ett sätt att verifiera detta vore att jämföra skalning med RAM-hastighet på de CPU som presterar bäst med de som presterar märkbart sämre. Om det är en cache-fråga borde de som presterar bäst i praktiken vara opåverkade av RAM-hastighet, medan de andra borde se en skillnad.

Sen vet jag inte om det är så mycket "pisk" från 5600X, det handlar om 13 % i genomsnitt och 2 % i lägsta FPS. I andra program är 12600K mer än 50 % snabbare än 5600X.

12900K känns lite "benchmark-dragster", Intel gjorde vad som krävdes bara för att ha något i toppen på alla grafer. Tyvärr är sådant väldigt viktigt PR-mässigt...

Stjärnan i detta test är 12600K. Den presterar långt bättre än andra CPUer i samma prisklass, den har faktiskt helt OK perf/W samt med 6C/12T+4C/4T har den fler trådar/kärnor än >90 % av användarna i praktiken kan använda till något vettigt samtidigt som enkeltrådprestanda är klart framför konkurrensen och marginellt efter 12900K.

Gracemont är den positiva överraskningen i Alder Lake. Den har riktigt bra perf/W och givet hur få fall på desktop som ser någon relevant nytta av riktigt många CPU-kärnor är det helt rätt att försöka adressera dessa fall på ett sätt som kostar så få transistorer per "CB-poäng" som möjligt. För normalanvändaren betyder 15-20 % högre enkeltrådprestanda minst lika mycket som att få dubbelt så många kärnor i de flesta fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det blåser upp till eldstorm!

Roliga är ju att FireStorm inte alls blir varma, ens passivt kylda de spelar i en helt annan liga, med nästan samma prestanda ändå

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Något jag personligen gillar med Alder Lake är att Intel äntligen tar moderkortsplattformen till nya nivåer. Var många år det harvades med 4 banors DMI 3.0-buss, vilket skapade rätt rejäla flaskhalsar för den som ville fylla moderkortet med M.2-lagring. Nu har vi 8 banor DMI 4.0, det vill säga motsvarande bandbredd som AMD har på sin HEDT-plattform för Threadripper 3000.

Permalänk
Medlem

bergvärme, jordvärme, solvärme och nu senast intelvärme!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, brann termometern upp? Är det därför ni inte testade temperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte fullt lika stort övertag som jag hade trott. Nu känns ändå en 5900X/5950X som jämförbar i de flesta fall. Några fps färre i spel, men inga enorma skillnader.

Och typ 110w mindre ström ..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kul med lite klös från det blåa laget! Konkurens verkar vara nyttigt för utveckling, vem hade kunnat ana det?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

12900K ser skapligt ointressant ut, men 12600K ger mycket för pengarna sett till priset på CPU, problemet är att moderkort och RAM är dyra så det blir inte en så bra affär ändå. Också begränsat utbud av kylare som passar, risken är att någon som uppgraderar även måste köpa ny kylare.

12600K utpresterar 5600X, men 5800X bör prestera mer lika och den kan man köra på ett snorbilligt moderkort med billigt DDR4.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Så anledningen till dess höga spelprestanda är endast ofta DDR5?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hot daaaaaaaaaaayum sån strömtörstig best! Fan, då är frågan om min tänkta Noctua NH-U9S i ett 4U rackskåp kommer vara tillräckligt eller kommer det leda till att fläktarna flyttar runt hela jädra rackskåpet?

Dock är ju det vid max load på alla cores; hade velat se hur mycket den drar i maxload i olika spel (som vi alla vet sällan utnyttjar multicores/threads sådär jättebra). Kanske samma joule test i spel hade varit intressant? Mao, kommer den ligga där uppe på de tokhöga nivåerna mycket/konstant under normal gaming eller är det bara när den stressas till max? Mao, behöver jag flytta till SE1/SE2 för att delvis få en försvarbar elkostnad men också tillräckligt med snö för att kyla skiten?

Nu ber vi bara till gudarna att inet lyckas trolla fram minnen till mig med, cpu+mobo skickad/plockas men minne okänt leveransdatum (2st 2x16gb corsair 5200mhz/cl38 vengance)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och typ 110w mindre ström ..

Glöm inte att det lilla övertaget i 1080p är utraderat i 1440p-4k, när grafikortet blir flaskhals.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Bara stänga av värmen i huset och dra igång ett spel. 😊

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hot daaaaaaaaaaayum sån strömtörstig best! Fan, då är frågan om min tänkta Noctua NH-U9S i ett 4U rackskåp kommer vara tillräckligt eller kommer det leda till att fläktarna flyttar runt hela jädra rackskåpet?

Dock är ju det vid max load på alla cores; hade velat se hur mycket den drar i maxload i olika spel (som vi alla vet sällan utnyttjar multicores/threads sådär jättebra). Kanske samma joule test i spel hade varit intressant? Mao, kommer den ligga där uppe på de tokhöga nivåerna mycket/konstant under normal gaming eller är det bara när den stressas till max? Mao, behöver jag flytta till SE1/SE2 för att delvis få en försvarbar elkostnad men också tillräckligt med snö för att kyla skiten?

Nu ber vi bara till gudarna att inet lyckas trolla fram minnen till mig med, cpu+mobo skickad/plockas men minne okänt leveransdatum (2st 2x16gb corsair 5200mhz/cl38 vengance)

https://www.computerbase.de/2021-11/intel-core-i9-12900k-i7-1...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Vad vore syftet?

TechSpot / HardwareUnboxed har gjort en jämförelse mellan Windows 10 och Windows 11 både för Intel och nu senaste AMD

Två saker kom ut ur detta

• Windows 11 presterar i de flesta fall identiskt med Windows 10, i de få fall där det skiljer är det typiskt fördel Windows 11

• Utanför vissa syntetiska benchmarks är prestanda på Ryzen i praktiken opåverkad av "L3-buggen", i verkliga applikationer där det går att mäta en skillnad är prestanda ändå samma för Windows 10 och Windows 11. Och oavsett så är problemet nu löst.

Det var goda nyheter!
Jag har stannat kvar med Windows 10, delvis på grund av ryktena om sämre prestanda.
Nu kanske jag stannar ett tag i alla fall, men då mer av andra orsaker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag ser mycket fram emot hur pass bra dessa CPU kommer gå att Undervolta, det har ju visat sig att det som oftast är helt för mycket ström som ges i standarform. Kan nog bli ganska rejäla kapningar i strömförbrukning, likt RTX 30xx

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Nu efter att ha läst och tittat på flertalet recensioner så förstår man verkligen varför Intel tycker stenhårt på att Golden Cove ska testas med Windows 11. I windows 11 så ser skillnaden verkligen "wow!" ut, men i Windows 10, som en absolut majoritet fortfarande sitter och kommer fortsätta sitta med under långt tid framåt så är skillnaden mer ett "eh".

Har dock inte lyckats hitta en enda recension där man provar att överklocka processorn. är inte K-modellerna överklockningsbara längre eller vad händer?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Igen som jobbar med mjukvaroutveckling? Skulle vilja ha ett verktyg där man skrev in hårdvara och fick fram FPS.

9900k-3080-3440/1440-FC6.
12900K-3080-3440/1440-FC6.

Pratar vi om mer än 20 fps?

FC6? Far Cry 6?

Om du drar ner grafiken till lägsta kan du räkna med minst 20% ökning skulle jag säga.
Beror på hur mycket grafikkortet flaskar i 3440x1440.

9900k är åtminstone några % sämre än 11900k.

https://www.computerbase.de/2021-11/intel-core-i9-12900k-i7-12700k-i5-12600k-gaming-benchmark-test/2/#diagramm-far-cry-6-1280-720