Sociala plattformar förlorar 85 miljarder kronor till IOS spårningsskydd

Permalänk
Skrivet av medbor:

Webbutiker med sponsrat innehåll hos influensor.

Jo, men det är ett typexempel på vad jag menar: Om du betalar Linus Tech Tips för att prata väl om din produkt eller för att synas hos dem, så har du riktat dig till en potentiell kundgrupp. Du behöver inte också känna till allt om folks individuella familjesituation, sexuella läggning eller politiska uppfattningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Vad är skillnaden mellan Apples implementation och alla (?) browsers "do not track"?
Android har ju också "do not track" och randomiserade mac-adresser, etc.

Browsers funktion är valfri för varje hemsida att följa och det finns sjukt många sätt att kringgå

Apples lösning är inte bara webbläsare utan framförallt appar som installerats på telefonen. Tidigare kunde en nyinstallerad app hämta en ’ad identifier’ och skicka upp den till facebook för att synka vilken device/användare telefonen hör till. Då kan appen alltså ta del av vilka annonser som facebook visat för den användaren och spåra köp och annat för att mäta prestanda.

De kan alltså se om du på din dator sett en annons i 10 sekunder och två veckor senare på din mobil i en helt nyinstallerad app gör ett köp.

Det apple gjort är att inga appar får samma ad-id längre. Så det ser ut som en helt ny användare när man syncar mot facebook. Det enda sättet att spåra är om användaren aktivt klickar på annonser (url brukar innehålla unikt id), men det är inte så vanligt att just det klicket leder till köp.

Sen har nog apple gjort liknande för browsern och minska tracking mellan tabs och mellan hemsidor, men där är jag långt mindre insatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, men det är ett typexempel på vad jag menar: Om du betalar Linus Tech Tips för att prata väl om din produkt eller för att synas hos dem, så har du riktat dig till en potentiell kundgrupp. Du behöver inte också känna till allt om folks individuella familjesituation, sexuella läggning eller politiska uppfattningar.

Jag håller med helt! Ingen ska behöva spåras på den nivå google/facebook gör

Permalänk
Medlem

Det har gått överstyr med reklamen. Överallt hela tiden.

Har blivit så anti att jag använder i princip inget som gör att jag måste se reklam. Jag blockar allt så långt det går o går det inte så får det helt enkelt vara.

Men hur ska de då tjäna pengar?
-Bryr mig inte.. Hade det hållits på en vettig nivå så kanske det varit annorlunda.
Har varit medlem på swec länge o avaktiverar adblock på sidan för de har haft det på en vettig nivå. (Iaf när man blockerar alla script.)

Permalänk
Medlem

Hur många använder iPone (globalt)? Om 90% av dessa motsvarar ett annonsvärde på 85 MUSD kan man räkna på vad en enskild användare är värd, och i praktiken betalar för "gratis" appar.

Skrivet av K0DD4Z:

Goda nyheter! Det vore bra om hela annonsbranschen gick i kras så att internet kunde återgå till ett mindre kommersiellt format utan cancer som Facebook.

Skrivet av Triton242:

Håller väl med dig i sak men inser att internet skulle bli ganska mycket mindre utan just annonser då kostanderna för drift m.m inte direkt försvinner.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast frågan är Hur saker ska finansieras? ...

Om jag tolkar K0DD4Z rätt så menar hen att reklamdrivna sajter borde försvinna. FBs hela affärsmodell är att sälja så mycket reklamplats som möjligt, och användarnas sidtittar och personliga information är råvaran.
Detta i stark kontrast till exempelvis SC, där verksamheten inte primärt går ut på att sälja reklam även om reklam ger de största intäkterna. Det tycker jag är helt okej, och SC borde användas som ett paradexempel på hur en reklamfinansierad webbsajt bör se ut. (Tom's Hardware, med snarlik inriktning, är ett bra exempel på hur det inte ska se ut.)

Utan en massa tvåvägsriktad reklamstyrning blir Internet förhoppningsvis "mindre", i betydelsen "mindre trafikerat av reklam".

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Hur många använder iPone (globalt)? Om 90% av dessa motsvarar ett annonsvärde på 85 MUSD kan man räkna på vad en enskild användare är värd, och i praktiken betalar för "gratis" appar.

Intressant tankelek. Jag har hört siffran ”gott och väl över en miljard” från en Apple-anställd i en intervju. Jag har också läst att ca 80% av användarna beräknas ha tackat nej till spårning. Då är det inte ett jättelångt hopp att tro att ditt privatliv är värt ungefär en hundring om året för en reklammarknad som Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Intressant tankelek. Jag har hört siffran ”gott och väl över en miljard” från en Apple-anställd i en intervju. Jag har också läst att ca 80% av användarna beräknas ha tackat nej till spårning. Då är det inte ett jättelångt hopp att tro att ditt privatliv är värt ungefär en hundring om året för en reklammarknad som Facebook.

Var dessa 85B$ verkligen en årssiffra eller var det sen ios rullade ut möjligheten eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur många använder iPone (globalt)? Om 90% av dessa motsvarar ett annonsvärde på 85 MUSD kan man räkna på vad en enskild användare är värd, och i praktiken betalar för "gratis" appar.

Fast marknaden är nog långt från 0$ nu eftersom det fortfarande sker spårning och fortfarande säljs reklam, eller?

Det är bara viss del av korsspårningen som är begränsad, och den var tydligen värd $85miljarder.

Reklam och spårning är big business. Det finns ju en anledning att facebook och google är värderade så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur många använder iPone (globalt)? Om 90% av dessa motsvarar ett annonsvärde på 85 MUSD kan man räkna på vad en enskild användare är värd, och i praktiken betalar för "gratis" appar.

Om jag tolkar K0DD4Z rätt så menar hen att reklamdrivna sajter borde försvinna. FBs hela affärsmodell är att sälja så mycket reklamplats som möjligt, och användarnas sidtittar och personliga information är råvaran.
Detta i stark kontrast till exempelvis SC, där verksamheten inte primärt går ut på att sälja reklam även om reklam ger de största intäkterna. Det tycker jag är helt okej, och SC borde användas som ett paradexempel på hur en reklamfinansierad webbsajt bör se ut. (Tom's Hardware, med snarlik inriktning, är ett bra exempel på hur det inte ska se ut.)

Utan en massa tvåvägsriktad reklamstyrning blir Internet förhoppningsvis "mindre", i betydelsen "mindre trafikerat av reklam".

Det spelar ingen roll om sidorna är helt reklamfinansierade, bara det inte finns någon styrning av reklamen. Flashback Forum finansieras så vitt jag vet helt av reklam, men de säljer helt enkelt banners. Vanliga bilder som visas på sidan kopplat till en länk. De får betalt för klick men det finns ingen styrning av vem reklamen går till som på Facebook exempelvis.
Detta är den klassiska typen av reklam på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

De vill ha ensamrätt på att sko sig på sina kunder. Detta bevisar de hur ofta som helst. Hade det drabbat deras finanser hade de INTE gjort något liknande. Apple är definitivt inga "Good guys" men allt som oftast lyckats de med att få sina kunder att tro det, samtidigt som de länsar kundernas plånböcker och är väldigt duktiga på det.

Det var mycket tro och tycker där, i kombination inga som helst belägg. Har du inte tänkt på att Google kommer hem till dig och fingrar dig på läpparna när du sover? Nä jag tänkte väl det...änne en de lurat, tsk, tsk, tsk.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Själv är jag om inte annat ännu nöjdare med Apple, och är glad att någon tar integritetspolicyn åt rätt håll för en gångs skull. Det var på tiden.

Sedan märker jag på många cyniska/konspiratoriska kommentarer att det verkar ligga någon slags förväxling med vad som är Apples "konkurrenter" egentligen. Andra mobil/dator-tillverkare är Apples konkurrenter, som Microsoft och Google. Sociala plattformar som Facebook, Twitter, YouTube och allt annat junk som klättrar över varandra för att fista sina kunder djupast är inte Apples konkurrenter, precis som att Adobe inte är Microsofts största konkurrenter då Photoshop är coolare än Paint.

Här handlar det ju om att Apple kan blockera integritetskränkande skräp ifrån att spåra en användare genom Apples system. Det räcker med att läsa alla glada kommentarer här för att förstå varför det ligger i Apples intresse att utveckla IOS åt det här hållet...INGEN gillar att bli kränkt. Varför försöker folk slå tankevurpor för att hitta andra elakartade motiv när det mest uppenbara står framför en och viftar med armarna?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Varför försöker folk slå tankevurpor för att hitta andra elakartade motiv när det mest uppenbara står framför en och viftar med armarna?

För att de inte har hört talas om Ockham?

Permalänk
Medlem

Annonsblockering skulle inte behövas om inte alla vill ha typ 90% annonser på sina sidor. Det blir mer annonser än vad sidan har tänkt att den ska innehålla.

Permalänk
Skrivet av abki:

Annonsblockering skulle inte behövas om inte alla vill ha typ 90% annonser på sina sidor. Det blir mer annonser än vad sidan har tänkt att den ska innehålla.

Jag struntar ärligt talat i mängden annonser. Jag är uppväxt med tidningar och vet hur man ignorerar ett uppslag. Problemet är när annonserna vet allt om dig och får lov att exekvera kod på din dator, vilken upphovspersonerna till sidan som visar annonserna helt enkelt inte har koll på. Ge mig statiska bilder relaterade till sidans innehåll vilken dag som helst i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

En lite rolig detalj i sammanhanget är att Apple anställd folk som byggt annonsplattformar, så allt detta är troligtvis ett powermove för att sabba för konkurrenterna, vinna browniepoints och sen lansera en egen plattform som funkar bättre.

Called it!

https://digiday.com/media/apple-is-building-a-demand-side-pla...

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯