Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem

Upplever det snabbare än Windows 10 vid vanlig användning. Skulle tro att detta är en kombination av justeringar av animationer och mer aggressiv cachning av program i ram (bra), tillsammans med små prestandaoptimeringar.

Får se om det blir ett försök att installera Windows 11 på min laptop som saknar både en CPU med officiellt stöd samt en TPM längre fram.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Vilka spel fick du denna prestanda ökning i? (Tänker om det är CPU tunga kanske deras nya scheduler är bättre?)

Win+Shift+S och andra sätt att öppna snippet tool funkar felfritt för mig. Testat göra en reparation på OS?

Aaah nåt är bättre med hanteringen av CPUn för frametimesen är mycket stabilare. Har aldrig haft riktigt superbra frametimes i w10 och trott att det beror på nätagget, då jag alltid är noga med uppdateringar till firmware, reBAR, flasha BIOS, senaste drivare på styrenheter och grafikkort osv.

Har sett märkbar förbättring i CoD Warzone, War Thunder och Riftbreaker.

Warzone: W11 160-200 fps / W10 140-170
Riftbreaker: W11 130-200 fps / W10 100-160
War Thunder: W11 230 fps (som är min cap) / Inte tittat på W10 men absolut inte legat på cap tidigare

Ska kolla närmare på om det går att reparera Operativet. Blivit länkad till en systemåterställning/ominstallationsalternativ som jag inte är intresserad av 1 dag efter nyinstallation.

Har du märkt nån skillnad i spel ?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Aaah nåt är bättre med hanteringen av CPUn för frametimesen är mycket stabilare. Har aldrig haft riktigt superbra frametimes i w10 och trott att det beror på nätagget, då jag alltid är noga med uppdateringar till firmware, reBAR, flasha BIOS, senaste drivare på styrenheter och grafikkort osv.

Har sett märkbar förbättring i CoD Warzone, War Thunder och Riftbreaker.

Warzone: W11 160-200 fps / W10 140-170
Riftbreaker: W11 130-200 fps / W10 100-160
War Thunder: W11 230 fps (som är min cap) / Inte tittat på W10 men absolut inte legat på cap tidigare

Ska kolla närmare på om det går att reparera Operativet. Blivit länkad till en systemåterställning/ominstallationsalternativ som jag inte är intresserad av 1 dag efter nyinstallation.

Har du märkt nån skillnad i spel ?

Tyvärr har jag inte lyckats skaffa mig en TPM till speldatorn. Kör W11 endast på min laptop där anteckningar med stylus är prioriterade. Har spelat lite enklare 2D och pussel spel på den, men inget man skulle sett skillnad i. Jag tycker över lag att det känns mer smooth på W11, allt flyter på bättre.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

[...]
2. Skärmklippsverktyget är trasigt och blir promptad om att installera om hela W11 (på ett helt nyinstallerat OS...). För er som inte använt det är det en hotkey som låter användaren klippa ut lite valfritt på skärmen och snabbt modda med lite kludd och paste:a i tex Discord eller spara.
Win+Shift+S fungerar alltså inte alls för mig, även fast det finns installerat i W11

Råkade se artikeln nedan. Verkar som en del har problem med det verktyget i en av de senaste uppdateringarna. Har inte upplevt samma sak dock, så kan inte uttala mig om huruvida sakerna artikeln tar upp hjälper eller ej.

https://nerdschalk.com/snipping-tool-not-working-fixes/

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Råkade se artikeln nedan. Verkar som en del har problem med det verktyget i en av de senaste uppdateringarna. Har inte upplevt samma sak dock, så kan inte uttala mig om huruvida sakerna artikeln tar upp hjälper eller ej.

https://nerdschalk.com/snipping-tool-not-working-fixes/

Grym länk. Provade stänga av, återställa och reparera applikationen via App-menyn. Tyvärr blev det ingen skillnad. Eftersom det är så pass många fler med samma problem, måste det vara känt problem vid det här laget.
Hoppas på en fix

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd

I utforskaren när man ska kolla egenskaper för en partition eller annars bara högerklicka där så kraschar hela utforskaren.. *suck*

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Överlag är det bra/bättre men startmenyn är ju helt värdelös. All funktionalitet är ju borta. (t.ex. högerklicka på en app för att få upp senaste filerna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Grym länk. Provade stänga av, återställa och reparera applikationen via App-menyn. Tyvärr blev det ingen skillnad. Eftersom det är så pass många fler med samma problem, måste det vara känt problem vid det här laget.
Hoppas på en fix

Ytterligare en länk som ger lite förslag. Låter som att det kan handla om en trasig uppdatering av Snipping Tool från Windows Store.

https://www.windowslatest.com/2021/11/03/windows-11-bug-break...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

I utforskaren när man ska kolla egenskaper för en partition eller annars bara högerklicka där så kraschar hela utforskaren.. *suck*

Kör du någon beta version eller så? För jag kan högerklicka på någon hårddisk och sedan in under partition också och hos mig kraschar inget.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Kör du någon beta version eller så? För jag kan högerklicka på någon hårddisk och sedan in under partition också och hos mig kraschar inget.

Nej, det är senaste, har hänt att det sker även i win10. Det är förmodligen någon annan program som ställer till och det går att stänga av med rätt extra program men det svåra är att veta vilken som krånglar ihop med windows..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Bortsett från att det blir lagg i vissa program när jag har spel nertabbade så har jag inte någonting att klaga på.

// Marcus

Tror det är en feature, Game Mode - Stäng av det om du vill att spelet ska få mindre kraft reserverat

Permalänk
Medlem

Allt fungerar ganska smärtfritt måste jag säga. Försöker vänja mig vid nya startmenyn och tänker nog snart lägga den till vänster men känns som de lika bra man vänjer sig för om 3-5 år så lär väl de flesta köra de centrerat iaf.

Dock har jag ett märkligt problem, eftersom jag mine:ar på nätterna/dagarna så kan jag vakna och datorn är helt tyst... LED på tangenbordet har släkcks och no-video. Så får hård-boota om datorn. Kan vara min överklock på GPU:n som jag nu leker lite med men hade flera veckors uptime i Windows 10 men nu i Win11 får jag hård-boota datorn några gånger i veckan.
Ska uppdatera lite AMD chipset får hoppas det löser det

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Grym länk. Provade stänga av, återställa och reparera applikationen via App-menyn. Tyvärr blev det ingen skillnad. Eftersom det är så pass många fler med samma problem, måste det vara känt problem vid det här laget.
Hoppas på en fix

Hade själv samma problem, för mig löste det sig först genom att gå med i Windows Insider Program - Förhandsversion.
Så det verkar komma en fix inom snart, annars om det är akut kan du gå med i programmet.

Visa signatur

▪ AMD Ryzen 5600X ▪ Gainward GeForce RTX 3060Ti Ghost OC 8GB ▪ Corsair 16GB 3600MHz CL18 ▪ MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi ▪ Kingston A2000 M.2 1TB ▪ NZXT H1 ▪

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ytterligare en länk som ger lite förslag. Låter som att det kan handla om en trasig uppdatering av Snipping Tool från Windows Store.

https://www.windowslatest.com/2021/11/03/windows-11-bug-break...

Det verkade som det. Googlade på problem kring SnippingTool och kom fram till samma sak. En riktigt bra lösning kom Bananskalsmannen med här:

Skrivet av Bananskalsmannen:

Hade själv samma problem, för mig löste det sig först genom att gå med i Windows Insider Program - Förhandsversion.
Så det verkar komma en fix inom snart, annars om det är akut kan du gå med i programmet.

Perfekt! Tusen tack.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Drivrutiner generellt... så de för Windows 10 bör även funka i Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tractorbeam:

Drivrutiner generellt... så de för Windows 10 bör även funka i Windows 11?

Ja

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Verkar som högerklicksmenyn går tillbaka som tidigare: (inget mer "visa fler alternativ").
https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/qm0j1n/finally_a_...

EDIT: Nja. Kanske krävs fortfarande ett "onödigt klick". Men det ser ut som förbättringar i den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Verkar som högerklicksmenyn går tillbaka som tidigare: (inget mer "visa fler alternativ").
https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/qm0j1n/finally_a_...

EDIT: Nja. Kanske krävs fortfarande ett "onödigt klick". Men det ser ut som förbättringar i den nya versionen.

Tack, laddar ner nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det verkade som det. Googlade på problem kring SnippingTool och kom fram till samma sak. En riktigt bra lösning kom Bananskalsmannen med här:

Perfekt! Tusen tack.

Nu finns fixen ute för folk utanför insider-programmet. Noterade precis att jag fått just KB5008295 som väntar på omstart.

https://www.tomshardware.com/news/microsoft-fixes-built-in-ap...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Glitchigt värre och ännu mer ”dumbed down”. Men jag ser alltid framåt. Man vänjer sig.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om varför jag inte kan uppdatera till windows 11? Enligt updater så står det att jag inte uppfyller minimikraven men enligt den appen pchealth så är allt grönt.

jag var inne i bios och enabla tpm för att appen sa att det var där det fela först men nu ska allt vara grönt men funkar ändå inte..

Permalänk
Medlem

Rimligt att någon föredrar den ena före det andra men att överhuvudtaget någon svarar att de hatar W11 har knappast inte med Windows att göra.

Permalänk
Medlem

Tänkte prova Win11 igen denna helg. Provade när det kom ut, men allt var trasigt så jag gick tillbaks till 10:an efter en dag.
Nu verkar det som de åtminstone har fixat L3-buggen med Ryzen, men problemet med att Explorer läcker minne verkar vara kvar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Fick en sjuhelvetes boost i gaming med W11 jämfört med W10. W11 lirar på riktigt bra med min hårdvara.
Jag har helt legit fått en FPS boost på 10-20%.
W11 är riktigt cleant och menyer och settings känns logiskt uppbyggt, men det finns några sjuhelvetes jobbiga saker.

1. Att byta bort standardappen Microsoft Edge till Google Chrome känns väldigt trögt då det bombas med olika associationer och marknadsföring. Det går inte att byta "enkelt" som tidigare operativ.
2. Skärmklippsverktyget är trasigt och blir promptad om att installera om hela W11 (på ett helt nyinstallerat OS...). För er som inte använt det är det en hotkey som låter användaren klippa ut lite valfritt på skärmen och snabbt modda med lite kludd och paste:a i tex Discord eller spara.
Win+Shift+S fungerar alltså inte alls för mig, även fast det finns installerat i W11

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får Intel Driver & Support Assistant att fungera med Windows 11?

När den scannar systemet efter drivers så står den bara och snurrar, händer ingenting. Så var det inte med Windows 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Någon som vet hur man får Intel Driver & Support Assistant att fungera med Windows 11?

När den scannar systemet efter drivers så står den bara och snurrar, händer ingenting. Så var det inte med Windows 10...

Intel Driver och Support Assistant fungerar för mig på Windows 11 (iallafall på min Lenovo dator som har Windows 11)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Intel Driver och Support Assistant fungerar för mig på Windows 11 (iallafall på min Lenovo dator som har Windows 11)

Det borde funka på min också tycker jag, en Asus Zephyrus, men det bara snurrar, händer nada!

Permalänk
Medlem

Valen är väl lite sådär då jag inte direkt kan påstå att jag varken älskar eller hatar det, men har kört det i runt en månad nu och överlag tycker jag att det känns bättre än W10

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontooz:

Aaah nåt är bättre med hanteringen av CPUn för frametimesen är mycket stabilare. Har aldrig haft riktigt superbra frametimes i w10 och trott att det beror på nätagget...

Hur kom du fram till denna teori?
Nätaggregat stänger av eller i somliga fall brinner upp när de inte orkar längre.

Permalänk
Medlem

Ja. Känns stabilt och snabbare än Windows 10.

Samt win-get är underbart.