Nintendo meddelar att Switch får uppföljare – släpps inom 79 år

Permalänk
Melding Plague

Nintendo meddelar att Switch får uppföljare – släpps inom 79 år

Det blir en ny spelkonsol efter Nintendo Switch. Det bekräftar den japanska speljätten i samband med sin senaste kvartalsrapport.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Lagom till pensionen då, härligt!

Permalänk

79 år? vaa? då finns man ju inte... eller menar ni 79 månader? hmm jag undrar vilken fart spelen är då... om så många år...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Lagom till pensionen då, härligt!

"pension" haha.

Nä, men det ska bli kul att se vad de hittar på nästa gång.
Kanske blir något liknande Switch, då den verkar ha sålt bra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Spännande rubriksättning måste jag säga (haha!).

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Switch U snart då! Vilket år som helst

Permalänk
Medlem

Kanske äntligen då vi får se en 64 Classic mini

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Vad hoppas du på med en uppföljare till Nintendo Switch? Är högre prestanda av högst vikt eller vill du att Nintendo ännu en gång hittar på nya finurliga sätt att spela på?"

Jag är girig och vill ha både prestanda och intressanta sätt att spela på.

Hade inte varit ett lika stort hatkärlekförhållande till nuvarande Switch om det inte tummats så enormt på vissa upplevelser. Spel som är överdrivet suddiga eller inte ens kan hålla stabila 30fps bör aldrig gått igenom QA.

Största anledningen till att jag vill ha en Switch med uppdaterad hårdvara är för att göra fler av spelen som släppts rättvisa. Det ska vara en bra upplevelse att spela sina spel. Det är det minsta jag tycker vi som konsumenter ska kunna kräva av Nintendo.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

79 år? vaa? då finns man ju inte... eller menar ni 79 månader? hmm jag undrar vilken fart spelen är då... om så många år...

Skrivet av Infiniti:

Spännande rubriksättning måste jag säga (haha!).

En tekniskt sett korrekt rubrik är den bästa formen av rubrik!

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Väntat på en pro sen originalet som inte ens klarar hd kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

"Vad hoppas du på med en uppföljare till Nintendo Switch? Är högre prestanda av högst vikt eller vill du att Nintendo ännu en gång hittar på nya finurliga sätt att spela på?"

Jag är girig och vill ha både prestanda och intressanta sätt att spela på.

Hade inte varit ett lika stort hatkärlekförhållande till nuvarande Switch om det inte tummats så enormt på vissa upplevelser. Spel som är överdrivet suddiga eller inte ens kan hålla stabila 30fps bör aldrig gått igenom QA.

Största anledningen till att jag vill ha en Switch med uppdaterad hårdvara är för att göra fler av spelen som släppts rättvisa. Det ska vara en bra upplevelse att spela sina spel. Det är det minsta jag tycker vi som konsumenter ska kunna kräva av Nintendo.

Jag förstår dock valet.
- Prestanda och intressanta sätt att spela på => dyrt
- Prestanda => finns inget syfte att skapa en sådan maskin då det redan finns två stycken, om man inte på allvar försöker utmanövrera Sony och Microsoft så att säga.
- Intressanta sätt att spela på => nisch där man kan sälja in sig.

Personligen anser jag att den naturliga fortsättningen på Wii är en VR-konsol.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

En Switch med Tegra Orin hade inte suttit helt fel, så den kan tävla lite med Steam Deck.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Då låter det som att vi kommer få spela Half Life 3 på den nya nintendokonsolen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vad negativa alla är. "Inom" 79 år kan ju betyda imorgon också!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Lagom till pensionen då, härligt!

Optimistiskt att tro att man kommer få gå i pension i framtiden

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja se att Switch 2 har en 1080p-skärm och att spelen renderas i 60 fps. Dockad läge kan vara dynamisk 4K med bibehållen framerate.

Permalänk
Medlem

Haha kul rubrik! Switch-upplägget känns fortfarande fräscht och i och med att hårdvaran (i världen i stort) bara blir bättre och bättre ser jag verkligen fram emot en Switch mkIII - om nu Nintendo väljer att köra på med Switch som varumärke och uppgradera innehållet då och då.
Jag tror OLED switch hade varit mer kraftfull om vi inte hade haft pandemin.

luddig formulering
Permalänk
Medlem

Det känns lite extra kul att de "glömt bort" att inkludera WiiU.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

En Switch med Tegra Orin hade inte suttit helt fel, så den kan tävla lite med Steam Deck.

Vad jag förstått är det inte möjligt. alla switch spel har en driverstack inbakade och förkompilerade shaders med andra ord spelen själva gör low-level calls till GPU (maxwell architektur?) och det går därför inte att bara slänga in en nyare SoC från nVidia och "det bara funkar" a-la new 3ds.

källa: https://twitter.com/SciresM/status/1443616916283662382 dev till atmosphere, switch cfw.

edit: jag menar alltså att en ny switch kommer således vara en helt ny konsol och troligtvis ingen bakåtkompatibilitet alls. iaf inte med förbättrad prestanda på switch "1" titlar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd

79år, perfekt! Då har man nog med bostadspoäng för att flytta hemifrån!

Permalänk
Medlem

Tänk på att den kan bli försenad med pga kretsbristen. Så vi får se om den dyker upp innan 2100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vad jag förstått är det inte möjligt. alla switch spel har en driverstack inbakade och förkompilerade shaders med andra ord spelen själva gör low-level calls till GPU (maxwell architektur?) och det går därför inte att bara slänga in en nyare SoC från nVidia och "det bara funkar" a-la new 3ds.

källa: https://twitter.com/SciresM/status/1443616916283662382 dev till atmosphere, switch cfw.

edit: jag menar alltså att en ny switch kommer således vara en helt ny konsol och troligtvis ingen bakåtkompatibilitet alls. iaf inte med förbättrad prestanda på switch "1" titlar.

Gamla spel kan väl bara ha en Switch 2 download för kompatibilitet helt enkelt i så fall. Jag ser ju gärna att dagens spel ändå får uppdatering för högre upplösning och FPS ändå.

Permalänk
Medlem

En uppdaterad version som ORKAR driva spelen som släpps till den så skulle jag bli nöjd. Behöver inte vara i 4K för min del, men det faktum att spel som Link's Awakening och Disco Elysium båda laggar i 720p borde vara ett tecken på att bättre hårdvara behövs. Nu, nyss, igår 🙂

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Konstig uppdatering som nyligen gjordes. Dom har bara att tjäna på en kraftfullare SOC. Drar mindre ström vid högre prestanda. De som vill spela hemma kan få ett rejält uppsving i prestanda och även grafik.

20XX kan även betyda 2022 men det är nog inte troligt. Kanske funderar dom på någon online speltjänst där konsolen kan vara klen och allt sköts i molnet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vad jag förstått är det inte möjligt. alla switch spel har en driverstack inbakade och förkompilerade shaders med andra ord spelen själva gör low-level calls till GPU (maxwell architektur?) och det går därför inte att bara slänga in en nyare SoC från nVidia och "det bara funkar" a-la new 3ds.

"Inte möjligt" är lite väl starka ord i sammanhanget. Det är förstås en komplikation, men något som Nintendo säkert kan lösa om de skulle vilja. I värsta fall får man använda emulering, men de flesta spel går troligtvis bara att kompilera om med en ny driverstack. Det vore konstigt om Nintendo inte har någon plan för det, men å andra sidan vet man aldrig hur Nintendo tänker.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på det desto mer vettigt skulle det vara för mig om Nintendo släpper två eller tre olika versioner av Switch 2.
En uteslutande bärbar version, möjligtvis en hybrid och en uteslutande stationär version.

Den stationära versionen kan vara betydligt kraftfullare än den bärbara och lämpar sig bättre för spelande på moderna tv-apparater. Med tanke på att den antagligen inte skulle släppas förrän 2023 som tidigast skulle hårdvaran kunna vara nära eller överträffa nuvarande generation till ett lägre pris (även om det i nuläget låter lustigt med tanke på omständigheterna).

Gemensamt maskinerna emellan är spelen men friheten för konsumenterna att välja vad som är lämpligast för dem finns där.
Jag skulle nog köpa både uteslutande bärbar och stationär exempelvis.

Det här kommer såklart inte hända med tanke på att det är Nintendo vi har att göra med men det hade varit trevligt om man som konsument haft fler valmöjligheter när det kommer till hur man kan spela spel från Nintendo.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ser fram emot att kunna begravas tillsammans med min nya Nintendo Switch Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

79 år? vaa? då finns man ju inte... eller menar ni 79 månader? hmm jag undrar vilken fart spelen är då... om så många år...

Det står ju "20XX", vilket kan vara allt från 2021 tills 2099.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Gamla spel kan väl bara ha en Switch 2 download för kompatibilitet helt enkelt i så fall. Jag ser ju gärna att dagens spel ändå får uppdatering för högre upplösning och FPS ändå.

Skrivet av perost:

"Inte möjligt" är lite väl starka ord i sammanhanget. Det är förstås en komplikation, men något som Nintendo säkert kan lösa om de skulle vilja. I värsta fall får man använda emulering, men de flesta spel går troligtvis bara att kompilera om med en ny driverstack. Det vore konstigt om Nintendo inte har någon plan för det, men å andra sidan vet man aldrig hur Nintendo tänker.

Nej precis, det blir väl isåfall att utvalda spel eller spel där devs fortfarande sitter på källkod kan kompilera om och släppa en "update". gäller ju att man kör online då.

jag tvivlar på att nintendo godtar nån hacky lösning som att binary patcha in nya drivers i spel-binaryn under runtime osv, hade behövts testa för varje titel. mycket jobb.

tänk om 50 år när man kör "retro" och köper hem en switch 2 och switch 1 spel ock så funkar det inte... och update servers ligger nere...

äh nu tar jag i lite. men time will tell I suppose.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vart förbokar man?